Test av magisk løk

Etter gårsdagens innlegg om den pågående løk-krangelen, ble jeg nødt til å prøve ut teorien om den magiske løken på egen hånd. For det hjelper ikke meg om 1000 mennesker sier at det står en rosa elefant bak husveggen, hvis jeg ikke har sett den selv.

Så i går kveld, en liten stund før leggetid og helt uten å si fra til Christina, gikk jeg til verks. Jeg kuttet en løk i to og dokumenterte det hele på Snapchat underveis.

 

 

Løken ble plassert på en stol inne på rommet til plutten, så tasset jeg ned igjen.

Resultatet etter noen få minutter var skuffende. Hostingen vedvarte.

Men noe må ha skjedd i hodet mitt, for jeg begynte umiddelbart å FORSVARE LØKEN!!

Kanskje den står for langt unna? Kanskje det var en gammel løk som har mistet litt av kraften? Vent nå litt, står vinduet oppe? Da kan jo den magiske løk..parfymen gå rett ut av vinduet! Nei nei nei, her må noe gjøres.

Så opp igjen med meg. Og når jeg først var i full overtroisk-modus, så jeg at det faktisk var ganske mye som ikke var optimalt. Både vinduet OG døra sto oppe, så muligheten for løken å etablere seg i rommet må ha vært tilnærmet null. Så jeg satt vinduet såvidt på gløtt og lukket døra bak meg.

 

Løken er plassert. Kryss fingrene!

 

Før jeg kom så langt, flyttet jeg løken fra stolen opp på kommoden ved senga.

Og tok med Husfreden som sto der. For i mitt hode ville den magiske løkluften fly rett bort til planta og bli spist opp av den. Det kan vi ikke ha noe av, så ut med seg, lille plante.

Så gikk jeg en tur med hunden, pusset tennene, og la meg inn til pluttis. Mens jeg lå der og koste meg med boka mi, tok det ikke lang tid før det kom et skikkelig host.

Jasså ja, så er alt dette løkpratet bare tullball likevel? Søren heller, også jeg som hadde begynt å tro. Og mens jeg lå der og tenkte på løk, mens jeg noterte meg at rommet begynte å lukte mer og mer som en kebabsjappe, sovnet jeg omsider med hodet fullt av løktanker. Hvor lenge jeg lå sånn vet jeg ikke, men ikke ett host var å høre.

Og da jeg våknet igjen var klokken nærmere halv åtte. Ikke en eneste hostekule hele natta!!! Og tro meg, jeg hadde våknet. Hvordaniallverdenerdetmulig?!

 

 

Kan noen vær så snill å forklare dette for meg?! Finnes det en løk-spesialist, en lege eller et eller annet som har en logisk forklaring på hvorfor dette funker??

For én ting er helt sikkert: Det funker. Bare det at jeg faktisk skriver at løk funker mot hoste sitter så langt inne at det i seg selv er bevis nok.

 

 

/ Ære være løk i det høyeste

OBS! Husk å følge løkdramatikk og annen moro på Snapchat –> Pappahjerte

* Følg Løkhjerte på Facebook *

31 kommentarer
    1. Haha, det er bare tull og tøys. Og ja! Vi har prøvd, mest for å vise at det ikke virker. 🙂 Og det gjorde det selvfølgelig ikke… 😀

    2. Ikke undervurder naturmetodene og naturenergiene. De er der for en grunn. Har du aldri hørt om naturmedisin? Dere spiser jo så mye sunn mat fordi det er godt for kroppen. Det er det samme med løken. Den renser lufta, ganske enkelt. Du burde lese mer om Kina og hvordan de der har brukt naturmedisin, akupunktur og naturvitenskap i tusenvis av år.

    3. For bare noen få dager siden hadde jeg vært helt 100 % enig med deg, men nå… Nei nå er jeg jaggu ikke sikker lenger altså. Jeg har sett løkens kraft! Tror jeg har blitt løk-religiøs. Kanskje på tide å ta en tur til fastlegen x-D

    4. Joda, og vi er helt for dette med å bruke mat som medisin, men passiv løk som mirakelkur mot hoste? Altså virkelig?! Jeg har for øvrig sett en gang at ingefær er det eneste som virkelig hjelper mot sjøsyke, så naturmetodene er sterke altså. Jeg er bare født skeptisk til alt slikt serru, og det sitter så veldig langt inne, men nå… nå er jeg løk-frelst 😀

    5. Det er fordi løken suger til seg alle bakterier. Så har man influensa, omgangssyke osv i hus, så ha en halv løk fremme, så hjelper den istedenfor at det skal gå på rundgang. 🙂
      Hvorfor han sluttet å hoste vet jeg ikke helt, men kan hende at løken og “lukten” av den får luftkanalene hans til å åpne seg, så han ikke er så tett, dermed ikke behov for å hoste og å få opp evt slim. 🙂

    6. Sant det æ utruleg?!?! Eg pleier å ha den delte løken i ei bolle med vann undre senga, 15-20 etter no more hoste👏👏👏

    7. Løk funker, så får de hoste videre de som nekter å prøve!
      Tenker fuktigheten hjelper mot tørr luft og

    8. Løk er også helt fantastisk på vorter. Gni det på direkte på vortene og tro det eller ei de forsvinner☺

    9. Løk fungerer enkelt og greit pga svovelstoffene i løken. De stoffene er sterkt slimløsende, derfor var det vanlig å spise rå løk før for å lindre hoste (men det har mange tydeligvis glemt).Grunnen til at det fungerer bedre på barn enn voksne (det fungerer på voksne også altså, bare enda bedre på barn) er rett og slett fordi kroppsmassen hos barn er mye mindre og andelen svovelstoffer blir flere pr kg.
      Merk at det ikke fungerer for alle. Det kommer ann på hva hosten skyldes og om det er tørr hoste eller slimhoste. Noen mennesker reagerer heller ikke så sterkt på svovelstoffene, dermed ingen virkning.
      Ikke noe mirakel eller overraskende egentlig hvis man kjenner litt av kjemien i løken.Svovelstoffene blir ødelagt av varmebehandling, derfor fungerer det kun med rå løk. Og jo strammere den lukter jo mer svovelstoffer inneholder den.Løk renser ikke luften, den har ingen spesiell energi og den drar ihvertfall ikke til seg baketerier. Det er desverre bare fantasi og overtro. Det er kun enkel kjemi som får dette til å fungere. Jeg skulle ønske at flere mennesker kunne litt kjemi så hadde vi sluppet unna fantasier om bakteriebekjempelse gjennom luften.
      Uansett hadde det jo ikke hjulpet om løken tok bakterier ettersom over 90% av sykdommmer med hoste skyldes virus og ikke bakterier. Hvor blir det av elementærkunnskapene til folk?
      Og hadde naturmedisin fungert så hadde det het medisin…
      Men okei, nok hovering og opplæring nå. Nå kan du den ekte grunnen. Hilsen en kjemiker som ikke tåler rå løk, men fint tåler varmebehandlet 🙂

    10. Hosting er en ting, men hva med snorking? Ungen min snorker men det er forsovidt hyggelig og søtt. Ikke så søt når gubben ligger der å drar tømmer!! 🙈✌🏼️😁😂😂

    11. Men, altså; Gjør løken en frisk? Eller er det kun mens løken er i rommet at man ikke hoster? For hvis man fremdeles er syk når man fjerner løken så har jo ikke løken fjernet noen bakterier. Så da tror jeg på svovelen 🙂

    12. Funker med løk. Har vel merka at den gjør noe magisk med øynene når man skjærer i den, så hvorfor skulle den ikke utrette magi på andre områder? ☺️
      Neste gang du er tett i nesa og bihulene, ta litt bomull og gni på en halv løk (så litt løksaft trekker inn i bomullen).Putt bomullen i ørene og legg deg👍🏼 simsalabim så våkner du neste morgen med frie luftveier ☺️

    13. Ja, ikke sant? Har tenkt på dette med at løken får i gang tårekanalene. Kanskje det er noe der. Skal begynne å bruke løk på alt fra sykdom til rust på bilen. Løk er det nye! Se opp familie, nå vet dere hva som venter under juletreet neste år 😉

    14. Jeg er ingen løk-spesialist, men har hørt at løken tiltrekker seg bakterier… Det er også derfor man ikke skal ha en oppkuttet løk i kjøleskapet, for så å spise den… Den er visstnok en bakteriebombe…

    15. Nå har vi hatt forkjølelse etter førkjølelse i flere måneder, å når alle 3(en på 5 år, en på 1 1/2 og en på 5 mnd) begynte å hoste i kveld skjønte jeg at dette kom til å bli en fin (våken)natt. Men etter å ha delt en løk i 3, satte dem på hvert sitt rom, etter max 15 min, alle 3 sluttet å hoste!:D ❤️
      HVORFOR har jeg ikke prøvd dette før!!!?? ❤️Løk❤️

    16. Jeg prøvde også løktrikset en gang i ren desperasjon, og jammen ble hosten bedre hos jentungen også 😄 Neste gang hun var syk skulle jeg prøve igjen, men hadde ikke vanlig gul løk, og kan dermed bekrefte at det ikke funker med verken rødløk eller sjalottløk 😂

    17. Fastlegen vår anbefalte oss å spise rå løk i en periode da hele familien var ofte forkjølet og småsyke. Nå begynner heldigvis fokuset på å bruke mat som medisin å komme tilbake.

    18. Ja, mat som medisin er så bra!! Irriterende at det ikke er mer fokus på dette. Det er jo bare helt logisk! Kroppen trenger riktig bensin ellers blir det bare skurring. Tommel opp for fastlegen 🙂

    19. Hei!
      Et annet tips er å kutte opp en løk og strø sukker over. La det stå en stund, og sukkeret vil bli rennende. Dette kan man da drikke ( smaker veldig sukker……)
      Dette hjelper også 🙂
      Løk tiltrekker seg alle bakterier, det er derfor man aldri skal spise en løk som har ligget uten noen beskyttelse i kjøleskapet. Fordi da er den full av bakterier fra silda fra bestemor (om det er greit å si??? ) gamle taco-rester etc!
      HEIA LØK!

    20. jenta mi hadde ørebetennelse hvor ingen antibiotika fra legen funket, så ble jeg tipset om hvitløk i øret. Jeg skar hvitløken på langs å la den inni øret når hun sov, hun har ikke hatt øre verk siden.. Så det er noe med løk asså

    21. Var hosting på gang ved legging og mer hosting i halvsøvne utover kvelden på husets tre-åring. Delte en løk og hosten forsvant raskt. Eneste ulempen er at min lille jente sover i dobbeltsenga med meg når hun ikke er helt i toppform og det stinker løk på soverommet. Min mann mener selvsagt det er en tilfeldighet, men nå slipper jo han å våkne tusen ganger av hosting i løpet av natta da han koser seg på gjesterommet.
      Vil også anbefale alle som tror løk fungerer som en magnet på bakterier om å lese innlegget til Tove lenger oppe.

    22. Løken må ha blitt oppbrukt nå i 4-tida. Host host og gjesp. Takknemlig for hostefrie timene uavhengig av grunn 🙂

    23. Fett! Å herregud, aner ikke hvor mange timer jeg har hørt S&K og gamet CS, men det er mange. Lykke til med lauken og vis lillefingern til Jahn Teigen.
      / Nå skal saks og klipp bake litt <3

    24. Har en liten en som hoster konstant nå, det er ingen pauser :/ Fått astmamedisin og cosylan, men til ingen nytte. Måtte prøve meg på løktrikset, men foreløpig etter 2 timer så har den ingen effekt på min 🙁 og jeg som hadde sånn trua!;(

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg