Kjære bedritne hundeeier

Store hunder, små hunder, korthårede og langhårede – det finnes mange slags hunder å bli glad i. De kan trives på fanget, bli med på skogstur, læres opp til artige triks og være en bestevenn for livet.

Men har du bestemt deg for å kjøpe en hund, så har du også kjøpt deg et ansvar. Et ansvar som dessverre inkluderer ganske mye bæsj.

For hunder er søte, hunder er fine og jeg skjønner godt at mange vil skaffe seg hund. Men jeg er så drittlei av å se hundekabler sprette opp som hvitveis hvert eneste år når snøen smelter.

Det er ikke så vanskelig: Har du hund? Plukk opp etter den!

Selv så smarte hunder er, så har de enda ikke lært seg å bruke et vanlig klosett, og må derfor ty til naturen når naturen kaller.

Å ha hund, innebærer ikke bare å mate, kose, stelle, og leke, men hele pakka. Så 3-4 ganger om dagen, må man lufte hunden så den kan gjøre sitt fornødne, lukte litt på verden og få seg en strekk på beina. Og det ingen salgsplakater forteller deg, er at dette også betyr at du store deler av tiden går rundt og bærer på bæsj.

To-tre små svarte poser som henger og dingler fra fingrene mens du tasser gatelangs. Kanskje lukter de litt også. Og det er noe dritt. Bokstavelig talt! Men vet du hva? Shit happens, det er avtalen du har signert da du kjøpte deg hund.

Men mange gir totalt blanke i dette ansvaret og lar dritten ligge. Så ligger den der til allmenn sjenanse og stinker opp nabolaget. Og vet du hva? Det er faktisk ikke greit! Ta med deg dritten hjem, din dritt.

Ja, for det er faktisk DIN dritt. Ikke bikkjas ansvar, ikke bikkjas problem. Det er din hund, ditt ansvar, ditt problem.

Jeg som småbarnsfar kan ikke si: ”Oj, babyen har bæsjet på baderomsgulvet? Ja ja, han får vel plukke det opp selv da”. Nei, når du bestemte deg for å skaffe deg hund, så kjøpte du deg også et ansvar.

Jeg har hund selv og sitter daglig på huk og ser etter bæsj. Er det litt mørkt, fisker jeg frem mobilen, skrur på lommelykten og lyser etter kabler helt til klokka blir fire.

Tror du det er noe kult? Tror du jeg liker det? Kanskje få litt hundebajs på hanskene hvis jeg ikke er forsiktig? Nei, men det er min jobb som hundeeier. Det er min fordømte plikt! Og jeg er møkk lei late drittfolk som gir oss andre et dårlig rykte.

Dessuten har jeg barn. Som elsker å leke i snøen. Spesielt de store snøfonnene som kan brukes som akebakke og klatrestativ. Og det synes jeg de skal få lov til, uten å måtte komme tilbake med bæsj på ryggen og lukte som en festivaldass.

Er det virkelig sånn vi vil ha det? Har vi ingen stolthet? Bryr vi oss ikke mer om nabolaget vårt enn at vi ønsker at det flyter over av bæsj og fremstår som en eneste stor utedass?

Dumskap eller latskap: Det finnes faktisk ingen unnskyldning for ikke å plukke opp etter bikkja si. Du vet hva du går til når du skaffer deg hund. Hunder bæsjer. Ute. Og det er enhver hundeeiers ansvar å plukke opp.

Tenk hvis alle hundeeiere hadde vært like ansvarløse – hva da? La oss regne på det.

En undersøkelse fra 2008 viser nemlig at det finnes rundt 414 000 hunder i Norge. Empiriske studier viser at en hund får rundt 3 turer om dagen og bæsjer i snitt 2 ganger per tur. Det blir 6 kabler per hund per dag, som til sammen blir: 2484000. Så med andre ord:

2 500 000 hundebæsjer om dagen!

OVER 900 000 000 HUNDEBÆSJER I ÅRET!!

 

Hvordan i helvete skulle det gått hvis alle bare lot dritten ligge? Jo, det skal jeg si deg. Da hadde de som lager støvler blitt milliardærer, fordi alle hadde måttet gå til anskaffelse av vadere og høye støvler, siden samtlige ville gått rundt med dritt til knærne.

Er det sånn vi vil ha det? At man må kjøpe seg kajakk for å ro seg gjennom et hav av bajs på vei til butikken? Nei.

Så neste gang jeg ser noen som ikke plukker opp etter sin søte lille Vovvo, Fido, Rambo eller Lady, har jeg seriøst lyst til å plukke opp puddingen og kaste den etter dem.

Og hvis de blir sure? Hey, shit happens. Nå er dritten din på dine klær, istedenfor på mine sko, i mitt nabolag eller på mine barns vinterdress. Rettferdighet og karma, kalles det.

Din elendige bæsj.

46 kommentarer
    1. Jeg foretrekker at hundebæsjen ligger der i naturell tilstand så naturen ordner opp, enn alle disse hundeposene som kastes i grøfter og oppi trær av hundeeiere som later som de er ansvarlige. De plukker opp dritten, men slenger posen fra seg så fort ingen ser dem. Da blir ikke lorten borte…den ligger i plast. Det er flere hundre sånne poser i turområdene her jeg bor. Det er helt sykt! Jeg har tilogmed observert en idiot i nabolaget mitt som plukket dritten til bikkja si, så slengte han posen over gjerdet ved gangveien. Mulig han trodde det var kommunalt område pga busker og kratt. Det var privat..mitt. Jeg plaffet ham ned i tankene ( mannen, ikke bikkja). Den posen hentet jeg og heiv i søpla. Hadde jeg visst hva fyren het og nøyaktig hvor han bodde, skulle han fått posen i postkassen sin.

      1. Ja asså, det er jo bare å gjøre vondt verre. Hva er det med sånne folk? Når du først har plukket opp dritten, ta den med hjem da vel. Ikke legg den i en pose som vil utsette hele nedbrytningsprosessen med 100 år. Djises kraist. Det finnes noen folk der ute man bare skulle sopt opp i en hundepose og kastet i søpla 🤣

        1. Jeg har ikke hund, men er og forferdet over alle poser som slenger, og så var det noen som sa de hadde skaffet nedbrytbare poser? Men den nedbrytingen tar nok sin tid, og jeg tror ikke intensjonen er at de skal slenge i naturen for å brytes ned?!

          1. Det selges flest ikke-nedbrytbare hundeposer, for de er mye billigere. Bare sånn til opplysning. Dagligvarebutikker flest selger kun de billige. Men slik folk oppfører seg, burde det ikke være lov å selge dem av plast.( De svarte, som stort sett alle bruker.)
            Jeg går av og til tur med hunden til noen, så jeg er godt kjent med hva hundeeiere flest gjør her jeg bor. Jeg plukker alltid med lorten og stapper posen i lomma, men så er det heldigvis en liten hund , ikke en diger en med en halv kilo bæsj 😏 De som har store hunder, kan ha en liten sekk på ryggen til posen om de ikke har så digre lommer.

      2. Jeg er hverken enig med de som kaster poser med dritt ut i krattet, men jeg er heller ikke enig med å la bæsj ligge. Jeg driver et hundeluftefirma og jeg plukker opp ALLE bæsjene og jeg legger det i en stor ziplock pose i sekken og jeg tømmer den på parkeringsplassen. Det er når vi har vært i marka. Skjønner vis ikke alle er like ‘strikte’ med seg selv, men park er det nulltoleranse. Jeg er den typen som plukker opp bæsjen og gir den til deg vis du ‘glemmer’ å plukke opp!
        Irriterer meg grenseløst over folk som ikke plukker opp. 🤬🤬🤬🤬

    2. Det kan være matten min som er feil, men tror det er 2,5 millioner bæsjer hver dag- og 906,6 millioner bæsjer hvert år 💩🤢 kan det stemme?

        1. Hehehehe, men bæsjer en normal hund 6 ganger om dagen?? 😂😂 trodde to ganger var normalt om dagen jeg….

          PS! Jeg plukker alltid opp! Gjerne noen andres også…

          1. Mine 2 bæsjer max 2 ganger pr dag. Så de som gjør det 6 ganger om dagen bør kanskje skifte fòr. Og jeg plukker også alltid opp etter mine

            1. 6 ganger om dagen skjer ikke😅
              Ta med posen hjem skjer ikke…
              Kast den i nærmeste søppelkasse.
              Og ligger den der det like gjerne kunne ligget en hjortelort, så la den ligge.
              Tenk på naturen og spar på plasten😊
              Forøvrig veldig enig i at hundeeiere må plukke opp etter seg når bæsjen ligger der folk står og går.

    3. Jeg plukker alltid opp etter meg, men hva med hestebærsj skal ikke disse eierne også ta med dritten sin hjem

      1. Godt spørsmål! Vil også rette en kritisk finger mot alle katteeiere, men la oss starte med hundeeiere da det største problemet ligger her. Hester er det relativt få av i forhold og utekatter er det litt vanskelig å holde styr på, men jeg hadde absolutt sett at hestefolk red rundt med bæreposer og at eiere av utekatter hadde en felles ukentlig dugnad der de gikk 5 i bredden for å spore opp all etterlatenskapen etter dyra sine, men la oss starte med hundeeiere. Det er bare en liten holdningsendring som skal til. Bare en liiiten forståelse for at naboer ikke setter sånn kjempepris på å bade i andre hunders avføring, så er vi i mål.

        1. Det største problemet er ikke alltid hundene. Kattene som legger seg på biler, ødlegger lakken, tisser driter over alt. Det blir aldri plukket opp for eierne er ikke ute med disse dyrene en gang!!!! Kattepiss er en lukt som ikke går bort før du har renset og styrt på i timer og dager…. jeg vet hva jeg synes er værst.
          Og den fæle skrikingen på disse dyrene….
          La meg stoppe deg før du begynner. Jeg mener også at hundeeiere skal plukke opp etter hunden sin. Er en slik selv, og gjør den jobben hver dag.

          1. Du kankje vere vel bevart. Katter er ikke dyr man turer med eller gjeter. Ergo vil de gjøre sitt fornødne der de føler for det. Sånn e d fra naturens side. Så katter er langt fra denne diskusjonen relevante

        2. Regnestykket ditt går ikke opp. Hundebæsj nedbrytes tross alt relativt fort.

          Men bortsett fra det er jeg stort sett enig, bortsett fra at er jeg ute i naturen kan jeg finne på å gjøre en sannsynlighetsvurdering på om noen kommer til å krype innunder den busken det endte under (innen det er nedbrutt).

          Men, jeg kan ikke bedy meg for litt “whataboutism”, her….

          Føler at selv om jeg skulle ha en og annen bæsj i en busk på samvittigheten, så veier de glasskårene jeg egenhendig har plukket opp etter at bikkja nesten tråkket på dem opp for det.

          Så: Hvis du er av den typen som ikke kan unngå å knuse glassflasker når du er på fylla i naturen – husk på det når du er edru, og kjøp boksøl!

    4. Det ligger nok mye katteskit rundt omkring også!!!
      Men det blir liksom helt glemt😳 Og den stinker verst, jeg lover!!!

    5. Amen 🙏

      Takk for at du roper ut om dette! Denne må jeg dele.
      Ikke spesielt kult å kjøre hjula til barnevogna oppi det heller, for deretter inn i bilen 😲😖

    6. 2 bæsjer x 3 hver dag? Det var da veldig mye? Min hund gjør fra seg stort sett en gang pr dag.
      Plukker selvfølgelig opp 💩

    7. Jeg er så enig med deg 👏🏻 Selv har jeg hatt hund i mange år og tar alltid opp møkka etter hunden. Eneste gangen jeg ikke gjør det, er dersom hunden gjør fra seg langt inn i skogen eller på fjellet. Om dette skulle være i nærheten av en sti, tar jeg det alikevel opp.

    8. Enig. Din hund, din dritt. Ikke min dritt bare fordi jeg har en søppel dunk det passer seg å kaste dritten i. Ikke spesielt hyggelig å finne åpne dritt poser klint nedover på innsiden av dunken. Heller ikke så fantastisk i sommervarmen at den stikker hundedritt som ligger og koker nedi der.. Jeg betaler selv for å ha søppel tømming… Og jeg har ingen hund. Dermed ingen dritt. Men det tenker visst ikke hundeeiere på. Bær med deg dritten hjem.

    9. Har selv 3 hunder og det blir noen hundeposer å bære på iløpet av en tur, men vet dere hva? Det gjør ingenting!!! Det bryr meg ikke en dritt🤣🐕🐕🐕
      Det som derimot irriterer meg er at det går knapt nok ann å gå ut, må sjonglere meg og bikkjene imellom andres møkk 🤢 Og det er ikke greit, det er kvalmende og irriterende! Og dritten forsvinner ikke på magisk vis selv om du for en uke siden gravde snø over den.
      Men det verste er å møte andre som går tur uten hund og alle de stygge blikkene og kommentarer man får slengt rett i ansiktet angående hundedritt og folk som ikke plukker opp.
      Ja, jeg har hunder og ja, de driter…
      Og det er nesten så jeg kjenner gleden komme når førstemann legger en kabel, for da får jeg en pose å bære på. 🤣
      Og det hjelper på, folk sier som regel ingenting da.
      Så folkens, har du hund, plukk opp, bær dritten til nærmeste søppelkasse med stolthet!!!

      Vil også oppfordrer alle som blir sur for å få en bæsjepose eller ti i søppelkassa si om å se på saken med litt andre øyne.
      Det er vell bedre at dritten fjernes fra innkjørsla de eller gangveien der du går enn å la den ligge??? 😊 Ha en dritfin dag folkens😊😊😊

      1. Jeg har selv hunder, og legger aldri posene i andres søppelkasser.
        Det er ingenting som er så motbydelig som å finne hundedritt klint utover veggene inni kassa fordi posene har gått i stykker. Og det skjer fort.
        Når jeg selv har valgt å ha hund, har jeg også valgt å bære dritten dit det er en offentlig eller egen søppelkasse
        🙂

      2. Det er din hund, det er din hundebæsj, ikke andres ansvar.. Så ta den m hjem til DIN søppelkasse. Eller synes du det er greit om naboen slenger drittbleiene etter babyen (den er jo så søt) , i din søppel kasse?

    10. Mange ryttere går faktisk en runde etter rideturen og fjerner møkka fra veier og stier. Bare så det er sagt. Ellers er jeg hundre prosent enig i at hundeeiere bør plukke opp bæsjen. Katter er noe vanskligere, men de bruker nå i hvert fall å grave ned elendigheten. dessverre ofte i utildekkede sandkasser…. Mine firbente er så miljøvennlige at de kommer INN og driter i kattekassa…. for så å skynde seg ut igjen. Ja-ja….

    11. Verden er rar. Einaste som ikkje kan drite å pisse der dei føler for det, er hund og menneske.
      Mennesker får bot!!!
      I andre land får mennesker bot for hunden driter. Ka med hester??
      Eg syns bønder kan plukke opp dritt etter kuer. Neida…dei får subsidier for å spre møkka alle helvetes veier. Det stinker av gris, høns og ku halve hele året!!!
      Ka med sauer, dei driter jo like ofte som klokka tikker. Måker???? Gjess????
      Å hekkans katter!!!
      Kven skal plukke dritten etter dei??

      Nei alle skal få drite der det passer seg, alle unntatt mennesker å dens beste venn!!!
      Typisk idiotisk dobbelmoral!!!!

    12. Jobbet i barnehage en gang da et barn hadde tråkket og satt seg oppi en svær klase med hundebæsj. Det var litt av en rengjøring og jeg har aldri vært så sint på late hundeeiere som da 👎 når de ikke greier å rydde opp etter bikkja på innsiden av en barnehage engang vet ikke jeg lenger 😵

    13. Er så heldig at jeg har en gangvei gjennom Hagen som 30-50 personer bruker hver dag, også mange hundeeiere. Når snøen smelter om våren kommer ekskrementene til de 4-beinte til syne. Hadde en opptelling i Hagen min i går 28 stk etterlatenheter. Ikke nok med at e går gjennom Hagen min, men de lar hundene sine legge igjen avføringen sin. Jeg har mange barnebarn som skal være i denne Hagen, og det er ikke noe kjekt med all denne dritten. Jeg tok kontakt med en dame som lot hunden sin drite i Hagen min og fikk den verste kjeft jeg har fått på mange år! Hvordan er det disse hundeeierne tenker . Det er fristende å sette opp gjerde for å hindre gjennomgang. Men da blir en vel anmeldt. Vi har ingen rettigheter til våre eiendommer lengre!

    14. Vi har hund, vi har hatt mange, og vi plukker opp – har alltid gjort det. Jeg blir så eittande forbanna på folk som ikke plukker opp etter hundene sine.
      Det sto en dame og tastet på en mobil mens hunden dreit i innkjørselen vår, og når den var ferdig bare gikk hun. Jeg løp etter det jeg orket, og ropte at hun hadde glemt noe.
      Hun virket mindre begavet da hun sa « jeg har pose i lomma».
      Jeg sa at det hjalp jo ikke hvis hun ikke brukte den.

      Drittkjerring

    15. Jeg har ikke hund selv nå men jeg lufter 3 hunder som jeg plukker opp dritten etter. Og går ofte men noen poser i lomma så til felle jeg ser noen ikke plukker opp kan jeg si jeg har en ekstra pose til deg her 😊😅

      Selv jeg synes det er ekkelt å ikke plukke opp driten etter seg. Skaffer man seg hun følger den jobben men automatisk uansett alder på personen.

    16. hestebæsj er da omtrent bare høy, nå må folk ta seg en bolle… vi tåler det som vi tåler kumøkk

      Hudeposer som er nedbrytbare ser like ut som de som ikkje er det bla clas olson selger disse..de forsvinner i naturen med bæsjen, biologisk nedbrytbare

      At hunder driter der folk skal gå er ukult at folk ikkje plukker opp -vært ganske krise her i gaten med rennerøv og driting på trappene til folk ( ikkje neboligere og hage,men gate med innganger)

      men at de går på do i naturen bak en busk etc er ok i mine øyne…kanskje ikkje nett barn leker i snøen,men ute i skogen og naturen går alle mulige dyr på do…det er ok for meg. Ikkje der folk ferdes.gatelangs…i hagene til andre….drittposer slengt i tre som nevnt over her etc…der andre går stier og veien , fortau ,lekeplasser mm nope plukk opp :)Eg har 3 stykk så da kan du gange det……og forresten at hunden ikkje kan trenes til å gå på do er feil….eg har to småtasser som ikkje kan si fra at de må ut -de kommer fra en kjeller sammen med 48 hunder…de har lært at de kan tisse på do om de må og bæsje på tissematten foran terassedøren, og det gjør de 75% av tiden nå om vi ikkje får dem ut tidsnok…Vi har kun hatt dem siden rett før jul så dette tok ikkje lang tid heller.
      Vi har ulykker innimellom og noen dager er det krise…men det går mest fint <3

      1. Det er lite som forsvinner i naturen her, så de fleste kjøper IKKE nedbrytbare poser. Uansett, så burde folk ta med posen hjem. Det er vel det som er meningen med disse posene.
        Det sykeste i nærmeste turområde her er at det flyter av hundeposer langs stien, men alle vet at nederst , der stien slutter og folk pleier snu for retur, står det en kommunal søppeldunk! Den står der året rundt og tømmes jevnlig. Ingen hadde behøvd drasse posen så veldig langt altså. Og der stien begynner, der er boligfeltet hundeeierne bor i… De har søppeldunk hjemme også.
        Antar landets lateste hundeeiere bor her i kommunen..hehe.

    17. Jeg har vært hundeeier i 30 år og har plukket opp og båret møkkaposene hjem eller kastet de i egnede søppelkasser. Hater å tråkke i møkk og få den inn i bil eller hjem. Men..
      Jeg er dritt lei å få kjeft for hva andre hundeeiere gjør eller ikke.
      Mitt ansvar er mine hunder!

    18. ENIG! Er så drit LEI av att ungene kommer hjem med hunde bæsj under skoa!!!🤯
      ELLER på dressen eller jakka eller buksa….
      Er det så vanskelig å plukke opp dritten og henge posen på fingeren og bære den hjem å kaste den i søppel dunken? off da må man bare gi fra seg hunden. det er hunde bæsj oppå snø hauger. det er hundebæsj etter store hunder og små hunder over alt! ÆSJ og ÆSJ!

    19. Altså hestedritt forsvinner veldig fort, men pleier å sparke det ned i en grøft og unna veien der folk går. Men hestedritt er faktisk som regel veldig tørt og “smuldrer” når du sparker i det. Dermed brytes det ned veldig kjapt om det blir sparket litt utover og bort fra stier, gangfelt osv… Blir litt for dumt at man skal måtte ri med en sekk liksom, men hundedritten den tas alltid opp!

    20. Jeg har hund, og når bi hår tur så plukker jeg opp etter hunden og knytter posen, og fester den på selen hunden min har på seg 😊 så min hund bærer selv sin dritt hjem, der den blir kastet i søppelet 😊

    21. I nabolaget hos oss var det en hund som hadde en lei tendens til å bæsje i innkjørselen vår. Hundeeieren plukket ikkje opp. Gang på gang. Så en dag såg pappa kven det var. Gjekk ut med spade. Tok opp bæsjen. Gjekk heim til hundeeiger å la på trappa (hundeeiger fekk dette med seg). Det var siste gong det ikkje blei plukka opp hos oss

    22. Der jeg bor er det mange sløve hundeeiere. Jeg ser daglig at det ligger igjen etter hunder i grøftekanter, men også på fortauet. Hver eneste dag. Ei venninne tråkket til og med i hundebæsj midt i gågata. Folk er sløve, og mer sløve vil de bli dessverre.

    23. Enig me dæ. Jentungen som va 2,5 I sommer falt i en hundebæsj å fikk d over alt å på hendene da vi va ut å gikk tur..

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg