Melodi Grand Prix, delfinale 2: La terningen rulle!

Delfinale 2 av 3, og denne gangen har vi en superspennende mix av artister! Jeg tror vi bare ruller på, uten en lang tekst-tirade i forkant. Som sist gang ruller jeg en svart terning for hvor godt jeg personlig liker låta og en rød terning for hvor godt jeg tror den kan gjøre det i Eurovision. Okei? Er vi klar? Da kjører vi på! 🥳

 

Farida – Heartache
Kjør da, Farida! Sangen starter interessant og smeller raskt til med virkemidler som lukter MGP-greatness lang vei. Jeg vet ikke hvordan denne hadde gjort det ellers, men for dette formatet er den perfekt. Savner den lille X-faktoren, der sangen byr på noe rart og uventet vi aldri har hørt før, som type jodling, plystring eller noe annet som fester den til hjernen.

Når man også går opp et hakk på siste refreng, etterlates ingen tvil om at dette er et rent MGP-produkt. En liten fingerbøll generisk, men moro innslag. Kan plutselig finne på å gjøre det overraskende bra.

Foto: Julia Marie Naglestad / NRK

 

Mileo – You´re mine
Denne låta har fått litt media denne uka med anklager om at teksten tilsynelatende oppfordrer til sjalusidrap. Artisten selv forklarer teksten med at han er inspirert av japansk anime og at teksten handler om en gutt som er forelsket i en annen gutt som er kjæreste med en jente. Vi lar alt det stå for seg selv, lar tvilen komme tiltalte til gode og bedrømmer låta isolert. Den potensielt mørke teksten til tross – dette er en ganske fengende poplåt. Absolutt en radiohit, men ganske lik lignende sanger i sjangeren.

Om den overlever på den store Eurovision-scenen, blir opp til om artisten klarer å selge konseptet med en interessant karakter. Her kan faktisk kontroverset rundt teksten hjelpe til. Eller ta livet av låta. 1 av 2.

Foto: Julia Marie Naglestad / NRK

 

Eli Kristin – Touch of Venus
Interessante tonetriller i starten av låta får deg til å sette deg opp i sofaen. Men så går det sakte. En dyp og saktegående rytme som egger opp til noe episk, og det kommer. Plutselig bryter artisten ut i en Nattens Dronning-inspirert operapassasje som får deg til å våkne i sofaen igjen.

Dette er utvilsomt interessant, men for det meste føles det at sangen går og stamper i sirup. Ingen personlig favoritt, men kan være en dark horse til å gjøre det bra i Eurovision.

Foto: Julia Marie Naglestad / NRK

 

Super Rob, Erika Norwich – My AI
Som mann på 40+ burde jeg helt sikkert ikke like dette, men jeg gjør det. Veldig. Det er 90-tallets Aqua smeltet sammen med godteri og futuristisk AI i en superkomersiell og godterisøt popmix som jeg er minst 30 år for gammel for å like. Men som sagt, jeg klarer ikke å ikke elske denne låta.

Det er noe Subwoolfer-fengende over den, og med riktig sceneshow kan denne slå an. Typisk et innslag som enten går superviralt eller lukes ut i første runde. Men spill denne på repeat så danser jeg så lenge knærne holder.

Foto: Julia Marie Naglestad / NRK

 

Dag Erik Oksvold og Anne Fagermo – Judge tenderly of me
To av våre favoritter fra The Voice satt sammen til et superteam! Dette må jo bare bli bra, tenker man. Og det er det. En vakker duett med deilige innslag av country. Så ja, jeg er solgt rett ut fra startblokka. Men kan det slå an i dette formatet?

Jeg hadde jo ikke noe tro på nederlandske Duncan Laurance heller, men han vant jo hele Eurovision i 2019 med en nedpå låt. Så kanskje denne varkre lille saken kan ta verden med storm? Usikker, men man håper.

Foto: Julia Marie Naglestad / NRK

 

Gåte – Ulveham
Hadde virkelig ikke trodd jeg skulle se dagen da det legendariske bandet Gåte dukket opp i Melodi Grand prix, men her er vi. Og dette er en vanskelig låt å plassere. Den er både mystisk, eggende, trolsk og spennende, men så får jeg liksom ikke helt taket på den heller. Verset bygger opp til noe stort, men refrenget mister meg litt. Men også ikke, for det låter jo fett.

Elsker det trolske norske her, men usikker på hvordan den vil gjøre det i dette formatet.

Foto: Julia Marie Naglestad / NRK

 

// Ka du tru? 💃

Artistbilder: Julia Marie Naglestad / NRK

Svarte terninger: Image by studio4rt on Freepik

Røde terninger: Image by macrovector on Freepik

4 kommentarer
    1. Jeg forstår personlig ikke hvorfor du gir Gåte så lav score for de bare kom og eide scenen, og ingen andre låter kan måle seg med den så langt i konkurransen. Tror den vil gjøre det stort i Eurovision, i hvert fall påtopp fem, mens jeg tror My Ai gjør det omtrentlig som Subwoolfer, eller lavere. Liker artisten som har My Ai, men jeg tror den blir fort glemt i alle de ganske like Eurovison-låtene. Gåte spår jeg vil gjøre inntrykk, for de har et veldig særegent sound. Håper så inderlig vi klarer å sende de videre i finalen!!

      1. Hoi! Det er fordi jeg bedømte låtene basert kun på låtmaterialet før livesending. Jeg tok altså ikke høyde for showet, og DET hadde nok endret karakteren på låta til Gåte ja. For MAKAN! Det gikk plutselig fra en sangkonkurranse til en konsert, og plutselig handlet alt om Gåte. De eide rett og slett hele sjappa. Jeg vil nok også gitt “My AI” vesentlig lavere score etter en relativt blass liveopptreden, men min vurdering var altså på studioversjonene alene 🙂

        1. Aha, skjønner. Da forstår jeg bedre, for jeg syns heller ikke låta var så bra når jeg lyttet raskt gjennom alle bidragene. Gøy at du er tilbake forøvrig 🙂

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg