“Når er påske?”

Jeg var forberedt på ”Hvorfor feirer vi påske?”

Jeg har aldri vært noen mønsterelev på skolen og spesielt ikke i bibelkunnskap, men jeg kan da min grunnleggende jesus. Palmebladene, eselet, korsfestet, gjenoppsto, hele den greia der.

Men da jeg hadde skrudd av lyset på rommet til guttungen i kveld og plutselig fikk høre et hviskende ”Pappa?” etterfulgt av ”Når er påske?”, ble jeg straks stum som østers med sår hals.

Eeeh… NÅR er påsken? Og hvorfor…?

Far som jeg er, begynte jeg selvfølgelig å vase i vei med en forklaring uten å ha den fjerneste peiling, men følte meg skråsikker på at jeg ville klare å resonnere meg frem til svaret i løpet av setningen.

– Nei du vet, påsken feires jo til ulike tider hvert år og det skyldes at.. ja, det er Jesus da. Dagen han ble korsfestet var det fullmåne og det skal gå tre fullmåner fra pinse til påske før man.. nei, vent.

– Skjærtorsdag. Faller jo gjerne 40 dager etter siste fullmåne, som et symbol på de 40 dagene Jesus brukte på å gå gjennom ørkenen. Eller..

– Okei, påskeaften. Alltid på en lørdag. Så mye vet vi. Og det skal være en lørdag minst 13 uker etter vintersolverv, til minne om da Jesus.. nei.

Det ble straks klart: Pappa har ingen aning.

Så jeg måtte google det. Og forklaringen var overraskende komplisert! Viser seg at å forstå utregningen for når påsken faller, er litt som å forstå seg på Bitcoin.

kirken.no fant jeg en kort og veldig forenklet forklaring: ”Påskedagen er første søndag etter første fullmåne etter vårjevndøgn. Vårjevndøgn – når dagen og natten er like lange – ligger alltid mellom 19. og 21. mars. Påskedag kan derfor bare ligge i perioden mellom 22. mars og 25. april.”

Deretter går teksten over i en lang og kompliserende affære om Kirkemøtet i Nikea i år 325, syklisk fullmåne, astronomisk fullmåne og en katolsk bestemmelse fra 1583.

Viser seg at det er en hel gjeng med faktorer som spiller inn for når påsken treffer hvert år, og innen du er ferdig med å lese deg opp, har barna sovnet for lengst.

Så mitt tips, når barna spør om hvorfor påsken faller til ulike tider hvert år: Ikke tråkle deg fast kompliserte forklaringer om sykliske fullmåner, Pesach og skuddår. Bare gjør som meg: Skyld på Jesus.

Påsken feires 10 fullmåner etter julaften hvert år.

Done.

En finfin forklaring som alle kan leve med. At den er fullstendig feil, er vel ikke så farlig? Sannsynligheten for at du klarer å gi en fullgod forklaring er ganske liten uansett.

Og jeg mener, hvem bryr seg vel om bagateller? Det er påske! Brygg deg en kopp kakao, spark beina opp i sofaen og bruk heller tiden på å lese deg opp på Bitcoin 😉👍

* Følg Påskehjerte på Facebook *

3 kommentarer
    1. Så respektløst over for alle oss som feirer påsken. Flåsete skrevet Peter.
      En kristen høytid er det jo. Om du ikke er kristen og ikke tror på påskens budskap så er det jo en kristen høytid lell.
      Og det er Okei formidle til folk.
      Og du trenger ikke gjøre det så innviklet som du prøver på.
      Lån en bok på biblioteket.
      Se en film på tv om påskens budskap. Finnes mye av det.

      Så kjør på og vær ærlig om hvorfor man feirer påsken.

      Gud velsigne deg og familien din.

      1. Innlegget handler ikke om HVORFOR vi feirer påske, men NÅR. Og DET er ganske morsomt, for julaften treffer jo ikke på ulike dager hvert år, derfor virker hele regnestykket rundt påske ganske ulogisk og rart. Både for små barn og meg. Jeg synes ikke innlegget er verken flåsete eller respektløs. Eller kanskje en anelse flåsete da, men det er jo alt jeg skriver 😉

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg