Hvilken årstid liker du best?

Vi er på vei til skolen og 7-åringen spør meg mens han sparker toppen av en snøklump, så en haglebyge av isete snø spruter utover veien.

– Pappa, hvilken årstid liker du best?

Jeg har jo tenkt over dette mange ganger før, men på vei inn i en helt ny årstid synes jeg spørsmålet fortjener en ny vurdering.

For alle årstider har sine fordeler og ulemper. Samtidig ble jeg også nysgjerrig på hva alle andre mener.

Først tenkte jeg at alle selvfølgelig ville mene det samme som meg, men så viste det seg at min egen sønn, mitt eget kjøtt og blod, mente det stikk motsatte av meg!

Han svarte nemlig vinteren. Jeg ser den altså, vinteren er fin. Han elsker å ake, man kan gå på ski, også smaker det så utrolig godt med en kopp kakao når man kommer inn igjen.

Dessuten opplever jo han stort sett bare det som er fint med vinteren. Han slipper unna endeløs snømåking og skraping av bilvinduer. Vi kler opp barna i 98 lag med ull så fort det tikker inn en blå på gradestokken, så ikke fryser han spesielt mye heller. Og han legger seg så tidlig at sene sommerkvelder i solnedgang blir det uansett dårlig med.

For ham er vinteren et leke-eldorado, men selv om vinteren definitivt har mye fint for seg, med langrenn på fjellet og appelsiner i solveggen, så kommer jeg ikke helt forbi at vinteren føles unødvendig lang, kald, trist og mørk. Det er så mye slaps og søle!

Heldigvis bringer vinteren også med seg julen, som for mange, undertegnede inkludert, er et av årets desidert største høydepunkt. Men innkapslet i en lang, lang vinter, blir julen mest som et deilig kirsebær på toppen av en bitter kake.

Da liker jeg bedre våren. For våren er når alt springer til liv.

Ut av dvalen spretter fargerike blomster, fuglene vender nebbet hjem og verden blir grønn igjen! Det er en fantastisk tid full av lys, liv og optimisme. Verden våkner fra dvalen. Plutselig møter man naboer man ikke har sett siden november og alle gleder seg over sol og lengre dager.

En del regn og lukten av hundebæsj som spretter opp som paddehatter fra smeltende snøfonner må dessverre påregnes, men det er det verdt. Nå skal landet uansett ryddes rent og gjøres klart for 17. mai.

Så er det sommeren. På beste dager selve indrefileten.

For når sommeren virkelig føler seg og viser seg i all sin prakt, da er den vanskelig å slå.

Når man kan være ute hele dagen, bare herje på stranden, leke med livet og kjenne solen flørte med kinnene, før man avslutter dagen med en lun og deilig sommerkveld med en god bok og et godt glass med noe forfriskende kaldt, da er sommeren uslåelig.

Men så er det også de andre dagene. Når sommeridyllen renner vekk mellom sprekkene. Når regn erstattes med regn og man forbanner at man noensinne dro på hytta.

For regn i april er liksom forventet, men på en sommerdag med bilen fullstappet med strandsandaler og vannmelon, føles regnet som et hån. En fornærmelse. En bortkastet dag.

15 grader på en overraskende vårdag, er ikke det samme som 15 grader i juli.

Så er det høsten. Kakaoen, strikkesokken og godbokens høytid.

Høsten er litt som vår, bare uten optimisme. For alt dør om høsten. Fuglene stikker og bladene svalestuper mot marken.

Med alle sine fargespill og natur i voldsom endring, er høsten visuelt vakker, men også lunefull. Det er en poetisk tid med melankolske undertoner. For vinteren er på vei og det er ingenting man kan gjøre med det. Dagene blir bare kortere, mørkere og kaldere.

Det er en tid man hele tiden må jobbe med å gi slipp på sommeren. Er det sensommer fortsatt eller er vi nå over i høst?

Og det kjennes på kroppen, for alt føles fort ganske kaldt, surt og ufortjent. For kroppen kommer fra sommer, og 5 grader om høsten er ikke som 5 grader om vinteren.

Det er som et slag i magen når du ikke ser det komme. Og når du reiser deg, er det vinter.

Derfor velger jeg meg våren.

For våren er som et vorspiel til sommer. Det er da alt våkner til liv, det er da man har lengst tid å glede seg over livet i korte klær. Mai er på vei, sommerferie, varme bad, lune kvelder, sykle rundt, spise is, spille fotball og leve som kjøpmenn.

Så får det bare være at jeg som nordmann nesten er programforpliktet til å like vinteren, men jeg velger meg altså våren. Uten tvil. Og nå er den snart på vei ❤️

/ Vinter, vår, sommer eller høst – Hvilken liker du best? ❄️🌱☀️🍂

17 kommentarer
    1. Høsten, alle deilige lukter og farger. Men ingenting slår en skikkelig norsk sommerdag, spesielt ikke hvis det har bøttet ned dagen før❤

    2. Jeg er nesten enig med sønnen din: jeg har vinteren på andreplass bak høsten.

      Høsten er desidert best, ALT er bra med høsten: fargene, lufta, kvelds- og morgenmørket som kommer krypende, temperaturen som faller, den første snøen og ikke minst det faktum at alt vær er bra høstvær!

      Nummer to er altså vinteren med kulde og snø, gjerne masse av begge deler. Vi litt lenger nord i Vestfold ble jo velsigna med 30-40 cm snø i går og i natt, og jeg koste meg med å måke snø en og en halvt time før jeg dro på jobb i dag! Mitt motto er at det kan aldri bli nok, og hvertfall ikke for mye snø. Det bare slutter å være for lite snø på et tidspunkt, og det er når det ikke stikker stubb og strå opp av snøen på jordene.

      Hårfint bak vinteren kommer sommeren, og som helgelending er jeg ganske lett å gjøre fornøyd værmessig om sommeren. Får jeg et par uker med 20-25 grader og sol i løpet av mai, juni, juli, så er jeg klar for høsten. Det eneste det kan bli for lite av om sommeren er tordenvær.

      Så har vi våren: den er helt avhengig av hvordan vinteren har vært. Etter en ordentlig kald og snørik vinter, så er våren fantastisk! Med snø som smelter og sildrer i takrennene, plener, jorder og vegetasjon som dukker fram igjen og blir grønn. Har vinteren derimot vært mild og snøfattig, så kommer april som et skikkelig irritasjonsmoment: da innser jeg at det ikke ble vinter på meg i år. Og så snur det, og resten av våren er bra med deilig luft og de intense fargene som kommer når alt springer ut. 🙂

    3. Veldig bra beskrivelse av årstidene 🌺 Jeg er mest glad i våren. Er ikke så glad i hverken kulde eller intens solstek (om jeg ikke kan bo i vannet) og høsten er koselig, men litt trist. Den følelsen når man kjenner at sola faktisk varmer litt, den første utepilsen med en gang gradene bikker 15 grader og blomstene som popper opp. Har også gode minner fra man var yngre og endelig kunne ta på olajakka når man skulle ut og sykle for første gang det året ☀️

    4. Vår! Snakket faktisk med søsteren min om dette idag, gleder meg til våren kommer, fuglene begynner å kvitre og blomstene titter frem! Absolutt den vakreste tiden og gir meg mer følelse av en “ny start” enn nyttårsaften!

    5. Jeg er absolutt enig med deg. Våren er fantastisk. Lyset kommer endelig tilbake i degenerasjon etter en mørk vinter. Solen begynner å varme mer og mer, og alt springer til liv igjen. 😍

    6. Våren er best! Like foran høsten. Jeg elsker våren av de samme grunnene som mange andre, ser jeg. I tillegg har jeg født to barn om våren, og smeltet snø, sola som begynner å varme og påske minner meg om de nyfødte små nurkene og den fantastiske tiden med nyfødt baby. Guttungen ble født på påskeaften i 2017, og det må være digg for å kunne feire bursdag i påsken – uansett alder!

      Vinteren liker jeg ikke lenger. Noro-angst fra november til mars, og jeg overdriver ikke når jeg sier angst. Forferdelig!

      Jeg tåler ikke den verste sommervarmen og har fobi mot veps. De sier det blir nytt vepseår i år 😭😭

      Høstens melankoli liker jeg, så lenge jeg kan holde balansen og ikke falle rett i depresjonsfella 🙈

      1. Haha, hadde du ikke skrevet at guttungen ble født på påskeaften, kunne jeg bannet på at det var Christina som hadde skrevet dette 😂
        Hadde du i tillegg til Noro-virus nevnt veisalt og snømåking om vinteren, hadde dere vært sjelevenner 😆

    7. Jeg velger meg høsten. Høsten med ferske grønnsaker og frukt. Med modne, nydelige lukter i skog og mark, sopp som bare venter på å bli plukket. Og alle bitende insekter, som ødelegger en del av sommergleden for meg (har et barn med skikkelig allergi for insektbitt), har forsvunnet. Fargene når løvet på trærne dør. August/september er definitivt favorittmånedene, tett fulgt av april/mai. Så kommer desember. jeg er nok litt sær! men synes synd på deg i fjor, da! da gikk det jo fra full vinter til full sommer på tre dager. Lite vår å nyte, med andre ord….

    8. Vår kanskje. Da blir man bare overrasket og glad når sola kommer frem. På sommeren blir jeg heller skuffet om det ikke skjer, om du skjønner. Men liker også sommeren veldig godt! Vanskelig valg

    9. Liker uten tvil våren best! I podcasten Krisemøte beskrev Kyrre Holm Johannessen våren som “årstidenes fredag”, og jeg føler det akkurat på samme måten. Når man venter på noe godt liksom 😉 Lørdag er liksom alltid godt, men på fredag har man hele helga foran seg 😉
      Men mitt nye favorittsitat om høst må være det du skrev over her: “høsten er litt som vår. bare uten optimisme”. For høsten er fin visuelt, men da venter man (jeg) desverre ikke på noe godt 😉

    10. Vet du hva, jeg har alltid hatt sommer som favoritt. Er frysepinn til tusen og vil heller svette i hjel enn å fryse bittelitt. Men så leste jeg noe du skrev (kan det ha vært i fjor?) om at våren var så fin fordi man aldri blir skuffa over våren. På sommeren klager man stort sett over regn, og vinteren får aldri nok/lite nok snø. Men er det solgløtt om våren blir man i ekstase, også gjør det liksom ikke noe at det fortsatt er kaldt. Så jeg har skifta helt og gleder meg som en unge til løvetannen titter frem og man kan ha på lave sko 🙂

    11. Vår er magisk og spesielt for oss Bergensere som regner vekk hele høsten og vinteren , er det deilig med lengre dager og solgløtt og litt mindre regn -selvom det ikkje alltid er garantert…..
      Så kommer sommeren…men det er mer sannsynlig med varm vår enn hot summer her borte så elsker eg våren…og jul selvsagt,men det er en høytid ikkje en årstid…eller.noen bloggere gjør det til en 3 mndr lang høytid….altså like lang som andre årstider 😀

      Ellers er Morsdag, Farsdag, -selv uten både mann og pappa – Valentines – samme som forrige dag -og 17 mai andre favoritter <3 Elsker å feire, om enn bare litt <3 men JUL er kransekaken

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg