“Sommerles” – årets dille for skolebarn!

Og vips så ble biblioteket sommerens høydepunkt!

Jeg husker jeg leste en dyster sak for noen år siden. Besøkstallene til alle landets biblioteker var i fritt fall. Folk besøkte ikke bibliotekene lenger og hvis ikke man klarte å snu trenden, ville de gå en dyster fremtid i møte.

Spesielt ille var det blant landets yngre. Rekrutteringen blant landets yngste lesehester var katastrofal. Bibliotekene kunne være så fulle av bøker og underholdning de bare ville, likevel sto de brakk. En fremtid som forlatte spøkelsesbyer så ut til å være uunngåelig.

Og det er fryktelig synd, for biblioteket er bøker og bøker er kunnskap og kunnskap er makt.

Siden da har noe skjedd. Jeg vet ikke hvem som har gjort det, men noen har tenkt. Og det de har gjort kan ha vært genistreken som kan sørge for fremtidig rekruttering og dermed redde bibliotekets fremtid!

Jeg snakker om kampanjen ”Sommerles”. Dette er altså en lesekonkurranse for alle landets barneskole-elever, som motiverer, inspirerer og premierer lesing!

Barna lager en gratis leseprofil på nettet og så er det bare å lese i vei! Dette gjelder ikke bare for vanlige bøker, men også for e-bøker og lydbøker. Hver side gir poeng og det gis mer poeng om man leser selv eller samleser med forelder/voksen.

Sommerles har også en egen historie, ”Det blodrøde nordlyset”, en spennende historie med viking-tema, som også går igjen i hele kampanjen og premiene.

Etter hvert som man fullfører bøker logger man det inn i sommerles-programmet og man låser opp trofeer, stiger på poengskalaen og får utdelt premier. Disse henter man på biblioteket, og premiene er alt fra tatoveringer og armbånd til nøkkelringer og frisbee.

Og det funker! 7-åringen vår, som er født med sin fars konkurranseinstinkt, gleder seg til hver eneste bok han kan loggføre. Og hvis han kommer til et nytt nivå som gir premie, mases det utrettelig om å dra på biblioteket for å hente premien. Som et resultat av det har vi både lest flere bøker og vært mer på biblioteket de siste par ukene enn resten av året til sammen.

Tenk det!

Her har vi gått og gledet oss til å overraske barna med dyreparken, Tusenfryd og stranda, så viser det seg at dit barna mest av alt vil reise i sommerferien er biblioteket. DET må kunne sies å være en gigantisk seier for bibliotekene.

Så hatten av, trampeklapp og bølgen for Sommerles – en lesekampanje som får barna til å stimle til biblioteket som en iskiosk i juli.

/ Lik og del gjerne med andre småbarnsforeldre 😊👍

* Følg Lesehjerte på Facebook *

12 kommentarer
    1. Jeg jobber som lærer, første klasse i året som gikk, andre klasse som kommer. Jeg er grønn av misunnelse for at barna får være med og ikke jeg 😂 jeg prøvde å opprette meg profil, men det gikk visst ikke. Spent på hvor mange som har deltatt når de kommer tilbake etter ferien! Supert opplegg, og supert at det funker så bra 🤩

      1. Mange bibliotek har laga lokale ordningar for premiar på 40,50, 60 og så vidare. På Tyrielden Eidskog bibliotek opplevde me at mange henta 3. premie før skulen tok ferie, så me måtte utvida🏆!

    2. Som bibliotekansatt er dette SÅ gøy lesning! Jeg elsker å dele ut premier til stolte lesehester! ❤️ Når alle premier er hentet, anbefaler vi å samle trofeer 😁 Gleder meg til festen til slutt!

    3. Som bibliotekansatt er dette SÅ gøy lesning! Jeg elsker å dele ut premier til stolte lesehester! ❤️ Når alle premier er hentet, anbefaler vi å samle trofeer 😁 Gleder meg til festen til slutt!

    4. Fantastisk opplegg! Min 7,5 åring har kost deg langt over level 40 og er blitt SÅ mye flinkere i sommer! Leser mye mer selv nå. Julebonus til den som fant på Sommerles 🌻

    5. Sommerles er kjempebra. Er lærer og har oppfordret alle elevene mine til å delta, samt egne barn. Leser selvfølgelig også selv, og passer på at egne unger ser at jeg koser meg med en bok eller lydbok. Min 8 åring gar hentet alle sine tre premier, og da har jeg utvidet premiering selv med at ungene får premie på level 40, 50 osv V meg. En liten ting bare, men lell, så viktig at de vedlikeholder lesingen gjennom sommeren. Og de har nok av tid å ta av, fint å roe ned med bok på kvelden👍

    6. Som bibliotekar må jeg si at dette innlegget virkelig varmet mitt hjerte! Sommerles er kjempemorsomt også for oss! Har vært flere som har påpekt at det er litt for lett å komme opp til level 30 i år så vi får se hva “produsentene” gjør med det.

    7. Sommerles er genialt! Her i byen har biblioteket selv tatt ansvar og gir premier på level 40, 50, 60 osv. Det at barna går lett opp i level er motiverende og de elsker premier.

      Det eneste negative med sommerles er at lydbøker gir færre poeng. Jeg skjønner at tanken er å få barna til å lese selv, men det er viktig å huske at for de barna med dysleksi så er det demotiverende å se at kompisen/søsken får flere poeng for å lese samme bøkene.

    8. Sommerles er kjempebra! Den inspirerer barna til å lese selv, og som de trenger øving i, men det gir dem også lyst og interesse til å låne forskjellige bøker. Datteren min er kjempeivrig og koser seg med å lese og bli lest for. Så bøkene skal vi ta med når vi drar på tur i sommer også 😊👍

    9. Som bibliotekar, som til vanlig ikke leser bloggen din, var dette utrolig morsom lesing! På “mitt” bibliotek yrer det av ivrige sommerlesbarn nå om sommeren, og det er SÅ MORO! (Kan forøvrig sladre om at det var biblioteksfolk som kom opp med idéen).

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg