God Askepott-dag!

Jeg vet ikke hva det er med «Tre nøtter til Askepott», jeg vet bare at det ikke blir skikkelig jul uten.

For filmen er jo ikke spesielt bra, sånn egentlig. Historien er ganske ordinær, spesialeffektene er superduper u-spesiale og kvaliteten er sånn midt på treet. Men musikken, atmosfæren og stemningen er bare helt magisk.

Jeg tror det er fordi det er den ene tradisjonen jeg har klart å holde på i alle år. Og når jeg sitter der i sofaen, i joggebuksa med et par skiver julekake med brunost, da vet jeg at vi er der igjen. Det er julaften og årets beste dag har så vidt begynt.

Bak oss ligger flere uker med spenning og neglebitende venting, foran oss ligger timene som utgjør årets indrefilet. Selveste julaften. Årets beste dag ❤️🎄

Og det er noe rart ved tanken på at for nøyaktig ett år siden satt jeg nøyaktig her, og om nøyaktig ett år vil jeg sitte nøyaktig her igjen. Det er den ene konstanten i et liv i konstant endring. Og av alle rare tradisjoner et mennesker kan ha, har jeg valgt meg denne.

Årene endrer seg som en fugl i flukt, men 1,5 timer av hvert år forblir den samme. Det er noe poetisk nostalgisk over det. En hellig time der verden står stille. Kun Askepott og hennes strabasiøse ferd mot prinsens hjerte. Også meg med julekaka.

I år som i fjor og året før der, ble den hellige timen helligholdt. Barna fikk streng instruks om å være på sin beste oppførsel og farfar fikk munnkurv fra å avbryte filmen med tankesprang og innspill.

Og så, når den siste snøfilla forlater prinsehestens bakfot, fyker til værs og filmen er over, kan julaften starte. Og der er vi nå. Med tegnefilmer på tv, klementiner i klypa og årets beste timer i lufta. Julen er magisk.

Med det ønsker jeg alle mine fantastiske lesere en magisk julefeiring!

Måtte svoren bli sprø og marsipanen smake som englevinger.

Frem med godsmilet – nå er det jul!! 😄🎉

1 kommentar
    1. Finnes ikke bedre utgave av Askepott 🙂 uten den er det ikke jul. Husker nrk skippet den et par år…..KRISE kan du si. God jul, psst det finnes sjokolade som er formet som de tre nøttene 🙂

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg