Snøfall-sladder: Episode 13

Winter winter winter. Kjære Olemann. Sjølvaste Karamellgutten. Du er meg en skrue. Jeg klarer liksom ikke å plassere deg helt i år. Er du ond, er du god – hva er du for no?

Jeg tror faktisk at Winter er god, men bare veldig sugen på lærlingplassen til Pil. Og den misunnelsen er i ferd å slå ut i full blomst, for i dag rappet han til seg nok en av Pils lærlingoppgaver. Ved å ta på seg det ærefulle oppdraget som Karamellgutten og bli kjeppjaget rundt i byen av en gjeng med barn som et kobbel med beagler i halen på en rev, har han tatt ett steg nærmere drømmejobben. Og siden han nylig lånte lærlingboka av Luna, vet han nok noe vi ikke vet. Som at hvis man har utført X antall arbeidsoppgaver, så kvalifiserer man automatisk til å utforde plassen som lærling eller noe i den gata.

Hmmm… Vent nå litt. Winter er jo tett på Luna, men de er fortsatt så distansert at jeg ikke tror hun klarer å manipulere ham. Han begynner jo nå å finne ikke-arkiverte brev og ane ugler i mosen. Samtidig jobber han i det skjulte med å rappe lærlingeplassen fra Pil. Hva med om det faktisk blir redningen? At Winters erfaring fra Mørke, kombinert med at han brått kan steppe inn som Julius´ lærling med alt det innebærer av superkrefter og autoritet, gjør at han kan redde Snøfall? Ja! Den tanken liker jeg.

I dag fikk vi også se at alle gullsikkene har råtnet, som igjen betyr at reinsdyrene ikke kan fly. Ingen reinsdyr, ingen gaver til barna i VU. Også jeg som har ønsket meg nye crocs til jul. Farken! Angående reinsdyr så tok jeg en titt etter hint i rulleteksten i dag, og til min store forskrekkelse så jeg ingen Trixter. De har 8 snekkere, 2 på piano og egen “Animal wrangler”, men ingen Trixter. Sukk. Enda godt at de har én ting som kan redde julen: Ruth!

For i dag var Ruth endelig tilbake, så også tilbake i sitt vante triste lynne. Den dama er jo ikke akkurat en boks med festkarameller. Men hvorfor så stille, lille persille? Det virker jo som hun er litt gira på Tore, men ikke helt tør å ta steget. Brent barn skyr ilden? Det blir for lett å tenke at han har såret henne, så hva med at hun har såret ham og er redd for å bli forelsket og såre ham igjen?

Men i dag la jeg merke til noe rart. Da Noah og Amina var i gullsikkeåkeren kunne man høre lyden av en ravn. Hva skal det bety? For i noen kulturer symboliserer ravnen død og ulykke, men i andre kulturer representerer den visdom, transformasjon og reinkarnasjon. Så her kan man vel egentlig plukke fritt. Jeg mener dog at ravn i denne settingen er et særs dårlig tegn.

Noe annet som er dårlig er Noahs ferdigheter innen karamellstjeling. Hvordan er det mulig at han endte opp med færre karameller enn Amina, selv om han fant Winter først? Ja ja, det var jo bare hans første år. Men likevel, hadde jeg funnet en person dekket i gratis karameller, hadde jeg ikke stoppet å hive innpå før jeg satt frakken hans i halsen.

Uansett. Selv om det er helt dødt i Nordlysmåleren til IQ, er det fullt av liv under topplokket, for i dag sa han noe veldig fint. Dette med at Noah selv fant veien til Snøfall og da var det nok meningen at han skulle dit. Og når det er meningen at han skal hjem, så er han sikker på at veien ligger åpen for ham.

Det synes jeg var fint, for det treffer så nærme et av mine livsmottoer: Trust the process. Noen ganger kaster livet tøffe utfordringer på oss, og man skjønner ikke hva man skal gjøre, hvor man skal gå eller hvordan det skal løse seg. Alt virker umulig. Da kan det hjelpe å tenke at alt skjer av en grunn. Det er bare en del av prosessen. Det virker kanskje ikke opplagt akkurat der og da, men en kjip ting i dag kan være det beste som har hendt deg i morgen. Det kan være ufattelig trist å blir dumpet av kjæresten, men så blir det plutselig helt riktig når man 2 måneder senere møter sitt livs store kjærlighet. Bare ha trua og gi det litt tid. La håpet bli lyset som skinner i mørket. Trust IQ. Trust the process ❤️

 

 

// Blåkledd med grått i hår, Santa Ruthcia 🕯️

15 kommentarer
    1. Hmm, jeg tror det er noe mellom Ruth og Elisa, moren til Noah. Noe Elise vet, men ikke noen andre. Og det er det som har skapt mellomrommet mellom Ruth og Tore. For i første episode ville ikke elise inn i antikariatet og da hun faktisk går inn så stivner hun litt når hun ser Ruth. Mine teorier er at Ruth er Elise sin biologiske mor og at Tore er faren. Men kan dette stemme? Hmm🤔

      1. jeg tror ikke Tore er faren, men jeg tror Tore vet sånn ca. hvem det er og at faren stakk. Ruth satte bort ungen. at det er det han mener med at det må ha vært tøft for henne. og at han kanskje prøvde å stille opp da, men ble skjøvet vekk, eller ikke turte og de gled fra hverandre

    2. Jeg syns egentlig Winter skal få mer cred. Det er jo han som holder hele Snøfall sammen og passer på at alt blir gjort. Snøfall hadde gått under uten Winter. #teamwinter. Han er kanskje sugen på lærlingjobb, men han får jo aldri anerkjennelse for alt han gjør så lenge Julius (og Pil) er heltene. Syns noen kunne gitt ham en takk.

      Jeg har veldig inntrykk av at Nattens Dronning er Lunas hemmelige drømmeliv. Setningene hun skriver i boken passer til stadighet det som faktisk skjer i livet hennes. Kanskje hun kan skrive seg til en løsning på Snøfalls problemer?

      1. Takk, Ine! Har vært #teamwinter siden 2016 og merker jeg blir litt oppgitt når folk fortsatt mistenker han. Vi vet han ønsket anerkjennelse i første sesong, den fikk han, og nå tror jeg han bare gjør sitt beste for å holde Snøfall gående.

    3. Noah hører lyder som andre ikke hører. Det så vi i dag da han sovnet og våknet av lyden.
      Selma hadde akkurat det samme i Snøfall 1….

    4. Jeg og føler Winter blir den som redder snøfall ja og ja jeg føler han egentlig blir den nye lærlingen. Han redder også Luna fra mørke siden han har erfaring med det.

      Men ja virket som om også siden Luna viste noe om at han vil bli lærling. Så jeg har en teori om hav om folk som har hatt mørket i seg kan vite hva andre som har vært i mørket hva man avtalt med Dunkel.

      Det er også en teori om at det er en dypere connection mellom Luna og Winter. Hva om de er hemmelig forelsket i hverandre. Winter nevner jo også en del om forfedrene til Luna
      Kan det være at de har funnet ut av det og ikke likte de var sammen. De virker også veldig nervøse rundt hverandre før mørket kom.

      Nervøsitet er jo et tegn på forelskelse og virker også som om Winter prøver og være morsom rundt henne når han ber henne arkivere brevene. Og virker som han blir lei seg når hin ber han holde seg unna henne på fritiden.

      1. Hva om det blir Luna, Winter og Noah som redder snøfall denne gangen. Fordi jeg tror Luna skriver en slutt på boka der som kan redde snøfall til slutt. Der hun innrømmer alt siden som Yndis sa Luna tør ikke stå opp for seg sjøl.

        Men at Winter tilgir henne for han innser at han ikke fortalte henne hvorfor arkiveringa er viktig.

    5. Pappahjerte! Takk for herlige ord generelt men spesielt om”Trust the process” og Håpet.Du er god på å ordlegge deg og male visuelle bilder! Blir helt rørt her🥰 Tusen takk!! Tenk at en NRK julekalender kan lage fellesskap på tvers av genereasjoner, yrker, personligheter og, ja alt! Og det er det julen handler om for meg: Fellesskap, tid med hverandre, den gode samtalen, hjelpe hverandre til å se Lyset og Håpet!

    6. Pappahjerte! Takk for herlige ord generelt men spesielt om”Trust the process” og Håpet.Du er god på å ordlegge deg og male visuelle bilder! Blir helt rørt her🥰 Tusen takk!! Tenk at en NRK julekalender kan lage fellesskap på tvers av genereasjoner, yrker, personligheter og, ja alt! Og det er det julen handler om for meg: Fellesskap, tid med hverandre, den gode samtalen, hjelpe hverandre til å se Lyset og Håpet!

    7. Teori: Winter er Ruth sin sønn som har havnet i snøfall (hvordan vet jeg ikke). Sorgen til Ruth er å ha mistet et barn og årsaken til bitterhet, og ønsket om å være fosterforelder (ref ses 1) til tross for at det virker som hun hater barn… De er jo PRIKK like i væremåte hun log Winter! Bare legg merke til detaljene i hvordan de er. Og klesplagget til Winter. Winter – Olemann – LEO, som har blitt nevnt… kanskje Winter er pappaen til Noah og det er koblingen Noah har til Snøfall, og Elise ikke vet noe om Snøfall og derfor trodde det var fantasi i brevet til Noah. Kanskje Ruth også kommer til Snøfall på grunn av Winter!

    8. Wow, Anna, her er det mange mulige sesonger av Snøfall serie de neste månedene!!!😀 Lurer bare på om koblingen Vu/Snøfall er så tett? Hadde vært utrolig kult da!

    9. jeg tror ikke Tore er faren, men jeg tror Tore vet sånn ca. hvem det er og at faren stakk. Ruth satte bort ungen. at det er det han mener med at det må ha vært tøft for henne. og at han kanskje prøvde å stille opp da, men ble skjøvet vekk, eller ikke turte og de gled fra hverandre

    10. Jeg tror ikke Winter prøver å stjele lærlingplassen(det var jo tema i sesong 1). Men han merker nok at det er moro å bli likt og har lettere for å si ja. Men det er jo perfekt for Luna, ho kan legge all skyld på han og påstå han har planer om å stjele lærlingplassen i tillegg har ho nå “bevis” å komme med, jfr utlånet av lærlingbok. Blir lett å anklage Winter og få de andre med seg.

    11. Winter driver og mykner opp! Han SMILTE når de tok karamellene… Har han smilt noen gang før?? Er dette første steg i retningen “en glad winter”??

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg