Kommer ikke på nettet!

I dag var det nok. Nå var jeg drittlei og produsenten skulle få høre det. For her betaler man en hel formue for et routersystem som liksom skal være så bra. Tre enheter som skal prate sammen og gi knallgod dekning i hver krik og krok av huset, helt uten signaltap.

Og det kostet flesk. Selvfølgelig. Joda, det gir knallbra nett i både kjeller og garasje, men det er bare ETT lite problem. For én gang om dagen, sommer som vinter, jul og nyttår, faller hele dritten ut.

Da må vi trekke ut strømmen og sette den inn igjen, og så funker det som juling frem til neste morgen, da hele rasket flater ut igjen. Og det er så irriterende!

Jeg har en egen app til systemet som jeg sjekker daglig, men like fullt: Hver morgen må jeg inn bak TV-en for å nappe ut strømmen, vente i 10 sekunder mens jeg sitter halvveis lent over TV-benken som en tissende hund, rote litt rundt for å finne stikket i veggen igjen, banne litt, knote litt og til slutt få det til.

24 timer senere er det på´n igjen. HVORFOR?! Når man betaler gode penger for et system som liksom skal være så jækla bra, hvorfor skal jeg måtte knote med dette rælet hver eneste dag??

Til nå har jeg slått meg til ro med at før vi investerte i routersystemet, falt nettet ut mye oftere. Hver dag ble linjen brutt minst 10-20 ganger, så dette er bedre. Ikke perfekt, men bedre.

Men i dag tidlig var det nok. Nå var jeg drittlei. Sikkert sovet litt dårlig og våknet på feil fot, for i dag kjente jeg at pappa var ferdig med å ta dritt fra routeren. Kom meg ikke halvveis gjennom den første kaffekoppen før jeg kastet meg over mailen.

Så hamret jeg ned en helsikes tirade i store bokstaver, som om jeg prøvde å manne opp et helt kompani til krig. Se for deg Jon Snow i Game of Thrones. Der var jeg.

– ”I år og dag har jeg lidd, men det ender her. Nå! I dag tar jeg friheten tilbake (…)”

Den type ting.

Jeg klarte heldigvis å puste med magen og fikk tonet det ned og kuttet bort det feteste valgflesket før jeg sendte mailen av sted.

Så skrøt jeg litt til frua og sanket noen bonuspoeng for å ta affære. Flinke mannen som står opp mot industrigiganten. Nå skal det bli vei i vellinga.

Tenkte ikke jeg kom til å få svar på noen dager. Internasjonale bedrifter har ikke tid til mannen i gata. Pumper bare ut overprisede produkter som leverer under pari. Og når du først trenger hjelp, pøh da bryr de seg ikke om …

20 minutter senere kom svaret:

”Hei Peter,
Det er en enkel forklaring på dette. Vi har satt Omni til å ta en omstart (vedlikehold) hver natt kl. 03. Dette kan du enkelt endre selv i Omni WiFi appen. Se vedlagt PDF side 24.”

Crap.

I hele år (!) har jeg irritert meg over dette, så tok det hele 5 sekunder å fikse..

Og det var så enkelt at selv en brisen ape på 3-hjulssykkel kunne klart det.

Dobbelt-crap.

Jeg burde jo ha skjønt det.

Problemet er selvfølgelig ikke den lille boksen, men snarere det man i IT-verdenen kaller: PEBCAK.

Problem Exists Between Chair And Keyboard… 😆

Hilsen,

Peter (89 år)

4 kommentarer
    1. Så problemet var at du måtte kutte strømmen kvar morgon på grunn av at det var satt opp vedlikehald av ruteren kvar natt? Og løysinga var at du …flytta tidspunkt for vedlikehald eller ikkje lenger har automatisk vedlikehald? Og dagleg vedlikehald (som krever strømkutt etterpå) var satt opp som standard? Dette høyres merkeleg ut. Enten merkeleg prosedyrer for vedlikehald eller at eg ikkje skjøner kva løysinga faktisk var:)

      Er nemlig ute etter ei tilsvarande løysing heime men kjem ikkje til å gå for noko som enten krever manuell oppdatering av ruter eller at eg må kutte strømmen i tide og utide:)

      Våger forresten påstå at PICNIC er eit mykje betre uttrykk enn PEBCAK…Problem In Chair, Not In Computer:)

      1. Haha! Ok, PICNIC er faktisk bedre 😂

        Ja nei det var satt opp daglig oppdatering som standard, men nå har jeg endret det til å slå inn bare én gang i uka. Kan også skru det helt av og lete etter oppdateringer manuelt i ny og ne. Men nå vet jeg at hver mandag morgen må jeg bare restarte routeren, så det er null stress.

        Kan virkelig anbefale systemet, da det har gitt superdekning og full fart i både hus og garasje. Før hadde vi masse problemer med nettet, men nå svinger det som bare det 😊

    2. Du må sette den opp så den restarter hver natt. Da er den stort sett stabil. Og så er det viktig at den som er hovedenhet er koblet direkte på router 😉 med kabel.

      1. Haha, takk for godt svar. Har nå skrudd av daglige oppdateringer i appen, slik at den bare bryter natt til mandag hver uke. Etter det har den gått som en klokke 😄

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg