Ikke kjøp smartvekt!

Skulle starte året bra, jeg. New year, new me, hele den greia der.

Kjøpe meg sånn smartvekt og gå ned noen kilo. For en vanlig baderomsvekt skiller liksom ikke på fett og bein, men en smartvekt gir nøyaktige tall, så nå skulle det bli andre boller.

Mange er visst på det der nå for tiden. Starter året med ny giv og glede. Bort med kokosbollene, nå skal det trenes og leves på cottage cheese.

Så jeg leste litt på nett og bestilte en smartvekt som skulle være bra. Gledet meg. En hel uke hadde jeg gledet meg. Til og med tatt meg et par korte løpeturer for å gi vekta en pangstart i sitt nye hjem.

I går kom den endelig, så i dag skulle det skje.

Opp på vekta før frokost, la oss få så nøyaktige tall som mulig.

Men eeeh…

Jeg har muuuligens overvurdert effekten av de tre korte løpeturene en smule.

For i mitt hode skulle jo vekta si: ”Hva gjør du her? Kom deg av vekta og bort i sofaen, du er i mål! Bare å finne frem sjokkisen, min gode mann, vi har intet usnakket.”

Men neida.

Vekta var frekk som faen.

Og i et land som Norge har man jo vent seg til at folk er litt høflige og pakker ting inn i bomull. Man sier jo ikke rett ut “Har du lagt på deg eller?!”, nei man sier bare: “Du ser bra ut..”.

Og “Så stilig du er på håret” kan godt bety “Har du blitt klipt av en blind høne?!”

Så jeg var liksom ikke klar for direkte tale fra en streng, tysk og syrlig vekt uten noen form for takt og tone.

”Du er feit!” sa den.

”Du har fettprosent på linje med en elefant på julebord”

Og da måtte pappa ned i fosterstilling.

For jeg var jo klar for en ørliten snuoperasjon, men å få svart på hvitt at jeg veier tilsvarende et nesehorn i faresonen, var litt mer enn jeg var klar for.

Det føltes som å bestille smalahove på restaurant, men så må du hilse på sauen først. Det ble så veldig virkelig.

Men det er like greit å se sannheten i hvitøyet: I skrivende stund er jeg nesten mer fett enn jeg er meg selv. Og det er jo ikke bra for noe som helst. Så farvel, du deilige kurv med julekaker og marsipan, hello brokkoli og løpesko.

Om det faktisk funker eller ikke, gjenstår å se. Enten blir jeg veltrent og vakker til sommeren, eller så får det helt motsatt effekt og jeg må hentes ut av vannet med harpun.

Men inntil videre holder jeg meg her:

Så ta det fra meg: Med mindre du er klar for en skikkelig reality check: Ikke kjøp deg smartvekt! Den vil bare ødelegge dagen din.

Kjøp deg heller en snill, vanlig dum-vekt som sier: ”Tja, du veier jo litt, men det er sikkert bare vann og bein”. 😆

 

/ God helg! Hilsen 65% Peter, 35% fett

12 kommentarer
    1. Jeg hadde en sånn gammeldags badevekt. Den stod og stod under benken på badet. Ble av og til tørket støv av. Så ble den testet. På-av , på-av , på-av med meg. 3 ulike tall. Men jeg mente jeg fikk en viss peiling på kiloene, så …ikke bra, men kunne vært verre. Ok, vekta var sikkert rustet inni. Den gikk i søpla. Det gikk noen måneder, og da var jeg igrunnen kommet til det punktet at jeg innså at jeg så ut til å øke litt på størrelsen. Innkjøp av digitalvekt, men uten info om fettprosent. Hvem trenger sånt? Jeg besvimte nesten da jeg gikk på den forbannede vekta! Det kunne umulig være rett?
      Dessverre var det nok det, og den gamle vekta viste altfor lite. Noen ganger må man ty til slanking… Det er mye bedre nå, men fremdeles noen kilo til som skal bort. Bruker litt tid, jeg. Det er helst med et håp om at det stabiliserer seg så jeg ikke går rake veien oppover igjen.

      1. Vet du, det høres ut som en veldig god fremgangsmåte! Den klassiske fallgruven mange går i (undertegnede inkludert) er at man ønsker å turboslanke seg over natta. Så sulter man seg helt og går ned 10 kilo på 10 uker og ser seg suuuperfornøyd med det. Et halvt år senere er vekta tilbake. Trikset er å klare å legge om livet med varige endringer man kan holde over tid, som du sier, ellers spretter man bare opp igjen. Det er tanken min nå. Bruke et halvt år nå på å få ned nåla noen kilo, så skal jeg prøve å holde det der det neste halvåret og se meg fornøyd med det. Kan ikke være i konstant slankemodus, for da blir man bare demotivert og dømt til å ramle utpå sjokoladevogna igjen.
        Lykke til videre, Nesten flodhest 😊

    2. Tøff badevekt. Hvor har du kjøpt den? Kanskje jeg skulle unne meg en sånn 😁

    3. Jeg har også en vekt som sier at halvparten av meg er fett, men klarer likevel ikke å motivere meg for å gå ned i vekt. Den sier også at jeg har alt for lite vann i kroppen og gjerne skulle hatt litt mer muskler. Ifølge vekta er beinbygninga på 2,5 % så jeg er livredd den skal knekke under vekten min. 😉 Da jeg gikk oppå den i går så stå det Godt Nyttår med sprakende raketter rundt, men likvel. Var den så frekk å påstå at jeg fremdeles var like feit. Jeg hadde noen uker der jeg bevisst gikk inn for å stå mer på jobb og det gav store utslag på vekta. Muskelmassen økte og fettprosenten gikk ned. Vannprosenten nærmet seg normalt nivå og benprosenten gikk oppover. Selv om vekta sa at nå var jeg i bedre form, så følte jeg meg helt elendig. For virkelig å toppe det hele tok jeg på meg en kjempetung fysisk jobb for å forbrenne litt ekstra og endte opp på sykehus med hjerteflimmer. Så nå går jeg på blodtrykksmedisiner og blodfortynnende medikamenter. Så nå klarer jeg knapt å gå opp en bakke uten å bli kvalm og svimmel. Vekta har økt i jula og formen er dalende. Håper du ser på mitt eksempel på hvor ille det kan bli – hvis du ikke hører på bedevekta di. 😉

      1. Oj sann, det var ikke småsaker. Du har ikke gått for hardt ut da? Viktig å gi kroppen litt tid til å venne seg til nye og strammere tider. Har selv gått på den smellen før. Starter altfor hardt og skal liksom trene og leve på fettfri papp, og så går det ikke lenge før kroppen bare “Føkk that” og kollapser. Men blodtrykksmedisiner og hela paketet hørtes ikke bra ut. Uff, håper den dårlige starten på det nye året kan bli et bunnpunkt. Kan jo bare gå én vei nå 😄👍

    4. Haha, opplevde det samme i fjor, den vekta er så frekk og rett på sak!
      Men én liten opptur den uka jeg hadde gått ned såpass mye at jeg måtte bekrefte at det faktisk var jeg som stod på vekta 😉
      -tok det som ett kompliment

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg