Kjære grå kinnskjegg

Det er greit, jeg gir meg. Dere vinner.

Det startet med én. En bitteliten luring som en dag sto opp med grå frakk.

Rart, tenkte jeg, må ha vært en glipp i systemet. Frem med pinsetten, vekk med seg og alt var greit.

Så en stund senere kom han tilbake. Grå frakk og bukser. Én grå jævel i et hav av brunt.

Bort med seg, ingen grå hår er velkommen her i dag. Denne klubben er kun for brune.

Jeg trodde jeg var kvitt ham for godt, men en stund senere kom han tilbake igjen. Og denne gangen hadde han med en venn!

Bort med begge to, slutt nå!

Lenge trodde jeg at kampen var over, men så kom de tilbake. Og denne gangen hadde også vennen med en venn. Hva pokker er dette for slags pyramidespill?!

Det var like før jeg grep etter pinsetten som jegeren til geværet, men så slo virkeligheten over meg: De grå hårene har kommet for å bli. Det er ikke som et uskikkelig parti med skvallerkål som kan nappes til overgivelse. De grå hårene er fremtiden.

Først fikk jeg et raskt øyeblikk av panikk. Jeg er altfor ung til å få grå hår! Jeg var jo akkurat russ! Jeg har så mange år igjen, jeg vil ikke dø!

Jeg husker følelsen godt fra dagen jeg fikk beskjed om at jeg burde begynne å bruke pc-briller. Det var som å høre at jeg måtte begynne med voksenbleier. Men så innså jeg etter hvert at linser og briller ikke er så ille. Det er bare en naturlig del av livet. Som grått hår.

Ingenting å sminke over, ei heller kjempe i mot. Det er en kamp man før eller siden er dømt til å tape uansett. Det er helt uungåelig. Med mindre man vil se ut som en barbiedokke etter 3 minutter i mikrobølgeovnen. Da velger jeg heller å vifte med det hvite flagget og invitere de grå hårene på kaffe.

Det er uansett ikke bare dårlige nyheter med alderdommen, for én fordel med å bli eldre er at man kan spise hva man vil, når man vil. Ingen foreldre som tvinger deg til å spise kokt torsk til middag fordi sånn er det bare.

Så i dag skal jeg trøstespise sjokolade og ingen kan stoppe meg!

Alderdommen gir og alderdommen tar 😉

5 kommentarer
    1. Håret ditt har bare brukt opp fargen som var i akkurat de hårsekkene. Derfor ble de håra grå. Verre er det ikke! Har du ikke hørt på den superbra podkasten som heter «Fortel meg om»? Den er retta mot barn, men super for voksne også. Tror den er midt i blinken for deres familie! PS! Episoden som handler om fargestoff i hårsekkene heter «Hvorfor har gamle damer ofte kort hår».

      1. Hahaha! 😂 Hva folk kan finne på å skrive. Ikke at det er noe galt med å ta vaskejobber, det bare stemmer ikke. Men hvis hun hadde tatt vaskejobber i ferien, kunne hun jaggu startet her hjemme 😆

    2. Men du vet… menn må grått hår er jo bare sexy 😉 også er det jo også inn nå idag (eller var det kanskje i fjor?) å farge håret grått, så nå slipper du de utgiftene. It all comes natural 😀

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg