Reise med barn? Her er et stalltips!

For noen uker siden var vi på vår første utenlandsreise med den lille pjokken vår. Vi innså raskt at gud bruttle så mye mer man plutselig skulle ha med seg og så mange nye ting man måtte huske på når man ute og reise med et lite barn!

Koffert, reis deg!

På et tidspunkt så det ut til at vi kom til å trenge vårt eget fly! Til vanlig har man jo mer enn nok med å bare pakke ned et røddig antall sko, bukser og snasne t-skjorter, uten dermed å glemme toalettsaker, pass og solkrem. Og joda, solkrem må man ha når man skal ut og reise. Jeg vet at det ikke er en typisk mannesak å ta med seg, men som tidligere nevnt, å være mann er ikke det samme som å være far 😉 Dessuten har jeg brent meg (pun intended!) på det tidligere… om jeg kan fortelle den historien? Selvfølgelig, kompis!

Det var tjaaa rundt 2008 at jeg ble med min eldste bror og hans to barn på en heidundranes tur over Besseggen. En nyyydelig fottur som jeg anbefaler for alle som enten er turglade nordmenn eller som bare prøver desperat å late som. Uansett, turen tok oss 8-9 timer i nydelig påskesol. Mange koselig pauser, godt humør og topp stemning, gjorde at vi selvfølgelig glemte å smøre oss… Det gikk fint med barna, som tross alt var forsvarlig kledd, men for oss staute mannfolk som gikk i bar overkropp med bleke mannekropper som ikke hadde sett sol på over 9 måneder, så ble saken en annen. Lilla, det er vel alt jeg kan si. Lilla. Et koselig lite bilde til å gå med historien, sier du? Klabert! Dette er tatt før skuldrene fikk seg en tur i tandoori-ovnen altså.

 

Uansett, det var ikke det dette innlegget skulle handle om. Jeg skulle lette deg for litt bryderi og gi deg én bekymring mindre for din neste reise med barn, bleier, barnevogn, smekker, smokker, sokker, dukker, pokker så mye rart man skal ha med! Derfor velger jeg å være så elskverdig at jeg ikke skal gå rundt grøten lenger. Prampack! Stokke Prampack er et genialt produkt serru. Prampack er rett og slett et beskyttende futteral som du pakker barnevogna inn i før du skal ut og fly. Og vi vet jo alle at barnevogner som lesses om bord på fly, går en usikker fremtid i møte. Vi var ikke helt sikre på om vi skulle gidde å investere i en prampack før vi la i vei på vår 2-ukers til Gran Canaria, så vi lånte den av noen venner og det var alt som skulle til. Nå er vi frelst. Du kan enten gå inn på Stokke Prampack og se hva Stokkefolket selv har å si om saken, men de lyver sikkert på seg en hel drøss med halvsannheter, så ta heller mitt ord på det. Skal gi deg tre raske argumenter som du kan bruke for å overtale madammen:

  1. Meget god og praktisk beskytte av reisetrilla/barnevogna! Du pakker i all enkelhet inn vognen i en slags rustning. Se for deg amerikansk fotball vs rugby. Det er klart vogna kan overleve uten, men det er kjipt å stå på flyplassen i utlandet med en vogn som mangler en tann eller to. Tror en kliss ny prampack koster rundt 1500 flis eller noe i den duren. Tro meg, det er verdt det.
  2. Praktisk på alle mulige måter! Lett å pakke opp, lett å pakke ned, lett å bære rundt på. Okei, den er faktisk litt kødden hvis du har fylt den skikkelig, for prampacken står ikke på høykant, så mens du drasser deg gjennom flyplassen på leting etter innsjekking og det som verre er, så vil den enten velte konstant eller du må legge den på bakken. Men tro meg, etter du leser pkt. 3, vil du allerede ha glemt denne lille parentesen av et problem.
  3. Tidenes sleipeste bonusplass!! Sleng inn barngevogna i prampacken, men før du lukker den, så fyller du den opp med alt mulig skit du skal ha med på tur som stjeler plass i kofferten! Bleier, strandhåndkler, klær etc. Alt som er mykt, tar plass, veier litt eller bare er i veien, kan du stappe oppi prampacken, for den går som spesialbagasje og spesialbagasje veies ikke 😉 Altså, hva mer trenger du egentlig? Dette er egentlig det eneste argumentet du trenger for å overbevise tuppa. “Hei kjære, har du lyst på en magisk boks som gjør at du kan ta med deg 39 par med sko på tur? Flott”. Samtale slutt.

Får du ikke kjerringa på gli? Vel, fatt mot min gode mann! Det finnes flere måter. Du kan også leie prampack fra Barnombord! Da både henter og leverer du din prampack på flyplassen. Raskt, enkelt og greit! Barnombord er tilgjengelig på følgende flyplasser: Oslo/Gardermoen, Bergen/Flesland, Moss/Rygge, Torp/Sandefjord, Bodø Lufthavn og Stavanger/Sola

Men nok om det, jeg antar at du nå har tatt poenget. Sjekk ut disse tre bildene vi tok av prampacken i aksjon. Ja forresten, hvis det skulle være noen tvil: Dette er ikke reklame! Jeg får ikke et rødt øre for å skrive denne saken, jeg gjør det bare fordi jeg personlig takket Allah for at vi hadde den med oss på tur selv og synes det var et røddig stalltips å sende videre 😉

Noe du lurer på? Bare spør i vei, jeg svarer etter beste evne.

/high five

11 kommentarer
    1. Jeg har leid meg prampack og skal ha inn en trille og en bærebag. Jeg klarer ikke å finne noe sted hvor det står mål på denne, du vet vel ikke tilfeldigvis det…??

    2. Hei. Bare et lite tips, det går rykter om at flyselskapene av og til sjekker innholdet i prampacken. Godtar da kun vognrelaterte ting som vognpose o.l.
      Er forresten ganske stolt over å ha klart å pakke til en to måneder lang tur for 2 voksne og en baby inkl fiskeutstyr, vadere, sommer og vinterklær i kun to bagger + håndbagasje 🙂 Savnet ingen ting på turen, men brukte mye tid på å planlegge i forkant.

    3. Solvor: Nei dæsken, det var jeg ikke klar over. Men takk for tipset, sikkert mange som kunne gått på en smell der 😉

      Og du: Godt jobba!! Det er vanvittig bra pakket. Må ha vært en kabal uten like i forkant 😉

    4. En liten kommentar til Solvor over her; ja det stemmer, de sjekker av og til prampackene siden det har blitt en liten “farsott” og pakke inn mer enn barnevognen i den.. 🙂
      Grunnen til at de gjør det, er også litt greit å tenke på:
      Om man pakker inn mer enn barnevognen, vil ikke prampacken beskytte optimalt, og OM det skulle skje noen skader på vognen, vil ikke flyselskapene dekke skadene..
      Og da er man jo like langt sånn sett.. 🙂
      Enig med pappahjerte; vannvittig bra pakket!! wow! bøyer meg i støvet.. 🙂
      Mvh
      Christina Holmgren
      Daglig leder
      BarnOmbord

    5. Hei,
      Det er tilfelle at flyselskapene av og til sjekker innholdet, eller som vi opplevde; de spør om du har noe annet enn vogn i prampacken. Da er det jo bare å smile pent og håpe de ikke åpner og sjekker 😊 En annen ting er at prampacken ikke er tett. Første gangen vi reiste med prampack hadde jeg pakket litt forskjellig rart sammen med vogna. Bl.a. en god del barnemat, siden vi ikke visste om vi fikk tak i det der vi skulle. Da vi fikk vogna på flyplassen ramlet posen med mat ut. Heldigvis hadde vi ikke mistet noe underveis. Men tenk over hva du evt. putter i prampacken, kjedelig å miste noe 😉

    6. Vi bruker og prampack til 2stk bilstoler 😉 har besteforeldre i uk og de har vogn, men sinnsykt klønete å drasse på bilstolene løst. Så en stk cybex pallas 2 fix og en maxi cosi pearl med base legges i prampack og er dermed samlet og litt bedre pakka enn om det skulle sendes løst 😊

    7. Vi reiste på tur med vogn i prampack og bilsete + base i separat plastpose. Det var ikke så lurt for posen revna og basen forsvant. Nå ble dette dekket av forsikringen, men da vi spurte flyselskapet hvordan vi burde ha pakka det fikk vi beskjed om at vi burde ha lagt bilsete og base i prampack sammen med vogna…

    8. hehe, ja det er sant Lise, man skal være litt obs.
      Men OM det skulle bli skader på den, vil de jo åpne/sjekke og om spm kommer DA om du har pakket nedi noe annet sammen med vognen… 😉
      (pluss det med sikringen av den selvsagt)
      Nå har vi registrert kanskje 5 skader på barnevognene på alle de tusen kundene som har leid hos oss de siste årene, så at den fungerer… JA!)
      Haha, ja pappahjerte, litt too good to be true.. 🙂

    9. hahaha, NÅ kan jeg endelig relatere meg til det du skrev om i 2012 😀
      Prøvde dere å sende bilsete og base noen gang? Ser for meg at det ikke kommer til å gå særlig bra…

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg