Kjipt å dø på vei til butikken

Se det for deg. Du har hele livet foran deg og du er lykkelig. Ikke lenge igjen til jul, og snart er det helg! Kanskje du gleder deg til en ferie du har bestilt eller et show du skal på? Hva enn det er, så føles det bra.

Du går langs veien en fin og mollstemt høstkveld med et hint av regn i lufta. Kanskje på tur med hunden, kanskje på vei til butikken. Du ser en bil i det fjerne og du holder veiskulderen.

Lyset fra lyktene går som en morsekode, der bilen slanger seg forbi thujahekker og fartsdumper.

Det er en helt vanlig tur i støvlene og etterpå gleder du deg til å komme hjem. Men så, ganske uventet og helt ut av det blå, blir du påkjørt og drept. Takk for nå.

Svart.

Tomt.

Borte for alltid.

Et helt vanlig menneske kjørte i helt vanlig tempo på en helt vanlig gate på en helt vanlig dag. Sjåføren var edru, du var edru, alt var helt normalt.

Du så bilen på lang lang avstand.

Men bilen så ikke deg.

Føles jævlig unødvendig eller hva? Men sannheten er at alle vet at refleks hjelper i mørket, men færre enn 3 av 10 bruker det jevnlig. 7 av 10 er altså villige til å gamble med livet som innsats i mørket.

Samtidig viser tall fra Trygg Trafikk at nesten halvparten av alle bilister melder om at de nesten har kjørt på noen. Halvparten av oss! Og det er ikke de ravende fulle kjøtthuene man ser for seg, men helt vanlige folk. Deg og meg på en helt vanlig dag.

Men å se etter kølsvarte former på kølsvarte kvelder, er nesten beint umulig. Ser man ingenting, antar man at ingenting er der. Men ingenting er der og man antar at man ser dem. Det gjør man ikke.

Ved å droppe refleksen setter man eget og andres liv i fare, og det er så lett å gjøre noe med. Ingenting krever mindre innsats enn å øke sikkerheten langs veiene betraktelig: Bruk refleks!

Se bare på forskjellen mellom disse bildene fra denne saken i abcnyheter:

(Foto: Håkon Mosvold Larsen / NTB scanpix)

 

Eller disse bildene fra denne saken i bil24:

(Foto: Thomas Hildonen / abcnyheter)

 

Det er jo som natt og dag! Bokstavelig talt!

Her skal jeg være såpass ærlig å innrømme at jeg faktisk er en av de IDIOTENE som til nå ikke har gått med refleks i mørket jevnlig. Jeg glemmer det, jeg tenker at jeg blir sett, jeg ser jo dem, jeg vet ikke hvor refleksen ligger, jeg skal bare ut en kjapp tur etc.

Til nå har det gått bra og det går jo oftest bra, helt til dagen det ikke gjør det lenger. Og det er faen ikke greit. Blir du påkjørt er det ikke bare deg selv det går utover, men alle du er glad i, sjåføren og hele hans/hennes familie.

Og nå som vi går inn i høysesongen for påkjørsler, vær så snill og gjør meg en tjeneste. Gjør deg selv en tjeneste, gjør sjåføren en tjeneste, gjør familie og venner en tjeneste:

Bruk refleks.

Det er ikke så jævlig vanskelig.

Takk ❤️

⭐️ Lik og del det viktige budskapet ⭐️

5 kommentarer
    1. Heh. Jeg husker fra mørkekjøringskurset for mange år siden, at de stilte opp en gjeng av oss grønnskollinger på en lang, mørklagt gårdsvei, ved siden av en bil som sto med fjernlysene på og lyste innover veien. Så tok én av instruktørene en refleksbrikke med seg, men ikke på seg, og gikk innover veien til han ble borte i mørket.

      Det gikk litt tid, og så så vi den blinkende refleksen reflektere billysene. En av lærerne sa: “Nå kommer han gående mot oss igjen. Si fra når dere mener å se konturene av selve personen, og ikke bare refleksen”. Etter noen sekunder var det én av oss (jeg) som mente å se fyren, og sa “Nå!” Og læreren spurte “Hva for en idiot var det som sa ‘Nå’?”.

      Så gikk det enda mange sekunder, men til slutt kom den andre instruktøren inn i lyset så vi virkelig kunne se ham, og da viste det seg at han hadde festet refleksbrikken på en pinne, og holdt den en meter ut til siden for seg.

      Helt klart en lærepenge – jeg husker det altså fremdeles så mange år senere.

    2. Husk også refleks når man “bare” skal i mellom bilen og butikken/kinoen/badeland etc.

      (Jeg har en liten mistanke om at mange av de som ikke bruker refleks er de samme som klager over manglende refleks bruk)

      Å sette refleks på barna hjelper heller ikke, dersom du går mørkkledd uten refleks og skygger for barnets refleks (har vært passasjer i bil der far og datter holdt på å bli påkjørt, syntes ikke, selv om datter hadde refleks, far sperret for at billyktene kunne lyse opp refleksen)

      1. Veldig gode råd!
        Og bare så det er sagt, så jeg ikke fremstår som skinnhellig her: Jeg er absolutt han fyren som er ALTFOR dårlig på refleksbruk. Men jeg er klar over det og har tatt meg kraftig i nakken! I dag gikk det kanskje litt langt, da jeg tok på meg refleks når jeg gikk tur med Teo sånn i 15-tiden og sola fortsatt sto høyt på himmelen 😂

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg