Når svigermor rydder på kjøkkenet

Vi kjenner alle den klassiske fremstillingen av svigermor. Satans lillesøster som gjør luften til is hver gang hun krafser sine klør på dørhåndtaket.

Fuglene flyr i skjul, hunden løper ut med halen mellom beina og prestens bibel spontan-antenner. Svigermor kommer, helvete er løs.

Så leste jeg plutselig en sak i går som traff meg midt i gørra. Om akkurat en slik type svigermor, som kommer inn i livet ditt og ødelegger alt.

Saken omhandler australske Courtney Blard som oppdaget at svigermor ryddet i bestikkskuffen. Og i den prosessen hadde hun gjort det utenkelige: Endret rekkefølgen på kniv, skje og gaffel!

Og denne saken har selvfølgelig tatt av i sosiale medier. For alle har sterke meninger om hvilken rekkefølge det være på bestikket i skuffen.

Stakkars Courtney hadde tidligere organisert bestikket i rekkefølge: Kniv, gaffel, skje. Men etter at svigermor hadde vært på besøk, lå bestikket i rekkefølge: Gaffel, kniv, skje!

Ikke bare det, men hun hadde også hengt opp klesvasken slik at alle plaggene berørte hverandre!!

Dette har selvfølgelig engasjert, provosert og motivert mange til å hive seg på debatten. For bestikket skal ligge sånn og sånn, og klesvasken skal henge sånn og sånn.

Saken har tatt fyr også her til lands, der blant annet vår egen Synnøve Skarbø har uttalt seg om hvordan hun arrangerer bestikket, og bestikk-debatten har tidligere også vært brennaktuell i nettforumet Reddit.

Meningene er mange om hvilken rekkefølge som er den rette, og det finnes også de som argumenter for å legge bestikket hulter til bulter. Og som en leser skrev i Reddit-forumet: ”Hva slags dyr er det som ville lagt håndtakene mot baksiden av skuffen?”.

Som bringer oss til meg. For jeg har også en svigermor som iblant er på kjøkkenet og legger ting på nye steder.

Plutselig står kjøkkenmaskinen der bakebollene skal være, og bestikket ligger i helt feil rekkefølge. Ekstra rart ble det da vi flyttet til nytt hus og svigermor hadde tatt ansvar for å plassere ting på kjøkkenet. Det var helt Texas!

 

Men Courtney, la oss være ærlige:

Hvis du har en svigermor som frivillig rydder på kjøkkenet ditt, som legger bestikk i skuffen og i tillegg henger opp klær til tørk, har du skutt gullfuglen.

Om hun så hadde lagt knivene i fryseren og gaflene på taket, drit i rekkefølgen og pris deg lykkelig for at du har en sånn ressursperson i livet ditt. Det er i hvert fall jeg 😊

P.S. Gaffel, kniv, spiseskje.

12 kommentarer
    1. *haha* Jeg hadde ikke tenkt over dette før jeg leste om denne svigermora, men hos meg har jeg sortert bestikket i rekkefølgende skje – gaffel – kniv og hos kjæresten har jeg sortert det kniv – gaffel – skje. Og begge deler føles helt naturlig der! Men hadde svigermor – eller hvem som helst andre – begynt å ommøblere noe som helst i mitt hus hadde de røket på huet og ræva ut! 😀

      Vi hadde en gang besøk av en tante av ungene som bodde i noen dager og hun tømte oppvaskmaskina og var såååå fornøyd med seg selv over at hun hadde funnet ut hvor alt skulle stå. Jeg tror jeg brukte mange uker på å finne igjen alt. *haha*

    2. Kniven skal ligge på høgre side av tallerkenen, dermed på høgre side i skuffen! Trudde det berre var sånn eg 😄

    3. Altså! En ting er at hun rydder ut av oppvaskmaskinen og setter ting på litt nye steder, eller at hun henger opp klesvasken på sin måte. Det er helt greit! Men hvis hun hadde begynt å ommøblere i skuffer og skap eller gått ut og “retta” på hvordan jeg hadde hengt opp klærne, så hadde jeg nok sagt ifra.

      Min svigermor er av det fantastiske slaget. Da ungene var små, så hendte det at hun tok med alt skittentøyet mitt i en søppelsekk, og så kom det tilbake: rent, pent og ferdig bretta – det var faktisk helt fantastisk! <3

      Og som svigermor må jeg bare få si: det hadde vært helt uaktuelt å ta meg til rette i min sønn og svigerdatters leilighet, men jeg hjelper dem gjerne når det er behov for det.

    4. Eg gjer det på min eigen måte: gaffel ligge på venstre side av fatet, dermed til venstre i bestikkskuffa.. Skeia ligge bakom fatet, altså midten i bestikkskuffa.. Kniven ligg på høgre sida, derfor til høgre i bestikkskuffa… Har btw óg ei mor som like å hjelpe til, MEN det ho ikkje veit kor skal stå, sette ho bare på kjøkkenbenken 😀

    5. Moren min var ikke helt fornøyd med hvordan jeg hadde organisert kjøkkenet jeg hadde hatt et snaut år. Så hun omorganiserte. En uke før dåpen. Etter at jeg hadde stått i tre måneder med kolikk.
      Hadde hun bare lagt bestikket i fryseren eller på taket .. 🙈😂

    6. Jeg har gaffel til venstre, så skje og kniv. Mest praktisk pga det ligger en mindre bestikkskuff over ( to etasjer på bestikkskuffa). Da ligger skjeene midt under den lille, mens jeg greit får tak i kniv eller gaffel på sidene. Og det er de to jeg bruker mest. Teskjeer er i den mindre delen øverst. Jeg gir faktisk blanke i om rekkefølgen er feil og at den skal være som ved en tallerken. Skal ikke stå og spise med maten i skuffa, så….

    7. Det er kanskje sunt at svigermor får herje litt i bestikkskuffen. Vi har en del demens i familien og at jeg selv skal ende opp der om noen (les;mange) år er min største skrekk. Derfor har jeg lest meg opp litt og funnet noen små tips som kan hjelpe til med å holde hjernen igang. Et av tipsene handlet om nettopp bestikkskuffen og vaner. Det skal visstnok lønne seg å bytte plass i ny og ne, slik at du ikke kan gå på autopilot. Så her flytter bestikket plass omtrent to ganger i året. Det samme gjør glass/kopper og desilitermål/påleggsbokser. Det er ikke snakk om å putte ting på taket eller i fryseren, men i en annen bås eller på en annen hylle. Jeg aner ikke om det kan ha effekt, men jeg syns det fungerer fint, så jeg skal ikke slutte med det enda. Hvert fall ikke før jeg glemmer det 😉

    8. Kniv ~ gaffel ~ skje
      Kniv til venstre fordi jeg står på den siden når jeg lager smører brødskiver og kniven ligger liksom nærmest. Gaffel i midten fordi den bruker jeg sjelden uten at jeg tar en kniv i samme slengen, når vi skal spise middag f eks. Og skje til høyre fordi den brukes oftere alene enn en gaffel… ( ellers så er det bare på grunn av at «sånn har vi alltid hatt det» 👀🤔🤪
      Men jeg sier jo alltid kniv og gaffel? Ikke gaffel og kniv? Da må kniven ligge først i skuffen så gaffel 😝

    9. gaffel kniv spiseskje, noen ganger når begge er tomme ender det kniv gaffel av en eller annen grunn når datteren min rydder, men siden det skjer 3 ganger pr år er det neppe krise 😀

      men ja hadde vært glad om noen hjelp meg, dog ikkje ominnrede kjøkkenet.

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg