Håpløs pappa blir kul igjen

I det siste har kompisene stått høyt i kurs hos 7-åringen. Spille fotball på løkka, samle Pokemons og snakke om ting som pappa ikke kan noe om. Og jeg skjønner greia. Kompiser er kompiser, pappa er pappa.

Men for noen dager siden lastet vi ned et spill på barnas Nintendo Switch. Et spill en av kompisene har, som visstnok skulle være skikkelig kult.

The legend of Zelda: Breath of the wild.

Riktignok 12-årsgrense, men jeg tenkte jeg kunne prøve det først og godkjenne. 1 minutt uti og pappa godkjenner. Gir fra seg kontrollen, går og gjør noe annet.

Etter en halvtimes tid kommer pappa tilbake for å prøvespille litt. 7-åringen har allerede rukket å bli bedre enn jeg noensinne kommer til å bli. Skjønner alle knappene, vet hvor han skal, jobber som en proff.

Men jeg er gammel gamer, gi meg kontrollen, så skal jeg vise deg hvordan det skal gjøres. Sier pappa. Og ødelegger først det beste sverdet hans, før jeg kaster det andre på havet.

Guttungen rister oppgitt på hodet.

Pappa.

Er.

Håpløs.

Jeg kjenner at jeg blir litt skuffet selv. Skytespill, bilspill, fotball og krig, det har alltid vært min greie. Nå har jeg tydeligvis mistet det. Jeg som alltid var en fryktet fiende på slagmarken, nå ser guttungen på meg som om jeg har tisset på meg.

Flaut, pappa. Pinlig.

Så går jeg min vei. Hodet senket. I skam.

Men det går ikke lang tid før han roper på meg. Trenger litt hjelp likevel. For det er én ting jeg kan som han ikke kan: Engelsk.

Så nok en gang får jeg plass i sofaen, men denne gangen som tolk. Han spiller, jeg oversetter, grei avtale det. Kan ikke risikere at flere sverd går på sjøen.

Så vi jobber oss gjennom landskapet og nedkjemper både fiender og trøblete engelske ord. Sammen. Vår nye, rare hobby.

Men så, plutselig og helt uventet, møter vi et monster så stort og skummelt og vanskelig at guttungen umiddelbart innser at han er sjanseløs. Dette beistet lar seg ikke beseire, slaget er tapt.

Da innser jeg det: Dette er min sjanse. Endelig kan jeg ta æren tilbake og gjøre opp for det der med sverdet.

Så jeg river til meg håndkontrollen, heiser sverdet og løper rett mot det gigantiske utysket. Jeg taper igjen og igjen, men nekter å gi meg. Og for hver gang jeg taper, lærer jeg noe nytt. Til slutt skjønner jeg hvordan kampen kan vinnes.

Angriper nådeløst, hopper unna motangrep, bytter våpen, finner nye, jobber som en helt. Og til slutt deiser det store monsteret i bakken med et digert brak. Pappa står seirende tilbake.

Guttungen ser på meg med et blikk som om han har møtt Elvis. Sjokk og vantro. Geipen hengende helt nede på gulvet. Pappa..?

Han kan ikke tro det. Pappa, den dårligste spilleren han vet om, er flinkere enn alle han kjenner. Pappa har klart det umulige. Pappa er best i verden.

 

/ Og vips så var pappa plutselig litt kul likevel 🤓👍

16 kommentarer
    1. Flott at du spiller sammen med sønnen din,MEN aldersgrensen på spillet er der for en grunn.Veldig dumt at du ikke bryr deg om den,da du samtidig sender ut et signal til alle som følger deg at så lenge far har sjekka så er det ok. Dette er dumt også fordi ungene snakker sammen og legger press på foreldrene sine for at de også skal få et spill som de faktisk er fem år for unge til å få. Hva med barn som kommer på besøk, lar du dem også spille, eller sjekker du med foreldrene om det er OK først?
      Som mor både til en på 18 og en på 7 har jeg vært igjennom og står midt oppi IPad,PlayStation og Nintendo Switch.Er det en ting jeg har lært så er det at vi foreldre må stå sammen om å ikke presentere spill som barna ikke er gamle nok til å spille.Det å finne riktig balanse på spilletid/annen aktivitet er vanskelig nok uten å skulle ha endeløse diskusjoner om hvilke spill de andre får lov til å spille.
      Du er jo ellers ( etter mitt syn) en oppegående far, slik du fremstår på bloggen i hvertfall,så kanskje var meningen din her å provosere?

      1. Helt enig i at aldersgrenser burde holdes, vi lager for eksempel ikke sønnen vår få spille Fortnite, men akkurat i dette tilfellet tillot jeg et unntak. Jeg synes det må være lov å se an innholdet. Slik jeg har forstått settes ofte denne 12-årsgrensen på spill mest på grunn av muligheter for in-game kjøp.
        Har hatt mange diskusjoner om hva andre får lov til å spille, f.eks Fortnite, så skal ikke la andre få spille spill de kanskje ikke får lov til her. Dette er vår lille greie. Akkurat nå rir vi rundt på en hest og samler planter, blomster og epler. Vi klatrer til toppen av fjell og flyyyr avgårde med parachuten vår. Vi løser gåter, vi jobber som et lag. Vi storkoser oss og har skikkelig far-sønn-tid, og det har også verdi. Jeg er ikke for å slavisk følge alle grenser bare fordi. Jeg skjønner absolutt hva du mener, og er for det aller meste enig i alt, men jeg kan også tillate meg å kjøre i 85 i 80-sonen hvis jeg må. Selvfølgelig skal jeg være ekstra forsiktig med hva jeg sier, med en stor blogg og alt, så jeg tar med ordene dine videre, men akkurat dette spillet, som en hyggelig aktivitet vi koser oss med sammen, kommer jeg nok til å fortsette med 🙂

      2. Aldersgrensene på spill er anbefalt aldersgrense. Har selv barn på 12 og 14 som spiller mye spill da pappaen deres spiller spill selv. Jeg vet hva mine barn kan og ikke kan spille da jeg har satt meg grundig inn i hva spillene er for noe. Mine barn får ikke lov til å spille GTA, men de har fått lov til å teste God Of War som begge har 18 års grense. Forskjellen er nemlig innhold i spillet. I GTA kan man kjøpe seg hore, få seg en BJ og slå ihjel horen etterpå. I God Of War kjemper man mot onde krefter i norrøn mytologi og må bruke øks for å bekjempe dem.
        Jeg har hatt mange samtaler med foreldre til barn i klassene til mine døtre og det ligger dessverre ekstremt lite kunnskap og vitenhet om hva barna deres spiller og innhold i spillene. Her gjør Peter helt riktig med å godkjenne spillet først og spille sammen med sønnen. Men hvis foreldre blir litt mer åpne i synet om hva barn spiller og ikke kjøper alt det de ønsker seg pga kompiser og andre i klassen har, så vis heller hva som finnes av spill. Zelda er MYE bedre enn at sønnen skal spille Fortnite og ønske seg digitale klær i form av “skins” til jul og bursdag fordi man skal se kul ut for kompisene i et spill. Zelda koster ikke ekstra penger og man får en fantastisk historie med på kjøpet.

    2. Vår 1- klassing på 7 får også spille zelda 👍🏻😊 aldersgrense settes også på bakgrunn av om barna kan forstå innholdet.

    3. Sorry Peter. Han er syv år, og dere dreper noen med et sverd eller hva det nå er. Inneholder spillet slikt, er aldersgrensen der for å holdes. Her er Fortnite det store for 8-åringene!!! Vår snart 8-åring har fått klar beskjed om at dette ikke skal spilles, selv om kompisene får lov. Han liker det heldigvis ikke, og vil heller spille fotball enn å leke Fortnite i friminuttene på skolen (de lekesloss faktisk med pinner).

      Her er egen mobil det høyeste ønsket til bursdagen om noen uker. Det får de, men med klar beskjed om at Snapchat og andre SOME apper ikke tillates før de er gamle nok. Søskenbarn som er ett år eldre har, og har mot min datters vilje sendt snap til andre venner av at min datter gråter. Dette er ikke greit! Vi klarer ikke å kontrollere hva ungene gjør når vi ikke er til stede, MEN vi kan gjøre vårt for at de ikke havner i slike situasjoner, og å følge aldersgrenser som er satt der av en grunn er da et steg på veien.

      Veldig fint at dere koser dere med dette sammen, men det er mange andre spill dere kan gjøre det samme med, som er innenfor aldersgrensen. Sorry, liker deg og det du skriver, men dette innlegget likte jeg ikke at kom fra deg, selv om det er ment å få fram hyggen og samspillet dere i mellom.

      God påske:)

      1. Absolutt lov å være uenig, men jeg har vurdert det dit hen at innholdet i dette spillet er greit innafor. Man kan jo argumentere for at å drepe udyr med sverd er dårlig for barn, men det gjelder jo for alt. I Super Marios hopper man på dyr så de dør eller skyter dem med ildkuler. Stort sett alle tegneserier og ting de ser på TV, handler om kampen mellom det gode og det onde. Hvis man overdramatiserer og sier at dette handler om drap, så høres det selvfølgelig horribelt ut, men da kan man si at Postman Pat er uetisk, fordi det lærer barn å råkjøre 😆

        Vi får bare være enige om å være uenige i akkurat dette ene tilfellet og satse på at vi kommer sterkere tilbake. God påske! 😄🐣

    4. Syns du gjorde helt rett med å godkjenne selv. Det er stor forskjell på innhold av spill med samme aldersgrense som RetroTrond skriver. Jeg er mamma til 2 gutter, spiller selv og vurderer også de spill som de ønsker å spille før de får spille. Det er både kjekt for å gjøre en vurdering ikke bare opp imot aldersgrense men også ungen selv. Det kan like greit skje her i huset at de er gamle nok til et spill ifølge aldersgrensen men likevel ikkje får lov til å spille det. Minstemann får eksempel ikke spille barnespill med nok så søte zombier, fordi han får mareritt av de. Derfor er aldersgrensen en anbefaling og ikke absolutt.

      Det er greit å ikke bare se på aldersgrensen i seg selv, men også på hvorfor aldersgrensen er satt. Ofte er det satt pga grovt språkbruk. Er spillet på engelsk og du spiller i lag med ungen og oversetter for ungen, så oversetter du jo bare ikke det som er upassende.

    5. Har du prøvd spillet Rayman? Vi har det på PS4, men tror det finnes til Switch også. Helt genialt å spille sammen (coop mode eller hva det heter). Vi spiller det masse med kidsa, til og med mor sjøl synes det er gøy!

    6. Samme vurdering her i huset. Far spiller, godkjente Zelda for han og sønnen på 8 år. Aldersanbefalingen på Zelda er pga tekniske, taktiske og teoretiske utfordringer. Som jo gjør Zelda til et av verdens beste spill i følge min mann 😁😁😁

    7. Samme vurdering her i huset. Far spiller, godkjente Zelda for han og sønnen på 8 år. Aldersanbefalingen på Zelda er pga tekniske, taktiske og teoretiske utfordringer. Som jo gjør Zelda til et av verdens beste spill i følge min mann 😁😁😁

      1. Oh yes! Helt enig med mannen din 😄
        Aldersgrenser må kunne anses som vurderinger og ikke absolutte lover i alle tilfeller. Men sunn fornuft står lavt i kurs i 2019 😉
        Synd for dem, jeg stoooorkoser meg med Zelda så lenge 😄

    8. Hei ☺️ Sitter her selv med 7-åring å spiller, men vi klarer ikke finne ut hvordan vi hopper !? Noen som har tips?

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg