Sex og dop i bleiereklame?!

Denne uken stormer det rundt en kontroversiell bleiereklame fra Coop Extra. I reklamen ser vi en baby som går på rød løper, kjører pimpet barnevogn, går med dyre smykker og ser ut til å leve livet som en superstjerne. Alt dette tonesettes av 50 Cent og sangen ”P.I.M.P”.

Hadde denne reklamen kommet ut for noen år siden, ville den morsomme parodien på en rap-musikkvideo lett vunnet Gullfisken og blitt en publikumsfavoritt, men i 2019 har dette satt sinner i kok. Jeg mener, selvfølgelig måtte det det! Det er jo humor som er litt på kanten. GUD FORBY!!

Beklager å måtte si dette, men har det klikka for oss?! Må ALT brytes ned og overdramatiseres i det politisk korrektes femte potens?

Kan vi ikke bare én gang la noe skli uten å måtte starte et helvete fordi vi føler oss en anelse krenket og må kjøre krenketoget hele veien til månen?

I front av klagekoret finner vi psykologspesialist Heidi Wittrup Djup, som mener at reklamen seksualiserer barn og er så motbydelig at det nærmest ikke kan beskrives med ord.

Selvfølgelig KAN man tolke det sånn, hvis man absolutt vil. Selvfølgelig kan man ta teksten i sangen bokstavelig og lage et spekulativt argument av det.

Mannen synger om sex og dop, babyen går med smykker og kjører en pimpet barnevogn. Sex, dop, baby, bleier – denne reklamen seksualiserer barn!!

Med en god dose Erasmus Montanus-retorikk, blir det jo ganske åpenlyst. Dette setter for øvrig alt annet jeg trodde jeg visste i et helt nytt lys.

For jeg husker blant annet en reklame for Stratos der en mann tok med en blå ku hjem fra butikken og reklamen gikk over i sangen ”I´m a believer”. En sang som handler om kjærlighet og forelskelse. Så betyr det at Nidar oppfordrer til sex med kyr? TREKK REKLAMEN!

Hva med den klassiske ”Doffen har dæva” fra Rema 1000? Seriøst, lage humor ut av et tragisk dødsfall?! TREKK REKLAMEN!

Det er fortsatt mulig, selv i 2019, å ikke tolke alt på verst mulig måte. Selvfølgelig kunne de valgt musikk med en litt mildere tekst, men er det så farlig?

MÅ alt bli et klagekor med rosetog og boikott og ramaskrik? Finnes det ikke spillerom for at noe er humoristisk ment lenger? Eller må alt være såpass PK at man sier: Jeg hører ord som sex og bitch, jeg ser en baby, ergo: Denne reklamen seksualiserer barn.

Jeg blir så oppgitt. Selvfølgelig kommer jeg også til å få et helvete for dette innlegget, men det er ikke annet enn å forvente.

Det skal sies at jeg er enig i den delen av kritikken til Djup som angår dette med å være varsom ved bruk av barn i reklame, men å si at denne reklamen seksualiserer barn synes jeg blir å dra det veldig langt. Jeg mener det er forskjell på å ta skjegget og å kappe av seg hodet.

Det er en ganske innlysende parodi på typiske musikkvideoer for gitt musikksjanger, og en jækla morsom parodi, spør du meg. Om du finner et seksualiserende budskap i en bleie-reklame, har du langt større problemer enn produsentene som bommet litt på musikkvalget.

Men som forventet, legger Coop Extra seg flate og trekker reklamen. Selvfølgelig gjør de det, man kan jo ikke annet i 2019. Må bare legge seg flat. Jeg hadde bare så utrolig håpet at de kunne hatt litt baller (eventuelt vagina) og stått i stormen, fremfor å ta halen mellom beina. For hver gang dette skjer, blir det verre.

De politisk korrekte moralistene spiser opp hver minste bit av humor og sleivspark de finner på sin vei, og til slutt blir det ikke mulig å si hei på gata uten at noen blir krenket.

Jeg synes det er trist, jeg. Ikke fordi jeg har et stort behov for å se babyer i bleier, men jeg hater prinsippet om at de som krenkes vinner. Det har liksom gått automatikk i det der. Legg deg flat og trekk deg unna, før det blir verre.

Det siste man ønsker er et flerstemt krenkekor som lager et helvete. Ikke det at alle i koret nødvendigvis er veldig krenket selv, men det er det politisk korrekte å gjøre (får mange PK-poeng for sånt), og kraften av massesuggesjon er stor.

Så da tar man heller den feige veien ut. Skjønner dem godt jeg, ville sikkert gjort det samme om det var mitt hode på blokka, det er bare så jævlig trist.

Beklager, der skrev jeg jævlig. Det er et banneord. Om noen barn får se det, vil livene deres gå under.

Oj sorry, det var sarkasme. Det virker veldig passivt-aggressivt og nedlatende overfor leserne.

Hupps, litt kinkige fremmedord i den forrige setningen. Sorry.

Crap, der var sarkasmen igjen. Begynner å bli vanskelig dette.

 

Men ok, før det sporer helt av, poenget mitt er dette: Når når vi toppen? Hvor langt skal det gå før vi drar i håndbrekket? Skal vi begynne å sensurere Donald-blader fordi han blotter underlivet? Skal vi gjelle Rema 1000 for nevnte ”Doffen har dæva”-reklame som lager humor av dødsfall og i verste fall kan oppfordre barn til å drepe dyr? Skal vi boikotte Coca Cola som hver jul oppfordrer til å drepe planeten ved å kjøre land og strand rundt i forurensende trailere?

Eller skal vi bare si at nok er nok.

Ja da, du kan seksualisere barn i en morsom reklame hvis du på død og liv må, men du kan også ikke. Du kan faktisk velge å ta av deg PK-brillene et par ganger om dagen og ta en lang titt i speilet.

Uten de høyt elskede PK-brillene vil du kanskje ikke se stort, men det er nok uansett fint med et lite avbrekk der du for bare noen minutter av livet ikke ser et eneste monster under senga.

P.S. Beklager at jeg har egne meninger. Legger meg flat.

 

46 kommentarer
        1. Jeg DØR😂😂 (ikke av krenkelse, heldigvis!) Dette innlegget er ikke satt på spissen engang, og det er trist, men så ille har det faktisk blitt. Elsker at du hater krenkebølgen! Stå på, vi er flere som deg der ute 😁

    1. Hei Petter! Er helt enig med deg! Jeg syntes bare denne reklamen var morsom! Er en voksen mamma på 46, m 2 døtre, jobber m ungdom som sliter, og er politisk godt utpå venstresida-slo meg aldri at denne reklamen seksualiserer barn. Nesten så jeg lurte på om det var noe galt med meg når denne debatten kom opp😂 Det hadde jaggu vært bedre om alle de voksne krenka tok tak i reelle problemer med overgrep mot barn. (De vi ikke ønsker å se) Takk for et nyansert innlegg👍 klem Mariann

      1. Hei Mariann! Takk for fin kommentar, da er vi i samme båt. Jeg synes Djup hadde noen gode poeng i kritikken sin, men det blir så feil å dra det hele ned i søla ved å slenge ut spekulative utsagn om seksualisering av barn. Da leter man virkelig etter problemene man ønsker å se. Synes jeg da. Og der er vi tydeligvis enige. Ingenting er bedre enn det 😄 Og takk for klem!
        Klem,
        Peter

      2. Fantastisk innlegg🙏. Må bare si meg så enig i det du skriver her. Veldig viktig å få frem alle disse meningene, og innse hvor gal folk er i ferd med å bli. Som du skriver, en gang i tiden blir folk sikkert krenket av å få ett Hei av en fremmed person. 😅

    2. 👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏👍😁

    3. Altså !! Jeg sa til mannen her om dagen at dette er det morsomste reklamen på lenge, og smilet går helt rundt på oss begge når vi ser den 🙂
      Trist at de trekker reklamen :/
      Litt av en verden vi oppfostrer barna våre i :/

    4. Er så enig i det du skriver!!!
      Må alt tolkes helt ut i fingerspissene hele tiden. Kan man ikke bare se ting litt på overflaten. Jeg har ikke tenkt annet om den reklamen annet enn at den var kul og litt fengende.
      Og er så enig i det du skriver: “Om du finner et seksualiserende budskap i en bleie-reklame, har du langt større problemer enn produsentene som bommet litt på musikkvalget”

      Men jeg har på følelsen at nå skal “krenke-kortet” dras frem uansett hva det gjelder, slik at noen får en unnskyldning til å sutre og klage til enhver tid.

      Nei, dere som klager. Reis dere fra sofaen, gå ut, smil og nyt høstdagene. Så skal dere se at dere kan dra på smilebåndet litt også😉

      PS! Siden Doffen har daua er tilbake på skjermen, så dukker det vel snart opp en eller annen psykolog som mener det er skadelig for barn å se død fisk midt i beste sendetid og forlange denne fjernet. Og hvor blir det av Mattilsynet og Dyrebeskyttelsen😜

    5. Heia , så bra at du sier dette høyt – jeg reagerte ikke negativt på denne reklamen idet hele tatt – synes den er hysterisk morsom. Tydeligvis er det mange som er enig med deg også !

    6. Heia , så bra at du sier dette høyt – jeg reagerte ikke negativt på denne reklamen idet hele tatt – synes den er hysterisk morsom.
      Tydeligvis er det mange som er enig i at dette er humor !

    7. Ikke ble jeg krenket av reklame og joggu, jeg ble ikke krenket av teksten din heller…… 🙂
      Men, jeg ble seksuelt misbrukt som barn (jeg var veldig liten når det startet) så skulle noen bli krenket er det vel sånne som meg og alle andre som faktisk har vært ute en vinterdag liksom.
      Men jeg/vi går faktisk ikke rundt å leter etter ting (med barn innvolvert) som KAN tolkes seksuelt. Fakta er vel egentlig, at jo mer disse stakkars sarte sjelene som krenkes av alt og ingenting her i verden tolker ALT seksuelt, så får de jo de som absolutt ikke bør få tenke i de banene til å faktisk kanskje selv se ting som ikke er der. OG da har vi det gående da

      Du er tøff som tar opp tema og ta til deg støttespillerne og drit i de som blir krenka av dette innlegget. STÅ PÅ 🙂

    8. Aaah, takk!! Jeg er så enig med deg, og det er så utrolig viktig at dere som når ut til mange i sosiale medier tar pennen fatt og setter en strek for denne galskapen! Halleluja!! 🙌🙌

    9. Helt enig med deg! Og, de som synes denne reklamen seksualiserer barn bør kanskje finne seg noen å snakke med.. synes den er kjempemorsom i et hav av kjipe reklamer 😁 og det er så sant det du skriver; for bare noen år siden hadde dette bært kjempemorsomt 😁

      1. Så enig! Denne reklamen likte jeg skikkelig godt, så kjipt at den måtte erstattes med en kjip video av noen bleiepakker og babymat.

        Så også at Rema fikk kritikk på Facebook for å ha gullfisk i en bolle i reklamen sin.
        Man kan jo virkelig ikke gjøre noe riktig lenger.

    10. Helt enig med deg, er helt utrolig kor krenket enkelte blir av alt andre aldri hadde tenkt på. Noen ganger begynner eg seriøst å lure på meg selv som ikke ser disse “krenkelsene” i alt og alle. Vi lever i en tid der alle skal føle seg krenket nesten på vegne av alle andre , dra frem ting som andre gjerne aldri hadde tenkt på engang. At folk drar det frem setter enda sterkere lys på ting som egentlig aldri var en krenkelse eller et problem vi vanlige dødelige så/ tenkte på. Enig med de som sa at slike folk som drar frem slike krenkelser i lyset kanskje trenger noen å snakke med selv. Knallbra innlegg. ( jeg har selv 2 barn, og jeg må si at seksualisering av barn var langt i fra det jeg tenkte når jeg så den reklamen)

    11. Damn, dødsbra skrevet! Jaggu godt det er noen som virkelig finner ord og passende setninger til å stå imot krenkinga te folk!
      #ProudDad😁🤘
      Stå på videre! 🤘😁🤘

    12. Har flira godt til den reklamen mange ganger og digger den! Men ka veit æ, en «stakkars nordlending med lav moral» haha.
      Veldig godt skrevet, DU skal ikke ha tyn for dette!

    13. Det er jo noe spesielt at ingen har blitt krenket av Di Derres låt Rumba med Gunn 🤔 Den er jo nylig sendt på Nrk, fra en konsert med KORK. 🤔🤔🤔 Nei, nå står ikke verden til jul som bare er 59 dager unna 🎅🏼

    14. AMEN! Fantastisk innlegg! 🙂 Jeg er helt enig, denne reklamen var seriøst den morsomste reklamen som har vært på tv på lenge. Synd dem trekker den… For en verden vi lever i altså! Folk burde seriøst skjerpe seg. Ha en fin dag 🙂

    15. Veldig bra skrevet og kunne ikke vært mer enig. Jeg er sykt lei av at alle blir krenket av alt om dagen. Man kan jo omtrent ikke si et ord uten å måtte tenke seg tusen gange om, hvem man eventuelt nå kunne krenke igjen med det. Lei.
      Ja til humor og sarkasme og Doffen er dau! Har dessverre ikke rukket å se den her reklamen. 🙂

    16. Helt enig, riktig mange mennesker burde finne noe fornuftig å ta seg til, i stedet for å finne ting de kan føle seg støtt over..
      Lenge leve humor, måtte alle få en dæsj i hverdagen så ville vi alle vært gladere mennesker😊😊

    17. Helt enig i det du skriver. Folk tåler ingenting lengre. Alt skal være så voldsomt firkantet og pedagogisk. Synes det er trist. Hvor ble humoren av? Den ble byttet ut med overanalysering.

    18. Da Rema kom med “Doffen har daua” igjen, ble jeg helt satt ut å lei meg. Det minnet meg så om Bubble, kampfisken jeg hadde for mange år siden. Han døde så brått, fikk ikke tatt farvel 😭😭 har sitti inne i sofaen, med store bokser is å sørget på ny. Å jeg er laktoseintolerant! Den reklamen har bokstavelig talt ødelagt livet mitt siden den ble lansert på ny!! K-R-E-N-K-A!

      Hvis det var uklart, dette var ironi. Bubble levde lykkelig til den dagen han forsynte seg litt for fort å grovt av middagsmaten. Extra-reklamen var kul den, skjønner fortsatt ikke hvordan enkelte voksne folk klarer å se sex i enhver sammenheng!

    19. Enig med deg! Og jeg syns musikkvalget er ypperlig, pimper lever det gode liv, og bleiene er tydeligvis en pimp verdig! Ergo er dette skikkelig digge bleier😂

      1. Asså, når du sier det: Musikkvalget er jo 100%! Babyer lever jo som pimper de. Gjør ikke annet enn å piske foreldrene rundt dagen lang og får ALT de peker på. Vi lever som tjenere for dem i flere år og stiller aldri spørsmål ved noe de ber om. Bare gir og gir mens de pimper seg. Coop Extra var inne på noe ass 😂

    20. Totalt 100 prosent fantastisk skrevet om den krenkebølgen det ser ut som as Norge aldri kommer seg av👍 Ser jo det samme blant våre folkevalgte også som sitter å vrir å vender på det som blir sagt helt til det passer å starte krenketoget.. Humor blir snart ett fjernt fremmedord, man får kun lov til å reklamere for frittgående kikerter og ser du en annen vei enn rett fram så er krenke politiet på deg…. Stopp krenketoget jeg vil aaaaaav!

      Uansett veldig godt skrevet, TUSEN TAKK fra meg som ser humor og ikke krenking på alt å alle.

      1. Tusen takk for det, Atle! Jepp, frittgående kikerter all the way 😂 Ser for meg en dyster fremtid der alle må prate flatt som en revisor og korrekt som en advokat, for ikke å bli anklaget for noe så grusomt som humorforsøk. Gud forby!

        Men inntil da: God hælj! 😄

    21. Klikket med inn fra Facebook og tenkte at dette var et innlegg fra enda en krenka og vonbroten blogger som nå skulle bruke sin plattform til å få flere med på krenkefest..🙄
      Heldigvis ble jeg veldig positivt overrasket, du har noen veldig gode poeng og jeg håper dette blir dratt frem som en tydelig stemme i debatten. Ting har gått altfor langt og vi har det så godt her i Norge at vi går å leter etter ting å bli krenka for. Er du uenig i en reklame? Ok! Er du krenka? Ok! Skal samfunnet da hensyn til dette? Ikke faen, hvem tror du at du er?!?

      1. Ah, TUSEN TAKK for dette, Marianne! JA, det er faktisk lov til å være uenig, men NEI, hele verden må ikke danse etter din fløyte av den grunn. Der er vi 100% ass 😄👍

    22. Med så mange ‘eksperter’ på rett og galt så kunne nok all reklame stoppes , noen ‘eksperter’ ser nok fare i alle små hygge snutter 😊vi får hygge oss på you tube o.l uten ekspert hjelpen 😉mvh Stig

    23. Til informasjon så kom det faktisk bekymringsmeldinger rundt “Doffens” situasjon. Ikke forrige omgang, men den nye filmen som er laget nå. jeg er hjertelig enig med deg i at terskelen for å kjenne seg krenka har blitt veldig mye lavere de senere åra. Jeg lurer litt på hvordan de ser ut inne i hjernene sine de som ser seksualisering av barn og seksuell trakassering i nesten alle situasjoner? Og en ting til: For meg er det en klar menneskerett for små barn å få lov å springe nakne på stranda. Men jeg har til min store forskrekkelse oppdaget at veldig mange ikke synes det er greit.

    24. Herlig skrevet, og jeg kunne ikke vært mer enig. Folk i dag tar seg nær av alt og tåler absolutt ingenting lengre. Det er rett og slett trist.

      Ting jeg husker mamma og pappa spøkte med meg om når jeg var liten er helt uhørt i dagens samfunn. Jeg husker en hendelse fra jeg var rundt 8 år gammel. Et GODT minne. Jeg skulle ned til vannet og bade med en venninne. Pappa satt tre meter lengre opp og holdt øye med oss men var ikke med oss ut i vannet. ” vær forsiktige. Drukner du får du husarrest…” en uttalelse som fikk oss til å riste av latter.

      Jeg har den samme tonen med min snart 8 år gammle sønn. Og når vi var på st.hans feiring i sommer, og han kom og lurte på om han fikk lov å leke i vannet, svarte jeg han nettopp det. “Vær forsiktig og ha det gøy. Drukner du får du husarrest når vi kommer hjem”.

      Du skulle sett de blikkene jeg fikk. Skulle tro jeg hadde slått ungen. Han lo og sprang av gårde han, lykkelig over å få lov. Men de gamle damene holdt på å få slag. Så jeg er nok bygdas værste mor i deres øyne.

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg