Hvem setter lyden på 17???

Man tror man kjenner et menneske, men denne uken lærte jeg noe om Christina jeg ikke helt vet om jeg kan leve med 😱🙈

For se for deg at du sitter og ser på TV. Det er litt for lavt, så du må skru opp lyden. Går du for et helt vilkårlig tall på et greit volum, eller lander du ofte på partall eller oddetall?

Altså: Hvis lyden er ok på volum 23, er det ok for deg? Det er det nemlig ikke for meg!

Jeg vet ikke om det er tegn på galskap eller helt normalt, men jeg takler altså ikke å ha TV-lyden på et oddetall.

Så selv om volumet er helt greit på 23, må jeg opp på 24 før jeg kan gi meg. Aller helst vil jeg lande på et rundt tall (20 eller 30), men jeg kan nøye meg med et partall.

Og det som enda verre er, jeg kan ikke gå ned fra 25 til 24 og stoppe der. Nei, da må jeg i så fall gå ned fra 25 til 23 og så opp til 24 igjen.

Er det rart? Det har alltid virket så normalt, men når jeg leser det nå, ser jeg at det heller mot galskap.

Men det er greit, jeg har levd fint med det hele livet. Men det var frem til her for noen dager siden…

Dette med TV-lyden kom nemlig opp under innspillingen av denne ukens episode av Gjesterommet, og jeg trodde ikke mine egne ører da jeg hørte hva Christina hadde å si om saken.

Hun setter nemlig lyden på 17! Hvem i all verden setter lyden på 17???

19 er enda verre! 😳🤢

 

Jeg var sekunder fra å løpe ut døra og aldri komme tilbake, da hun heldigvis kom med en fornuftig forklaring. Hun gjør det nemlig helt bevisst – nettopp for ikke å bli spist opp av den slags tall-galskap jeg holder på med.

Det kan jeg respektere, for det betyr i hvert fall at hun anerkjenner at dette er en greie.

Og det var akkurat det som fikk meg til å begynne å lure: Er det andre som har det sånn? Er det andre som bryr seg om lyden står på 23 eller 24? I så fall, hvilken side står de på? Finnes det faktisk de som mener at oddetall er veien å gå her i livet? Bare tanken gir meg frysninger 😅

Legg veldig gjerne igjen et pip i kommentarfeltet!

Vil du høre mer om Christinas forklaring på det forferdelige tallet 17, finnes det i den dagsferske episoden av podcasten Gjesterommet 😄

Hør Gjesterommet på iTunes, Spotify, søk opp “Gjesterommet” i din podcast-app, eller hør direkte her:

/ Volum 24 4 life 😎👊

41 kommentarer
    1. Haha kjenner meg igjen. Mitt tilfelle et dog litt annerledes. Det må enten være på 5 eller rundt tall.. 15, 20, 25, 30.. har funnet ut at 25 er perfekt. Men må jeg justere litt så må jeg altså enten fem opp eller fem ned.
      Hvis jeg er på besøk en plass og lyden feks er på 26..da er det like før spasmene tar meg. Så ja, jeg skjønner greia di. Jeg tror allikevel at det er vi som er sære på dette punktet..hehe

    2. På TVen MÅ det være partall, noe annet er uaktuelt 😂
      I bilen derimot, MÅ det være 15, 20, 25, 30 osv. 😂
      Forstå det den som kan 🙈

    3. Du beskrev nettopp samboeren min😲😁 Han klarer ikke se på TV hvis jeg «tilfeldigvis» stopper på et oddetall🤣 Da er det huff og haff og sukk og endre volum til et passende tall som er akseptabelt for å kunne se på TV 🤣🤣

    4. Partall….. På radioen i bilen, på badet og på tv😄 Kjenner jeg får litt vondt i magen når det ikke er tall på volumet i arbeidsbilen og jeg bare må stille inn på noe random🙈🙈🙈
      Jeg forstår deg veldig veldig godt😄 Det går faktisk ikke an å ha det på oddetall, det er de som er gale, ikke vi 😂😂😂

    5. Kjenner meg igjen, ja. Rundt tall, partall eller nærmeste femmer funker. Alt ettersom hvor stor forskjell det er på lydnivået mellom tallene.

      Samme gjelder temperatur i bilen. Jeg sitter daglig i andres biler og får helt åndenød når de har halve grader på varmeapparatet i bilen! Hvem f*** er det som har HALVE grader i bilen, liksom?? 21,5°? Wtf? Det må være enten 20° eller 22°! 😅 Jeg kan godta oddetall, men spar meg for halve grader, ass! 🤣

    6. Man kan da ikke sette lyden på et oddetall!!! Jeg er skikkelig partallsmenneske, så det er mye som ikke kan gjøres i oddetall. 1, 3 eller 5 smågodt? Gløm det!

    7. Skjønner ikke problemet!!?? Jeg følger med på Tv-en når jeg justerer lyden, setter volumet på nivået som er behagelig for ørene der og da. Samme når jeg kjører bil og må justere volumet, jeg bruker ørene og ikke øynene for å finne passelig lydnivå🤔😅

    8. Jeg er som Senja -damen, vil helst ha det så jeg kan høre greit. Ikke alltid jeger gjennom dette, da samboeren vil ha mye lavere for ikke å forstyrre naboer. Heia teksting! Men det spørs om det da vil snike seg inn andre hang -ups for enkelte 😀

    9. Må ha partall i alt… Spesielt om det er noe noen sier eller noe jeg tenker på som jeg hekter meg opp i. Om den setningen har oddetall, brekker jeg det ned i ord. Er det fortsatt oddetall, brekker jeg det ned i bokstaver. Funker ikke det, er det på stavelser. Og så legger jeg til ekstra stavelser i hodet for å få det til å fungere. Tror det må være en form for diagnose på dette… “Partallism” eller noe. Og selvfølgelig skal volumet stå på partall! 34 for min del. 3 tallet irriterer meg, men hører ikke lyden på 20 tallet og må ha hørselsvern på 40 tallet, så kompromiss siden det er et 4 tall der også.

    10. Jeg setter lyden på hele femmere på tv‘n eller i bilen. Filmlyden på sorrounden er ikke så nøye Der er det ofte partall. Bryr meg heller ikke hva andre setter lyden til.

    11. Min samboer er helt ekstrem på å unngå partall, og gjør det helt bevisst. Jeg får fullstendig kløa når jeg ser at han stiller vekkerklokka på 06.31, 06.23, 07.19 osv.

    12. Partall, nærmeste 5′ eller rundt tall.. på alt. Alltid. Får helt åndenød hvis det står på “feil” tall – men jeg veit at jeg er syk i hodet, så sier ikke noe til noen.. Bare forandrer i stillhet..

    13. Lyden blir der den er behagelig for min del, uavhengig av tall. Føler meg plutselig litt unormal her nå 😆

    14. Lyd må på partall, sånn er det bare.
      Det går heller ikke an å spise bare 1 pastill, det må være 2.
      God helg 🙂

    15. Jeg må ha lyden på 5, 10, 15 osv. Og jeg får fnatt om andre ikke gjør det samme. Sitter jeg i en taxi eller noen andre kjører, og lyden endres, da må jeg si ifra 😅

    16. Han jeg er gift med må ha lyd på enten rundt tall (eks. 30), halvrundt tall (eks. 35) eller kvartrundt tall (eks. 32,5 eller 37,5)… Ingenting i mellom er greit😅

    17. Ååååå så godt å høre at det ikke bare er meg!! 🤩 Det samme gjelder lyden i bilen forresten, og generelt alt annet😄 Man gjør ikke ting i oddetall, så lenge det kan gjøres i partall – sånn er det bare😁👍

    18. Er du gæren?😱 kan jo ikke ha på på 24!🙈nei, her er det hele 5-tall som gjelder😅 10-15-25-30👌🏻

    19. Aller helst vil jeg ha lyden på et primtall, og det betyr jo at det må bli et oddetall..Men jeg prøver å ikke bry meg. 17 er forresten ganske perfekt lydnivå!

    20. 7 her. Utelukkende fordi det er det passelige volumet. Er nok mer fan av partall. Men det begynner å demre for meg… tror kanskje min mann har samme problem som deg. Skal undersøke saken 😂.

    21. Samme her!! Lyden må stoppe på et partall. Og etter å ha levd med meg i 10 år har sambo blitt lik 🤣 så ikke gi opp Christina enda, det er fortsatt håp 😁😁🤣

    22. Jeg får rykninger i øyet og frysninger nedover ryggen av oddetall 🙄 alt er partall her 🙋‍♀️

    23. Det er nok bare tvangstanker /handlinger at du henger deg opp i at det må være partall😂 .
      Man kan jo bli fiksert og stresset over det vis man ikke får det slik som man vil ha det .
      Er bra Christina utfordrer dette ,for hva er det verste som kan skje om du velger å ha lyden på 17 hele uka ?raser huset i hop ?eller blir det krig ?
      Så her Petter må du bare utfordre det og bevisst kun sette volumet på oddetall fremover 😂hihi .lykke til 😊hilsen «psykologen «

    24. Jeg har aldri tenkt over hvilket tall det stopper på, men kommer garantert til å gjøre det framover. 🤣

    25. Kjenner meg veldig godt igjen 😅
      Tven må stå på partall, samme hvilket partall bare det er partall. Får helt spader om noen setter lyden på oddetall, må ta meg kraftig sammen for å ikke røske til meg fjernkontrollen og korrigere 🙈
      I bilen så blir det nærmeste femmer – 5/10/15/20/etc. Kan ha på partall, men liker det best på nærmeste femmer.
      Jeg er lik med for eks. non stop, smarties, saltstenger – må ta to og to om gangen 😆

    26. Partall eller nærmeste femmer her også! På både radio og tv. Men at Christina faktisk hadde tenkt på at dette var en greie og bevisst gjorde det motsatte er jo en tankevekker. Vi er kanskje ikke helt normale som mååå ha det på oddetall, men hun legger waaaay to much inn i hele saken og har begynt å jobbe mot den. Haah… det kaller jeg galskap! 😛 hehe

    27. Jeg grøsser av partall!! Kan ALDRI, under noen omstendigheter, stoppe på partall om det er opp til meg. Og det skal helst havne på noe som slutter på 1, 3, 7 eller 9 – for slutter det med 5, kan det ganges med to og bli et partall igjen.. Alltid hatt det sånn, men egentlig ikke vært det bevisst før jeg ble sammen med kjæresten min, som gjerne kan tenke seg partall. Han er heldigvis ikke like bevisst det som meg, så her får jeg trumfet gjennom 😛

    28. Stopper der lyden er bra! For å starte en annen diskusjon: Når jeg setter på alarmen på mobilen for når jeg må stå opp, setter jeg den gjerne på 05:37. Dette fordi 05:35 er litt for tidlig (vil sove lengst mulig), og 05:40 er litt for seint. Samboer tror jeg er gæærn, jeg sier det er dere som må forholde dere til spesifikke tall som er gærne 🤪

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg