Ukas krangel – løken

Den siste uka har vi hatt en pågående krangel her i huset, og nå må jeg bare få ut min frustrasjon, for jeg tror muligens det har klikket for Christina…

 

OLYMPUS DIGITAL CAMERA

 

Det startet med at plutten hostet litt for andre kveld på rad. Eller “litt”… Han hørtes ut som en illsint schäfer med kennelhoste. Og jeg vet ikke helt hvordan det oppsto eller hvor ideen kom fra, men plutselig kommer Christina inn til meg i stua med en løk i hånda. Jeg sitter i sofaen og jobber, og aner fred og ingen fare.

Hun forteller meg at hun har blitt tipset om å kutte en løk i to og sette den inn på rommet til et barn som hoster. Jeg gir henne et rart blikk.

Hun fortsetter med å si at hun er blitt tipset av en leser, hun har gjort research og flere kvinner i et forum på nettet er enige om at løk hjelper mot hoste. Passiv løk altså. Satt på en hylle. Blikket mitt har nå blitt så skjevt og rart at jeg er i ferd med å pådra meg strekk.

Løk? Mot hoste?

Jeg spør om hun ikke kan ha lest det feil, at man skal gi barna en løkbit til kvelds, blande det inn i grøten eller lignende, men neida. Sett en halv løk på hylla og se hosten mirakuløst forsvinne.

Jeg gir henne noen sekunder til å tenke over saken, og til min store forskrekkelse virker hun seriøs. Jeg bryter ut i gapskrattende hånlatter og må tørke tårer før jeg får hikstet frem et eneste ord.

– “Bahahaha! Christina, jeg vet at du er ganske godtroende, men seriøst? Løk på hylla? Fordi 5 damer i et forum sier at det funker?”

– “Ja.”

– “Christinaaaaa… Du er bedre enn dette. Vær så snill a, si at du kødder!”

– “Nei. Jeg har lyst til å prøve. Hør på ham da!”

– “Ja, jeg hører det, men løk? Altså… du vet at jeg elsker deg og alt det der, men har det seriøst rablet for deg?”

– “Men de sier at det funker! De er like sjokkert som oss!”

– “De?! Hvem er de?! De kan være innsatte på et mentalsykehus eller korrupte løkbønder.”

– “Men det kan jo ikke skade å prøve?”

– “Jo… Vær så snill a pus, dette blir for teit.”

– “Dust. Jeg gjør det.”

 

Så forsvinner hun opp trappen, stadig akkompagnert av lyden fra en babycall som lyser opp som nyttårsaften hver gang hostekulene går av som fyrverkeri. Det kommer til å bli en lang og kjip natt… Jeg skrur på musikken og jobber videre. Mens jeg sitter og skriver, rister jeg på hodet, oppgitt og litt bekymret for madammen. Altså, hvor overtroisk er det mulig å bli?

Tiden tikker av sted og etter en halvtimes tid kommer Christina inn i stua, slår ut med armene og ser på meg. Munnen på vidt gap.

– “Seriøst?!”

Det er alt hun sier. “Seriøst”. Jeg ser på henne, hun ser på meg. Forvirringen er total.

– “Seriøst, hva?” spør jeg.

– “Hør da!”, hun fortsetter å stirre måpende rett på meg som en idiot.

– “Hør hva da? Jeg hører ikke en dritt jeg..”

– “Nei, ikke sant? Han hoster ikke lenger!!”

– “Øøøøh…”

– “Seriøst, etter at jeg var inne med løken tok det kanskje 5 minutter og etter det har det vært HELT stille!”

– “Jammen asså, hallo… Kanskje det var det at du åpnet døren og fikk ut litt gammel luft, kanskje han hadde noe i halsen, det kan jo være en million ulike grunner!”

– “Nei! Det er løken! Seriøst, det virker!!”

Og slik gikk vi frem og tilbake som to sta esler. Til slutt måtte vi bare gi oss på at det kanskje var løken, kanskje ikke. Det viktigste var at hostingen tok slutt. Ferdig snakket.

 

24 timer senere.

Babycallen bryter ut i fullt raveparty igjen. Plutten har vært pjusk og hjemme hele dagen. Jeg går ut på kjøkkenet og finner Christina ved kjøkkenbenken. I det jeg kommer inn døra, snur hun seg rundt og i hendene holder hun… en løk.

 

OLYMPUS DIGITAL CAMERA

 

– “Å kom igjen a, seriøst? Jeg trodde vi var ferdige med dette nå.”

– “Ja selvfølgelig! Andre kvelden på rad, så får vi se om løken gjør jobben eller ikke. Det kan uansett ikke skade å prøve.”

– “Vel jo… for hvis du tror på alt mulig tullball, kommer hjernen din til å gi opp.”

– “Dust. Jeg går opp.”

 

Og like fordømt…

5 minutter senere. Stillhet.

Ikke lenge etter hører jeg de raske museskrittene til Christina komme pilende i oppglødd gange mot meg. Æsj, nå kommer det.

– “Hæ? Hva sa jeg? Det virker! Å herregud, det virker!!”

– “Men -”

– “Kan du ikke bare innse at det virker. Jeg vet da søren hvorfor, men det virker!!”

– “Sååå, hvorfor har jeg aldri hørt om det før da?”

– “Jeg vet ikke jeg vel, kanskje fordi verden er full av fordomsfulle mannfolk som deg? Uansett, det virker! 2 kvelder på rad, Peter, det kan du ikke nekte for.”

– “Jeg skal innrømme at det var litt rart, men sånn er det med tilfeldigheter. Ikke noe mer enn det”

– “TO kvelder på rad, Peter. Dagen før hostet han jo halve natta gjennom, men nå har det vært helt stille begge nettene med løken.”

– “Ja vel, så kanskje han er i ferd med å bli frisk da!”

– “Nei, det er løken!”

– “Nei, det er ikke løken..”

– “Jo!”

– “Nei, for satan, er du helt -“

Brått gikk vi hvert til vårt og samtalen fikk en muggen avslutning.

 

2 timer senere og Peter er på vei til sengs.

Vi møtes på badet og lar tannbørstene riste og danse i takt. Grunnet sykdom både her og der, skal jeg legge meg inn til plutten på den provisoriske ekstrasengen på gulvet. Vi gjør oss ferdige med kveldsstellet før vi møtes ute i gangen for en siste kos og et lite suss. Christina prøver seg en siste gang:

 

– “Men du? Du må jo innrømme at det er ganske sprøtt da. Ikke vært et eneste host i hele kveld…”

– “Joda… begynner vel å bli frisk da.”

– “Men hørte du ikke hvor ille det var RETT før jeg gikk inn i stad?”

– “Jo jo, men så gikk det over.”

– “Åh Peter, at du må være så teit. Kan du ikke i hvert fall si deg enig i at løken KAN ha en effekt?”

– “Beklager pus, men det er en løk.. Det blir for dumt, bare.”

 

Vi enes om å være uenige og går mot hver vår dør, men akkurat i det jeg skal åpne døra hører jeg henne igjen:

– “Du?”

– “Ja?”

– “Du kan egentlig bare ta ut løken, altså. Det er ikke umulig at han blir liggende og hoste hele natta, men det er jo du som skal ligge der inne. Og siden du ikke tror på det uansett så…”

Det blir stille. Jeg blir nødt til å tenke meg om.

Så hvisker jeg tilbake, så utrolig lavt at det nesten ikke lar seg høre:

– “Assååå, når den først står der… kan jo ikke skade”

Så smetter jeg inn døra før hun rekker å svare, men jeg kan tydelig kjenne det triumferende gliset hennes brenne i ryggen.

For jeg må bare innrømme det, uansett hvor latterlig det høres ut: Løk… ser faktisk ut til å fungere! Jeg hater å innrømme det, og jeg kan ikke fatte og begripe hvorfor, jeg vet bare at når det kommer en hostekule nå, er jeg førstemann ut på kjøkkenet 😉

 

OLYMPUS DIGITAL CAMERA

 

/ Overtroisk, nyfrelst og forvirret – løk er magi.

P.S. Har det klikket for oss eller finnes det andre som sverger til løken??

* Følg Løkhjerte på Facebook *

66 kommentarer
    1. Neida, det har ikke klikket for dere;) løk er faktisk magi! Og ikke bare på hoste! Er man syk på noen som helst måte (men noe virus altså, det hjelper ikke mot hodepine liksom…. Tror jeg da) ialefall, har også hørt fra en annen barnefamilie at de har lagt inn løk på rommet under en omgangsjuke, dagen etter var løken helt svart! Og hadde “trukket” til seg all dritten og viruset! Jeg må selv si at jeg har prøvd løk, billig og bra medisin :))

    2. Hehe…
      Ingenting e meir brennmerkande, enn Kånene sine triumferande flir….
      Hadde noen klart og utvikla ett slags apparat se samla triumferande Kånesmil, inn i ein slags prosjektor.. Ett slags lasergreie ting…
      Gudbedre meg…
      ;D ;D ;D

    3. Jeg skjønner veldig godt at du er(var?) skeptisk. Det er jo en løk. Men det er jo artig at det ser ut som det funker 😉 Har aldri prøvd det selv, men tror det skal prøves ut ved neste forkjølelse :p

    4. Det funker! Leste det først på bloggen til Christina, har testa det to netter og det har vært helt stille! Etter 14 mnd med hosting…

    5. Hærregud så deilig det er å ha rett. Spesielt når timene har vært heite og gebisset har gnagd av tapetet.
      Det å kjenne på følelsen JAAAAhhhhhhhhhhhh …..sier aldri ; hva var det jeg sa. Jeg bare ser på mannen og ser og ser og seeeeer. Frode beskrev det godt .
      Det der med løk er så space at jeg bare må prøve neste gang. Synes det er artig ar slike ting kan funke.

    6. Man kan også skjære opp løk og strø over en spise skje sukker. La det stå å trekke over natta og den væsken som da ligger i skålen kan man gi og det lindrer hosten .

    7. Neida, det har ikke klikk for dere – mer enn vanlig iallefall. Haha! Gjør også underverker mot tett og rennende nese på småttingene.
      (Det skal sies jeg var like skeptisk og irritert som deg, men måtte se meg slått. Det viktigste er jo uansett at barnahar det bra, så får vi ta et nederlag for dem en gang i blandt. Vi har jo stort sett rett ;p)
      Ps! Tusen ganger hurra for kommentarfeltet! I love it! High seven!

    8. Say whaaaat?! Ok, dette avgjør saken: Jeg sier opp bloggen og begynner som løkbonde på heltid! Hvem trenger paracet når man har løk? Haha, gleder meg til å finne nye sykdommer og vondter løk kan hjelpe mot.

      Skal prøve å gnikke løk på magen i kveld. Hvis alt går etter planen, våkner jeg opp i morgen og magen er borte 😛

    9. Hahaha! Da snakker vi Dr Evils laserkanon på høyt nivå. Men hell i uhell, det er jo sånn vi vil beseire aliens når de en dag kommer på besøk. Alle verdens kvinner stirrer stygt på den ankommende ufoen på likt, og vips: Ingen invasjon. Bare livredde marsboere 😀

    10. LØK står nå øverst på handlelisten i morgen, nå skal influensaen til livs! Blir spennende å prøve:)

    11. Ehe, okey, jeg tenkte ført litt skittent… Trodde hele veien helt til slutten at du mente noe helt annet med løk, og Christina skjønte det ikke.. haha

    12. Takk for tips! 🙂 Har hørt om det før.. Men ikke testet ut.. Jeg har ikke barn så prøver på meg selv i natt, etter to uker med en fæl tørrhoste!! Ufff. Håper man kan ha vinduet åpent?(støvallergi). Håper det funker!

    13. Løk funker!
      End of story!
      Med premature tvillinger som i alle år har sugd til seg luftveisinfeksjoner – aldri på samma tidspunkt for den saks skyld, så har den løken redda mange søvnløse netter fra å bli enda mer søvnløse! Hurra!
      Du skylder kjerringen din en beklagelse i form av tre retters middag og skriftlig dokumentasjon på at du tar feil, stabukk!

    14. Eg er ekstreeeeeemt skeptisk te allslags sånne kjerringråd, men løk har eg faktisk tru på. Eg har aldri prøvd det mot hoste, men eg har prøvd det mot øyreverk. Hadde ofte intenst øyreverk som barn og få fekk eg alltid opphakka løk i eit kjøkkenhåndkle av mor mi. Dette blei lagt mot det verkande øyra og smertene forsvant. Så løk is te shit! Just sayin! 😁 God bedring til plutten!💗

    15. Jeg har aldrig hørt om at en løk kan funke, i forhold til hoste å barn på natt! Men kan du være så snill å skrive om hvordan det går i natt, imorgen? Hvis det funker i natt også, så kan jeg spre budskapet til andre 🙂

    16. Har hørt at løk skal ta bort hoste, men ikke prøvd d selv.. Vi smører Mentholatum under fotsålene mot nattehoste.. Fungerer akkurat på samme måte… 5 min, og hosten er helt borte… Men greit å ha løk som backup om man er tom for salve 😉

    17. Nå ble jeg glad, endelig har bloggen din fått et kommentarfelt jeg kan kommentere i med letthet!! Det du hadde funket jo ikke litt en gang, har ikke tall på at hvor mange svar jeg skrev som det bare tygget på og spyttet ut igjen!! 😉
      Angående denne løken, jeg hr to på at alternativ “behandling” hjelper!!! Og her må jeg bare si at jeg støtter Christina fullt ut!! Å prøve det alternative sitter nok langt inne hos mange, da vi jo er vant til at det er”skolemedisinen” som hjelper, det er jo den legene gir oss og det er den vi kjenner!! Men ser du deg rundt, les på pakningsvedlegg til medisiner, spør på helsestasjonen og hos legen, så vil du få syn for hva som faktisk er i en del av skolemedisinen også, og tro meg, du vil få deg noen overaskelser der!!! 😉 Visste du f.eks. at det er egg i mange vaksiner?? Og melkesukker i de aller fleste tabletter uansett hva det enkelte medikament skal virke mot?? 😉

    18. Hahaha, seriøst?! Så rart! Skader jo ikke å notere seg bak øret og prøve ved en senere anledning kanskje.. 🙂 Btw: du høres like skeptisk ut som mannen min.. 😀

    19. Ikke undervurder naturmetodene og naturenergiene. De er der for en grunn. Har du aldri hørt om naturmedisin? Dere spiser jo så mye sunn mat fordi det er godt for kroppen. Det er det samme med løken. Den renser lufta, ganske enkelt. Du burde lese mer om Kina og hvordan de der har brukt naturmedisin, akupunktur og naturvitenskap i tusenvis av år 🙂

    20. Jeg fikk faktisk “løk-tipset” av fastlegen sist jeg var der etter at guttungen hadde hostet i 2 1/2 uke i strekk. Han sa at både løk i rommet på kvelden, og ekstra løk i maten lindrer hoste. Så nå kamufleres løk i matlagingen ved sykdom :p Funket veldig godt alle de tre siste gang sykdom har vært på ferd inn i huset, halleluja! 😀

    21. Ikke er jeg innsatt på et mentalsykehus… ei heller en korrupt løkbonde… men løk funker!! Trodde ikke særlig på det selv heller men tenkte d var verdt et forsøk! Å for å si det sånn så er det ikke mange hostetak fra lillemor som skal til før jeg henter løk! Og stille blir det!! 🙂 Tommel opp for løk!!

    22. Hei! Løk fungerer, den har en oppsugingsevne som er heilt utrolig. Derfor skal man heller ikke bruke løk som er oppskåret som har ligget en stund. Heller ikke viss den har ligget i kjøleskapet. Det er rett og slett naturmedisin😊

    23. Flott at det tilsynelatende funker,men….altså MEN…det må da lukte noe inni granskauen ??? Kjenner jeg blir litt uvel bare ved tanken på løklukt hele natta….Grøss!😂 Har ei som sliter voldsomt med hoste om natta, men …… Huff….. hehe

    24. Har brukt løk mot hoste på alle 3 barna siden jeg fikk høre om det for 3 år siden😊 Funker også på forkjølelse, har vært pottetett om kvelden å så og si kvitt det dagen etter👍 Løk suger til seg dritten! Det er derfor du aldri skal spise en “åpnet” løk som har lagt i kjøleskap😉 Den har trekt til seg dritten😜

    25. Dette skal prøves neste natt. Frøken Snupp holder på som bare det med hosting. Spennende å se om det hjelper 😊

    26. Dette virker helt supert har hatt forkjølelse i hus hele uken men etter løken kom inn i to soverom på mandag har vi fått sove godt om natten og er uthvilt til litt hoste om dagen. Helt supert!!!!

    27. http://tjomlid.com/2013/01/04/ra-lok-mot-influensa/
      Dette med løk er ei myte som tydligvis sprer seg kvar influensasesong. Influensa,forkjølelse og hoste går over av seg sjølv, og jo fleire som setter løk på rommet, jo fleire “bevis” vil det vere for at det virker. Hadde det funka hadde vel legene tatt det i bruk og legemiddelfirmaene laga medisin av løk!

    28. Link 1:
      http://urbanlegends.about.com/od/medical/a/swine_flu_facts_onions_and_flu.htm
      Link 2:
      http://www.globalhealingcenter.com/natural-health/onion-flu-remedy/
      Hva som kan ansees som realitet eller ikke får nok den individuelle personen som går inn og leser bestemme.
      Om det er noe med Løk som kan kurere hoste så er det i så fall stoffer den slipper ut i luften rundt i rommet.
      Men har hørt om dette mange ganger der jeg kommer ifra. men ser like liten grunn til at det skulle fungere i førsteomgang som du gjør/gjorde.
      Men fungerer det så fungerer det 😛

    29. haha men det er sant. Løk suger visst til seg bakterier – det er derfor man aldri skal spise en løk som har lagt lenge etter den ble skåret opp… spesielt rødløk visstnok. Den er bra for inneklima også. Bare pass på at plutten ikke spiser den etterpå 🙂

    30. Funker som juling!
      Løk virker også mot øreverk. Del en løk og fest på øra med pannebånd. Ser kanskje ikke så lurt ut, men funker!

    31. Haha, jeg ler så jeg griner av måten du skriver på :p Jeg forguder virkelig å starte dagen med blogginnlegg fra deg eller Christina! Men løk må jeg absolutt prøve neste gang datteren får disse kols-anfallene sine 🙂

    32. Enkelt forklart: Løk er antiseptisk. Løk renser luften i et rom. Det kan sammenlignes med at røykerne før i tiden satte en Skål med eddik på toppen av skapet i rommet det ble røyket mye i. Fordi det trakk til seg røyklukt og renset luften. Som at grønnplanter renser luften i stua. Bare at Løk er kraftigere. Nei, løken trekker ikke til seg bakterier/virus, det går faktisk ikke, fordi bakterier/virus lever ikke lenge utenfor kroppen og dem kan ikke sveve rund på egen hånd i et rom, og det at løken blir brun/svart har ingenting med bakteriene å gjøre. Det er fordi Løk oksyderer i kontakt med luft lik som epler og sølv også oksyderer. Men det er ikke farlig å spise, bare litt ekkelt pga farge og konsistent. Men altså når man er forkjølelse og hoster er det pga irriterte bronkier og luftveier, og når du da setter en halv Løk på rommet når du skal sove hjelper den sterke løklukten til med å åpne opp luftveiene og roe ned hosten. Du har sikkert merket det når du kutter Løk at både øyne og nese renner, at alt liksom åpnes opp. Du kan og bruke mentholatum under nesen eller smøre det på brystet å legge en klut over og ha det på om natten. Da jeg var liten gjorde min mor det med hvitkamferolje på oss ungene og det hjalp. Vet ikke om hvitkamferolje finnes ennå…. Et lite tips til slutt: Ikke legg løken for nært der du sover fordi lukten er så intens at den kan hindre deg i å få sove, ha den på e kommode, eller på en hylle en stykke fra sengen ☺ Håper dette hjalp litt på å gi svar til alle grubleriene og spørsmålene ☺

    33. Pøh, Tjomlid skarru ta med en klype løk 😉
      Sier ikke at løk stopper influensa, sier bare det jeg ser. Og mot all fornuft og logikk (og tro meg: jeg er en tviler!!), så ser det seriøst ut til at løk funker. Ikke spør meg hvorfor, det bare gjør det. Og jeg er virkelig sistemann til å hoppe på ting som dette, for jeg fnyser av alt slikt. Tarotkort, stjernetegn, kaffegrut etc. Tøys. Men løk? Løk er the real deal 😉

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg