Barnehagestart

Etter nesten to uker med juleferie kjente jeg at det skar litt i kroppen da vi sto opp i dag tidlig. Ikke tid til en lang kosefrokost helt uten rutiner eller lek i sofaen med pysjen på til langt utpå dagen. I dag var det opp og hoppe, inn i bilen og tilbake til hverdagen.

Jeg hadde lurt på hvordan han ville takle å komme tilbake til barnehagen etter en lang pause. Ville vi være tilbake på scratch med gråting og hjemmelengsel eller er han akklimatisert og tilvendt for godt nå?

Svaret meldte seg fort. Etter litt nøling og hodet begravet dypt inn i armkroken til pappa, begynte han å snuse nysgjerrig rundt seg og da jeg etter få minutter spurte så høflig om pappa kunne få lov til å dra på jobb løp han bort til vinduet for å si farvel med et smil om munnen.

Samme rutinen hver gang. Ingen av de voksne får være med, bare han som skal stå i vinduskarmen og vinke til pappa. Det er vår lille greie. Han pleier ikke si noe, bare stå der, smile og vinke, mens pappa småløper ned til bilen og snur seg for å vinke tre-fire ganger underveis. Mn i dag var det litt annerledes. Da jeg kom ut døra og passerte vinduet der han sto klar sa han fra gjennom glipa i vinduet:

– Pappa?

– Ja..? svarte jeg. Kanskje med et ørlite håp om at han ville si at han savnet meg allerede og var glad i meg og ikke egentlig ville at jeg skulle gå fra ham. Men neida.

– Løp!


Litt vanskelig å løpe fra  ^_^

 

Så da ble det å ta føttene på nakken og løpe mot bilen mens jeg hele tiden snudde meg for å se på den lille pjokken som sto i vinduet og strålte som en sol. Puh, så var han klar for barnehagestart likevel.

… men akkurat som i høst, hadde jeg helt glemt å tenke på at barnehagetilvenning ofte er kanskje verst for foreldrene. For nå har jeg jo blitt så vant til lange morgener med plastelina over hele bordet og prim til langt oppetter ørene at huset plutselig føltes veldig kaldt og tomt da jeg kom tilbake.

Da er det veldig koselig når det plutselig knirker i trappene og lillesnupp kommer ned i armene til mamma, klar for å starte dagen.

 

xWSdlhRJYp

 

/ God ny start på et godt nytt år 🙂

* Følg Pappahjerte på Facebook *

0 kommentarer

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg