Hvilken julefilm MÅ du se?

Neste søndag er det 01. desember og dermed går startskuddet for årets fineste høytid. Og det beste av alt: Før julaften, årets indrefilet, får vi nesten en hel måned med førjulskos!

Det betyr mange dager med juleverksted med ungene, adventskalender på TV, klementiner på tilbud, julemusikk fra mårra til kveld og julebord med brisne mennesker i rufsete dresser.

Og ikke minst: Julefilmer!

Finnes det egentlig noe koseligere enn å pakke seg inn i pledd og ullsokker, og slurpe på en glovarm kakao, mens en stemningsskapende julefilm ruller over skjermen og sprer julestemning? Neppe 😊

I fjor rakk vi ikke å se en eneste julefilm, på grunn av oppussing og kaos, og derfor gleder jeg meg ekstra mye til å se julefilmer i år.

Det er mange godbiter på programmet, og derfor starter vi tidlig i år. Filmene vil bli sett i prioritert rekkefølge, og for min del er det én film som overgår absolutt alle andre.

Jeg vet at mange ville stemt på Love Actually som den beste julefilmen, men det er én film som slår Hugh Grant og gjengen ned i støvlene. Én film som er viktigere for julestemningen enn julenissen selv. En gammel film om en liten gutt som tilbringer julen helt alene i et kjempestort hus…

Hjemme Alene! ❤️

Jeg husker fortsatt at jeg så filmen på kino (i 1990!!) og jeg kommer aldri til å bli lei. Det er noe med stemningen, spenningen, fellene, tyvene, gleden, sorgen og selvfølgelig den magiske musikken.

Når han gamle naboen møter Kevin i kirken for å høre barnebarnet sitt synge i julekoret, kommer tårene og julestemningen flyvende inn i sjela som på magiske reinsdyr 😭😍

I år skal jeg ikke gjøre den klassiske tabben med å spare denne godbiten for lenge, og dermed risikere å ikke få sett den i det hele tatt (hello julestress), så i år kjører vi Home Alone allerede neste søndag. 01. desember. Og jeg tror jaggu det blir pinnekjøtt til middag også. Og grøt til dessert. Med mandel og marsipangris!

Herregud, jeg gleder meg til jul 😆🎄

(bilde: cnet.com)

 

/ Hvilken julefilm MÅ du se hvert år?

P.S. Bare for å presisere: Home Alone er den viktigste førjulsfilmen. Tre Nøtter til Askepott er selvfølgelig julens viktigste film. Ingen Askepott, ingen jul – sånn er det bare 😉

25 kommentarer
    1. Er r kanskje ikke, strengt tatt julefilm, men ser ofte Narnia, Harry Potter og Ringenes Herre. Fast hvert år er Notting Hill og Flåklypa Grand Prix! Syntest egentlig elles at jula er mer perfekt for å virkelig sluke en god serie siden en da ofte kan se det mer sammenhengende enn ellers 🙂

    2. Det er flere filmer jeg føler meg jeg må se, men to av favorittene er Alene hjemme og Jack Forst, sist nevnte får tårene til og trille. Har du ikke sett den, bør du absolutt gjøre det ☺️

    3. New years eve (julefilm for meg). Når tenåringen får hjertet knust mens mamman ser på, og løper rett i armene hennes. IT DESTROYS ME! Så rørende 💔💔💔

    4. Har så mange julefilmer jeg trenger å se hver jul. Likevel er jeg som deg – Hjemme Alene troner på toppen! Den har jeg sett i dag, etter å ha vasket og pyntet, og spist en nydelig ribbemiddag! Vi snurra film mens vi spiste riskrem med hjemmelaget bringebærsaus 😍 jula er det absolutt fineste som finnes 🙏

      1. Wow, allerede! Imponert 😄 Tør ikke begynne enda, da jeg er litt redd for å vanne ut julestemningen, men kjenner at jeg gleder meg stooort til søndag 😍

      1. Hahaha, Lovely Ashley 😂😂 Du kan tro vi lo godt av den 😂
        Og dorullen SKAL henge innover ja. Jeg er villig til å begynne å slette de folka som henger dorullen feil vei fra facebook. Makan!
        The Holiday blir for øvrig bare bedre og bedre for hvert år. Synes den var litt teit første gangen, men nå elsker jeg den 😍

    5. The Holiday og Love Actually
      Alt det andre “faste” som mange andre gjerne vil se, får jeg ikke med meg fordi jeg ofte jobber frivillig på julaften. Og om jeg ikke får sett det den dagen blir de helt feil å se andre dager.

    6. Åh, i år skal jeg se Alle Filmene!!! 🙂 Tror egentlig jeg bare setter på Netflix og TV og lar det gå fra 1. desember. 😀 Gleder meg helt sykt jeg også, det blir så bra nå! 🙂

    7. Hjemme alene står høyti kurs, og jeg er litt sånn mini-starstruck siden jeg en gang i fortiden har vært på treningsleir sammen med en av søstrene i familien. (Og forøvrig banket henne… det var hun ikke vant til!) Ellers er Harry Potter stor og jeg fikk en ny favoritt i “Paddington i London” her for ett par år siden. Og så er det en film jeg ikke husker navnet på, men hvor manus tyder på at Bill Bryson har hatt med boken å gjøre. Handler om noen gutter på 50-60-tallet, en lampefot som ser ut som et dameben med nettingstrømpe er en viktig rekvisitt. Hovedpersonen får skytevåpen i julegave (var det det som kalles be-be gun?) har ikke sett den på et år eller to, men håper den dukker opp i år. Også en engelsk film som jeg tror heter “Boxing day” og som har all den tørre, dystre humoren man bare kan ønske seg….

    8. Kom på en til! Bad Santa, med Billy Bob Thornton! En annerledes julefilm, definitvt for voksne. Og så månjeg mok se Grinchen i år. Det er lenge siden

    9. Her står julefilmene høyt!! Hjemme alene 1 og 2, Julenissen 1-3, så har vi jo alle julefilmene på netflix… Hærlig tid

    10. Santa Claus the movie, fra 1985 😍 forteller historien om hvordan nissen oppstod. Og, Tante Pose!! Ingenting gir så mye humring og julestemning som kveruleringen mellom tante pose og bestefaren 😂😂

    11. Alene hjemme er førsjulsmoro, og “den ordentlige jula” starter lille julaften med hele familien oppi sofan, popcorn og Polarekspressen. Vi tror alle litt på julnissen etterpå…. (vi har forbud mot å se den filmen noen annen gang i året).

      1. Ja nei, det er ikke lov til å se julefilmer andre ganger i året nei. Og Askepott er KUN julaften. Alt annet er galskap, hehe. I år planlegger vi for øvrig å sette opp treet 01. desember! 😄

    12. Før jul: Tante Pose, Love Actually og Hjem til jul! På julaften: Tre nøtter til Askepott og Carl Bertils jul!

    13. Men hva med den gamle, fantastiske filmen “It’s a wonderful life” av Frank Capra? Sikkert nesten helt umulig å finne, men akk så nydelig.

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg