Hvor var du da Norge stoppet?

I mange år har jeg lurt på hva som kommer til å bli den neste store greia. Den greia vi kommer til å snakke om og huske i mange, mange år. Sjokkerende øyeblikk, litt som «Hvor var du da Oddvar Brå brakk staven?».

Øyeblikk av ufattelig lykke, som da Norge slo Brazil 2-1. Øyeblikk av ustanselig ekstase, som da Aleksander Rybak satte fyr på hele Europa med fela si. Men det er også øyeblikk av bunnløs sorg. 11. september. 22. juli.

Øyeblikk så store at de endrer våre liv med et knips. Det er ikke så mange sånne øyeblikk i løpet av et liv, men et sånt øyeblikk inntraff i dag.

Jeg kommer aldri til å glemme øyeblikket da jeg sto bak på lageret sammen med flere av jentene på jobben og pakket turmat i turbofart. Ordrene haglet inn og vi måtte løpe mellom hyllene for å rekke å sende ut ting i tide.

Men så plutselig stoppet hele verden opp til lyden av en pressekonferanse. Lyden av statsministeren som dro i nødbremsen. Nok er nok, vi stenger skoler, barnehager, frisører, restauranter, kinoer. Lyden av Norge som kom til et bråstopp.

Jeg vet ikke om du husker den scenen fra den massive storfilmen «Independence Day» (fra 1996 med Will Smith i hovedrollen), da de enorme UFO-ene for første gang bryter ut av skyene og viser seg for en sjokkert verdensbefolkning for aller første gang.

Litt sånn føltes det.

Vi ble bare stående og måpe i stillhet mens hjernene våre prøvde å fatte hva ørene fortalte. Nå stopper Norge.

Der er jeg litt nå. Klarer ikke helt å fatte hva som foregår, men jeg vet i hvert fall at jeg aldri kommer til å glemme denne dagen. Så krysser jeg bare fingrene for at disse ekstreme tiltakene vil hjelpe og redde liv. Vi går en uklar og usikker fremtid i møte, men time for time, stein for stein, skal vi stable denne nye hverdagen på plass.

Og en annen ting..

Jeg har lenge slitt med å klare helt å slutte å bite negler. Det tror jeg skal gå helt fint nå 😅

 

// Ta vare på dere selv, folkens ❤️

5 kommentarer
    1. Huff ja..
      Kjennes som jeg er i en dårlig film…der jeg bare venter på slutte på filmen. Dette føles så rart, føltes merkelig å hente barna fra skole og barnehage idag..pga virus…jeg elsker zombie filmer..men må innrømme at disse gir meg bare dårlig bilder og klump i magen nå🤪🤣 jeg prøver å tenke at vi må ikke slutte å leve..men kjenner jeg bare får dårlig samvittighet for å ville dra på kjøpesenteret.
      Men hva skal en gjøre, kan gå turer..men tror to uker inne og små turer kommer til å gjøre mor og far litt koko😳🤪

    2. Tenker at nå skal de som er 2 om ting med små barn i huset, skal være ekstra glade for at de har noen å dele dette med…
      Tungt å være alenemor/far i denne perioden vi skal gjennom nå!

      1. Ja, jeg er alenemamma, vet faktisk ikke helt hva jeg skal gjøre om jeg blir syk og barnet friskt, og det er ingen hjelp å få fra noen.
        Er jo på grensen til omsorgssvikt…

    3. Da ‘Norge stoppet opp’ var jeg på jobb og så voksne folk panisk hamstre dopapir 😅 Deretter mel.. Deretter sukker.. And so on. Kommer aldri til å glemme den 7-19 vakten gitt.

    4. Jeg har meldt meg som dagmamma (jobber i barnehage) og håper flere gjør det for å avlaste foreldre som må være i arbeid <3 For de som vurderer det, gå til sider som Care.com, Sitly.no og MinSmaJobb.no 🙂

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg