Sophie Elise eller Kristin – hvem er den største idioten?

På fredag fikk Norge kollektivt granatsjokk da Kristin Gjelsvik detonerte en verbal bombe fra scenen under Vixen Awards, og siden da har det nesten ikke vært mulig å prate om annet.

Var det riktig? Var det feil? Var det mobbing? Var det innafor?

Jeg hadde egentlig ikke tenkt til å kommentere saken, men jeg kjenner jo at jeg ikke klarer å la dette forbi gå i stillhet. Spesielt siden Christina skrev om det i går og mange nå lurer på hva jeg mener, siden jeg tidligere har uttrykt sympati for Sophie Elise, mens Christina heller mer mot «Team Kristin».

Jeg vet at veldig mange har veldig sterke meninger i denne saken, så det blir nok feil uansett hva jeg skriver. Så – nu kör vi.

Det rare med debatten i takketalens ettermæle er at den er så fryktelig unyansert. Enten er du på Team Kristin eller Team Sophie Elise. Ingen nivåer mellom 1 og 10. Rød eller blå, det finnes ikke lilla.

Så, hva mener jeg? Var talen til Kristin berettiget eller et overtramp? Er Sophie Elise et godt forbilde eller en demon i forkledning?

La oss ta begge hver for seg.

Kristin Gjelsvik er en av de kuleste folka jeg kjenner. Hun er et fyrverkeri av en kvinne og selve personifiseringen av den brautende bergenske mentaliteten vi alle elsker å hate. Hun tar ikke fem øre for å si nøyaktig hva faen hun mener og hun er ikke redd for noe.

(bilde lånt fra kristingjelsvik.no)

 

Jeg synes videoen hun spilte inn for snart et år siden, videoen hun vant «Årets sterke mening» for, var et beinhardt oppgjør med en pill råtten bransje. Jeg synes det var modig og veldig på sin plass. Det krever så massive baller å spille inn noe sånt og publisere det for verden, at jeg vender meg mot Mekka i hennes navn.

Samtidig synes jeg talen på fredag var et overtramp. Jeg liker intensjonen, jeg liker agendaen, men jeg synes det ble litt for direkte rettet mot Sophie Elise. Jo da, hun representerer en bedrift og alt det der, men det blir ikke som å indirekte kritisere Trine Skei Grande fordi du hakker løs på Venstre. Sophie Elise AS er Sophie Elise.

Jeg synes absolutt mange av poengene er gode og hun har gode poeng. Å profitere på produkter og skjønnhetsoperasjoner som kan skape usikkerhet og problemer i en allerede utsatt generasjon av yngre, er spekulativt, uetisk og lite forsvarlig.

Samtidig kunne det blitt gjort med litt mer finesse. Kristin har selv uttrykt i etterkant at hun skulle ønske hun hadde klart å kontrollere følelsene bedre. Jeg skjønner at det kan koke over når man prater om noe som engasjerer så til de grader, men dette kunne også vært løst i en oppfølgervideo.

Var det oppmerksomhet hun var ute etter, kunne hun annonsert en ny video foran et samlet presse-Norge. Med denne talen fikk hun derimot utvilsomt oppmerksomheten hun ønsket, men kanskje ikke for riktig sak. Nå handler debatten i all hovedsak om person, fremfor sak. Folk ser ut til å være mest opptatt med å krangle over hvem av dem som er den største idioten. Innholdet i talen og bransjen hun vil til livs, drukner derimot nærmest i spekulasjoner om personangrep og mobbing.

Helt ærlig, mener jeg hun burde vurdert å takke nei til prisen. For dobbeltmoralismen til Vixen-juryen har liksom gått alle hus forbi. Er det ingen som har tenkt over at de først tildeler Sophie Elise en pris for fantastisk bloggvirksomhet, og 5 minutter etter tildeler pris til hun som har angrepet nettopp dette? Snakk om dobbeltmoral!

En annen ting: Det finnes veldig mange flere aktører i dette sirkuset enn bare Sophie Elise, så kanskje det hadde vært en idé å angripe høyere opp i næringskjeden? For Sophie Elise er ikke toppen av næringskjeden, la oss bare bli enige om det. Annonsørene som gjør samarbeid med henne, hvorfor ikke heller gå på dem? Hvis du vil ha slutt på vannet, skru av krana. Det er litt som med narkotika. Hvis du skal prøve å få slutt på narkotikaflyten i byen, gå etter de store bakmennene fremfor de usle enkeltselgerne under brua.

Nå kaller jeg ikke Sophie Elise for en ussel narkotikaselger altså, selv om hun bidrar til å normalisere falske kroppsdeler i huet og ræva (bokstavelig talt) og eksponerer potensielt farlig og særs kostbare operasjoner til en målgruppe som er så ekstremt sårbar og mottakelig at hun like gjerne kunne reklamert for 30% på kokain med egen rabattkode.

Så la oss gå over til Sophie Elise.

Jeg har sagt det før og jeg sier det igjen: Jeg er imponert over alt hun har klart å utrette. Hun har bygd seg et imperium, hun har på få noen år tjent mer penger enn mange av oss andre vil gjøre innen AFP, og i 2015 ble hun kåret til årets mektigste medie-kvinne. Med tanke på at alt dette startet med en særs usikker jente på et pikerom i Harstad, er det bare å ta av seg hatten for alt hun faktisk har klart å utrette.

(bilde lånt fra sophieelise.blogg.no)

 

That being said, er det faen meg på tide at hun nå tar ansvar for alle som følger henne som et slips. Hun har tusenvis av unge følgere der ute som hadde skutt tran inn i øyeeplene sine hvis hun hadde sagt at det var lurt. Og den type makt er det ekstremt viktig å respektere!

Man kan ikke fraskrive seg et sånt ansvar, selv om man ikke selv anser seg som et forbilde. Eller i hvert fall sier at man ikke gjør det, for å renskrive seg ansvaret. Sånn funker det ikke. Flyr du først i flokken, er det du som leder an. Og her er jeg enig med Kristin i at Sophie Elise ikke ser ut til å være sitt ansvar bevisst (bare at jeg bruker litt andre ord).

Å dra med seg TV2 for å filme en rumpeoperasjon, når man vet hvor mange unge gutter og jenter som sitter limt til TV-skjermen for å følge hvert eneste skritt hun tar, er kanskje ikke så lurt. Men her har faen meg TV2 også et ansvar! Det da være mulig å tenke ansvar også for dem, eller gir de totalt faen så lenge det gir penger i kassa? Ja, for skulle det komme noe kritikk, så vil jo det falle tilbake på Sophie Elise og ikke TV2. Bra jobba gutter, la kameraet gå.

Om programmet er ment for å informere, skremme, avskrekke eller friste, har ikke en dritt å si. Det er en grunn til at man ikke skjenker mye pressetid til Anders Behring Breivik (eller Tittentei eller Fjottrikk eller hva søren han heter for tiden.)

Poenget er dette: Ta ansvar. Begge to.

Det beste som kunne skjedd nå er om Kristin og Sophie Elise kunne gått sammen for å se hvordan de kunne brukt denne enorme oppmerksomheten til noe positivt. Sammen har de alle landets øyne på seg akkurat nå og kan bruke det massive momentet til noe stort. Men da må de samarbeide. Det hjelper ikke at én står på en tue og skriker, mens den andre gjemmer seg bak en stein.

Hvis de mener alvor begge to, er dette tiden for å møtes til politisk samarbeid. De har begge enormt mye støtte og hat på begge sider, men om de faktisk hadde kommet sammen for å se hvordan deres interesser kunne sammenfattes for å gjøre verden til et bedre sted, kunne det vært stort.

Men nei. Vi vet jo alle at det ikke kommer til å skje. Det kommer til å storme noen dager til, det kommer til å hagle noen mobbekort og kanskje komme flere krasse kommentarer, men så vil det dø ut. Og innen denne tiden neste uke vil alt være glemt og verden være den samme. Som er utrolig trist, for Kristin har et ekstremt viktig poeng, men jeg er redd det vil blåse bort i stormen.

Kristin har sparket ballen aggressivt i gang, men så lenge Sophie Elise, Vixen, TV2, annonsører og bransjen ikke er seg sitt ansvar bevisst, vil den stormende talen og alt momentet for endring som den bærer på, være intet mer enn en voldsom storm i et vannglass.

37 kommentarer
    1. Mest fornuftige jeg har lest siden Vixen! Jeg er nok team Sophie her da dette er gjentagende angrep på SE som person i mitt syn. Mens det er bransjen man burde gå etter. Syns også SE sin episode med operasjon var fornuftig da det hadde fokus på deg negative ved å reverse et dumt valg i sitt unge liv. At hun fikset på rumpen samtidig er vel forståelig, ingen vil vel ha hengerumpe i en alder av 25. Til og og med konen din har hatt flere innlegg om sin «flate» rumpe😉 Jeg har født 3 barn og husker akkurat det godt så vi er alle vårt ansvar bevist, liten som stor.
      Kanskje ikke sammenligne med Breivik da det er i en helt annen skala men ellers godt skrevet👌🏼

    2. Jeg er i store trekk enig med deg, men jeg synes ikke at poenget med hele greia har gått folk hus forbi. Gud vet hvor mange kommentarer jeg har lest, der folk er enige i KG’s poenger, men reagerer sterkt på både arena og metode. Nå er det ikke sånn at SE vant pris FORDI hun har operert seg og frontet dette, nå er dette en ørliten del av hennes virksomhet. Jeg synes det drukner litt i debatten, at hun faktisk for det meste driver på med andre ting. Jeg vil også komme med et poeng til; om KG virkelig hadde villet disse tingene til livs, hadde hun vel gått bredere ut og sett på helheten i stedet for å henge ut SE gang på gang. KG mister troverdighet på denne måten, og der kan ikke være sånn at målet for enhver pris skal hellige middelet. Vi skal ikke glemme at KG tjener STORT på publisiteten denne saken genererer, og således framstår som like kynisk, om ikke mer snikende enn SE.

    3. Dersom en ikke har mer selvkontroll enn Kristin viste bør en holde seg borte fra media. Minner om misunnelse over at SE lykkes mens hun gikk konkurs. Tror nok det er der hunden ligger begravet. Og uansett bør INGEN støtte mobbing og trakassering. Du skriver at Kristin er en ekte bergenser som ikke er redd for å si hva faen hun vil. Vel, i Bergen kaller vi slike en “ekte brekkekkel bergenser” , noe INGEN vil kalles, så her har hun nok misforstått hvis hun tror det er positivt. Hvis de 2 eller andre bloggere skal samarbeide håper jeg for guds skyld at de samarbeider om å legge ned den såkalte “influencer” greien de tror de er. Verden vil bedras, og det blir vi hver dag. Dette KG driver med har ingen misjon, og vi bør for guds skyld ikke etterape noe av det de gjør eller sier, vi er iferd med å bli en hjernedød nasjon som lever livet på nett og i blogg verden. Skjemmes ellers over hemmes opptreden, hun gjorde skam på alle, ikke minst Bergenserne.

    4. Jeg mener det samme som deg. Jeg mener det er verre mennesker enn SE der ute. Og at det ikke er Kari og Ola normann sin jobb og avgjøre om hvorvidt talen til K er mobbing eller ei. Det er det en person som kan: og det er det SE som får avgjøre hvor grensen går og hva som får begeret til å renne over.

      Det finnes «influensere» jeg mener egentlig bør ha hjelp. Men det er ikke meg og min jobb til å hverken dømme eller henge dem ut fordi.

    5. Fint oppsummert (as always, Peter!). Hvis alle delte ditt tankesett ville det vært mindre krig i verden 🙂

      Syns forøvrig det er synd for debatten når misunnelse dras inn som motargument (kommentarene over). Det ødelegger og skygger fort over de viktige poengene i en debatt. Dette har nok ikke så mye med misunnelse å gjøre, men er harde fakta som må tas tak i. Når det er sagt så er det absolutt ikke bare SE som har en jobb å gjøre her om man skal se en endring i denne bransjen.
      Jeg merker at denne saken engasjerer og kunne lett skrevet en side her, men det er egentlig ikke nødvendig, for som sagt syns jeg du skrev det nydelig.

      Ha en fin uke!

      1. Tusen tak for det, Andrea! Så utrolig hyggelig sagt 😊
        Ja, misunnelse er et svakt kort å spille i enhver diskusjon egentlig, for det blir så veldig spekulativt og synsete. Og i en debatt som dette er det meeeer enn nok harde fakta å ta tak i at noen eventuell misunnelse burde stå under “eventuelt” på sakslista 😆

    6. Et balansert innlegg som for første gang fikk forklart MEG litt mer om hva som egentlig skjedde, da jeg ikke fikk med meg Vixen-utdelingen, ikke er følger av noen av de to nevnte damene, og så absolutt faller utenfor deres kundesegment.

      Personlig synes jeg media blir mer og mer sløve når det gjelder å ta ansvar for hva de viser på TV. Det er en trend i tiden at ting som ville vært helt uaktuelt å vise, nå sendes i beste sendetid.

      Rumpeoperasjonen har jeg ikke fått med meg, men der imot har jeg veldig sterke meninger rundt enkelte episoder av Sinnasnekkeren, som ikke bare viser frem barn i all deres elendige boforhold, uten at de har mulighet til å reservere seg. Reprisene kommer i tillegg med ujevne mellomrom, som en liten påminnelse for barna, som kanskje har blitt voksne siden sist. Men opplever at naboer og venner får et gjensyn med deres elendige oppvekst. Må innrømme at jeg blir veldig provosert av at man ikke tar noe som helst hensyn.

      1. Takk for det, Lilleulv 😊
        Vet du, det med Sinnasnekkern er et utrolig godt poeng. Opplever jo med jevne mellomrom at jeg får mange kommentarer på snapchat fra folk som ser på reprisen av Bloggerne, der vi er med. Helt ok det, men hadde det vært episoder fra en litt kjip episode eller mye uheldig eksponering av barna, hadde jeg hatt langt større problemer med det. Men TV-bransjen er nok litt mer opptatt av kroner og øre, enn mannen i gatas ve og vel 😉

    7. Jeg er til dels enig med deg, men det er veldig vanskelig å kritiserer business uten å kritisere person når det er to sider av samme sak. Synes denne saken oppsummerer det ganske bra: https://www.vg.no/spesial/c/stories/9vVwy9

      Skal legge til at jeg følger begge bloggene (når de begge blogget) da jeg synes begge damene er kloke og kommer med gode ting på hver sin måte. Men jeg vet også godt hvilken blogg jeg ville ønsket at barna min så opp til 🙂

      1. Den artikkelen der er 👌👌
        Kan vel ikke si annet enn at jeg er enig i sluttpoenget ditt, selv om jeg også har sansen for begge to på hver sin måte 😊

    8. Godt skrevet som mange også sier over her. Det er reflektert og fornuftig argumentert.
      Synes det er skummelt hvor lite forståelse både en god del av influencerne selv og folket på gata har om at det de driver en bedrift.

      Jeg synes det er synd at både mobbe kortet skal misbrukes som det gjør i denne settingen og utnyttingen av kroppspresset og unge skal bagaetaliserer slik det desverre blir når det hele reduserer til en duell mellom tøffe Kristin og stakkars Sophie Elise.
      Det er vel det utroligste også i denne saken hvor lett det er å skyve ansvaret rundt.
      Jeg har lest Kristin sin blogg fra start, og hun har representert en feel good naturlig kropp syn med personlig stil og fremtoning.

      Men ansvar, hvem har skyld .. kan vi ikke prøve å komme frem til en løsning, til hvordan man kn styrke ungdommen ( stadig yngre og yngre) , lære dem om forskjellen på selvinnsikt og selvtillit.
      Føler at foreldre og venner også har ett ansvar her og de som drar mobbe kortet i tide og utide gjør saken og de unge en bjørne tjeneste.
      Saken er jo at barn får høre hvor snille og flinke, fantasktiske de er hele livet så kommer de ut og møter folk som er flinkere eller sterkere. Det er ikke rart de blir usikkre. Vi må ikke være så raske til å skulle fordele skyld, og eller peke på andre.
      Gjort er gjort og spist er spist.. hva kan vi gjøre for å komme videre på en annen måte.

      (Dette ble nesten like langt som ett eget innlegg beklager det)

      1. Haha, det var jo nesten lenger og bedre poengtert enn innlegget mitt det der 😄
        Jeg droppet bevisst å omtale mobbekortet i denne saken, for da ville kommentarfeltet fort blitt en definisjonsdebatt, men jeg er helt enig med deg. 99% av dem som kaster mobbekortet, har tilsynelatende ingen aning om hva mobbing faktisk er. Men det er litt som med “angst”, “ADHD” etc – folk misbruker ord og uttrykk i øst og vest, uten å vite hva det faktisk betyr. Og poengene du har med selvinnsikt,selvtillit og “snowflake”-mentalitetet er verdt minst ett blogginnlegg i seg selv 😄

        1. Haha hadde vist flere tanker enn jeg trodde.
          Og skjønner veldig godt at du valgte å ikke ta med mobbekortet denne gangen. Da hadde nok DESVERRE alt av mening og substansen fra innleget blitt kokt bort i komentarfeltet og blitt en definisjonsdebatt og ordbøker isteden for at folk faktisk prater om det som er viktig.
          Synd det er blitt sånn her på internett.

    9. Jeg vil vel heller si Sophie Elise ER Sophie Elise AS. Som Daglig Leder i et selskap som selger produkter basert på KONSTRUERTE «PERSONLIGE» SYNSPUNKTER, så må man dessverre stå i den stormen man har satt i gang selv.
      Hva gjorde Adm. Dir i Freia, den dagen Sophie Elise for Sophie Elise AS, gikk i strupen på innholdet i påskeegg? Ingen som nevnte med et eneste ord: personangrep, mobbing eller liknende.

      Hun er ikke i toppen av næringskjeden, den er grei, men står i FRONT!!! Det er influencere/selgerne som må si NEI til disse produktene. Da får de ei heller kjøpere og det resulterer i et dårlig marked for en vare som straks blir tatt av markedet.

      Jeg vil også legge til; at om Sophie Elise AS hadde i andre omstendigheter brutt lovverket, så kan hun som Daglig Leder stå til ansvar. Jeg skal love at det ikke nytter å stå i retten å rope personangrep.

      1. Gode poenger over hele fjøla. Hadde vært fint å se henne troppe opp i denne stormen og ta til motmæle. Blir spennende å følge Debatten i kveld og se hva faren hennes sier, om ikke annet 😊

    10. Godt skrevet!

      Tror de ansvarlige for Vixen-nominering må gå i seg selv og finne ut hva de egentlig ønsker å stå for, for som du sier, her gis det priser i øst og vest, på dobbeltmoralsk vis, som gjør at veldig mange ikke klarer å anse hele greia som noe annet enn en stor vits!

      Jeg digger Kristin, men talen hennes ble noe feil.. skulle ønske hun hadde gått på scenen, takket nei til prisen, og begrunnet det, som du sa. Det hadde vært noe!

    11. Jeg liker tankegangen. Men det er ikke noen stor, stygg bakmann her. Den største idioten er faktisk … *trommevirvel*… oss selv. 🙂 Det er jo vi, forbrukeren, som driver denne maskinen, de hadde ikke kunnet selge oss noe om ikke vi var så forbanna lettlurte at vi gikk i fella gang på gang. Det er den tristeste sannheten.Bakmennene hadde vært maktesløse om vi selv tok grep.

      1. Haha! Jeg jeg ikk rett i fella. Når du skrev “den største idioten er faktisk… *trommevirvel*”, trodde jeg du skulle skrive “Deg!” 😂
        Men ja, du har jo rett. Forbrukeren har utrolig stor reell makt. Vil man få slutt på pizza Grandiosa, kunne alle sluttet å kjøpe det i morgen, så ville pizzaen vært ute av sortimentet innen fredag, men nei. Vi er for lett-påvirkelige og dessverre litt for glad i ting som ikke er bra for oss.

    12. Enig, om noe burde hun takket nei til prisen
      …og det er noe som heter «tid Og sted»
      Samtidig sier hvordan du omtaler andre, en hel del om deg selv . Ser ikke dette «hatet» hos Soohie Elise, noengang.

      Hilsen Bergensjente

    13. Jeg er overrasket over at TV2 ikke får mer pes, jeg. Det er jo de som velger hva de vil ha med i seriene sine. Også tenker jeg litt på dette med alle operasjonene til Sophie Elise…..det er jo ikke hun som har innført kroppspress i Norge. Hun er tiltross for alle sine styrker og all sin makt, åpenbart heller ikke immun mot kroppspress. Hadde hun vært det, så hadde hun sannsynligvis ikke hatt behov for alle disse endringene. Så sånn jeg ser det, så er hun en av de mest synlige ofrene for kroppspresset. Jeg mener ikke at det fritar henne for ansvar for hva hun publiserer. Hun er en oppegående foretningskvinne, så hun bør være mer bevisst. Jeg mener heller ikke at Kristin tar feil i det hun sier. Jeg mener bare at fokuset hennes på en enkeltperson er feil. Sophie Elise er sånn jeg ser det et symptom på sykdommen (kroppspress), ikke selve sykdommen.

      1. Japp! Blir spennende å følge debatten på TV i kveld, der TV2 skal være representert. De har såvisst et kjempeansvar med all tv-tiden de skjenker rumpeoperasjoner etc.

      1. Ja.. det er jo også litt av poenget med overskriften da. At folk er så opphengt i hvem som er den største “idioten” at de ikke klarer å ta debatten for den viktige saken den er. Men regnet med at den overskriften ville klare å finte uten noen ja 😋

    14. SE fikk muligheten til å gå og stå sammen med KG i forrige runde. Hun sto usminket og sa: «man skal ikke dokumentere plastisk kirurgi på TV»Men når belysningen slukket i studio, var det på med sminken igjen, planlegge nye operasjoner OG dokumentere det på TV. Hun er IKKE et offer her. Hun omgir seg med «ja» mennesker, men her slapp hun ikke unna. Tøft for henne, ja. Men søren meg på tide å kalle en spade for en spade.

    15. Kristin var en ufyselig mobber allerede da hun var med på PH!! Tror seg smartere og mer moralsk enn alle andre. Din hyllest av henne gjorde at jeg mistet sll respekt for deg!

      1. Den er grei, Mona. Det er jo ikke mulig å være uenig, mener jeg. Jeg har tidligere hyllet Sophie Elise også og mistet følgere den gang også. Som jeg skrev tidligere i teksten: Damned if you do, damned if you don´t. Sånn er det bare.

    16. Enig i mye av det du skriver.
      Stusser (av en eller annen grunn) på deg du skriver om at hun har bygget et «imperium».
      Har hun egentlig det? Hun har slengt navnet sitt på noen merker her og der, men det er vel det?

    17. Det som er så synd er at det blir en debatt om debatten. Saken er god, og den kunne blitt presentert bedre, men da blir man sjelden hørt. Man trenger et konkret eksempel og Sophie Elise AS er en av de største og hun er dessverre verst på ansvarsfraskrivelse. Jeg ønsker at alle i din bransje kan ta på seg ansvar, det inkluderer Kristin også. Men noen må bli brukt som eksempler og de med dobbeltmoral er de som lettest stikker seg ut.

    18. Enig på veldig mye .
      Det var kanskje ikke rett sted og tid for Kristin å ta det opp der og da .
      Men at TV kanalene burde ha hatt et større ansvar for hva de viser skulle ha vært sikkert .
      Se no bare som paradise hotell ,ex om the beach f eks .man får jo ikke noe mer tragiske verdier visst på TV ,og dette skal unge se på ,skulle vært fullstendig forbudt ,kunne likså godt sendt porno på direkte TV .
      Og media i forhold til Sophie Elise er jo fryktelig opphengt i kropp og operasjoner ,når sophie skulle gi ut låt ,kom jo god kveld Norge å skulle snakke om dette ,men det ble jo kropp som de gjorde hoved fokuset .

    19. Talen til Kristin skulle vært en takke-tale! I stedet var den KVALM, det var mobbing. Hun som er så for å fremstå som et godt menneske, står foran tusenvis av mennesker å snakker ned en person?? HVA SLAGS PÅVIRKNINGSKRAFT HAR DET? Hva slags forbilde er det?? Jeg har alltid likt Kristin, men jeg ble SKIKKELIG skuffet. Æsj for en «tale»!!

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg