Dagens høydepunkt

Etter en lang dag på jobb står jeg atter igjen utenfor den hvite døra og pakker bilnøklene ned i jakkelomma. Så åpner jeg døra med et knirk.

Den første som hører meg er vovsen. Han spretter opp og kommer løpende i fullt firsprang mot inngangsdøra mens klørne rasler som tusen sabler og halen smeller gjennom luften som en ridepisk. Han kaster seg over meg og logrer så det er like før rumpeslipset slites løs og fyker veggimellom.

 

 

Det neste jeg hører er et oppstemt hyl og lyden av tassende tøfler…

Kanskje fra inne på kjøkkenet, kanskje fra ute i stua. De små tottene runder hjørnet og plutselig står plutten der og ser på meg. Han måler meg opp og ned. Først spørrende, så smilende. Jeg klarer ikke å lese ham. Han står gjerne med en gulrot i hånda. Eller en mopp. Eller med hele neven dypt forankret i en liten boks med rosiner. Han gir meg bare blikket og spiller ballen over på min banehalvdel, så jeg tar sjansen. Jeg flerrer av meg jakka, setter meg ned på huk, åpner armene og spør ydmykt og prøvende: “Pappa få klem..?”

Så venter jeg på hans dom…

 

 

Det er ingen annen følelse, ingen sum penger, ingen mengde gull eller antall kameler i stallen som kan måle seg med følelsen av å se ansiktet hans eksplodere i et kjempestort smil i det han tar rennafart og river meg over ende i verdens største knuseklem.

 

 

Livet som småbarnsforeldre kan være hardt arbeid, mye rydding, mange bleier, mye innetid og lite annet. Men så er det heller ingenting som kan nå et lite barns helhjertede smil til knærne.

 

 

Ha en strålende fin dag, folkens!

Og en goood uke ønskes alle småbarnsforeldre, bestemødre, hundeiere, rosabloggere, tollere, fariseere, fyrbøter, sjarlataner og lakatarmer 🙂

/lik hvis du er en av disse

50 kommentarer
    1. Jeg lo godt når du beskrev logringa til hunden deres også ble jeg sjarmert av de tassende føttene 🙂 alltid spennende å lese dine innlegg 🙂
      Ha en fin kveld 🙂

    2. Åååå huske den tia godt, de smiler jo med hele kroppen:) nyt tia den går fort, idag flytta vår eldste på snart 20 ilag med kjæresten og han var jo liten her om dagen :))

    3. Kos deg med det så lenge du kan, for plutselig er de voksne og det går fortere enn du tror gitt 🙂 Selv om mine er voksne så er jeg så heldig at jeg er bestemor til en gutt på 2 1/2 år og det er den samme, hvis ikke større, lykkefølelse når han kommer for å gi en skikkelig knuseklem eller et skikkelig sikkelkyss:)
      Kos deg videre med plutten din:)

    4. Du skriver så herlig!! Rett på sak og rett fra hjertet…digger bloggen din!! Har ingen barn selv enda, men jobber med barn og kjenner meg så godt igjen:) ha en finfin kveld!

    5. herregud så skjønn!! Snakk om å smelte hjerter med DET smilet! 🙂 Skjønner at du blir i godt humør etter en lang dag på jobben når du blir møtt av en slik sjarmør

    6. Ingenting er som en knuseklem. Det har liksom blitt slutt på de når arvingene er snart 18 og 15…Nyt de me mens du enda får de 🙂

    7. Åh! Knuseklemmer er så bra for helsa at de burde vært i salg på hvert et apotek. Også utrolig bra for humør og selvfølelse. Og som vanlig beskriver du alt ved dette, på en måte som fortjener terningkast seks.

    8. Fru Reinfjell: Wow, han flyttet ut i dag faktisk? Det virket litt skummelt når fuglen skal forlate redet, men det er jo i hvert fall for noe veldig godt da 🙂 Ja, prøver å sette pris på tiden, men du vet jo hvordan dagene flyr :S. Prøver å nyte alle smilene i lange drag i hvert fall, for det er jo ikke mange år til jeg blir møtt med et “Ååh hva eeer´e a fattern?!” hehe 🙂

    9. Anita: Har hørt veldig gode ting om å bli besteforeldre også og at det er den samme kjærligheten og foreldrehjertet som banker for barnebarna, så hyggelig vite at man har mye å glede seg til noen år nedover gata 🙂 🙂

    10. teresesofiet: Haha, leste navnet ditt som Thereses filet og synes det virket veeeldig merkelig 😀 Men ja, nei altså de smilene altså. SMELT! 😀
      /Haifai!

    11. Heidi: Tusen takk for det Heidi. Eller som Herr Regnbåge sier i Sarag & Kvakk: “Jo takk du, eg gjør så godt eg får til” 😀 Blir spesielt glad når jeg hører at du som ikke har barn kan like bloggen min okke som. Tjoho!
      /Ha en tipptopp aften 🙂

    12. Helle: Hihi, skulle takke på vegne av plutten 🙂 Ja akkurat i dag så var han vel mest opptatt av å moppe gulvet, men han har da alltids tid til en klem. Eller nei, nå skal jeg ikke være skinnhellig. Noen dager er han for eksempel veldig sulten og da er det ikke så farlig med han fattern, da kan han bare seile sin egen sjø. Men å komme hjem når smilet står fra øre til øre… Smelt! 😀

    13. Anne: Enig med du! Burde egentlig bare kjøre rundt og levere knuseklemmer på døra til folk som trenger det. “Peter, vi har en mann som har våknet opp i en skikkelig nødssituasjon. Han er fyllesjuk, kjæresten har gjort det slutt, han har mistet lommeboka og kemnern banker på døra. Ta plutten under armen, du må være der om 5 minutter, det er krise!!” “Greit sjef, vi er på saken! Plutten, til kosemobilen!” 😀
      /high five

    14. For en herlig blogg du har! Har ingen barn selv, men når man har en lillebror på to år i “voksen” alder kan man kjenne seg så smått igjen i det du skriver. Ser frem til jeg får mine egne, og har den siste uken blitt fast følger av bloggen din, mange herlige innlegg 🙂

    15. Vibeke: Halloisen Vibeke! Så hyggelig å høre 🙂 🙂 Ja, en lillebror i egnet alder gjør nok samme nytten ja. Det er noe utrolig søtt over et lite menneske som enda ikke har så mange ord og som derfor uttrykker seg så veldig tydelig med kroppsspråk 🙂
      /Ha en fisefin dag!

    16. Første kommentar 🙂 Fantastisk pappablogg med gode beskrivelser , jeg digger det ! Nydelig liten gutt 🙂 Er så enig i alt du skriver her 🙂 Babykos, latter og smil overgår alt uansett hvor slitsom dagen er 🙂 Sitter her med en gutt på 7 mnd som babler mamma og får ikke kommet for nærme meg. Les : Helst helt oppi ansiktet! Ha en fin dag 🙂

    17. Linda: Heey, velkommen og gratulerer med din første kommentar! Vel blåst 🙂 Det er utrolig hyggelig i den alderen som sønnen din er i nå også, for det er så søtt og rart når de første ordene begynner å stables på plass og de sakte men sikkert begynner å mumle frem ulike, tilfeldige kombinasjoner etter beste evne. Går ikke lenge mellom hver gang man smelter som smør da 🙂
      /Ha en strålende dag og hils pjokken 😉

    18. Herlig blogg, pass godt på gutten og ikke jobb for lenge om kvelden, men sørg for å komme hjem og kose med han når han ennå har lyst å kose med pappaen sin 🙂

    19. Har nå bladd meg gjennom bloggen din helt ned til sommeren 2013. Fasinert! Skjønner godt at du er på topplisten!
      og jeg som trodde jeg var noen lunde pen (men sammenlignet med deg! ikke sjanse. du er nydelig)… jaja. Kommer til å følge bloggen din! Du er virkelig inspirasjon=D

    20. Linn Therese: Haha, takk for det Linn Therese 😀

      Men atte… er jeg pen? Nydelig? Jeg vil anbefale en tur til Interoptic eller Krogh optikk. Like før jeg slettet kommentaren din som spam 😀 😛

      Hmmm, snoooke… skal vi see- Å HeRREGUDFORNOENBICEPS! Shit, kjente det stakk litt av misunnelse her nå. Damn! Fasan heller, sitter på toget nå, men når jeg kommer hjem skal jeg ta push-ups ass. Djisus! Jeg har intet annet å si enn at jeg tar av meg hatten, reiser meg på stolen og applauderer. Galskap bra jobba!! 😀 Rock on!
      /hilsen en nydelig mann som plutselig følte seg som en real pingle 😀

    21. Åhhh så herlig. 🙂 Minte meg sånn på da våre var små. Nå er eldste 22 år. 🙂 De skråblikkene og humoren man ellers velger å ha på livet er gull verdt. 😉 Både som foreldre og par. 🙂

    22. Du skriver så fantastisk! Og måten du skriver om sønnen din på får hårene til å reise seg i nakken, det er så vakkert! Når jeg leser hva du skriver så minner du meg alltid på hvor heldig jeg er som har to friske, flotte jenter midt oppi alt hverdagskaoset. Man blir trett, sliten og av å til har jeg bare lyst til å synke ned i sofaen å bli der resten av dagen. Men det må jo være lov å bli litt sliten i blandt? Det er jo tross alt en 24/7 jobb:-) men den aller beste jobben i verden! Takk for viktige påminnelser!

    23. Ååh 😀 heldige alle oss som har en plutt i livene våre til å levere knuseklemmer <3 😀
      Men det beste her er når røveren tverrsnur og starter i motsatt retning, jeg skuffet henger fra meg jakken og skvetter til av verdens rundeste, livligste latter før han kommer styrtende så fort at jeg nesten ikke rekker å ta ham i mot når han hiver seg mot meg <3 aaah... hverdagslykke!
      Takk for nok et flott innlegg 🙂 dro godt på smilebåndet npr jeg leste hva han pleier å ha i hånda, den moppen er et kjent fenomen. Selv vet jeg omtrent ikke hvor jeg finner den 😉 hehe

    24. Første kommentar her inne – digger bloggen din og syns den er velskrevet, reflektert og morsom! 🙂 Snakk om liten skjønning du har <3 Jeg har ikke barn selv , men et sterkt ønske om at en liten plutt eller pluttinne en dag skal kalle meg mamma. Barn er en helt fantastisk gave. I mellomtiden har jeg en liten tantegutt omtrent på alder med din nydelige sønn, hundeeier er jeg også, matmor for en 7 mnd gammel cocker spaniel gutt. Jeg er iallefall "mamma" for han 😀 En herlig kveld ønskes dere 🙂 Nå skal jeg spise hjemmelagde småkaker sammen med min kjære (lagd etter myyyye masing fra den kanten...Nesten som å ha barn det også når jeg tenker meg om, hehe... 😀 )

    25. Lone Olsen: Daaa, tusen takk for det Lone! 😀 Ja for fasan, det er jo en helt vanlig jobb, den er loddent betalt, arb…. Hooooold on! DETTE er jo som SKAPT for å lage et blogginnlegg ut av!! Haha, takk for tipset Lone! Sving innom på søndag, så skal jeg poste et innlegg som tar utgangpunkt i akkurat denne grunntanken 🙂 😀
      /Hai faiv! 😀

    26. Anonym: Hei anonym. Absolutt! Men atte.. da må du nesten legge igjen URL-en da.. Kan ikke besøke alle verdens fotoblogger og bare håpe på at en av de er dine 😛

    27. anneeileen: Hahaha! 😀 Nei du den moppen tror jeg kanskje Christina plasserer hos ham som et hint til meg 😀 x-)
      Ah, den følelsen når barna gjør noe de er stolt av og smiler så det nesten slår sprekker i munnviken, Faaantastisk! Og der har vi bare såvidt kommet i gang. Så utrolig god følelse å vite at man har mange slike små øyeblikk av hverdagsmagi å glede seg til.
      /Bon voyage! (plutselig innfall..)

    28. Ina: Hahaha! Takk for det, Ina 🙂 Hmmm, merker at jeg kjenner meg mistenkelig godt igjen i det å mase som et lite barn når jeg ønsker noe. Småkaker for eksempel 😛 Eller å sette seg ned på bakken og furte hvis jeg må ta oppvasken 😉

      Men du, det er bare å glede seg. Når en person som meg, som haaatet unger, kan bli så hodestups forelsket, så er det bare å glede seg for alle andre. Jeg hater å høres ut som en blaut fisk, men det er seriøst meningen med livet (hvis man ikke tror på Jesus da. Han blir sikkert litt muggen hvis man setter barn på første plass) 😉
      Ha en god kveld i sofakroken og hils gubben!

      Selv trodde jeg at det skulle bli sofakos på meg i kveld, men rakk ikke det gitt. Ble bloggorging, ei litta joggetur, en sur brødskive med avocado oooog overraskende nok: Sekkepipe på Spotify! Vel, sånn går no dagan 😀
      /High five!

    29. ååå du har bare verdens søteste blogg! jeg er innom hver dag. og har lest nesten alt i arkivet! tårene triller samtidig som jeg ler meg ihjel.. er det mulig!
      plutten er heldig som har deg og mamsen sin! og dere er heldige som har han! søte gjengen.

    30. marie: Daaaa, tnååååh 😀 Mener du det?! Shit, da må du jo begynne å bli lei? 😛 Ja plutten er en frøktelig ålreit type 🙂 Men du Marie, tusen tusen takk for kjempehyggelig kommentar! Håper du henger med videre på bloggen, selv om du nå ikke har mer arkivstoff å lese.

      Psssst: Kan tipse om at Mammahjerte har en artikkelen på gang som publiseres i dag, som jeg har stor tro på. Hun satt i hvert fall og humret og le i hele går kveld. Ond latter tilogmed. Gledegruer meg selv 😛 Ha en fantastisk dag!
      /Haifai

    31. jaaa det er helt sant! går ikke lei vetu. har til og med lest noen tekster flere ganger! og gråter av de samme tingene.. nesten litt flaut! men.. er jo dine tekster, så da må jeg nesten bare fortelle deg det! 😀
      jeg gleder meg til å få mann og barn når jeg leser. haha.
      skal henge med på bloggen så lenge det går! – jippii gleder meg til forhåpentligvis morsom tekst! 😀 ha en fantastisk dag du og :))!

    32. marie: Haha, så utrolig hyggelig å høre!! 🙂 🙂 Tusen takk for det, Marie 😀 Det gleder et beinhardt mannshjerte på en regnkjip torsdag 😉
      Have a brillefin dag!
      /Haifai!

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg