Life hack: Magisk løk

Har løk magiske evner?? Dette trikset er skummelt effektivt!!

Første gang Christina nevnte løk-trikset for meg, trodde jeg det hadde rablet for henne. Helt på alvor. For jeg er en mann som tror på veldig lite. Ingenting egentlig.

Så da Christina en dag fortalte meg, i fullt alvor, at en helt vanlig løk har magiske egenskaper og kan kurere hoste, trodde jeg hun hadde gått seg vill i medisinskapet.

Men nei da, hun sto på sitt.

I starten ble jeg irritert. Selvfølgelig er dette bare tull og tilfeldigheter!

Samtidig begynte jeg å frykte at hun var en sånn person som tror på månesteiner, kaffegrut og voodoo-dukker.

Men igjen, ikke et fnugg av tvil i hennes hode. Løken fungerer.

Og teorien var idiotisk enkel: Kutt opp en løk, sett den på nattbordet og hosten vil forsvinne. Jeg mener, har du hørt maken til kjerringråd??

Så her for noen år siden, bestemte jeg meg for å sette teorien på prøve. Eldstemann lå på rommet og hostet som en rullings, og jeg tenkte at endelig skal vi få motbevist denne tullete teorien én gang for alle.

Så jeg kuttet en løk, satt den på nattbordet og gikk ut.

5 minutter senere…

Ikke et pip.

LØKEN VIRKET!!

Hostingen opphørte etter få minutter og kom ikke tilbake resten av natten!

Siden den gang har jeg prøvd løk-trikset mange ganger og det fungerer HVER. ENESTE. GANG.

Det er kanskje ikke så fryktelig ulogisk når man tenker etter, for kutter man løk på kjøkkenet, begynner tårene raskt å renne. Så løk har tydeligvis en direkte påvirkning på kroppen. Kanskje nykuttet løk sender enzymer ut i luften som gjør slimhinnene fuktige og derfor hjelper mot tørrhoste ved innånding? Jeg aner ikke, alt jeg vet er at det funker. 100%.

Det har faktisk gått så langt at jeg mener at det er nærmest uforsvarlig å ikke sette inn løk til hostende barn, fordi jeg VET at det hjelper. Gi det 5 minutter og barna slutter å hoste. Hvordan er det mulig?!

Christina har for øvrig også en teori om at siden kroppen ikke trenger å bruke energi på å hoste om natten, går sykdom raskere over. Akkurat det kan jeg verken bekrefte eller avkrefte, men at løken har magiske egenskaper, er det INGEN tvil om! 😄

Jeg vet ikke hvor effektivt løk er mot slimhoste, men mot tørrhoste er løken rett og slett magisk. Vi snakker Durek-nivå.

Så hvis du eller noen i familien sliter med tørrhoste en kveld:

  • Kutt en løk i to (aller helst fersk, gul løk)
  • Sett løken på soverommet
  • Dører og vinduer bør helst være lukket eller åpnet minimalt, slik at løken får jobbe i fred

5 minutter senere er hosten borte! Jeg lover.

Den eneste ulempen med dette trikset, er at soverommet vil lukte som en helt vanlig kebab-vogn hele natten, men det er det lett verdt for å slippe å hoste opp en lunge.

Lykke til!

Og hvis noen faktisk prøver løk-trikset:

Pliiiiiis legg igjen en kommentar og si hvordan det gikk 😊👍

 

P.S. Klar for mer løk-prat og morsomme historier? Sjekk ut ukens episode av Gjesterommet:

Gjesterommet finner du også i iTunes, Spotify eller ved å søke etter “Gjesterommet” i din podcast-app

19 kommentarer
    1. Samme greia her i huset. Mannen så bare på meg som om han skulle legge meg inn på en institusjon. LØKEN FUNKER 🙌

    2. Har prøvd det flere ganger på meg selv, 23år gammel, lærte trikse av deg og det fungerer såå bra😁

    3. Første gang jeg leste om løk-trikset var på din kones blogg. Jeg har en sønn på 3 år som har vært plaget med slimhoste hver eneste vinter siden han ble født. Jeg kuttet løk og satt den på nattbordet hans og som du sier, etter noen minutter forsvant hosten. Helt magisk, så tusen takk for tipset til din kone 🙌

    4. Dagmamma gav tipset da junior var baby, så hver eneste gang en av oss er forkjøla, enten med hoste eller tett nese kommer skålen med løk frem funker HVER gang

    5. Mamma lo av meg for noen år siden da mini her hostet og hun skulle sove over hos mimmien sin. Jeg hadde med løk, og sa hvordan den skulle brukes. Da mini begynte hostingen sin, så tok hun faktisk frem løken, og da med en vilje som sa at dette trudde hun ikke ville virke… den dag i dag sover hun selv med løk på rommet hver gang hun hoster, og hun sier gladelig bort til andre som hoster at løken virker 🤣🤣

    6. Løktrikset funker på voksne også! Jeg har testet, og det funker hver gang, men løken må være fersk. Nytter ikke å bære den samme løken inn og ut kveld etter kveld…..

    7. Hei!
      Har brukt løktrixet på begge ungene siden de var babyer og fremdeles nå (7 og 10 år) Fungerer så bra! Faktisk så leste jeg om løktrixet for ca 10 år siden-en norsk barnelege som anbefalte det👏

    8. Min lille jente på 1 år har hostet så hun våkner nå de siste to nettene.. “nå har redningen kommet” tenkte jeg! Løken har nå lagt der siden klokka 19 og hun hoster fortsatt nå klokka 22.. krysser fingrene for at den bare trenger ekstra lang tid til å funke hos oss, men er foreløpig ikke overbevist…. (veldig dumt siden jeg har brukt hele dagen på å overbevise mannen om at dette skal funke!😫)

      1. Da prøver vi løktrikset igjen, til gubbens fortvilelse. Det funket ikke så bra på den nåværende 5årigen, men den gang la jeg løken i vann. Nå prøves løken ut på 2åringen, uten vann og ½ løk i mindre biter.

    9. Vi har brukt «løk-trikset» hver gang vi har hatt hoste i huset hos kidsa – helt siden konatil først skrev det på bloggen. Funker hver gang. Jeg jobber på legevakt å pleier å gi dette rådet over tlf til desperate foreldre, med beskjed om rekontakt ved ingen bedring. Så langt har ingen ringt tilbake 😂 Så JA – det funkerrrrr!

    10. Løktrikset fungerer, men for vår del må løken kuttes opp i flere biter og vi unngår den midterste biten pga lukten. Små ferske løkbiter i en bolle under senga og hosten forsvinner 😀

    11. Er legendarisk magisk den der løken. Løkstrømpen har fast plass i grønnsaksskuffen mellom oktober og mars! Gutten min på 4 år ble akutt mega snørret en kveld og ganske riktig kom hosten 10 min etter han var sovnet. Lauk inn og ikke bare forsvant hosten, men poden var snørr fri dagen etter. Enig med din fru, jeg tror den tar knekken på baseluskene og. Det sies jo at en ikke skal spise utildekket løk som har stått i kjøleskapet da den trekker til seg alt av bakterier fra annet i kjøleskapet.
      Hilsen fra småbarns fam, med en 2.etasje i konstant kebabtralle duft😎

    12. Funker som tusan her i huset, har brukt det i fire-fem år. Ungene spør nå om å få løk på rommet når de hoster 🙂

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg