Mannen som hatet Halloween

Jeg har alltid vært han fyren. Du veit.

– «Halloween er bare noe oppdiktet piss som store butikkjeder med kommersielle interesser har presset på oss for å selge mer dritt.»

Han fyren der. Det rare er at det mener jeg fortsatt, men nå elsker jeg det.

For er ikke alle feiringer litt sånn?

Julen, for eksempel. Jo da, i utgangspunktet handler det kanskje om Jesus og eselet og 3 ganske smarte menn, menn sånn på overflaten handler det 99% om gaver og ribbe. Lite Jesus under julegrana, for å si det sånn.

Hva med påsken? Påskelam og rødvin, hyttetur og marsipan. Langhelg, kvikk lunsj, skismøring og appelsiner. Ja, også Jesus på korset da.

Nå tenker du sikkert at dette blir veldig søkt, men Halloween er faktisk en feiring med dype historiske røtter. I USA går feiringen helt tilbake til år 749(!), og på Wikipedia kan vi lese:

 «Halloween stammer fra det engelske All Hallows Eve, altså alle helliges kveld, som er en katolsk minnefest for helgener og martyrer som ikke har egen dag i kalenderen. I katolsk tradisjon er kvelden før allehelgensaften en tid for forberedelser til denne obligatoriske feiringen» (wikipedia.com).

Halloween i Norge inneholder dog veldig få helgener og utrolig mange spøkelser. Det er lite som minner om en katolsk minnefest, og mye som minner om et massivt lagerutsalg av billig dritt. Det er overprisa kostymer, glorete pynt og klissete godteri fra gulv til tak.

Og barna elsker det.

Jeg har alltid hatet det, og for noen år siden gjestet jeg til og med God Morgen Norge med mitt innbitte hat. Mange sa at jeg kom til å endre mening når barna ble litt eldre, men jeg sa nei. Og jeg tok feil.

For jeg trodde ikke at Halloween betydde stort, det gjorde det ikke da jeg vokste opp, men Halloween i 2019 er som julaften for barna. I noen få uker av året er det alt som står i hodet på dem. Vampyrer og hekser, engler og demoner.

Og jeg har ikke tenkt til å være han fyren som på prinsipielt grunnlag nekter barna å være med på festen. Som det heter: If you can´t beat them, join them.

Barna pleier å bli kvalme og lei av godteri etter bare noen biter uansett, og da er det fortsatt masse igjen til «musene» i skapet. Vinn-vinn 😉

/ Happy Halloween! 🎃

8 kommentarer
    1. Sånn har det vært med oss her i huset. Kunne ikke fordra Halloween, men nå elsker vi det. I år har vi kost oss med å male skumle skilter og lage svevende Harry Potter lys til trærne. Nå gleder vi oss til i morgen kveld. Happy Halloween 🙂

    2. Min mor har vært innbitt motstander helt til for et par år siden da det tilfeldig ringte på en to år gammel Sabeltann med hatt på snei og smokk i munnen😂 nå er hun den første i familien til å sette ut gresskar-lykt og står klar med en svær godteribolle 👏🏼🤩 bare synd jeg bor så langt unna, men en kjekk måte for dem å bli kjent med nabolagets unger 😁

    3. Her jeg bor arrangeres det HalloVenn på Halloween. Da samles alle ungene fra 4 år og oppover til kjempefest i idrettshallen, også får de kledd seg ut og får godteposer sponset av lokale lag og foreninger. Festen arrangeres av barneskolens Fau. Da slipper vi alle disse som skal gå rundt og ringe på, lage bøll og ikke har på refleks. Kjempeflott arrangement!!

    4. Jeg laget Halloween fest for min eldste sønn allerede i 2001,og siden ble det mye mere utviklet🎃☺️Har t.o.m pynt fra den gangen. Da laget jeg blodpotetmos,pølse fingre og hadde hele bordet fylt med ekkelt godteri. Når han begynte i 1 klasse kom de fleste til oss. Den runden med godteri ble ikke stappa full slik som i dag. Knapt noe lysende gresskar ute. Og dette var i Lillestrøm, så gøy å se forandringen på de snart 17 årene. ☺️🙌🎃Jeg elsker det,og har laget mye pynt også. Som enslig mamma hadde jeg ikke mye å rutte med,men ble kreativ 😊👍Fake blod,vampyr tenner og konditor farge kommer man langt med. Må ikke kjøpe og kjøpe,bruk fantasien. Så blir det ikke kun en utgiftspost,men en super duper kul dag😊🎃Nå er det Halloween hus for 2 klassingen som gjelder. Happy Halloween til dere🎃💀👻😊

    5. Jeg laget Halloween fest for min eldste sønn allerede i 2001,og siden ble det mye mere utviklet🎃☺️Har t.o.m pynt fra den gangen. Da laget jeg blodpotetmos,pølse fingre og hadde hele bordet fylt med ekkelt godteri. Når han begynte i 1 klasse kom de fleste til oss. Den runden med godteri ble ikke stappa full slik som i dag. Knapt noe lysende gresskar ute. Og dette var i Lillestrøm, så gøy å se forandringen på de snart 17 årene. ☺️🙌🎃Jeg elsker det,og har laget mye pynt også. Som enslig mamma hadde jeg ikke mye å rutte med,men ble kreativ 😊👍Fake blod,vampyr tenner og konditor farge kommer man langt med. Må ikke kjøpe og kjøpe,bruk fantasien. Så blir det ikke kun en utgiftspost,men en super duper kul dag😊🎃Nå er det Halloween hus for 2 klassingen som gjelder. Happy Halloween til dere🎃💀👻😊

    6. Jeg hater det fremdeles, men har ikke tenkt å være kjip mamma som nekter barna å gå rundt. Så ikveld skal jeg ut og rusle. MED refleksvest og fulgt av et skummelt spøkelse med ansikt ala Munchs skrik og en litt mindre skummel cowboy eller sjørøver (Han har ikke bestemt seg ennå) det blir fyllt gresskar til middag, og forhåpentlig gulerotkake med orange og svart dekor til kos. Og sannsynligvis en skummel film til kaken.

      Men hatet fra min side består. Jeg liker ikke amerikanske høytider, og tar meg friheten å ikke feire Valentines, droppe harene i forbindelse med påsken, og satse på norske fjøsnisser til jul…..

    7. Tror nok ikke indianerne i Amerika feiret Halloween i år 749… ;o) Var ingen europeere der da vet du. Men de begynte i Irland og Skottland på midten av 700-tallet ja, noen mener skikken også kan være tysk. Jeg har aldri feiret Halloween og har store unger som heller aldri har feiret det, men hadde sikkert likt det om jeg var ung i dag. Ser jo at ungene har det fryktelig gøy, men det er jo alltid noen som må ødelegge for alle de andre, dessverre.

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg