Hele landet i kollektiv fyllesyke

Jeg har alltid sagt at julen er over så snart papiret forlater den siste pakken under treet. For gaveåpningen på julaften, stappmett på ribbe og riskrem, er julens absolutte klimaks.

Men med årene har jeg innsett at romjulen har sine helt egne kvaliteter den også. For etter den store festen, er det som om landet går inn i en periode med kollektiv fyllesyke.

Vi står opp sent, vi holder oss på sofaen, vi slapper av, vi rydder litt. Noen lunter kanskje en tur med hunden, andre lufter skiene på fjellet, men ikke så fryktelig mye mer enn det. Ingenting av verdi blir gjort i romjulen.

Jeg merket det spesielt da jeg dro på butikken for å kjøpe frokost i går tidlig. Jeg hadde bare raskt sjekket klokken før jeg dro, men da jeg kom til butikken måtte jeg dobbeltsjekke igjen. Var klokken 03 på natten? Nei da, den var 08.30, men hele verden sov.

Og mens jeg sto der dønn alene på en ensom parkeringsplass, omgitt av kjølig blått lys, den typen lys man alltid ser før det store slaget, slo det meg: Har zombie-apokalypsen inntruffet og jeg gikk glipp av festen? Eller har hele landets befolkning reist på juleferie og etterlatt meg alene i Norge, som Kevin i Home Alone?

Men nei da, det var bare romjulen. Tiden for å puste ut etter julens strabaser og lade opp til et kliss nytt år. En fin tid, en rolig tid, en merkelig tid.

En tid der tiden står stille i en slags kollektiv meditasjon. En tid for laaange frokoster. Og jeg liker det.

Og da jeg gikk ut med søppel i dag, møtte jeg to naboer på tur. De skulle bare lufte hunden, men gjorde store øyne da de så meg. Sikkert fordi det var det første mennesket de hadde sett på 4 dager.

Eller kanskje på grunn av den underfundige dresscoden, der jeg sto i superundertøy og crocs, og følte meg som en slags definisjon av romjulen.

/ Romjulen er de rareste dagene i året 😆

10 kommentarer
    1. Romjula e jo det som verkeli e jula! 😀 dagan før julaftn og selve julaftn e jo ofte noka stressfylt….. men romjula… i romjula senke pulsn sæ, nære og kjære bruke tid ilag, brettspell bli funne fram, julepålegg, julemiddaga, julegodteri og juledesserta bli fortært, og ikkje minst så e det den der goe, døsie romjulsstemninga som senke sæ over heile tilværelsen. Der e ingenting som e deiliar enn den late romjula spør du mæ 😀

    2. Går alltid i surr i romjulen. Er butikken åpen? Er det søndag? Er det 2020 denne uka eller neste? Når var sist jeg dusjet? Hehe neida, den siste der klarer jeg (utrolig nok) å huske. Men romjulen er tiden man bare lever i sus og dus, er helt nydelig! Et glass vin til frokost? Hvorfor ikke! Hehe, nyt de siste dagene! Ønsker dykk en god start på 2020! 🙂

    3. Romjula for min del er smått litt kaos, plutselig stengte butikker og jeg aner jo ikke hvilken dag det er for det er jo juleselskap etter juleselskap. En liten boble rett og slett.

    4. Romjulen etter man har fått barn er helt fantastisk og jeg elsker all tiden vi har sammen og med familie fra land og strand.

    5. Veldig mye av verdi blir gjort i romjula – tid med barna. Har man barn, familie og gode venner er romjula fantastisk. Har man ikke det så er den kanskje det motsatte dessverre. Jeg skal nå stresse meg gjennom 51 uker før den endelig kommer igjen.

    6. «Ingenting av verdi blir gjort i romjulen». Romjula er den tida på året vi i min familie gjør det som absolutt har størst verdi – tilbringer tid med venner og familie – der ingen stresser! 🙌🏻

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg