Magisk løk ble radiosak!

I en årrekke har Christina og jeg påstått at løk fungerer mot tørrhoste. Kutt en løk i to, sett den inn på soverommet og i løpet av få minutter vil tørrhosten opphøre.

Magisk?

Galskap?

Utrolig?

Idiotisk?

Jeg har jo sett med egne øyne at det fungerer, men hvordan? Og hvorfor er ikke dette internasjonalt anerkjent? Har det bare rablet for Christina og meg, eller finnes det logiske forklaringer bak løkens magiske kraft?

I alle år har jeg har lurt og i dag fikk vi ENDELIG svaret!

For i dag tidlig jeg invitert til NRK-programmet «Opptur» for å snakke om løk. Først var det bare meg i studio, men plutselig introduserte de en ekspert på området. Carl Henrik Gørbitz, kjemiprofessor ved Universitetet i Oslo, hadde nemlig tatt en nærmere titt på løkens «magiske» egenskaper.

Oh no! tenkte jeg. En kjemiprofessors vitenskapelige tilnærming versus mine Durek-aktige påstander om løkens tverrdimensjonale magi.

Nå ryker teorien ut vinduet, tenkte jeg.

Selv om jeg vet at det funker, så kommer selvfølgelig eksperten til å si at dette bare er tull.

Først begynte han å bryte det ned i fremmedord jeg aldri vil klare å uttale og jeg tenkte at nå kommer sikkert det slående argumentet snart, men så skjedde noe magisk: Han kunne ikke motbevise at det faktisk kan fungere!

Snarere tvert imot vil jeg si at han hellet mot at dette faktisk kan ha noe for seg. For vi vet jo at tårekanalene påvirkes av å kutte løk på kjøkkenet, så hvorfor skulle ikke samme effekt gjelde for tørr hals og slimhinner i nese og svelg?

Og det var så moro å høre! Det har ikke rablet for Christina og meg, vi er ikke idioter for å sette ut løk og få barnas soverom til å lukte som en kebabvogn – det kan beviselig faktisk fungere!

Jeg må presisere at vi fikk ikke et entydig «JA» fra professoren, men et ganske tydelig «joda, det kan være at dette kan fungere» og det er mer enn godt nok for meg.

Så da vet du det: To bloggere og én professor kan ikke ta feil – løk er magisk 😄

Hør hele innslaget her (begynner kl. 1 time 38 min 48 sek):

https://radio.nrk.no/serie/opptur/DVFJ01009719/01-12-2019

3 kommentarer
    1. Dere har reddet mange netter her i huset etter at dere skrev om dette for noen år siden. Tusen takk! Funker hver gang! Kommer aldri til å slutte.

    2. Denne har vi også brukt både på barn og voksne.. Ett lite obs er når alle er potte tette uten luktesans, å det kommer besøk😂😂 hadde brannvern her den ene gangen.. Han måtte tenke sitt😂😂

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg