Ut på tur med Mammadamen

/ sponset innlegg

Det er alltid skummelt når jeg skal ut på tur uten frua. Jeg er langt flinkere til å åpne skrukorker og klippe plenen, så hun pleier å ta seg av pakkingen. Så da jeg skulle ut i skogen for å grille med plutten på egen hånd var det jo dømt til å gå på stumpene løs. Heldigvis hadde jeg teamet opp med medblogger Mammadamen som selvfølgelig hadde tingene på stell.

Hun kom godt forberedt med grillpølser, kald drikke til barna og varm kaffe på termos, mens jeg kom halsende i siste liten med to bager fulle av kamerautstyr og dilldall vi aldri kom til å trenge. I siste liten hadde frua også minnet meg på at jeg måtte huske stelleveske og den ble ukritisk fullstappet med stellematter, bleier og kremer jeg nok heller aldri ville få bruk for. Men skulle vi støtt på en skadet elg skulle jeg nok klart å få ham på beina igjen.

Da vi endelig kom frem og fikk parkert var planen klar. Komme oss et lite stykke ut i skogen, slå leir, tenne bål, grille pølser, kose seg. Den planen gikk selvfølgelig rett ut vinduet på et nanosekund. Våre tre små karer var mest klar for å sprinte av gårde i alle himmelretninger i et helhjertet forsøk på å skape mest mulig kaos. Og det klarte de rett så bra.

 

I det ene øyeblikket er det tommel opp og god stemning…

To sekunder senere…


Og Plutten bare: “Støvler..? Neei, jeg har ikke sett noen støvler…”

 

Det kan egentlig være greit å notere seg med det samme: Hvis man skal ut i skogen med små barn, forkast alle drømmer om en rolig og harmonisk tur. Det blir ikke noe allsang rundt leirbålet og man kan like gjerne forvente et kaotisk lurveleven, så slipper man å bli skuffet. Og sånn synes jeg faktisk det skal være også. Det er meningen å løpe rundt og utforske skogens mange spennende mysterier. Det ville i hvert fall jeg gjort hvis jeg var 2-3 år igjen.

 

For en fjong sopp!

 

Men se, ei litta møss!

 

Ja, også bæsj da. Selvfølgelig er det mest interessant…

En annen ting som er verdt å notere seg er hvor utrolig raske små totter er i ulendt terreng! I det ene øyeblikket sitter de rolig og griller pølser, i neste sekund er de over alle hauger. Ute i guds frie natur tar det også mye lengre tid å innhente en løpsk plutt enn på asfalt. Hans små barneføtter spretter over røtter som en hoppegnu, mens min tunge pølsekropp graver seg ned i torva som en elefant.

 

Run forest! (årets beste ordspill)

Et annet tips når man skal ut i skogen er å ha med nok klær. Ikke bare med tanke på at sur vind kan gjøre det kaldere enn forventet, men også fordi væromslag skjer fort og plutselig. Og det er langt til bilen når det har begynt å regne.

Det er i det hele tatt lurt å huske det eldgamle prinsippet om at det ikke finnes dårlig vær, bare dårlige klær. Selv om jeg hadde glemt det meste av fyrstikker, sitteunderlag, kjeks og drikke, så var jeg i det minste godt forberedt på klesfronten. Etter tips fra den langt mer rutinerte Mammadamen hadde jeg ikke bare tatt med både støvler og ekstra regntøy, men jeg hadde også kledd opp plutten etter trelagsprinsippet.

Trelagsprinsippet er like enkelt som det er genialt. Kle på barna lag på lag, så er det enkelt å legge til eller trekke fra når været endrer seg. Det innerste laget bør bestå av ull eller superundertøy i polyester som holder barnet varmt. Det midterste laget kan f. eks bestå av en fleece som puster og varmer. Det ytterste laget kan være en skalljakke eller hel skalldress som holder vind og kulde ute. Ganske enkelt genialt.

 

Er i farta!


Hupps, borte!

 


Med den “posen” der kan du lett sette “modell” på CV´en

 

Før man legger ut på tur kan det også være greit å sjekke at alle klærne faktisk passer, for små totter rekker å strekke seg overraskende langt på et år. Da passer det fint at Polarn O. Pyret har lansert årets høstkolleksjon med mange spennende nyheter og alt du trenger for å kle barna etter trelagsprinsippet.

Se høstens nyheter på polarnopyret.no

 


Varme pølser og kald drikke? Godt nok for en tommel opp 🙂


Bli PO.P+ medlem og få ekstra gode tilbud!

 

To bloggere og tre små apekatter på tur 🙂


Les også:
Mammadamen.com: Ut på tur med Pappahjerte, aldri sur

* Følg Pappahjerte på Facebook *

6 kommentarer
    1. Audhild Mamma til lille Willi: Helt enig! Har hørt at man i visse barnehager skjærer ned trærne for at barna ikke skal skade seg ved å klatre i dem. Sånt gjør meg bare trist. Opp i trærne 😀

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg