Julekongen #3: Jeg fant en gutt!

Var det bare et kjøpesenter-reinsdyr?! Snakk om antiklimaks. Her trodde jeg vi hadde los på nissen, men så var det bare snakk om et helt vanlig reinsdyr med spjåkete gevir.

Heldigvis er det andre som leverer, og i denne episoden lot jeg meg sjarmere av den noe irriterende lillesøsteren til Kevin, Mira. Måten hun gjenfortalte eventyret om prinsessen på erten, stykkevis og delt og ganske uforståelig, fikk meg til å smelte som varmt smør på en sommerdag.

En annen som leverer bra i kveld er Eiril, den hardbalne. Der Kevin til nå har vært ganske veik overfor Peder, tar Eiril balletak på hele situasjonen og kaller Peder en kløne foran hele klassen.

Dette skal vise seg å være nok til at Kevin endelig aksepterer å bli hennes venn. Jeg trodde slik praksis var mest utbredt i kriminelle gjengmiljøer, der man må gjøre noe vågalt og kriminelt for å bli akseptert som en av gjengen, men Kevin har tydeligvis høye krav.

Parallellen mellom Kevin og kriminelle underverden er kanskje ikke så langsøkt som man skulle tro, for vi har bare kommet til tredje episode og allerede har han valgt å bevæpne seg!

Med et tresverd og slagordet ”Ærlighet, mot og offervilje”, har han tydeligvis store planer. Pass på Peder, på tide å jekke ned snurpekjeften.

Fnugg og Skare, de to ridderlærlingene på den andre siden av hulen, går derimot en langt lysere fremtid i møte. Ikke bare kan de vente seg en stor bøtte med snø, men Kevin ser også ut til å ønske å delta i fektetreningen deres.

Som igjen understreker mine bange anelser om Kevin. Våpen, vold og gjengdannelse – planlegger han å ta over kråkeslottet til Randi Krohn med makt? Sukk, hadde de bare tatt vare på reinsdyret, kunne han snekret en reinsdyr-rustning i hulen og blitt uovervinnelig!

Noe annet som er uovervinnelig, er den gyselige 70-tallstapeten i huset til Kevin og familien. Mon tro om ikke det er motepolitiet som har plantet sopp i veggene for å tvinge dem til å pusse opp?

(Skjermbilder fra NRK med tillatelse)

 

Kanskje er det det Kevin drømmer om om natten? Eller er det reaksjonen til Fnugg og Skare når de skal få se snø for første gang? Eller lurer han på hvorfor de aldri har feiret jul? Det gjør i hvert fall jeg! Og hvor har Peder gjort av hansken? Og ikke minst: Hva er det med den hansken??

/ 20 dager igjen til jul!

P.S. Julekongen ser du hver dag på NRK Super kl. 18.00 eller på NRK på nett

6 kommentarer
    1. Nå dannes det en god konspirasjonsteori her, og det liker jeg! Kan ikke se at du har nevnt noe om den søte symbolikken i at politi-mammaen har på seg pysj med fengselsstriper (innsattstriper) på. Er det bare for søtt eller hva? Eller er det et frampek mot noe som venter?

      1. Haha, WOW, det er et godt øye til detaljer! Det har jeg ikke tenkt på engang, så her må jeg skjerpe meg.

        Kan det være en underliggende symbolikk i at hun føler seg fanget i forholdet med Bjarte? Eller betyr det at hun ikke klarer å ta pause fra jobben? I så fall er det grobunn for et fremtidig problem i forholdet her. Kjære Bjarte er jo ikke noe bedre selv, med stabler av papirer i hele stua.

        Kanskje de skal bruke fluesopp i veggene som et tegn på at det er på tide å få seg et felles prosjekt og pusse opp sammen? x-)

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg