Verdens kuleste notatblokk!

Sjekk ut denne da! 😍

For snart 3 år siden skrev jeg et innlegg som skapte et voldsomt lokalt engasjement. ”Mysse, mævvle og andre rare Larviksuttrykk” var en sak om rare ord og uttrykk jeg har kommet over her nede i mitt nye hjemland.

For Larviksfolk sier mye rart. Sjarmerende, men rart. Som ”Brøllåpp”.

Her tar man altså ordet Bryllup, selve symbolet på noe av det vakreste i verden og får det til å høres ut som en ugrei kjønnssykdom.

– Hvordan går det, Børre?

– Ikke bra, dessverre. Var hos legen i går, klør noe voldsomt på kjeppen. Viser seg at jeg har fått Brøllåpp.

 

De sier også ”smeike” istedenfor klappe/kose. Og du kan tro jeg skvatt første gang en liten jente kom bort til meg og spurte om hun kunne få smeike hunden min.

– Om du kan sleike på Teo?! Ha deg vekk, ditt utyske!

 

Det er også en utbredt bruk av Æ hær nede. Fævlebikkje (fuglehund), fly-mævrær (flyvemaur) og brannmanæit (brennmanet). Og det er bare noen få eksempler.

Les gjerne ”Myss, mævle og andre rare Larviksuttrykk” for hele listen med rare ord.

 

MEN, det som er så utrolig kult er at det blogginnlegget nå har blitt til en helt unik notatblokk!

Bare se her:

Det er Helene Fagervold fra AOK Larvik som har laget den utrolig kule skriveboken.

AOK (Arbeid og Kvalifisering) er et kommunalt tiltak som tilbyr aktiviteter og tilrettelagt arbeid for mennesker som av ulike årsaker har behov for det.

De lystige folka på AOK er utrolig flinke og kommer stadig opp med nye, kule produkter.

Denne gangen er det altså Helene som står bak ideen om å lage årets aller kuleste skriveblokk for Larviksfolk og språknerder 🤓

Men boken er ikke satt i produksjon enda. Jeg tror nemlig ikke det var meningen at boken skulle masseproduseres, men det massive engasjementet på både Facebook og Instagram har tatt AOK med storm 🎉

 

Hvor utrolig kult hadde det ikke vært om vi fikk satt boka i produksjon? 😄😄

Notatblokken blir sikkert ikke så fryktelig dyr, men vil være den perfekte gaven til Larviksfolk og språkinteresserte over hele landet.

Også må jeg bare få legge til at jeg synes det er utrolig moro at svigermors kraftuttrykk fikk plass på forsiden.

Så sving innom AOK Larvik på Facebook og legg igjen en like og en kommentar under dette bildet:

Hvor kul er ikke denne skriveboka som @helenefagervold har laga seg på jobb i dag? Er det flere som kunne tenke seg en sånn bok? #skrivebok #notatbok #larvik #larvikby #aoklarvik #indigobyaok

Posted by Arbeid og Kvalifisering on Friday, February 22, 2019

 

/ Lik og del 😄🎉

10 kommentarer
    1. Høres ut som det snakkes her omkring da. Indre Østfold. Her snakker vi også om brølløpp, mævvle, mævver, fævvel osv 😂

    2. Jeg lurer på, hva er en rumpepinne? Nei foresten, ved nærmere ettertanke tror jeg ikke jeg vil vite det….

    3. Etter mange år vekk fra min egen hjemby og lagt om til reinspikka oslodialekt vil jeg nå takke deg for at jeg har fått mye av dialekta mi tilbake. Vi fra Kragerø snakkær temlig likt som befolkningen du menger deg med:)Så tusen takk for at jeg har finne tilbake til dialekta mi,jeg er kjempe glad for at du har veiledet meg tilbake:)

    4. Ha ha,jeg er fra Larvik,men bor nå på Lillehammer og her tror alle at jeg er dra Østfold….men neida,er fra den riktige sia av fjorden svarer jeg da😀
      Var i en butikk sammen med ei venninne og da bryter jeg ut…sjekk den jåte(stygge)genseren da.Hun så ut som et spørsmålstegn😁😁

      1. Oj, det er drøyt! Heldigvis legger jeg bare ut ræl på snapchat uansett, så tror ikke de har stor glede av å bruke mine ting på noen måte, men greit å vite. Takk for info!

    5. De har også rett til å endre tekst å manipulere bilder 🙂 vertfall greit å vite at de eier ting. Ha en fin mandag 😀

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg