Grillet fisk og fruktsalat på 17. mai??

Unnskyld meg? Det er 17. mai. Spis så mange is og pølser du vil!

17. mai er barnas dag. Det er dagen de har forberedt og gledet seg til hele året. Endelig skal de gå i tog, veive med flagg, synge, juble og feire hele Norges nasjonaldag. Og spise is. Masse pølser og is!

Sånn har det væt så lenge jeg kan huske, og det er jo også litt av greia. Så sent som i dag var jeg i svømmehallen med 7-åringen og der møtte vi en supertrivelig badevakt, som med store øyne og forventning i blikket spurte guttungen: ”Hvor mange is skal du spise i morgen da?”.

Det er en greie. Ikke en liten greie, men en stor greie. Barna går i ukesvis og dagdrømmer om hvor mange is de skal spise, og da jeg var yngre hadde vi pølsespisekonkurranser i korpset.

Men det er jo 2019 tross alt, så det overrasket meg ikke veldig da det dukket opp en nyhetssak med en ernæringsfysiolog som mener vi burde sette et tak på én pølse per barn. Hun kommer dessuten med argumenter som ”Grillet fisk kan være et festmåltid” og ”Kanskje isen kan byttes ut med fruktsalat til dessert?”.

Og hvorfor skal vi begrense is- og pølseinntaket, spør du? Jo, for hvis ikke kan det få ”store konsekvenser”. Ja ha? At barna spiser et par is og pølser over normalen den ene dagen i året? Du tror ikke de resterende 364 dagene har en finger med i spillet?

Selvfølgelig skjønner jeg greia. Jeg gjør virkelig det. Selv har jeg tidligere gått ut og sagt at Halloween er en dustefeiring uten noen annen funksjon enn å pushe billig dritt og godteri på barna.

Men dette er 17. mai. Isens nasjonaldag, sommerens høydepunkt. Selve rosinen i pølsa! Ikke kom rekende med grillet fisk og gjør dette til en politisk korrekt sunnhetskonkurranse!

Jeg skjønner at det er gøy å prakke på folk dårlig samvittighet, men faen heller da. Det er 17. mai! Hvis målet er å få barn til å spise mer fisk, tror jeg det funker veldig mot sin hensikt å bruke nasjonaldagen til å tvangsfôre dem med torsk i lompe!

Men for all del, jeg antar at en ernæringsfysiolog vet hva hun snakker om. Så fortell meg gjerne hvordan det gikk da du serverte mor og far en bitte-bitteliten ribbebit uten verken svor, saus eller tilbehør på julaften, og forklarte at de måtte roe ned ribbeinntaket ellers kunne det få store konsekvenser.

Skjønner du hva jeg mener? Det er en tid og et sted for alt, og dagen før nasjonaldagen er ikke dagen.

Vanligvis er jeg ingen tilhenger av ”Det må da værra lov å kose seg”-mentaliteten, men det er 17. mai. Server gjerne fruktsalat, men la fisken bli i fryseren. Det er isens og pølsenes dag.

Finn frem flagget og drit i kaloriene – det må da værra lov å kose seg 😊

 

/ Fisk eller pøls – Ha en fantastisk dag i morgen, folkens! 😄🇳🇴🎉

* Følg Pølsehjerte på Facebook *

6 kommentarer
    1. Torsk i lompe 😂😂 Er så enig så enig med deg. Ja, fisk kan være et festmåltid, men på 17.mai da gitt…is og pølser er tradisjon og den ene dagen ødelegger ikke en dri….. !! 😃

    2. Hipp hurra for dette!
      Helt enig med deg. I år feires 17.mai på taiwansk jord, men det skal ikke sette en stopper for at femåringen skal få spise så mange is han bare vil!

      Gratulerer med dagen!

    3. Jeg er helt enig i det du sier om at barn bør få spise så mange is og pølser de vil på 17. mai. Samtidig tror jeg denne “jo mer, jo bedre” kulturen når det gjelder mat rundt høytider og festligheter er uheldig. Jeg tror denne holdningen er med på å gi barn et forhold til mat hvor kos forbindes med det å spise store mengder. Overvekt er et økende problem som kan føre til både psykisk og fysisk uhelse. Når vi er heldige og har såpass mange anledninger til å kose oss i Norge, er jeg redd denne “jo mer, jo bedre” holdningen kan gjøre det vanskelig å opprettholde en sunn vekt. Hva med å la barna spise så mange is og pølser de vil, men samtidig ikke oppfordre til å spise så mye man klarer og enda litt til?

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg