Norges dårligste mekaniker?

Jeg vet ikke hvorfor, men alle forventer liksom at menn skal kunne mekke på ting.

Alt skal liksom være likestilling, helt til det kommer en ulyd fra bilen. Da får pipen en annen lyd.

– ”Du er mann, kan ikke du se på det da?”

Som jo er den moderne versjonen av: ”Du er mann, kan ikke du drepe en mammut til middag”.

Mange menn kan, men mange kan også ikke. Jeg er en typisk ”kan ikke”. Evolusjonen har kanskje gjort meg genetisk predisponert til å fikse det, men den industrielle revolusjonen har snudd alt det der på hodet og gitt meg kontorfingre. Jeg kan knatre på tastaturet til krampa tar meg, men alt som går på bensin og krever skiftenøkkel er for meg som gresk lyrikk for en ape.

Men jeg føler liksom et sexistisk press for å mekke på ting, så for noen år siden bestemte jeg meg for å ta service på båtmotoren selv. Jeg aner knapt nok hva en tennplugg er, men hey – jeg er mann! Det fikser jeg sikkert.

To sesonger senere lød motoren som et bilkræsj i saktefilm og jeg måtte legge ut en sterkt rabattert båt på finn med undertekst ”Noe(…) er galt med motoren”.

Så da gressklipperen for noen dager siden begynte å hoste og harke etter 7 år uten vedlikehold, tenkte jeg at det var på tide å ta stoltheten tilbake. Jeg er eldre nå, klokere, mer handy. Jeg har pigget gulv, jeg har lagt planker, jeg har malt hus. Fucking hell, jeg er jo mann, dette klarer jeg!

Så jeg googlet litt, så på youtube, lastet ned manual og la en plan:

Og jeg kan med stolthet si at etter noen timer med skruing, mekking og skifting av deler, gikk gressklipperen enda dårligere enn før.

Fra å være mildt forkjølet og snufsete, hadde den nå både omgangssyke, diaré og kennelhoste. Motoren harket hårballer, svart røyk sto fra motoren som en fabrikkpipe, og det stinket bensin helt til neste fylke.

Jeg kan jo ingenting om sånt, men likevel kunne jeg ikke forstå hva jeg hadde gjort galt. Jeg vet jeg hadde skrudd ut en lang skrue som gikk rett inn i motoren, en skrue man absolutt IKKE(!) skal skru ut, men jeg dyttet den jo bare rett inn igjen. Tennpluggen var byttet ut, luftfilter var skiftet, oljen var tømt og erstattet med ny, bensintanken var full.

Likevel lød klipperen som en innrøyket cowboy i whiskyrus.

Brrææææh, chugga chugga, promp, hark, brææææh.

Til slutt døde den.

Great.

Og det var da Christina ringte svigerfar.

Plutselig sto hun bare på plenen med telefonen i hånda.

– “Snakk med pappa, du.”

Motvillig tok jeg røret til øret. En humrende mannelatter møtte meg.

– ”Jasså, er det mekanikeren?” lo han hjertelig/hjerterått.

Han hadde snakket med sin mekanikerbror og ga meg et 20.minutters foredrag. Men jeg hadde gjort alt. Maskinen måtte rett og slett være ødelagt.

Men så touchet han plutselig innom noe jeg hadde sett flere steder på nettet. Bensin er ferskvare. Jeg hadde lest det flere steder, men tenkte at det ble for enkelt. Det blir som hvis du har seriøse dataproblemer og noen sier ”Har du prøvd å skru den av og på?”. Asså, så enkelt er det aldri!

– ”Hva slags bensin har du brukt da?” spurte han.

– ”Øøøh, jeg vetta søren jeg. Båtbensin, tror jeg. Også en kanne med 2-taktsbensin for motorsag” svarte jeg dumt.

– ”2-taktsbensin..?”

– ”Ja eller sånn.. 2-sylinder-greie. Eller 4. Ehm.. ja.”

Konklusjonen ble klar: Tøm tanken, kjøp ny bensin, prøv igjen.

Pøh, det blir for enkelt, tenkte jeg.

Men jeg tok feil.

For hva kan jeg si: Det fungerte! Nå maler gressklipperen som en kåt katt!

Og det selv etter at jeg hadde skrudd og mekket på den i 2 dager! Ja vel, så måtte det en svigerfar til for å dra det i land, men han var mer som startpistolen som får Usain Bolt i gang.

Jeg gjorde all jobben sjæl og jeg er faktisk litt stolt. Forbannelsen er brutt! Ikke lenger den aller dårligste mekanikeren i hele landet.

…men ganske sikkert på 2.plass.

/ 😆🙈

1 kommentar

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg