Magisk verden gjenoppstår

Jeg husker så godt da jeg leste Harry Potter-bøkene for første gang. Trodde egentlig jeg var for gammel, men ga det et forsøk likevel. Den første leste jeg på haiketur gjennom Irland med en kompis. Og dermed var jeg hektet.

Jeg husker også godt den sommeren jeg kjørte turisttog i Oslo og var totalt oppslukt av den femte boka i serien: Harry Potter og Føniksordenen. Når det var lite kunder og mye regn, satt jeg alene i toget, leste og levde meg inn i det magiske universet.

Hver bok ble bare bedre og bedre, og etter hvert som filmene begynte å rulle ut, elsket jeg disse også. Det var et av årets høydepunkt, når julen nærmet seg og en ny Harry Potter-film kom på kino. Magi i bøker, magi på film.

Og den fantastiske leseopplevelsen jeg en gang hadde med Harry og vennene hans, ønsker jeg nå å sende videreføre til mine barn. Derfor har jeg begynt lese den første boka i serien, sammen med 7-åringen.

Hver kveld ligger vi på sengekanten og leser om de idiotiske Dumlingene, den massive Gygrid og Harry med de knekte brillene.

Vi er så vidt i gang, men arvingen er allerede hektet. Han digger å lese om den tilsynelatende vanlige gutten med de helt ekstraordinære evnene, og jeg elsker å lese høyt for ham.

Til nå har det ikke skjedd så fryktelig mye spennende, men jeg vet hvor mye han har i vente. Hvor mye magi som venter bak neste side hvor mange timer med eventyrlig spenning som ligger på lur.

Takket være tips fra lesere, har jeg godt til anskaffelse av en rikt illustrert versjon av boka. Det er kanskje det smarteste jeg har gjort, for store bøker med mange sider og mye tekst, kan fort virke litt avskrekkende på nysgjerrige lesebarn.

Men med spennende tegninger underveis, blir alt mer levende og lettere å sette seg inn i.

Det begynner å bli en mannsalder siden sist jeg besøkte Galtvort, og den gangen leste jeg bøkene på engelsk. Så å få gjenoppleve det hele på nytt, med en 7-åring på armen og denne gangen på norsk, er som å få oppleve det for første gang. Nesten bedre nå, når jeg merker hvor spennende det er for ham.

Og i en verden fylt med elektronikk og dingser og nettverk og passord, føles det iblant utrolig godt å bare logge av fra verden og fly inn i en annen. En verden full av trolldom, drager, eventyr og magi.

Så velkommen til Galtvort, kjære sønn, her kommer du til å trives 🧙‍♂️

34 kommentarer
    1. Åååh, vi prøver å få vår Hermine ❤ på 7 år til å like Harry Potter… men hun nekter 🙈🙄

      1. Å få dele det magiske universet med barna er en fantastisk opplevelse.
        Jeg har gjort det samme med mine egne.

        Men jeg vil tipse deg om å holde litt igjen når dere kommer gjennom bok 1 og 2.
        Husk at Harry da blir tenåring og at han på 7 ikke er helt i stand til å skjønne alle følelsene og alt som skjer inni Harry som da blir 13, 14 +++

        Min på 10 har endelig bedt om å begynne på bok 5 nå, han har sett flere av filmene. Men han har rett og slett ikke skjønt den indre kampen i Harry og har ikke hatt lyst til å lese videre før nå.

        Ellers er det en magisk følelse å få dele sånt som virkelig har satt spor med barna sine🤩

        1. Takk for tips, Linn! Det har jeg ikke tenkt over, men kan absolutt være lurt. Med størrelsen på de bøkene, burde ikke det være noe problem uansett. Pappa sovner litt for fort med boka i klypa hver kveld, så den første boka kommer til å vare mange år her i hvert fall 😂

          1. Du skal ikke være redd for at han ikke skal skjønne tenårings-Harry, det er mange bøker hvor poenger går rett over hodet på unger ved første gangs lesing! Om han vil fortsette og fortsette så kjør på! Han kommer sikkert til å lese dem om igjen når han blir større og få et annet utbytte av dem da. Det han vil se i første omgang er kanskje magien, tryllestaver, spennende vesener og trylling som går galt – ingenting i veien for det!

            Det frustrerer meg litt når vi har klassebesøk på biblioteket og barn som kanskje ikke er blant de sterkeste leserne finner en bok de har sååååå lyst til å låne og så kommer en velmenende lærer og sier at “Nei, den der er for vanskelig for deg!” selv om boka ikke er så veldig vanskelig egentlig. Men så la ungen prøve da! Det kan jo bli en gedigen opptur også!

            1. Godt tips 😊
              Jeg har litt samme frustrasjon hva gjelder bøker for de aller minste. Bare fordi det er bøker for små barn, betyr ikke det at det MÅ handle om bæsj, tiss og promp. Litt for mange bøker som går i den fella der og det synes jeg er å undervurdere barna veldig. Ting kan være interessant og spennende uten å handle om bæsj. Det kan også være litt “vanskelig” som du sier 😊

      2. Aha, fortvil ikke! Det slo ikke an her heller, før vi prøvde den illustrerte versjonen. DA fikk pipen en annen lyd! Men tips: Starten, når Harry bor hos Dumlingene, synes jeg var litt kjedelig og ganske forvirrende for de små. Det forklares liksom ikke så mye rundt alt det rare som skjer og her mistet 7-åringen litt interessen, så jeg leste fort gjennom det og lovte at det kom til å skje spennende ting veldig snart. Jeg bladde noen sider fremover og viste bilder av skytende tryllestaver og magiske skapninger, og da begynte han å glede seg veldig. Og så fort de magiske brevene fra skolen begynte å renne ned skorsteinspipa, var han hektet 😄

        1. Vi har både bok 1 og 2 i illustrert versjon, men hun nekter. Nekter alt som har med Harry Potter å gjøre 🙈 Får se om noen år 😊 mor, far og tante har nettopp brukt de siste helgene på å se alle filmene igjen. Griner mer og mer for hver film 😂

          1. Haha! Ja, du får vente noen år. Nytter ikke å tvinge det på dem heller. Får bare håpe hun plutselig våkner opp en dag og kjenner magien. Eller kanskje det hjelper å se den første filmen og så hoppe rett til bok 2? 😊

      3. Her var det samme med min sønn, gjennom flere år. Men da Fantastic Beasts-filmen kom, så satte jeg den på, uten å si noe om koblingen til Harry Potters univers. Han elsket filmen. Først etter vi hadde sett den, og før vi skulle se oppfølger-filmen, oppdaterte jeg ham på at disse er i samme univers som HP. Og da var han solgt! <3 Foreløpig er vi i gang med filmene, men ser ut til at han også begynner å bli interessert i bøkene også nå. (12 år).

    2. Så godt med andre voksne som liker Harry Potter like godt som meg. Jeg begynte å lese Harry Potter for datteren min da hun var 4 år. Da satt jente stille og bare lyttet, vi begynte å se de første filmene i samme slengen. Da var hun hekta. Nå blir hun snart 12 år, og elsker Harry Potter like mye som moren sin.

      1. Ååh, så koselig å høre! 4 år faktisk, det er imponerende. Følte 7-åringen var akkurat på grensen, men han skal liksom ha med seg alle smådetaljer også. Gleder meg veldig til å se filmene med ham, men må prøve å lese et par av bøkene først, for når man først har sett filmene, blir det litt kjedelig å lese boka etterpå, haha!

    3. Her hører hele familien på Harry Potter på lyd bok,og vi er på den siste boka nå. Feiret twinsa sin 10årsdag på søndag og i går,og da hadde vi Harry Potter tema. Kjempe gøy. Vi ser filmene etter hver bok vi leser. Elsker dem.

      1. Nei, så moro! Jeg tenkte jo at Harry Potter-dillen var over for lenst, men nei da! Den lever i beste velgående. Husker såååå godt hver jul da nye Harry Potter-filmer kom på kino. Det var magisk 😍

      1. Kjøpt på Ark. De er helt geniale! Stor og fin bok fullstappet med fantastisk fine tegninger. Og akkurat nå koster boka bare 199 kr, som er gi-bort-pris for sånt et håndverk 😄

    4. Åh, din heldiggris! Jeg vokste opp med bøkene om Harry Potter og det magiske universet hans, og jeg gleder meg så utrolig mye til å lese bøkene for datteren min. Men hun er foreløpig bare ett år, så jeg har noen år til i venteboksen før hun er klar. Men åh, som jeg gleder meg!!! Jeg elsket å ligge i armkroken til faren min mens han leste for oss på sengekanten før leggetid. Et kapittel hver kveld. Helt magisk ❤️

      1. Åååh, nå kom det ei litta tåre her. Så utrolig fine barndomsminner 🥰 1 år er kanskje litt væl tidlig ja. Du får improvisere inn et Harry Potter-tema til neste gang du leser høyt fra Peppa Gris 😂

    5. Åh, Harry Potter 💙 jeg har lest hele serien mange ganger, sett filmene på kino og hjemme, fått samboer til å se filmene og nå ruller den i bakgrunnen som lydbok. Fortsatt like fascinerende historie! Gleder meg SÅ til nurket i magen blir stor nok til å lese bøkene 💙

      1. Åh, kjenner jeg er veldig klar for den engelske lydboka med Stephen Fry 😍
        Regner med at nurket i magen blir døpt Albus eller Petunia eller noe i den gata 😂

        1. Forstår ingenting jeg. Utrolig kipakjedelig lesning. Har prøvd med bok og film. Holdt på å dø på meg. De fleste rundt meg elsker det. Og jeg er heldt blank.

          1. Ikke alt kan være for alle 😊 Finnes mange som elsker Hotel Cæsar, men det var aldri helt for meg. Ikke fårikål heller 😂
            Tror ikke Harry Potter hadde vært noe for Christina heller, for hun liker ikke drager og magi og hele den pakka der.

    6. Nå gleder jeg meg enda mer til å lese HP til mine gutter! De er dog bare 2 og ufødt enda så jeg tenker jeg venter noen år, men ååååh så kos det blir! Tenker vi må lese de høyt både på norsk og engelsk, blir så bra! 😍

      1. Hihi, ja det er bare å begynne å glede seg 😊 Begynte å bli greit lei av barnebøker om promp og fis nå, så det var på høy tid med et skikkelig kvalitetsskifte 😄

    7. Jeg er vel 15 år eldre enn deg (*host*) og er blodfan av Harry Potter!!! Jentungen her har aldri fattet interesse, guttungen har sett alle filmene tror jeg, men det tok aldri helt av for dem. Jeg derimot! Har selvfølgelig alle 8 bøkene (den siste har jeg faktisk ikke lest, den er jo skrevet som et manus og handlingen foregår mange år etter Dødstalismanene), har lest serien 2 ganger, hørt lydbøkene (bortsett fra den siste som jeg ikke har rotet meg til) og selvfølgelig har jeg alle filmene også! I går kjøpte jeg et Harry Potter-krus… Skulle ha t-skjorte også og flere ansatte på Outland var i full sving med å lete over flere etasjer, men de fant ingen… Ønsker meg tryllestav, men det kan jo ikke ei gammal dame på over 50 år si høyt!

      Lite tips: de første 4 bøkene har nå kommet i illustrert utgave og dersom du har tenkt å samle alle så anbefaler jeg å kjøpe dem med en gang, om du ikke har gjort det! De kommer sikkert til å bli utsolgt og vanskelige å få tak i.

      1. Takk for tips! Tror like gjerne jeg kan kjøpe de neste 3 også, for vi blir jo nødt til å lese alle nå 😄
        Bare lest de 7 “originalene” jeg også. Var et verdig punktum å se den siste på kino. Men det er mange år siden nå og nå gleder jeg meg bare stort til å ta fatt på universet igjen 😄
        Og hey: Man er aldri for gammel for å ønske seg tryllestav! 😄🎉

    8. Jeg vokste liksom i takt med Harry Potter, og leste bøkene jevnt med at han også ble eldre – og gledet meg enormt til de nye bøkene skulle komme. Husker storesøster alltid hadde førsterett på å lese dem, men jeg satt klar på dagen hun var ferdig. Første boka leste jeg da jeg var 7 år, og det å oppdage hvordan man kan besøke andre universer gjennom litteratur så tidlig har virkelig formet meg. Jeg er bare i starten av 20-åra, men kan likevel si at det har formet hele livet mitt. Jeg begynte å lese hele tiden, hver eneste kveld. Så kom skrivelyst som en følge av å ha lest mye. Det er lett å skrive når man har fått alt inn uten å vite det selv. I dag studerer jeg tekstforfatterlinja på Westerdals og har planer om å leve av å skrive og lese. Harry Potter er et unikt univers som vi som forstår hvor magisk det egentlig er, har vært heldige å oppdage. Jeg kan lese bøkene på nytt og på nytt. Siste i samlingen er å ønske meg de illustrerte versjonene. Har De Vises Stein nå, og ønsker meg mer til jul og bursdager 😻

    9. Fantastisk, her er også Harry Potter i stort fokus. Gutten blir 9år i år og vi har strekt oss opp til å lese bok nummer 4, resten må han nesten vente med noen år til.
      Vi har gjort det slik at når vi har lest ferdig en bok så har han fått se filmen etterpå..

    10. Så godt å se at det er flere voksne som er HP-fan <3
      Jeg har nettopp skaffet meg disse illustrerte bøkene, og gleder meg til å lese dem for veslemor når hun blir eldre (7 måneder nå – så må vente en gooood stund)
      Mens jeg går hjemme i mammapermisjon blir det lite lesing, men jeg hører på bøkene på lydbok. Jeg har også blitt hektet på podcast, og om du ikke har hørt Potterless og Potter-genrasjonen så anbefaler jeg det på det sterkeste.
      Potterless er en amerikansk podcast om en mann i begynnelsen av 20-årene som leser bøkene for første gang. Han diskuterer bøkene med HP-fans og prøver å komme gjette seg til hva som skjer videre – Veldig morsom podcast for oss som kjenner historien godt
      Potter-genrasjonen er en norsk podcast hvor tre blodfans som går litt dypere inn i handlingen

    11. Jeg er også hekta på Harry Potter og har lest bøkene utallige ganger. Har sett filmene omtrent like mange ganger og. Gleder meg til å lese for gutten min, han er bare en baby så må nok vente noen år men håper han blir like oppslukt i den magiske verden.

    12. Har akkurat kjøpt 1. Boka i bursdagsgave til min 6 år gamle nevø, med godkjennelse fra foreldrene for om han var klar for den. Og han hadde visst sett filmen nesten hver dag mens den hadde vært på Sumo i jula som var, så han gledet seg til å lese den med pappa

    13. Elsker Harry Potter! Her har ungene vokst opp med bøkene, lydbøker og filmer. Her er ett HP-maraton hvert år, da ses filmene på relativt kort tid. Kan anbefale å høre lydbøkene på engelsk lest av Steven Fry, det er en fryd å høre på.

      Like utenfor London ligger Harry Potter studio, det er verdt et besøk når poden blir litt eldre. For å si det slik det var ikke bare ungene som handler HP ting der, men angrer ennå på at jeg ikke kjøpete the sortinghat.

    14. Gutten min på 9år og jeg har lest oss gjennom hele serien min som sto å støvet ned. Måtte kjøpe til noen norske da jeg hadde noen på engelsk også. Skikkelig kjedelig å være ferdig, for vi har ikke funnet noe nytt som har fenget oss begge like masse. Kanskje på tide å starte på nytt :p Kos dere med masse fin lesing.

    15. Harry Potter er jo virkelig den beste fortellingen som finnes ❤️ Elsker alt rundt! Kan også anbefale for deg som voksen, hvis du vil være litt med på magien ved å lese bøkene for første gang i “voksen” perspektivet å høre på podkasten Potterless!! Genialt morsomt (må desverre innrømme at den går forran deres 🙈🤣) men da følger du en 24 år gammel man som leser for første gang, og han hadde ikke gjort det tidligere fordi han trodde han skulle hate de! Men det viser seg vist at de slo ann! Men her påpeker han mye morro vi voksne legger merke til, og ting vi kanskje ikke legger merke til vi å 🙈

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg