Stressa? Prøv dette!

Jeg hater å måtte si dette, men.. det funker!

For i dag hadde jeg en sånn dag. Du vet, en sånn klassisk drittdag.

Kroppen var sur og stresset, og hodet løp runder rundt seg selv. Jeg hadde ørten ting på blokka, men selv med masse å gjøre, fikk jeg ikke gjort noe som helst.

Se for deg to tannhjul som bare smeller taggene mot hverandre. Klikker ikke på plass, bare stanger mot hverandre som to irriterte geitebukker.

Jeg prøvde å roe meg ned, ta en ekstra kaffe, legge bort macen, strekke litt på beina, men ingenting hjalp. Satt bare og stirret på innboksen og så at klokka tikket av sted.

Etter hvert som tiden går og man fortsatt ikke får gjort noe, blir man bare sur og frustrert. Arbeidsoppgavene hoper seg opp, humøret går i bakken og man klarer ikke å ta kontroll over stresset.

Typisk en sånn dag man bare har lyst til å kaste pc-en ut av vinduet og rømme til skogs.

Og på sånne dager, mot all logikk, er det bare én ting som hjelper: Frisk luft!

Det er helt sprøtt, men klok av skade har jeg innsett at når ingenting går veien og jeg sitter fast i en sånn uproduktiv stange-hodet-i-veggen, stress-modus, er det bare å legge vekke alt og løpe seg en tur. Gjerne i lunsjen, rett etter jobb eller mens Christina lager middag.

Trenger ikke være langt, trenger ikke gå fort, kan også være bare en rask liten spasertur.

For det er noe med den friske lufta, følelsen av å få i gang kroppen, kjenne svette piple og rense hodet for gammelt gruff. Først føles det som galskap, for å legge ut på løpetur føles som det siste jeg har tid til, men det tar aldri mange minuttene før den kaotiske ballen av sammenviklede tanker begynner å rette seg ut i klare linjer.

Det er som om hjernen får seg en forfriskende kalddusj og plutselig tenker klarere.

Selvfølgelig! Jeg må jo bare gjøre ditt først, så tar jeg datt etterpå og så løser jeg resten etterpå. Der man før så bare problemer, så man plutselig muligheter og går løs på oppgaven med friskt mot og glød. Og det funker hver gang!

Så prøv det neste gang du står fast. Legg vekk alt annet og ta deg en løpetur. Eller en spasertur. Eller bare skru av pc-en og trekk frisk luft på balkongen i noen minutter.

Hva du gjør blir helt opp til deg og hva du har tid til, men for meg er det ingenting som gjør bedre for et fastkjørt hode enn 30 minutter i guds frie, med musikk på ørene og motvind i fleisen 😊

/ Ha en forfriskende uke! ☀️

7 kommentarer
    1. Har bare ETT ord til deg Peter: VIN! Funker gull, når stresset kommer for å ta deg😂. Eller vent litt – mulig det bare funker for oss som har voksne barn, og ser på hvordan de nå sliter med sine egne barn(type payback for alt du lot din mor gå igjennom, når du var liten🤔)?! Men lell – vin funker gull😂🤷‍♀️

    2. Å gå en tur er som balsam for sjelen. Merker jeg er blitt avhengig av mine daglige gåturer, spesielt etter en lang dag på jobb hvor jeg har vært inne hele dagen.

    3. Når jeg sliter enten pga stress på jobb eller med personlige ting, så går jeg en lang tur, Da tømmer jeg hele hodet på samme måte som jeg tømmer skuffene i en kommode, og så rydder jeg ting på plass en etter en. Når alle skuffene er på plass i hode-kommoden, er jeg klar for å gå hjem. Funker hver gang.

      1. Wow, for et fantastisk bilde! Akkurat sånn er det. Jeg pleier å ta meg en løpetur og innen jeg er tilbake, har jeg alltid 5-6 nye bloggideer på hjernebarken 😄

    4. tar meg en dusj, ser for meg stress og møkk og jag og dritt slurpes ned i sluken sammen med såpeskummet -digg og se det forsvinne..ren og pen og lettere all over 😀

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg