Dagens gullkorn – Smittsom

Jeg skulle bare sjekke hva plutten holdt på med på telefonen, og da fikk jeg meg en real overraskelse! 🙂

 

 

Rolig formiddag og plutten sitter og slapper av i sofaen. Pjusk, stille og ganske syk. Hele uka har han gledet seg til å reise til mormor og bestefar for å henge ut med tante og onkel som har kommet på påskebesøk, men nå står hele besøket i fare for å bli avlyst. Men det er tross alt onkel og tante det er snakk om, så han er ikke klar for å gi seg helt uten videre.

Derfor ligger han til lading og slapper av. Varm i panna, slapp i fisken og snufs i nesa. Jeg er på kjøkkenet og lager mat, mens Christina flyr rundt med lillesøster. I sofaen sitter storebror og piller på mammas gamle telefon. Etter en liten stund slår det meg at jeg kanskje burde ta en titt på hva han holder på med, så han ikke plutselig har brent av en halv årslønn på smurfebær eller lignende.

Heldigvis satt han bare bare og sendte meldinger med onkel. Ikke uvanlig det. Når han får låne telefonen, pleier han å sende lange remser med smilefjes og bruke ordbok-funksjonen til å stable sammen vilkårlig tullball. Trodde jeg. Men da jeg tok en nærmere titt, holdt haken min seriøst på å treffe gulvet.

Og jeg blir bare nødt til å dele hele dialogen med dere, for dette er rett og slett bare så søtt, rart og herlig 🙂

 

 

Ikke bare har han tilsynelatende lært seg å skrive fulle setninger(!), men det var spesielt ett ord som fikk hjertet mitt til å knuse av både stolthet og medfølelse…

 

 

/ “Kan jeg komme for det?” Pappahjertet smelter <3

 

Klar for flere gullkorn? Da må du også lese: “Dagens gullkorn – Lukten”

For flere gullkorn og fanterier –> Følg Pluttehjerte på Facebook

50 kommentarer
    1. Herregud så nydelig da! *Smelt* <3
      Men må si det faktisk er skikkelig imponerende av en på 4 år å få til dette! En særdeles intelligent liten fyr tydeligvis 🙂

    2. Hvos det her er sant, så tror jeg du må melde ham inn i mensa 😱 min fireåring skjønner ikke at bokstavene må stå ved siden av hverandre for å lage et ord engang og hun er faktisk veldig smart 😛

    3. Han er bare så utrolig skjønn. Smittsom og skjønn. Kommer til å bli blogger en dag han også 😂😂 God bedring til Plutten og fortsatt god påske 🐥

    4. Haha, dette kommer helt sikkert til å høres litt rart ut, men pluttisen har alltid vært veldig glad i tall og bokstaver, og har faktisk begynt å bruke telefonen min til å lære seg spansk! Haha, det er nesten verdt et eget innlegg ^_^

    5. Der er som jeg har sagt før; ikke undervurder den lille plutten din, for han er VELDIG smart!! 😊👍👍👍

    6. What.. min nesten-fireåring har bare skjønt hvilke bokstaver han har i navnet sitt, men skriver dem ikke. Kan telle til nesten 20 men ikke mer enn det.. plutten må være en geni….

    7. Han er kjempesøt 🙂 men synes det er litt artig at folk lurer på om en fireåring kan få til dette – både jeg og søsteren min kunne skrive og lese da vi var 3 og leste lange bøker da vi var 4, og ingen av oss utviklet oss til genier på noen måte :p ikke til forkleinelse for gutten her altså, han er jo en skikkelig gluping og veldig morsom.

    8. Anonym kl 16:52: Jeg også kunne basic skriving og lesing, men det er stor forskjell på å lese, og å føre en skriftlig samtale. Her viser jo 4-åringen at han ikke bare kan skrive, men også logisk forstå hva han får til svar. Jeg er i hvert fall veldig imponert 🙂

    9. Wow, mektig imponert, og dypt rørt <3 Jeg blir bare så varm i hjertet av å lese samtalen dem i mellom og det er helt utrolig at det er en liten gutt på fire som sender de sjarmerende og svært kloke svarene. Smitsom... Smelt!
      Fortsatt god påske til dere, og god bedring til lille plutt 🙂

    10. Hallo i luken! Har konken for nikonkameraet blitt avsluttet? Hvem vant? Kos deg i påsken du! For en smart sønn du har 🙂

    11. Jøss!!! Det er helt utrolig!😳 Min jente er 4 år og kan kun skrive navnet sitt(med en bokstav speilvendt😆). Veldig imponert! Jeg vil si han er et lite geni🐣

    12. Jøss, da min var 4 viste hun ikke forskjell på tall og bokstaver en gang. Må si dette er mildt sagt imponerende! 1 klasse blir ikke særlig utfordrende for han der 😉

    13. Det er ikke autokorrektsjon på mobilen deres da? At han har bare trykket på de ordene som kommer opp når han har skrevet en bokstav 😛 synes det ser slik ut på den lange setningen der det er store etter hver ord 😛
      Men det er jo kjempe bra gjort også det da! For “smitsomt” vil jeg tro at han har skrevet selv 🙂

    14. Såå herlig! Åh, smelt. Håper han fikk komme for det om han er litt smittsom, da. ❤️ Skjønne gutten. Min søster derimot, hun er litt eldre enn Gustav, men for et år tilbake sendte hun tidenes melding til hyttenaboen vår fra mammas telefon. “Du er en stor hårete penis”, stod det. Ikke særlig sjarmerende ord å høre fra en fem/seksåring, og det ble selvsagt leven i heimen, men nå flirer vi godt av det. Lurer fælt på hva som foregikk gjennom hodet på hyttenaboen da han åpnet meldingen.😂

    15. kan det være at han har lest inn ordene? hvis man trykker på mikrofontegnet ved siden av der man skriver, sier man bare det man vil at telefonen skal skrive:-)

    16. naw så nusselig han er. kos å være på besøk uansett så er nok ganske stas. 🙂 håper gullungen blir fort frisk og får besøke dem 🙂 begynner å bli kjempeflink til å skrive i allefall. hihi. 🙂 flink gutt!
      god påske videre.

    17. Wow, sier jeg bare! <3 Kanskje dere burde snakke med skolen for å snakke om muligheten for å hoppe over klassetrinn? Han kommer jo å kjede seg i hjel når de andre barna skal lære forskjellen på et tall og en bokstav.. 😀

    18. Hehe, har faktisk tenkt på det, men får se hvordan det utvikler seg. Husker ikke helt hvordan nivået er når man begynner på skolen, men han så smått begynt å lese og skrive allerede, så kanskje ingen dum idé nei 🙂

    19. Hehe, han holdt på med det før, men nå skriver han ganske mange ord selv. Flere han gjerne begynner på, så trykker han autotegnet for å fullføre ordet, så han jukser nok litt, men likevel ganske sprøtt 🙂

    20. Han gjør litt av det også, så i blant blir det noen rare setninger, men mer og mer har han begynt å skrive det selv. Skal se om jeg får tatt noen bilder eller filmet, så får vi på det rene hvordan dette egentlig funker. Haha, spionere på sin egen sønn a gitt. Makan! 😀

    21. Hihi, ja det er utrolig søtt 🙂 Så veldig rart og fint at han plutselig kan kommunisere med onkel! Trodde først det bare var tilfeldige ord og tullball, men det der er jo faktisk en dialog x-)

    22. (til det Hanne sa) Jeg hoppet over ett trinn på skolen, for en ca. 7 år siden, så tipper prosessen er ganske lik. Dere burde nok snakke med Bhg, så tar enten de eller dere kontakt med PPT som “tester” plutten. Siden han er født såpass tidlig på året, så tror jeg at det skal gå fint. Det er uansett veldig imponerende a en 4åring å kunne skrive så bra!

    23. Ang tidligere skolestart:
      Tenk nøye gjennom det før dere eventuelt går for det da! Skole handler om mer enn faglig læring. Plutten må tåle å være ett år yngre enn alle andre gjennom hele skoleløpet; komme senere enn alle andre i puberteten, være mindre av vekst en stund, ikke være fylt 18 i russetiden og så videre og så videre….
      Nå er en søknad om tidlig skolestart deres valg, men et valg som påvirker mer enn bare første klasse…

    24. Takk for godt innspill. Ja, det er akkurat det. Plutselig blir han satt i en litt utsatt posisjon, og det stinker jo også litt jantelov av dette, så vi kan vel heller se an nærmere hvordan det utspiller seg. Kanskje kan han ha litt ekstra på si eller noe 🙂

    25. Så herlig, så flink!! Jeg har nå jobbet i barnehage i flere år enn jeg kanskje har telling på akkurat nå, og tenk dere godt om før dere gjør noe drastisk. La han få være nysgjerrig på det han liker og utvikle seg raskere på de områdene. De er fortsatt små og man skal kanskje være forsiktig med å sende de avgårde til de store marker 🙂 han blir tidsnok stor, og barnehagen og 1.klasse handler mest om utvikling av sosial kompetanse, vennskap, lek og læring som ikke bare går på tall og bokstaver. Og tenk hva slags ressurs han vil være for de andre! I tillegg er det slik at de aller fleste skoler har litt ekstra å tilby de som er litt lenger fremme 🙂
      Men legg ut litt flere sånne meldingslogger, du kan jo få han til å sende melding til barnehagen om at han er smitsom og ikke kan komme hahahahaha 🙂

    26. Takk for tips og gode råd 🙂
      Tenker vi tar det litt piano og ikke kaster oss over noe overilt. Men flere meldingslogger skal bli om det dukker opp no 😉

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg