Kan alt dette være bra for Norge?

Det kan være utfordrende å tenke positivt i en vanskelig tid, men i dag slo det meg at alt dette Korona-kaoset muligens kan være bra for Norge på sikt.

Photo by Mikita Karasiou on Unsplash

 

La meg først få understreke at dette innlegget på ingen måte ønsker å undergrave den alvorlige situasjonen vi er i nå. Liv går tapt, jobber går tapt og akkurat nå befinner vi oss i en altoverskyggende krise. Jeg mener ikke å ta lett på dette og beklager hvis noen føler seg støtt over et optimistisk frampek i en vanskelig tid.

Men dette vil gå over. Før eller siden vil barna begynne på skole igjen, bedrifter vil åpne, smitten vil miste taket og landet vil atter vende tilbake til full vigør.

Og når den dagen kommer da vi endelig kan sparke opp døra og gi naboen en klem – tror jeg denne graverende perioden kan ha positive ringvirkninger for Norge.

For akkurat nå sitter de fleste hjemme. Innendørs og kjeder vettet av seg. Spiller spill, rydder i boden og vasker gulvet for tiende gang denne uka. Men de ser også på TV. Masse på TV og gjerne på nett. Så mye faktisk, at EU har bedt Netflix skru ned kvaliteten på sine tjenester så ikke internettet i Europa skal knele totalt.

Men dette gjelder også i Norge, og så sent som på søndag kunne VG melde om at rekordmange så helgens finale i 71 grader Nord. Samtidig ser veldig mange på andre norske serier, slik som Farmen Kjendis og Kompani Lauritzen. Sitter i sofaen og drømmer seg bort til naturskjønne perler i norske fjell og daler.

Photo by Seth kane on Unsplash

 

De som ikke er inne, er ute på tur. Kjenner naturen flørte med sansene. Jeg kan i hvert fall melde om at vi aldri har vært mer ute i naturen med barna enn den siste tiden. Trenger å riste av seg brakkesyken, få frisk luft og kjenne litt på livet. Vi elsker det, barna elsker det og sånt gir mersmak. Og jeg tror ikke vi er alene.

For i tillegg til å ha en samfunnskritisk jobb som blogger, jobber jeg også for en nettbutikk som selger friluftsutstyr.

I det siste synes jeg trenden fra salget går mer og mer mot turutstyr som hengekøye, pulk, kajakk, turmat og turklær til store og små. Flere og flere ønsker seg rett og slett ut i naturen! Ikke bare for å slippe unna innetiden, men også for å oppleve vårt fantastiske land som man ser på TV hver dag.

Selv ønsker jeg sterkt å reise til Åndalsnes for å gå Rampestreken, slik de gjorde på en episode av Kompani Lauritzen, og jeg tror også rekordmange har latt seg inspirere av årets sesong av 71 grader nord.

Og jeg tror, når viruståka letter og vi atter kan vandre fritt igjen, at rekordmange vil ønske å reise rundt i vårt fantastiske land. Kortreiste turer i vårt trygge lille land, for jeg tror det vil ta lang tid å bygge opp tilliten til utenlandsreiser og flytrafikk igjen.

Rett før Korona-krisen traff var vi allerede godt i gang med flyskam og et økt fokus på forurensning fra ferietrafikk, og jeg tror mange føler litt ekstra på det nå som Koronaviruset i mange tilfeller har blitt fløyet over landegrenser.

Dette er selvfølgelig dårlige nyheter for noen, men også potensielt fantastiske nyheter for Norge!

For tenk om dette globale virus-helvetet, som må kunne sies å være en direkte konsekvens av økt globalisering, kan føre til at vi reiser mer innenlands, kjøper mer lokalt, bruker nærmarka, går til fots til fjells og basker oss i landet vi alle elsker, fremfor å reise utenlands hver gang vi skal strekke litt på vingene!

Photo by Robert Bye on Unsplash

 

Samtidig som turismen inn til Norge sikkert vil minke, som i de fleste andre land en periode, både håper og tror jeg at vi nordmenn vil begynne å benytte oss av landet vårt i langt større grad fremover. Det vil i så fall være redningen for norsk turistnæring, og antakeligvis et par hakk bedre for miljøet enn at flyene går i skytteltrafikk til utenlandske strender.

Jeg skal absolutt ikke kaste stein i glasshus her, for vi har vært på mange ferieturer til mine foreldres feriehus i Spania de siste årene, men jeg føler at Korona-krisen har satt ting litt i perspektiv. Når man ikke lenger kan reise ut, setter det liksom nærområdet i perspektiv. Jeg gleder meg i hvert fall stort til å være turist i eget land fremover.

Og det gir meg et herlig glimt av håp å tenke at en eller annen gang, forhåpentligvis om ikke altfor lenge, vil jeg stå på toppen av Rampestreken og juble, mens jeg fyller lungene med vakker utsikt og nasjonalromantikk.

Photo by Johny Goerend on Unsplash

 

// Hold ut, ting vil bli bra – bare gi det litt tid ❤️

3 kommentarer
    1. Åååh, rampestreken er fiiin! Og tung! 🙈😂 Men, du må dra dit på sommeren, slik at dere kan kjøre opp trollstigen også, og ta en tur ut til atlanterhavsveien! 😍 Hilsen romsdaling som elsker at andre tar seg et besøk til deg fiiine fylket vårt! Si fra om du/dere trenger guide! ✌️

    2. Vasker golvet for tiende gang?! What, how, WHEN?! 😂 det blir for meg som det med å ha sex i lunsjen. What, how, WHEN? 🤣 hilsen en med dobbelt så mange små som du har 0 – 6 år 😎

      Ps. Liker positiviteten. Selv om jeg tror det tar tid også etter korona-tiden og få hele landet i full vigør igjen. Det vil ta tid å stable bedrifter på beina, og noen av dem ser vi kanskje aldri igjen 😢

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg