Reality check, Albert Åberg-style

Jeg har alltid likt Alberg Åberg-bøkene. Hvem gjør vel ikke det? De herlig sjarmerende historiene om den nysgjerrige 7-åringen med den fantastiske fantasien og det store hjertet.

Gjennom nye oppdagelser og spennende eventyr, får vi bli med inn i en leken verden vi voksne ofte glemmer.

Men i dette universet finnes det også en dinosaur. Pappa Åberg.

Med sine ufasjonable fotformtøfler, genser av striesekk og pipe i munnviken, representerer han en skikkelse som tatt rett ut av en svunnen tid.

Han kan være autoritær og streng, men også overraskende barnslig. Noen ganger lar han livet skure i bakgrunnen mens han koser seg i godstolen med øl, avis og sigar.

Andre ganger er han en involvert superpappa som gladelig blir med på tur i Alberts fantasihelikopter.

Men én ting som alltid har vært konstant: Pappa Åberg er en gammel mann. Jeg har aldri tenkt over akkurat hvor gammel han må være, men hele oppsynet på fyren, det pjuskete håret, klærne, kråketær og pipa, får det til å lukte honnørbillett lang vei.

Derfor kom det som et lite sjokk i går kveld, da vi skulle lese Albert Åberg på sengekanten. Pappa bladde opp boka på første side, og registrerte for første gang hvor gammel Pappa Åberg faktisk er.

Jeg kjente en synkende følelse i hele kroppen og den lystige helgefølelsen som hang igjen fra fredagen, ble raskt og effektivt dratt ned i dass.

For den piperøykende Pappa Åberg…

Han som helt utmerket kunne vært Bestefar Åberg…

Han er 36.

Jeg er 37.

Jeg er seriøst eldre enn Pappa Åberg.

👴🏻😆🙈

 

/ Ja da barn, dere kan hoppe på trampolina, men hold dere unna saaagen!

5 kommentarer
    1. Haha virkelig!!
      Å herrejemini både mannfolket og jeg er like gammel som pappa Åberg, for en nedverdiget følelse jeg fikk nå! Den smalt i selvtilliten!

    2. Haha😂 Digger det bildet av dere to, altså😂 Den følelsen får jeg når jeg ser på andre på min alder – de ser så gamle ut!!!! Jeg ser jo ikke så gammel ut, haha😉 Gamle damer på min alder, liksom😂🤣

    3. Takk! 😊 Jeg har lenge lurt på hvor gammel han er og også om han er bestefaren til Albert 🙈 Han ser mer ut som en bestefar.
      Men 36, næææ… godtar vi det?
      Men si meg detektiv, hva har skjedd med moren til Albert? Har du vært borti bøker hvor d står? For d lurer jeg også på.

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg