Heia dugnad!

Jeg husker så godt da jeg var yngre og bodde i Oslo. Dugnad var det aller siste jeg hadde tid til. Ikke fordi jeg var så fryktelig travel, jeg bare gadd ikke. Tenkte at dugnad var noe fordømt tullball. Fly rundt med en gjeng gamlinger og prate om været, mens man raker litt løv og jobber gratis? Nei, da spretter jeg heller en pose potetgull og setter på en film.

Og det verste er at jeg gjorde en aktiv innsats for å slippe også. Kunne gjerne finne på å halte de siste 100 meterne inn mot døra, bare sånn i tilfelle noen så meg. Skulle gjerne deltatt asså, men eh.. tråkka over.

Men så får man barn da, også blir man litt eldre og litt mer moden i nøtta og innser at dugnad får verden til å gå rundt.

I morgen, når de små tottene i barnehagen kommer løpende inn porten, vil de bli møtt av en barnehage som skinner som et sølvsmykke. Nyvaskede vegger, nyraket grus, 350 tonn med kvist og løv og drit fjernet.

Litt av det har jeg bidratt med. Og det gjør meg skikkelig stolt!

Dessuten er det jo supertrivelig! Ta seg en kopp kaffe og prate litt skit med folk man sjeldent møter til vanlig. Andre foreldre eller folk i nabolaget eller hvor enn dugnaden er.

Jeg skal ikke være skinnhellig og si at jeg får deltatt på alle dugnadene jeg har blitt invitert til i år, for med aktiviteter og båtplasser og alt man har, så blir det jo ganske mange i løpet av våren, men hvis alle etterstreber å delta på de dugnadene man kan, så utgjør det en stor forskjell.

Jeg tror mange vegrer seg fra å delta, fordi man tenker at det bare er masse arbeid og slit til liten nyte, men mange hender små, blir fort en stor ”Å.. shit så fint det blir!”

Og jeg mener, hva er vel litt rolig innsats i bytte mot kaffe, kaker, skitprat og en samvittighet som skinner som en sol.

Så heia dugnad! En kveld på sofaen smaker dessuten langt bedre etter et par timer i sola med saft og rake 😊🇳🇴

1 kommentar

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg