Skriv noe hyggelig

Her bruker man altså år og dag på å lære barna å skrive.

Sånn er en A, sånn er en B.

G er en C med et skjegg.

Ø er en O med en strek gjennom.

Hele den pakka der.

Og når de endelig har fått dreisen på STORE bokstaver, må de jaggu lære seg små bokstaver også.

Dobbelt sett med bokstaver? Forvirrende.

Men små hoder tenker stort, og brått har de lært seg det også.

Og det går med ganske mange timer til det der. Timer med trening, læring, mestring og glede. Frustrasjon, utfordring, fremgang og suksess.

Men så kommer det plutselig en morgen.

Du sitter og skriver noe på en lapp, og de spør om de kan få låne papiret.

Selvfølgelig, svarer du. Skriv hva du vil. Skriv noe hyggelig.

Barnet nikker og fører pennen iherdig.

Så tar man seg en slurk kaffe og gleder seg til å se hva barnet har på hjertet.

Nå kommer det sikkert en søt beskjed fra et takknemlig barn.

Trodde pappa.

Og så på blokka med håp og forventning…

 

/ Takk skarru ha 😂

11 kommentarer
    1. Hehe utrolig hva de kan skrive. Ja ja så vet jeg det er den første tanken jeg hadde slått meg. Er det ikke et ordtak som heter; Det er fra barn en hører sannheten 🙂

    2. Jeg ble inspirert av dette innlegget. La ut følgende på egen fb-side: «Hvordan staver man fjernkontroll, mamma?» Ivrig og i læringsmodus sitter Georg i armkroken min med en Kiwi-handleliste og penn. Jeg staver, han skriver. Svette fingre former de rette bokstavene, og ordet kommer frem. Over to linjer, men det er jo et langt ord!
      Mamma er stolt, men kan ikke la være å tenke på hvor viktig dette er: hvor lenge kommer han til å fortsette å skrive for hånd? Kommer han noen gang til å utvikle en håndskrift? Jeg vet at min egen ligger på dødsleiet: jeg skriver så sjelden for hånd at de musklene har blitt svakere. Og jeg lurer på hvor lurt det er at vi alle sammen erstatter penn med tastatur. Men aller mest urolig blir jeg for disse minste, som aldri rekker å utvikle håndskrift engang.

      1. 😍😍
        Men ja, trist at håndskrift er utrydningstruet. Men kjenner det jo selv, skriver veldig sjeldent med penn og papir. Blir for det meste handlelister. Hey, kanskje man skulle fått seg en brevvenn, nærmest utelukkende for å holde håndskriften ved like? 😂

        1. God ide! Pappa her i huset foreslår forresten å lære barna kalligrafi. For det ligner mer på tegning enn skriving, og kan ikke utføres på nettbrett eller pc.

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg