Kom i form på 12 uker!

Det er vel like greit å bare kalle en spade for en spade: Jeg har lagt på meg. Ganske mye. Så nå starter kampen mot krympende bukser!

For jeg hadde egentlig tenkt til å ta det ganske piano i år, men for en ukes tid siden fikk jeg en skikkelig “reality check”. Det kom da jeg så et promoklipp fra den kommende sesongen av Bloggerne. For der så jeg et klipp av meg selv fra i sommer. Solbrun, trent og glisende.

 

 

For problemet var at han kisen på skjermen ligner veldig lite på han fyren i speilet. Og da jeg senere på dagen hoppet opp på baderomsvekta, lyste det horrible tallet mot meg.

Jeg har rett og slett lagt på meg 7 kilo siden i sommer! What. Da. Fudgecake?!

Jeg burde vel kanskje skjønt det da en etter en av buksene krympet i skapet. Brått gikk tankene tilbake høsten, med stress, jobbing og mat. Joggeturene som ble nedprioritert og erstattet med en liten godbit for ekstra energi. Og nå har det altså kommet til det kritiske punktet der buksa som i fjor var litt for stor, har blitt litt for liten.

Da er det på høy tid å stikke fingern i jorda og derfor har jeg bestemt meg for at nå må noe gjøres. Jeg sjekket kalenderen og ved en herlig tilfeldighet er det nøyaktig tre måneder til vi reiser til Spania. 12 uker til avreise!

12 uker er ikke så altfor lenge. Lenge nok til å gjøre en forskjell, lenge nok til å prøve noe nytt, men ikke for lenge til at det går på dunken. Og det var da det slo meg: 12 uker er jo helt perfekt! Det gir meg akkurat nok tid til å piske kroppen i form til sommeren, det er lenge nok til at nye rutiner for resten av året kan jobbes på plass, men ikke så lenge at jeg ikke ser målet i distansen. Så derfor: Spania, Peter, 12 uker – Here we go!

 

Dog with male hand and high five
#high5

 

Og planen er enkel, for klok av skade skal jeg ikke hive meg over noe overambisiøst. Mange av dere vil kanskje huske “Sofagrisprosjektet”, mitt treningsprosjekt fra i fjor som var dømt til å gå på dunken 😉

Jeg har egentlig bare tenkt til å fokusere på TO nøkkelord: Kosthold og hjemmetrening. Kosthold sier seg selv, det blir mindre snop og mindre mengder mat (jeg spiser som en hest). Og hva gjelder trening har jeg altså tenkt til å prøve meg på hjemmetrening! Jeg har vel aldri hatt stor tro på det før, men nå har jeg fått tak i en bok jeg har ståltrua på!

Paolos treningsbibel inneholder korte, eksplosive økter på 15 minutter, og det skal bli min bibel de neste 12 ukene. Jeg innser nemlig at jeg ikke har tid til å henge ut på et treningssenter flere timer i uka, men et lite kvarter fire ganger i uka, det skal jeg få til. For som Paolo skriver:

-” Hvis du ikke har en time å bruke på å ta vare på kroppen din i løpet av en uke, lurer jeg på hvordan du prioriterer”

 


Kloke ord, Paolo. Kloke ord.

 

I tillegg til dette blir det to joggeturer per uke, og i kombinasjon med et skjerpet kosthold, håper jeg dette holder for å gi kroppen et sårt etterlengtet løft før ferien i Spania. Og bare så det er sagt: Dette er ikke noe slankekur eller hysterisk fokus på å slanke seg til sommerkroppen. Jeg kommer til å spise vanlig, bare kutte ned på sukker og tullball, og holde meg til treningsopplegget. Så får vi se.

Jeg ønsker ikke å bidra til kroppspresset der ute, bare skrive om mitt eget opplegg et par ganger i uka, for å holde dere oppdatert og kanskje få med noen på lasset. For dette skal være enkelt og hyggelig, ikke noe kjipt naziopplegg. Jeg gidder ikke å stå opp kl. 05.00 for å jogge eller leve på tunfisk, jeg ønsker bare å gi meg selv en liten boost før sommeren og få litt mer rumleplass i buksene 😉

Hvis du også sliter med bukser som krymper, er du hjertelig velkommen til å henge deg på. Jeg kommer til å legge ut bilder/videoer av øvelser i blant, samt oppskrifter på god mat som ikke nødvendigvis er kjempeusunn. Allerede i kveld kommer første oppskrift på en improvisert asiatisk gryte som som smaker helt magisk og funker like bra med laks som med kylling, og den anbefales varmt å sjekke ut.

Men nå må jeg løpe, 15 minutter med intens trening venter og i dag skal det trenes overkropp og kjerne 🙂

 


Here we go – første hjemmetrening unnagjort!

 

Så håper jeg dette er noe dere kan tenke dere å følge med på, for nå er det slutt på moroa. Nei, vent, det er nå det begynner. Æsj, stryk det, jeg skal ikke begynne med sånne cheezy sitater, for det er det første tegnet på at man er i ferd med å miste bakkekontakten. Og der er jeg ikke nå, jeg så bare et halvt år gammelt bilde av meg selv og ingenting kunne inspirert meg mer 😉

 


 

/ Go go gorilla!

* Følg Krympendebuksehjerte på Facebook *

38 kommentarer
    1. Jeg er med!! Har noen pyntekilo for mye. Men de har komemt snikende etter noen tunge mnd.
      Har du forresten noen tips til å bli kvitt søtsuget? Det er mitt største problem, og sikkert flere med meg.

    2. Jeg er allerede i god gang med å gå ned de siste kiloene etter graviditeten. Trening og kutte ut snop gjorde ikke nok for meg, vekta stod fortsatt helt stille.. Så nå er jeg akkurat ferdig med c9 fra forever living. Funket kjempebra! Gikk ned to kilo! Nå fortsetter jeg med 5:2 dietteten, som strengt tatt ikke er en diett, man skal bare spise mindre 2 dager i uka. Lykke til med treningen! 😊

    3. Jeg er allerede godt i gang. Veide 110 kilo for 1.5 år siden og nå veier jeg 72 kilo. Ganske fantastisk å føle det at det ikke er vondt overalt og at det er gøy å gå på shopping på vanlige butikker som H&M, bik bok osv 🙂 Heier på deg også og 7 kilo er ikke mye ^^,

    4. Jeg er med. 80 skal bli 70-75 et sted helst før 1.juni.
      Starta dagen bra med 2,2 km til bussen(det er 4 stopp lenger enn jeg må gå og 1,2 km lenger) Ridetur i kveld og ergometer sykkel resten av uka(nekter å gå ut mer enn jeg må i “snøstorm”)

    5. Wow, så bra! Så utrolig bra at du har klart å holde det gående så lenge, for det er jo virkelig en stor utfordring!

      Neida, 7 kilo er ikke så ille, men akkurat nå veier jeg ca. 95 kilo, og hadde egentlig bestemt meg for å aldri gå over 90 kilo igjen. Har på det meste veid 114 kilo, men det er mange år siden, og vil helst holde meg rundt 90, så da blir det å spise litt mindre taco fremover 😛

    6. Hurra, så bra! Da er vi to om det 😀 Så jobber vi oss gjennom dette, og reiser sammen til Spania om tre måneder og føles oss friske og raske som aldri før 😀
      #high5 #krympendebukser

    7. Så bra! Har hørt at de kiloene skal være ekstra sta, så da er det ekstra bra jobb 😉
      C9? Aldri hørt om, men skal vurdere sånne tiltak om ikke opplegget mitt gjør susen, men tror jeg skal klare meg på å kutte ned på tacolefsene og øke aktivitetsnivået, hehe 😀

    8. Takk for godt spørsmål! Det har jeg faktisk, og skriver veldig gjerne et eget innlegg om akkurat dette, for å bli kvitt søtsuget er noe skikkelig herk, men jeg har noen tips og triks som faktisk funker. Har blant annet tidligere klart å ikke spise NOE søtt/sukker/sukkererstatning etc på et helt år 😉
      /high5

    9. Ja jeg er med, og leser veldig gjerne tips til trening! Dørstokkmila er uendelig lang med full jobb og to små som henger rundt anklene. I høst tok jeg første grep etter sist graviditet og lang tid med bekkenløsning etterpå. Jeg gikk ned 8 kg på to mnd ved å være superstreng på kostholdsfronten. Det var lett fordi jeg kuttet ut det meste av karbohydrater. Siden jeg klarte å bli kvitt svangerskapskiloene så kjapt er målet å bli kvitt 7-8 samboerkilo før jeg skal brune meg i varmere strøk om 11 uker. 🙂

    10. Masse lykke til.
      Er hodet med, så er det jo ingen sak. Er heller ikke store endringer som skal til før man ser resultater.
      Jeg har et langtidsprosjekt gående, men det må man når man veier nesten dobbelt så mye som man burde. Satser på å være nede i matchvekt før jul en gang.

    11. Er med. Er godt i gang med hjemme trening. Jillian Michaels har mange knall fine treningsvideoer. Ligger masse gratis på YouTube. Nå må jeg bare være flink med kostholdet. Kutte ut sukker og annen dritt mat.

    12. Morsomt å se intervjuet med deg på tv2 fra photoshoot med bloggerne 🙂 Gleder meg til å se det på tv neste uke! 🙂

    13. Nix! Og det er akkurat det som er så genialt! På det meste tror jeg man kan komme til å trenge en stol når øvelsene blir litt mer avanserte. Kommer til å legge ut mer info og demo av øvelser 🙂

    14. Åhå, det må jeg sjekke ut. Takk for tips! Liker Jillian, det er dame med titan i nesa 🙂

      Men ja, kostholdet vettu, det er der det ligger. Drittmat og sukker er vel hovedårsaken til overvekt og kutter man ikke ned på det, hjelper det lite å trene mye, så kosthold er helt klart nøkkelen til suksess 🙂

    15. Takker! Oj sann, matchvekt til jul? Så bra å peile seg inn på et mål så langt unna! Klok av skade holder jeg meg til litt kortere sikt for nå, så får vi heller se når Spaniaturen er unnagjort 😉
      / lykke til sjæl!

    16. Aha! Så bra, da er vi på samme greia! Blir vel pent nødt til å kutte i karbohydratene selv, spesielt de ekstremt unødvendige 😉
      Håper å kunne kvitte meg med rundt 0,5 kilo i uka frem til ferien om 12 uker, men vi får se. Det viktigste nå er å komme inn i en god rytme med trening og mat, så får jeg ev vurdere å skru til kostholdet enda mer etter hvert om ikke kroppen former seg nevneverdig 😉
      / Heia oss!

    17. I dag, huff pga at buksa sprakk. Huff for at jeg må gjøre noe med det og hufffhuff at jeg sliter med motivasjon. Men jeg hiver meg med på bølgen, slank med Peter. . Italia i juli,
      1/2 kg i uken , 4 mnd. .
      Og du 3 mnd. Hepp.hepp. Knekker nå siste påskeeggpakken spiser alle fire eggene, OG der sparker jeg igang. …..

    18. YES! Der har vi slagordet vettu!! Måtte bite meg i det sist, men fasan heller, nå er vi tilbake på sykkelen og denne gangen skal ting gjøres riktig! Ikke mens man har en nyfødt baby i fanget, haha! Yes, da kjører vi på igjen da, Mette 🙂
      /gogogorilla!

    19. Ikke glem planlegging! Du har jo et magisk verktøy i Treningsdagboken, bruk den!Den holder styr på dine avtaler med deg selv 😀😉

    20. Haha, når buksa sprekker er det på høy tid å kaste seg på 😀

      Men æsj, de påskeeggene ja, de hadde jeg glemt. Hvordan skal jeg klare å unngå dem i påsken? For la oss bare være helt ærlige her: De er mmmmmmagiske! 😀

      Vi får se, enda lenge til påske. Er vel verdt å kompensere med en 15 mils joggetur for et par sånne egg 😉 #huffåhuff

    21. Marthe: uuuuuh, godt poeng! Det skal jeg absolutt sjekke ut. Planlegging er jo det jeg er desidert dårligst på her i livet, så det kan nok være et lurt tips 😉
      /high5

    22. Wow! Blir gøy og følge, og satser på sporty oppdateringer fra deg i kombinasjon med noe fra sidelinja til kona 🙂 Vet ikke om du har vært borti boka til Berit Nordstrand-ny start 12 uker, tror den hadde vært midt i blinken for deg som ønsker å gjøre det på den sunne måten 🙂

    23. Å joda, hu Berit har fast plass i hylla her hjemme 🙂 Svoren fan! Men skal huske på å gi henne litt ekstra tid og kjærlighet fremover. Godt tips! 🙂

    24. Åh! Jeg er med 😁 Var for å hente brudekjolen min her om dagen og den var for liten 😳🙄🙈 Du kan forestille deg skuffelsen og ydmykelsen jeg følte der jeg stod som en blubbe 🙊

    25. Åh, jeg tror kanskje jeg må henge meg med på dette! Har helt klart noen gravidekilo for mye, og føler ikke at treningen gjør det helt for meg 😭 Har kjøpt en C9 som står klar til jeg ikke ammer lenger, men det er nok en stund til enda 😅 Det er en kickstart på en ny livsstil, så jeg skulle gjerne begynt så snart som mulig 😜

    26. Så bra! Hmmmm, C9, sier du? Litt skeptisk til dette Forever Living-greiene, men skal tenke over saken. Hvis ikke kroppen lystrer og blir diggere i løpet av et par uker, er jo åpen for alt 😀 og da mener jeg alt 😀

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg