Tacotårnet FØR og ETTER

Det er ingen hemmelighet: Jeg elsker taco! Helst hver fredag og gjerne hver lørdag. Store, bugnende mengder med deilig tacomat, som løper ned i magen på en seng av lefse.

Jeg elsker kjøttdeigen, jeg elsker krydderet, jeg elsker chili, rømme, ost og grønnsaker. Og chips. Knust i deilige små knas, smuldret over som krydder. Hver for seg er alle disse fantastiske, men sammen er de magi.

En frekk og fyldig fristelse, en perfekt kombinasjon av myk, knasete, varm, kald, sterk og deilig. Rullet sammen i en kladdete tortillalefse.

Jeg tar alltid så store mengder fyll at jeg må spise opp minst halvparten før jeg klarer å rulle sammen lefsa, for verden har enda ikke klart å produsere en lefse som er verken stor eller sterk nok til å holde alt innholdet når jeg har fylt tallerkenen til randen.

Så sitter jeg en halvtimes tid i euforisk tacorus og slafser i vei. Nyter hver eneste bit som om det var den første.

Men det er ikke til å stikke under en stol at mitt ukentlige tacotårn kanskje ikke nødvendigvis er slankemat. For vi snakker altså her om et tårn som kunne mettet en hel familie.

Så når middagen er over, knirker det stygt i beltet og magen står som i andre trimester.

Og det har etter hvert begynt å gi utslag..

Så da vi skulle i gang med livsstilsendringsprosjektet Fit for fight med Desirèe Andersen og “Supporterfrue” Line Victoria  innså jeg at jeg måtte gjøre noe med mine høyt elskede tacotårn. For noe sier meg at både mengden mat og antall kalorier de medfører tilsvarer noe sånt som 78 kosemerker (Grete Roede-referanse).

Så da prosjektet virkelig nærmet seg start, ble jeg nysgjerrig: Hvor mye veier egentlig et typisk tacotårn? Hvor mange kalorier er det i det? Og ikke minst: Hvordan kan jeg fortsette å spise store tacotårn mens jeg er på diett?

Som fikk meg til å komme opp med et spennende eksperiment: Først veie alle ingrediensene som går i et vanlig tacotårn og regne ut antall kalorier. Og så, uken etter, lage et ”Fit for fight”-tacotårn, der jeg også veier ingredienser og teller kalorier. Så kan jeg sammenligne tallene fra de to tårnene og se hva det blir til!

For ikke søren om jeg tenker å slutte å spise taco bare fordi jeg skal ned i vekt og opp i overskudd. Jeg skal endre livsstil på en sunn måte, ikke kutte ut alle tingene jeg er glad i. Derfor ønsker jeg å ha med meg tacotårnet videre, men med visse justeringer.

Kan jeg bli like mett, glad og fornøyd av et ”slanketacotårn” som et vanlig? Det måtte jeg finne ut av.

Så det gjorde jeg.

Og vet du hva: DET ER HELT SJUKT!!!

Dette ”vanlige” tacotårnet veide 774 gram og inneholdt hele 1331 kalorier!

Det er over dobbelt så mye som anbefalt antall kalorier (600 kcal) i en middag for menn som ønsker å gå ned i vekt.

Og når man tenker på at jeg gjerne spiser dette både fredag og lørdag.. Det blir jo en del.

Så hvordan gikk det med tårn nummer 2? Jeg gjorde et poeng ut av at jeg fortsatt skulle bli mett, ellers ville sammenligningen blitt helt feil. Jeg tok også bare bort ting jeg fint kunne leve uten, eller endret til litt sunnere varianter.

Jeg har tidligere innsett at gulost smaker så lite i selskap med så mye krydder og greier, at den faktisk kan fjernes uten å gjøre særlig forskjell for smaksopplevelsen. Nachochipsene tilfører mye crunch, men de måtte naturligvis ryke. Jeg har uansett masse crunchy gulrøtter i tacoen fra før. Seterrømme ble byttet ut med lettrømme og tortillalefsen ble byttet ut med to store blader kinakål.

Resultatet..?

Mens det ”vanlige” tacotårnet altså inneholdt 1331 kalorier – veide “Fit for fight-tacotårnet” 530 gram og inneholdt bare 565 kalorier!!

Det er 765 kalorier MINDRE enn det andre tårnet!!

Det er en hel middag + litt mer i kalorier innspart på ETT måltid. Det er mer enn en times løpetur spart inn PER MÅLTID!

Og da først innser man hvorfor man sier at ”Trening tar grammene, maten tar kiloene”.

Og det verste av alt: Jeg koste meg akkurat like mye med ”slanketårnet”!! Jeg er litt hekta på kinakål for tiden, så det var virkelig null stress å spise “skåler” av store kinakålblader fremfor en kladdete tortillalefse.

Så dette var en stooor suksess for “diett-tacoen”, og enda bedre blir det selvfølgelig når jeg kan tenke at jeg sparer over en times løpetur i snøværet for hvert tacotårn jeg spiser. DET er motivasjon til å spise sunt, det!

/ Taco 4 ever <3

34 kommentarer
    1. Ohh! Jeg driver å skal på slankere selv, men skal ikke kutte ut tingene jeg ikke kan leve uten, slik som tacoen! Jeg er nok sær, og bruker ikke rømme eller ost, så det var ikke noe problem, meeen, tacosalat er ikke det samme som vanlig taco med lompe eller Shell! Så nå skal det prøves med salat lompe!! da kan jeg løfte opp tacoen min! Slik jeg ønsker! ????????

      1. Ja nei, ikke sant? Man må liksom ha en lompe eller noe rundt. Synes “skjell” av kinakål fungerte overraskende bra og ga goood krønsj til retten, så superpositiv der. Man kan jo selvfølgelig kjøre en vanlig tacolefse også, men hvis man virkelig vil kutte ned på kalorier og melprodukter, så er kinakål eller salatblader et overraskende godt alternativ ????

      1. Godt tips! Er så fryktelig glad i vanlig kjøttdeig, men skal gi kyllingversjonen et forsøk neste gang ???? Ev funker også hjemmesnekret vegetarkjøttdeig laget på nøtter og bønner veldig bra ????

    2. Oi. Jeg er ikke på slankern, men småspist og greit kresen så min taco var vel 250 kalorier. Og da er jeg god og mett 🙂 Haha. Forskjell på oss. Fint du har funnet enn ny taco som du kan like da 😉

    3. Jeg har laget chips av hvetelomper tidligere, om du skikkelig savner at det knaser liksom… Bare pensla med _litt_ olje, heiv på krydder og stekte i panne, eller på rist i ovnen.

      Heia deg, alle gode forandringer gjør gjerne litt vondt, men på sikt blir det mer glede enn “smerte”!

    4. Man kan spise tre skjell for en stor lefse mener jeg å huske. 🙂
      Sånn hvis du vil ha litt annen krønsj også.

    5. Hei 🙂

      Først av alt; supert at du velge å endre livsstil, stå på og lykke til!

      Men, du heter “pappahjerte”. Jeg svinger innom bloggen din daglig fordi du er flink å sette ord på pappa/foreldretilværelsen. Du deler morsomme og fine øyeblikk med barna og kona di. Jeg har selv mann og barn og hus og hund og alt det der, og klarer derfor relatere veldig til bloggen din <3
      Vet du at siden 20. januar har du skrevet 10 innlegg? 8 av de handler om "fit for fight", 1 handler om da du nesten vekket sønnen din på natta, og 1 handler om en kuk i smøret. Jeg har en sunn livsstil (mest i matveien, ikke så flink å trene), er vegetarianer, spiser moderate mengder av ting, og er opplagt og aktiv med sønnen min. Om jeg hadde vært interessert i å lese en blogg som handler om livsstil i form av kosthold å trening, kunne jeg funnet en annen blogg å lese. Jeg skjønner jo at "pappakroppen" melder sin ankomst når man blir far (TRO MEG, jeg deler seng med en pappakropp hver natt), men jeg savner innlegg som omhandler familielivet og din rolle som pappa. Del gjerne om trening og mat, men ikke la det bli 80% av innleggene. Eventuelt kan du fortelle hva barna syntes at du spiser kål til taco, eller i det minste et lite avsnitt dedikert til barna å kona di.

      1. Hallååå! Det er notert 🙂 Blir litt ekstra nå i starten, men skal skrive om andre ting også altså. Tenker at det er fint å bryte opp bloggen med å skrive om litt andre ting enn bare tilværelsen med barna også, men det er absolutt ryggraden i bloggen og livet generelt, så kommer ikke til å bli trenings- og kostholdsblogg med det første altså 😉

    6. Kjempeflink du er! ????????
      Psssst -Tacokrydder er fullt av sukker og salt, som er litt ugreit for helsa, det er kjempeenkelt å lage eget som er minst like godt. Lager Berit Nordstad sin variant (men jeg kutter saltet helt) du kan søke på Berit Nordstrand tacogryte , der er oppskrift på krydderet . Jeg lager store porsjoner så har jeg til hver gang vi skal ha taco- elsker taco????????

      1. Det er sant. Lager ofte eget tacokrydder, men gått for ferdigkrydder en stund nå. Skal bli flinkere til å lage eget igjen, for det er seriøst verdens beste tacokrydder. Fersk koriander, spisskummen, chili, hvitløk etc. Mmmmmmmm!

    7. Jeg spiser heller mindre mengde skikkelig god mat enn å spise vanlig mengde mat som bare er sånn halvveis godt. Taco uten ost og særlig uten lefser eller skjell er bare ikke det samme. Da tar jeg heller det halve før-tårnet. Det samme gjelder alt annet av mat. Jeg blir muggen av å lese om sukkerfrie kaker og andre oppskrifter hvor de i realiteten bare har fjernet alt som gjør at det smaker godt. Jeg spiser heller mindre av noe som smaker skikkelig godt enn å lage såkalte sunne varianter som bare smaker meh. Livet er for kort.

    8. Mmmm ikke bare kyllingkjøttdeig, men prøv også strimlet kyllingbiter ( selvsagt i tacokrydder mix) helt ånsvakt godt , og man kan lett lage wraps med speltlompe dager derpå ! Vi prøvde laks en gang også, og det er ikke så verst ( ikke hæla i taket gode men verdt å smake)

      God taco fredag ???????? eg tenker å prøve gulrot tipset ditt i dag 🙂

    9. Hei! Synes det er kjempekult d du driver med. Kanskje jeg skal få faren min med på dette? Ønsker deg uansett lykke til med denne dietten!

    10. Hva har du i den sunnere tacoen? Skjønner ikke hvordan grønnsaker, kål som lefse, lettrømme og kjøttdeig kan bli nesten 600kcal?

      1. Det ble faktisk en rekke mindre endringer som førte til stort utfall. For det første ble det jo rundt 200 gram mindre mat, så bare der er det mye kuttet. Men å bytte ut lefse med kålblader kuttet endel, fjerne nachos og ost kuttet mye, og selvfølgelig å bytte fra Seterrømme til Lettrømme 🙂 Brukte rundt 100 gram mindre kjøtt og det tok også kaloriene ned endel 🙂

    11. Jeg må bare si, du er kjempe flink! Man ser allerede forskjell på bildene dine! ???? Mye friskere farge i ansiktet.
      Jeg driver også å endrer kostholdet mitt. Har trent i snart ett år, uten å gå ned i vekt! Nå har jeg gått ned 3 kg på 3 uker! Så mat har alt å si!

      Lykke til videre!

      1. Seriøst?! WOHOOO!!!! Så utrolig moro! Denne kommentaren gjorde dagen min 😀 😀
        Moro å høre at du ser fantastiske resultater, Julie! Bare stå på og kom gjerne innom her og sleng igjen noen ord hvis du trenger litt støtte på tunge dager eller lignende. Sammen er vi gull! 😀
        Hilsen mann som takket nei til Smash igår.. 😉

    12. Et annet tips: bytt ut rømme med kesam (Den lette hvis du virkelig vil spare på kaloriene). Smaker omtrent som rømme og er sunnere

    13. Vi kutta ut kjøttdeigen mot karbonadedeig da magan min begynte å reagere på fett.
      Og smaksforskjellen? Null!
      Vi har også bytta ut svinekjøtt mot okse. Merka stooor forskjell på kroppen på ganske kort tid.
      Og de få gangene det er svin, så blir kroppen “tung” og vond.

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

Siste innlegg