Snøfall-sladder: Episode 14

Vi hopper rett på den kanskje mest spennende teorien først: Mange har nemlig kommentert at det er herlig å se at Winters iskalde ytre begynner å smelte litt. Kan det bety at etter hvert som han nå har begynt å spise seg inn på lærlingens oppgaver, så går han gjennom en slags skjult transformasjon mot å bli julenisse? Man skal jo være rimelig jovial om man skal ta over skoene til Julius, så kanskje det gode humøret kommer med jobben??

IQ og Normann har begitt seg ut på Vidda for å lete etter nordlyset. Så langt uten resultater. Bare en tanke: Jeg ser for tiden på den fantastiske serien “Canada på tvers” med Lars Monsen. Hva med at vi lager en spleis for å smuttshullzappe Lars og hundene til Vidda, så de kan finne nordlyset og redde Snøfall? Den villmannen der kunne lett rappet de mørke skyggene over nakken med bare knoken, så hadde de vært ferdig flådd og på bålet i løpet av en halvtime.

Så var det denne Amina da. Vottene til Noah kom plutselig til rette igjen. Kan det bety at Naskenissen bare er en fantasivenn? Hun mister jo ting venstre og høyre, og da er det fint å ha noen å skylde på. Og når det er sagt: I går var jeg ute på et raskt ærend, men nå finner jeg ikke garasjeåpneren noe sted! Jeg har lett overalt, men den er sporløst forsvunnet. Så… kanskje vi har en Naskenisse, vi også? Hører du, Christina? Det er ikke meg! Skyld på Bjarte Tjøstheim.

Men disse gullsteinene som viste seg å være Gullsikkefrø da? Hva skjer der? Og hvem la dem i vottene? Dette burde jo selvfølgelig smeden visst om, men han burde kanskje heller holdt seg til folkeopplysning.

Så må vi selvfølgelig prate om Luna. Nå begynner det å tilspisse seg her, for Winter truer med å gjøre kål på Sol, og det kan hun selvfølgelig ikke ha noe av. Sist vi så henne stormet hun sint avgårde, så hva er det hun planlegger? Og hva var det hun la i postkassen??

En som derimot ikke planlegger noe som helst, er Ylva. Altså, for en søt og herlig jente! Det blir spennende å se hva som skjer nå som hun har fått vite at Selma er halvt nisse. Og stakkars Selma da, som mistet Snøfall-floken. Kan det være et symbol på at hun er i ferd med å miste barnet i seg? Og her må jeg bare få rose NRK for hvordan de på kløktig vis baker inn temaer i serien som kanskje ikke er opplagt for det blotte øye. Slik som situasjonen med Pil.

Det virker kanskje som at han bare sliter med jobben som lærling, men sånn under overflaten så gjenspeiler de vel egentlig bare livet til veldig mange ungdommer? Det at man brått går fra å være et bekymringsløst barn, til å bli tatt på senga av et voksenliv som blir kastet på deg. Og alle forventer at du blir voksen over natta. Ikke lenger bare bade og leke med Ballorangen, men få arbeidsoppgaver, ansvar og tøffe valg. Det viser utfordringen det skaper for familien hans, for samfunnet rundt ham og for ham selv. Slike små drypp av hverdagstematikk tror jeg kan være til hjelp og glede for mange, og det må jeg bare bejuble i dag.

Og så elsker jeg det lille kysset mellom Gjertrud og Eli. Det er en viktig liten detalj. For å sitere vår alles Kong Harald: “Nordmenn er jenter som er glad i jenter, gutter som er glad i gutter, og jenter og gutter som er glad i hverandre” ❤️

 

 

// Nordmenn tror på Gud, Allah, Altet og Ingenting

14 kommentarer
    1. Kan det være Nattens Dronning 2 hun la i postkassen? Selv om hun lovet Yndis at hun skulle få lese den først…

      1. Kanskje men spørsmålet er da kommer Winter til og lese den fordi han har jo noe imot at hun skriver, men ja kanskje han leser og skjønner at Leo er bassert på han. Fordi det må det jo være. Siden nå også Luna har mørket kanskje hun skriver noe som gjør at han skjønner at hin er tatt av mørket.

    2. Jeg tror kanskje Luna la en musefelle der for og ta igjen hun vet jo at Winter skjekker postkassa og når han ser dette så tror han det er brev og han tar etter de og så går fellen av.

    3. Så spennende og så lite tid. Bare en kjapp konspirasjon i dag: hva om det ikke er noen søstre her i det hele tatt. Hva om også LUNA ER EI MUS? Akkurat som Sol. Og at de ble med Julius fra VU for lenge siden?
      Nå er jeg dypt nedi konspirasjons-boksen – det er rett og slett for mye å forholde seg til. I morgen ønsker jeg svar!
      Eller hvertfall mer Ruth, alt blir bedre med Ruth. #ruthmåsvare

      1. Jeg er veldig tvilsom på den teorien om at Luna er en mus. Tror heller Sol er samvittighet hennes. Og føler det er søstre her.
        Luna gir jo navnet Sol til Rotta og det er en del av etternavnet til Elise.

    4. Angående “smelting av Winters kalde ytre” synes jeg det er interessant at han har vært kledd i en varmere, nesten grønn, gråfarge enn vanlig i de siste episodene. Tror tilogmed knappen i kravatten var gylden.

      Gleder meg til å høre hva du tenker om Ruth i episode 15!

        1. Oi, tenk om han ble et nytt Orakel? Sikkert ikke, men jeg skal kose meg med tanken til motsatte er bevist 😛

    5. Jeg tror Winter redder Julen ved å finne ” barnet ” i seg og det er det som skjer nå ift de tydøigere fargene som var nevnt på Winter. Pil derimot har blitt mere mutt og ” mistet” den lekne siden. Tror det er hemmeligheten til Julius å bevare det lekne. Han nevnte det også til Pil. Eksamen er nok ikke bare historien og teorien men leken, Omsorgen ++😉

    6. Jeg tror Winter redder Julen ved å finne ” barnet ” i seg og det er det som skjer nå ift de tydeligere fargene som var nevnt på Winter. Pil derimot har blitt mere mutt og ” mistet” den lekne siden. Tror det er hemmeligheten til Julius å bevare det lekne. Han nevnte det også til Pil. Eksamen er nok ikke bare historien og teorien men leken, Omsorgen ++😉Det gir jo mening og en klar paralell til livet generelt og er nok en skjult oppmuntring til oss voksne: Behold barnet i deg: leken, nysgjerrigheten, spontanitet og gleden over de små ting! DA vil ikke det dystre få så god plass! og vi kan lære noe nytt og gjerne hjelpe andre!😀

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg