Små barn og hvite løgner

– ”Pappa!”

Barna roper til meg fra trampolina. Først piano, men så fortissimo:

– ”PAPPAAA!!”

Jeg kommer styrtende ut fra kjøkkenet, der bananer kuttes og kveldsmat danderes.

– ”Hva er det, hva er det?? Har noen slått seg?!” buser jeg ut bekymret.

– ”SE!”

De peker og hopper og jubler og smiler om hverandre begge to. De peker på noen skyformasjoner som basker seg i kveldslyset fra himmelens blodappelsin.

– ”Ehm… hva da?”

De prikker og peker fingrene innstendig mot himmelen, som om de prøver å slå hull på plasthinnen på et yoghurtbeger.

– ”Der pappa, DER!!”

Jeg ser igjen. Skyer og tretopper og fint lite annet. De ser tydeligvis noe fantastisk, jeg ser ingenting.

– ”Eeeeh, hva er det jeg ser etter egentlig?”

Begge snur seg mot meg med en oppgitt mine og slår ut med armene:

– ”Jammen pappa, det er jo Ferdinand!”

Og i en sådan stund har man et valg. Skal jeg være ærlig eller skal jeg lyve? Det er ikke bra å lyve, løgn er dårlig, løgn er feil. Det lærer jeg barna hele tiden.

Jeg har til og med laget mitt eget lille livsmotto om løgn og fanteri: ”Det er bedre å tape enn å jukse” (copyright).

Men samtidig… det er jo Ferdinand.

Storebror ser det, lillesøster ser det. Pappa ser det ikke.

Så skal jeg være han fyren? Han som legger en demper på stemningen med voksen realisme? Som sier ”Æh, jeg ser bare skyer jeg, ække Ferdinand det der vøtt”.

Neppe. Samtidig misunner jeg dem deres barnlige fantasi. Som kan se fantastiske ting i skyene, mens alt jeg ser er en samling kondenserte vanndråper, den nyvaskede bilen til naboen og at thujaen snart bør klippes.

Det er litt som med julenissen. Selvfølgelig kan jeg si at nissen ikke finnes og med det kaste dem etter buksehempa inn i voksenlivet, men hvorfor legge lokk på fantasien? De finner tidsnok ut om kjedelige reinsdyr uten glødende neser og at nissen lever i pappas lommebok.

Så jeg gjør det eneste riktig. Slår ut med armene, hopper på stedet og roper med oppglødd optimisme:

– ”Ja dæsken! Se der ja! Det ER jo Ferdinand!”

De nikker bifallende med store smil og spretter videre.

Pappa så det også.

/ Sky-okse eller ei – en hvit løgn har aldri skadet noen 😊✌️

2 kommentarer
    1. Mulig jeg er litt rar, har god fantasi eller ikke kan kalle meg voksen enda med mine 33 år – men jeg ser klart og tydelig Dumbo! 😁🐘

    2. Jeg er 46 men ser helt klart en flyvende dinosaur 🙈🙈 Men til mitt forsvar… Har en 13 åring og en 3 åring med god fantasi i hus så vi ser mye forskjellig i lufta når vi er på trampolina, ikke alltid vi i ser det samme men alle ser noe rart😄og glor vi lenge nok så ser vi faktisk det samme til syvende og sist 😁

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg