Panikk på butikken

Så der sto jeg, midt i butikken, midt i rushen. Folk overalt og jeg med en handleliste lang som et regnskapsår. Iblant føler jeg for å gå med musikk på ørene når jeg handler, og dette var en sånn dag.

Store øreklokker som pumper musikk inn i øretrompeten, mens epler og pærer finner seg et nytt hjem i handlekurven.

Men når det går mot helg og musikken pumper og man kjenner livsgleden sprette, er det rett å bli overivrig. I hvert fall når man går rundt i sin egen lille verden, sitt helt eget diskotek.

Plutselig møtte jeg et blikk. Fra der jeg sto ved gulrøttene, så jeg over agurkene, forbi salamistativet og midt mellom isdisken og bladhylla. Rett inn i øynene på en dame som stirret rett på meg.

Og det var da jeg frøys til is. Holdt pusten, holdt blikket og sto som en statue. Som om en giftig slange hadde sneket seg innpå meg.

Hadde jeg sunget?

Hadde jeg danset??

Verden var plutselig borte og alt jeg så var tomhet rundt det stirrende blikket, akkompagnert av lyden fra ørene. ABBA. Faen også. Jeg elsker jo ABBA, sånn litt i hemmelighet, så kan kroppen ha tatt overhånd når jeg ikke fulgte med?

Var det derfor hun stirret? Hadde jeg svinset rundt som en fyldig ballerina? Hadde jeg sunget som en forkjølet katt? Jeg fikk panikk. Og i et intenst øyeblikk av «fight or flight» frøys jeg til is.

Mens kroppen prøvde å komme opp med en plan og den paniske angsten skylte innover meg som bølger på en strand, klarte jeg ikke gjøre annet enn å stå stille som en statue og stirre tilbake. Med steinansikt og sammenbitte tenner som fikk kjevemusklene til å stå som en spent bue.

Så plutselig løp damen videre. Brøt stirrekonkurransen med et blikk av forferdelse, og svinset mot kassa.

Og det var da det slo meg: Den stakkars dama hadde sikkert bare sett i min retning, men i det blikkene våre møttes, så hun rett inn i fjeset til en psykopat.

En mann som umiddelbart frøys til is midt mellom gulrøtter og avocado, og som med øynene prøvde å brenne et hull i sjelen hennes. Ikke et hint av et smil, ikke et lite blunk, ingenting. Bare stein og is.

Lite visste hun at det bare var panikk. Som et rådyr midt på veien som stirrer inn i frontlysene på en bil.

Så til deg, kjære dame jeg møtte på Rema nå i helgen: Jeg var ikke sur, forbannet, irritert eller gal – bare livredd for at jeg hadde danset og sunget litt for høyt til Dancing Queen 😆😅

8 kommentarer
    1. 😅😅😅
      Hun trodde sikkert hun kjente deg, om hun leser bloggen din og bare kikket fort over frukten.
      Kanskje hun til og med hadde sagt hei uten at du hørte det gjennom ABBA😊
      Og når du kikket tilbske gikk det opp for henne hvem du er.

      Jeg har gjort noe sånt selv og det er fryktelig flaut når du skjønner hvem det er du prøver å hilse på 🙈😅😅

    2. Så på “Hva feiler det deg?” på NRK. Skulle tro det var du som ledet programmet, for synes du og Kjetil Askeland er meget like. Og Abba er jo topp! 😊

    3. Når du snakker om stirring…

      Under studietiden hadde jeg ett semester i Hong Kong. Det var en varm plass og jeg sov i bare trusa, men hadde tilgjengelig en shorts og tskjorte i tilfelle jeg måtte på do på natta. Det var jo fellesdo i gangen.

      En gang jeg skulle på do husker jeg at jeg traff en jente.. Hun stirret intenst på meg. Jeg bare “Hi..” og gikk på do. Det slo meg noen uker senere: Husket jeg å kle på meg? Eller traff denne jenta (forøvrig kinesisk) en så og si naken medstudent i gangen midt på natta? Var det i så fall hennes første møte med en nesten-naken nordisk jente?

      Time will never show, men det er mulig det går gjeteord om den gangen hun derre utenlandske studenten gikk naken i gangen på natta…

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg