Hvem eier champagnen??

Er ikke dette det rareste du har hørt? Hjelp meg å oppklare mysteriet!

For i går hadde Christina bursdag. Tidligere på dagen hadde jeg vært ute på sykkeltur med 7-åringen og på vår strabasiøse ferd gjennom rurale strøk, la jeg merke til en skråning der Christinas favorittblomst sto tett i tett.

Liten, vakker, velduftende og giftig, en lunefull blomst for kjennere. Liljekonvall.

Perfekt, tenkte jeg. Hit stikker jeg tilbake i kveld.

Kvelden kom, barn ble lagt og jeg sneik meg ut døra. Skal bare ha noe på butikken, sa jeg, og listet meg ut på trippende tær.

Noen minutter senere ankom jeg området og hele skråningen var full av nydelige små liljekonvaller. Solen hadde begynt sin ferd mot horisonten, men enda var det godt og lyst.

Tilfeldighetene skal ha det til at jeg har blitt litt hektet på ”Truecrimepodden” i det siste, en podcast der man tar for seg alle de grusomme detaljene i uløste drapssaker.

Det er ikke en podcast for sarte mager og frynsete nerver, og etter at jeg begynte å høre på den har sovet betraktelig dårligere enn før. Som allerede var ganske dårlig. Derfor var jeg allerede ganske frynsete der jeg sto langs en øde landevei, sent en kveld og plukket blomster. Alene. Men jeg er en voksen mann, tross alt, kan ikke la pysenervene ta overhånd.

Så jeg satte på meg øretelefoner, skrudde på podcasten og skred til verks. Kom små blomster, la oss sanke bonuspoeng.

Men ikke mange minutter senere, så jeg plutselig noe som skinte i gresset. Halvveis gjemt under pinner og rask. Noe av glass. Sikkert søppel. Tenkte jeg kunne gjøre en god gjerning og plukke det med meg, men da jeg nærmet meg så jeg var det var.

En flaske champagne.

Moët.

Uåpnet.

Hæ?

Jeg plukket den opp, vendte på den og ga den noen raske dunk, slik en nysgjerrig ape ville gjort. Og ganske riktig: Korken sto i, flasken var intakt.

Dobbelt-hæ!

Hvordan?

Hvorfor?

Asså..

Hæ?

Jeg står i skråningen av en lite trafikkert bilvei midt uti ingenmannsland, hvem i all verden ville lagt en flaske champagne her? Og hvorfor?

Kan noen ha rappet den og gjemt den her? Er den lagt her med vilje eller kastet ut fra en bil? Er den glemt eller er noen på leting etter den??

Jeg fikk frysninger. Plutselig var det som om den mystiske kvinnestemmen fra Truecrimepodden begynte å viske meg i øret.

Peter befant seg alene i skogen og det begynte å bli mørkt. Hvem kunne ha lagt flasken der? Og lette de etter den? Det var ingen tegn til liv, men plutselig hørte han det rasle i buskene. Var det morderen?

Da fikk jeg selvfølgelig helt panikk og gjorde det enhver voksen mann i min situasjon ville gjort: Løp til bilen det raskeste jeg kunne, med halen mellom beina og flasken under armen.

Så nå sitter jeg her med tusen spørsmål, en mystisk flaske champagne og en haug med konspirasjonsteorier.

Hvem er den sin? Kan det være ungdommer som har rappet den fra barskapet til foreldrene og gjemt den i skogen? Kan den være stjålet av fulle gjester i et bryllup, som senere har fått kalde føtter? Er den helt vanlig tyvgods? Kastet ut av bilen under en vill biljakt med politiet hakk i hæl?

Jeg skjønner ingenting. Jeg mener: Hvem i all verden kaster dyre champagneflasker i grøftekanter??

Legg gjerne igjen en kommentar hvis du har noen teorier, eller også om du ønsker å gjøre krav på flasken. Men da skal du ha en rimelig vanntett forklaring ass, haha!

P.S. Hvis ingen melder seg, ryker flasken under lørdagens Eurovision-finale 😉

10 kommentarer
      1. Oh nooooo! Det hadde vært tragisk. Men to ting som taler mot den teorien: 1. Flasken bærer preg av å ha ligget ute lenge. Om man planlag et frieri så møysommelig, ville man vel ikke tatt sjansen på at en idiot på tur (les: meg) kunne finne den. 2: Den lå ikke så flott til som i det siste bildet. Jeg la den blant lille blomster, fordi det så finere ut enn halvveis begravd i buskas 😁

      2. Oh nooooo! Det hadde vært tragisk. Men to ting som taler mot den teorien: 1. Flasken bærer preg av å ha ligget ute lenge. Om man planlag et frieri så møysommelig, ville man vel ikke tatt sjansen på at en idiot på tur (les: meg) kunne finne den. 2: Den lå ikke så flott til som i det siste bildet. Jeg la den blant lille blomster, fordi det så finere ut enn halvveis begravd i buskas 😁

    1. Haha 😂 ikke min altså, vet dette ikke er noen reklame, men husk alkoholloven da, så du ikke får helsedirektoratet på nakken 😉

      1. Takker for advarsel, hehe. Tenkte på det, men fant at jeg synes det var innafor. På ingen måte reklame nei, bare en flaske i skogen, så jeg håper fornuften seirer. Brannfakkel: Brude ikke vært lov å reklamere for junk food, når nye tall viser at “vestlig kosthold” tar livet av flere mennesker enn tobakk, men det er liksom greit. Just sayin´ 😋

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg