Osten over eller under??

Dette spørsmålet deler nasjonen i to! Hva mener du?

Tøffe tider til tross, vi kan ikke bare snakke om smittetall og hytteskam heller. Det er på tide å ta opp et av de virkelig store temaene, som ingen andre tør å ta opp.

Så i dag, herren være med meg, hiver jeg ut en skikkelig brannfakkel. For på en brødskive med ost og syltetøy, skal syltetøyet være oppå eller under osten??

Det ble vi nemlig sittende og diskutere i lunsjen på jobben en dag, og meningene var overraskende delt!

På den ene siden har man de som mener at syltetøyet skal ligge under osten, altså ned mot skiva. På den måten skaper den både en limende effekt og osten legger seg som en klissbeskytter på toppen.

Osten holder seg på plass og syltetøyet streifer ikke innom overleppa på vei inn. Enkelte (jeg!) mener også at smaken blir bedre. Først treffer osten sansene, før syltetøyet kommer i andre fase og velsigner munnen med sin søte ettersmak.

Opposisjonen mener derimot at syltetøyet skal brukes som topping oppå ost. Legger man det under, vil det skvises ut på siden når man setter tennene i ostelaget og det blir mer klin.

På denne måten unngår man også at syltetøyet trekker inn i brødet og lager en blaut masse. Osten ligger mer utsatt, men trenger man lim til osten kan man bruke smør.

Tilhengerne av dette alternativet mener gjerne at kombinasjonen av smør og syltetøy under osten blir for mye klin. De mener også at tyggeopplevelsen blir bedre av at tennene treffer syltetøyet først, slik at det søte, klissete syltetøyet baner vei for den litt tørrere osten.

Så hva mener du?

Jeg beklager å måtte splitte nasjonen over slikt et betent og tabubelagt tema, men i disse tøffe tider synes jeg det er på sin plass med litt morsom forskning på lavt nivå 😄

// Oppå eller under – hva mener du? 🍓🧀🍞

56 kommentarer
    1. Dette er jo like åpenbart som hvilken vei dorullen skal henge. (Selvsagt med fliken ytterst.)

      Syltetøyet øverst, enten det er hvit- eller brunost. Kun da kommer syltetøysmaken til sin rett 🙂

    2. Det er for meg helt uforståelig at det skal herske noen som helst tvil her. Syltetøyet skal jo selvfølgelig under. Null kliss og klin pluss perfekt smak. Jeg måtte vike fra alt jeg tror på etter en lignende diskusjon med en venn tidligere år, så jeg smakte syltetøy oppå osten som et slags eksperiment. Aldri før har jeg vært sikrere i min sak, syltetøy under, ost på topp! Alt annet er en flopp.

      Takk for at du tar opp de viktige tingene i livet. 😀

    3. Har alltid hatt syøtetøyet under osten, og tror faktisk aldri jeg har sett noen ha syltetøyet øverst??? Med det sagt, så ser jeg fordelene med å ha syltetøyet oppå osten. Ikke tyter det ut om du har litt for mye syltetøy på, men man slipper også å ta valget om smør eller syltetøy (begge deler blir åpenbart bare kliss). Så jeg tror rett og slett jeg må sette meg ned å revurdere mine valg her i livet🤔

    4. Syltetøyet er tilbehøret til osten på samme måte som paprika, kaviar, epleskiver osv er til hvitost, derfor SKAL det på toppen 😁

    5. Om det er syltetøy eller kaviar spiller ingen rolle, osten skal være på toppen! Nettopp for de grunnene du nevnte 😄

    6. He he.. dette var en fin manøver i disse tider, og jeg er en Judas her…. noen ganger over og noen ganger under. 😀

    7. Ost under!!! Ellers sitter den jo fast i ganen…. derfor jeg begynte med syltetøy på osten da jeg var liten 😁

    8. Hmmm et dilemma dette. Hvis jeg henfaller til gamle synder og vil ha smør på brødskiva, må syltetøyet være oppå osten. Hvis jeg holder meg til n.l.2017 (nytt liv 2017), blir syltetøyet under osten 😊.

      Men på vafler må syltetøyet alltid ligge oppå osten.

      1. Å no, har du kuttet ut smøret? Gjorde det en periode selv, men livet er for kort ass. Kjører heller mer smør og kutter ned på godteriet om jeg må. En skive med salami uten smør blir som en sang uten sang 😆

    9. Jeg hiver meg mot hele gjengen her og sier at det skal ikke på en og samme skive i det hele tatt. Enten syltetøy eller ost, aldri begge deler. Sådann 😛

      1. HVA?! Nei nei, brunost trenger syltetøy slik melk trener o´boy. Men du er kanskje en sånn som piller av paprikaen på grandisen også?? Skamme seg! 😆

      2. Enig med deg Melanie. Dette skal ikke på sammen skive 😉 (og jeg elsker paprika på pizzaen, selv om Grandiosa kanskje ikke er en favoritt pizza. Det er det hjemmelaget som er )

    10. Først syltetøy – så brunost. Bare til å droppe smøret altså, for da har jeg allerede lim til osten!!!

    11. Osten øverst, slik blir det minst klin 😄 og man trenger virkelig ikke både smør og syltetøy på skiva uansett 🎉

    12. På brødskiver: ost under, syltetøy på toppen.
      På vafler: syltetøy under, ost på toppen 🤷‍♀️

      1. Aha, men blir ikke det det samme? For når du spiser vafler, slår du gjerne sidene sammen og da vil osten på toppen plutselig også bli osten under på én og samme gang 😂

    13. Hva i alle dager?!? Skal jeg liksom ha paprikaen UNDER osten også da eller? Selvfølgelig skal syltetøyet oppå! Noe annet er fullstendig tullerusk.

      1. Hahahaha! Kjempegodt poeng 😂 Men dette gjelder bare for ost og syltetøy. Honning MÅ under osten, mens paprika må over. Avocado derimot.. der kan jeg svinge begge veier. Er det salami vil jeg ha avocado under, men skinke ville jeg hatt avocado over. Interessant.

      1. Haha, et politisk korrekt svar, men ikke dumt. Trodde jeg var en ufravikelig “osten over”-type, men prøvde begge varianter til frokost, og kan se gleden ved syltetøyet på topp også. MEN da setter det seg lettere i barten og det MÅ det trekkes for ass, haha! 😂

    14. Syltetøy underst, så smør, så brød, deretter nytt lag med smør, eit tynt lag med prim, før man avslutter det heile med brunost og ein kladd syltetøy på toppen igjen.

      Inntas med varsomheit, og ståande.

    15. Syltetøy under. Alltid.

      Guttungen vil ha den oppå, men da må han smøre skivene sine selv. Jeg nekter å ta syltetøy oppå osten.

    16. Syltetøy oiner! Men æ like jo rød paprika på brunosten som mange syns e rart.. Men d e jo sååå godt 😊

    17. Syltetøy, kaviar og skinke skal under osten. Alt annet kjøttpålegg enn skinke skal oppå osten (gulost vel og merke).

    18. Ost og syltetøy skal aldri i nærkontakt!
      De skal sågar oppbevares på ulike hyller i kjøleskapet, for å sterkest mulig understreke at disse to IKKE skal fraternisere. Noensinne. Under noen omstendighet!
      Trodde du var et fornuftig og relativt oppegående menneske…hva er neste skjelett i skapet, liker du ananas på pizzaen også nå kanskje??
      Da må jeg sette med foten.
      Da blir det unfollow.

      Hilsen skuffet og vonbroten leser

    19. Hverken brunost eller syltetøy egner seg på brødskive. Så i kombo?!? Altså! Verden er et sykt sted…^^

    20. Haha, morsom sak. Min lifehack var når jeg fikk vite at samfunnet nærmest er delt i to ut i fra om de tar hånden foran eller bak når de skal tørke seg!! Gjerne ta en undersøkelse på dette også en dag

    21. Smør under brunosten og pittelitt syltetøy som pynt på osten. Ikke syltetøy strøket utover 😲. Men egentlig: bare dropp syltetøy til brunost. De er best hver for seg

    22. Syltetøyet oppå – for da har man til enhver tid full oversikt over at det befinner seg der hvor det skal være: nemlig på brødskiva – og ikke på den rene genseren, eller på gulvet. (Selvom hunden ville blitt glad.) 🙂

    23. Syltetøy nederst, ost oppå!! Jeg er helt sjokkert over hvor mange som mener motsatt!🤣
      Fin med skjegg forresten!

    24. Syltetøy øverst selvsagt. Noe annet er jo helt vilt. Litt som å ta ullundertøyet over regnklærne. Helt på jordet galt liksom.

    25. Syltetøyet skal selvsagt på toppen!😂
      Men når det kommer til fredagstacoen er jeg ørlite mer forvirret. Jeg har to måter og gjøre det på:
      Rømme – kjøttdeig/farse – salsa- mais med parmesan og vårløk – nachochips – salat og grønnsaker, den andre måten er motsatt, starter med salat og grønnsaker 😂 Jeg tar det litt på dagsform, men la meg bare få si deg en ting: å legge ting i lefsen forlengs VS baklengs, det gir to VIDT forskjellige tacoer. Føler jeg meg ekstra vågal putter jeg salsaen rett på salatan… CRAZY!

    26. I denne rekkefølgen:
      brød
      syltetøy
      ost

      du har også de som bruker smør på alt. Smør under nugatti, syltetøy og leverpostei ect. HVORDAN?!

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg