Pluttens første sykkeltur

De sier at har man først lært å sykle så glemmer man det aldri og denne uken var dagen endelig kommet for at vår lille plutt skulle ta det store steget.

 

Arvet haiketommelen til far sin og greier

Det er noe helt spesielt med de store milepælene. Hverdagsøyeblikkene er én ting, men de litt større hendelsene varmer ekstra godt rundt hjerterota. De første skrittene, det første ordet og den første sykkelturen. Senere i livet har man flere slike høydepunkt å se frem til: Første dag på skolen, første melding med hjem, første gang han blir tatt på fersken i å smugrøyke bak sykkelskuret, den første kjæresten, den første kjærlighetssorgen og selvfølgelig første gang han kommer småbrisen hjem og later som ingenting. Men det er heldigvis lenge til. 35 år minst.

Mye skal på plass før da. Sykling for eksempel. Og det var på tide, for nå er det en god stund siden sist vi opplevde en slik milepæl. Det siste halvåret har fremskrittene vært mer glidende og han blir bare eldre i kulissene, men ikke med det blotte øyet. Jeg har egentlig fryktet at han plutselig skal komme hjem med snusleppe og mopedhjelm under armen, men heldigvis går ikke tiden riktig så fort.

Derfor var det helt fantastisk da jeg plutselig fikk et innfall om vi ikke skulle prøve sykkelen vi fikk av gode naboer som lenge har stått i garasjen og støvet ned. Sykkelen altså, ikke naboene.

– Nei plutten, hva tror du, skal vi sykle en tur?

– Ja!

– Hæ? Mener du det? Du har jo aldri syklet før, skal vi virkelig sykle en tur?

– JA! Sykkel.

Og før vi visste ordet av det var plutten ute i gata og cruiset. Vinden flørtet med håret, frihetsfølelsen alle motorsyklister snakker om var tilstedeværende og adrenalinet pumpet når han suste nedover bakken i et vakent tempo. Vel, nesten da.

 

Vet du hvorfor jeg stoppet deg? Få se vognkort og førerkort, takk.

 

Museskritt er nok veien å gå. Det er greit at man ikke glemmer å sykle hvis man først har lært det, men da må man først komme dit da. Og jeg innså raskt at jeg ikke er en spesielt god lærer, for jeg klarte bare vekselsvis å fortelle ham viktigheten av å holde seg fast i styret og tråkke på pedalene. Å koordinere begge på likt klarte jeg ikke å formidle. Til det er mine pedagogiske evner helt utilstrekkelige. Til slutt forkastet vi pedalene og gikk for å holde i styret mens fattern fungerte som påhengsmotor / trekkhest. Det fungerte derimot utmerket.

5 minutter senere var pappa utslitt av å løpe krokrygget bak den lille pjokken som styrte vilkårlig i alle himmelretninger og oppførte seg mest som en ustyrlig sirkuselefant. Også jeg som hadde så store planer om at vi skulle ta hele sykkelopplæringen i et eneste stort jafs. Vel, glem det, pappa må hvile. Kanskje i morgen, hvis jeg ikke er for støl i… vel, alt.

Museskritt gjelder visst for fattern også.

 

They see me rollin´, they hatin´

 

Les også:
– En liten månelanding

* Følg Pappahjerte på Facebook *

9 kommentarer
    1. jeg ser uansett naboene stå der og støve ned….:) Gjør dem den tjenesten å omforme setningen (Den står nede i osv.. )

    2. Det er stort å lære seg å sykle!! Han blir nok en reser 🚲
      Gleder meg til å høre om hvordan det går i barnehagen!!
      Leser alltid begge bloggene dine etter en lang dag og lillemann er i seng, men idag kom jeg meg ikke innpå pappagrisprosjektet og forstod ingenting. Heldigvis er det ingen som har den adressen.

    3. 🙂 Høres litt slitsomt å løpe krokrygget bak plutten på sykkelen…Anbefaler å stikke innom XXL og kjøpe følgestang! Den hjelper plutten å lære seg å sykle og sparer deg å ha vondt i ryggen! Festes under sette og passer på de fleste sykler!

    4. Herlige disse første turene!
      Kan på det sterkeste anbefale løpesykkel/balansesykkel, helt supert å lære balabsekunsten først og kunne fokusere på pedalbruk senere.
      Lykke til med neste tur!

    5. Ulla: Vi har faktisk en sykkel med løpestang, men den er han ikke noe fan av, hehe. Tror jeg skal tvinge ham oppå den, for å løpe rundt som en gammel krok kan fort bli for mye for far 😉

    6. Heidi: Hahaha! Pappagrisprosjektet 😀 Kanskje jeg skulle slått sammen begge bloggene og gått for det 😉 Eller hvorfor ikke Grisehjerte? Sofapappa? Grisepappa blir helt feil i hvert fall 😛

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg