Galskapens nesespray

Jeg ble nektet å kjøpe nesespray! Er dette kødd eller lever vi i en vits??

Dette hadde jeg altså aldri i verden trodd på hvis det ikke skjedde med meg selv.

For i går kveld var jeg på butikken med pappa. Vi skulle handle litt brød og pålegg, og nesespray til oss begge. 2 x Man flu er ikke noe å kødde med, så vi trengte hver vår spray.

Jeg elsker den lille mentolrusen, mens fattern kjørte au naturel.

Så da vi kom til kassa og alle småvarer var pepet forbi, spurte vi om to stykk nesespray; en med mentol og en uten.

Da så damen i kassa på oss.

– «Med eller uten mentol?», spurte hun.

– «En av hver», svarte vi.

– «Beklager, det går nok ikke».

Vi ble stående som spørsmålstegn:

– «Hva da  «går ikke»? Du holder jo produktene i hånda?»

Først trodde jeg kanskje det var et språkproblem eller en misforståelse, men nei da. Etter litt om og men kunne hun forklare at det faktisk ikke er lov å selge to nesesprayer på ett salg.

Og der står vi. To menn på henholdsvis 38 og 73 år og blir nektet å kjøpe nesespray!

Og det er da det slår meg: Hva slags latterlig vits av et system er det? Er ikke litt av meningen at når man blir 18 år, så skal man få lov til å fly på egne vinger? Trenger vi virkelig å få stappet så mange latterlige forbud opp i kaviarstjerna at det kiler bak i halsen?

Ja da, jeg vet at overforbruk av nesespray er en alvorlig ting og alt det der, men samtidig kan jeg kjøpe 15 paller med øl hvis jeg vil! Jeg kan gå inn i en butikk og si: «Hei, jeg skal ha ALL ølen dere har i butikken, alle knivene og all røyken», og de ville sagt «Ok».

Men hvis jeg hadde lagt til: «Og to nesespray», så ville de dratt i nødbremsen. Hva er det for noe tullball? Jeg er en fullvoksen mann, la meg få ta ansvar for mine egen beslutninger!

Jo da, jeg synes det er fint med logisk lovgivning, men når lakrispiper (les: godteri) må plasseres i tobakksavdelingen i tax-free-butikken fordi de LIGNER på piper, ja da må det være lov å lure på om landets politikere har luktet litt for lenge på hobbylimet.

For å gå tilbake til eksempelet, så ville det vært heeelt ok å kjøpe 15 paller med øl kl. 17.59 på en lørdag, men ikke VÅG DEG å prøve å kjøpe øl kl. 18.01 Da er du en alkoholiker i faresonen og må passes på av staten!

Og sånne ting irriterer meg. La meg slippe å måtte krangle med folka i kassa for å selge meg to nesesprayer, som om jeg var en misbruker på plata-nivå.

Jo da, jeg vet at myndighetene gjør dette for å passe på oss, men hvorfor da ikke sukker? Høyt inntak av brus og godteri kan føre til fedme, sykelig overvekt, diabetes 2 og en hel haug med andre livsstilssykdommer, så hvorfor er det ingen som stopper deg fra å kjøpe ti store sjokoladeplater? Hvis ikke man kan kjøpe dobbelt opp med nesespray, burde man ikke få kjøpe en sirkuselefants vekt i sukker heller.

Hvis faren for avhengighet er argumentet, er sukker noe av det mest avhengighetsskapende som finnes. Ingen har noensinne dødd av å kjøre to nesesprayer på likt, men klink nedpå et par kasser øl og et brett paracet, så rekker du perleporten før lunsj. Men det er altså helt innafor.

Det virkelig provoserende var at det gikk helt fint å kjøpe to nesesprayer så lenge vi delte opp kjøpet i to betalinger. Jaha? Og hvor mange liv redder man ved at man må dra kortet to ganger for å kjøpe to sprayer? Teknisk sett er det altså en ordning med tilnærmet null praktisk betydning.

Hadde det bare vært én idiotisk bestemmelse, kunne jeg sett mellom fingrene på det, men det dukker stadig opp nye ting. En bekjent av meg ble blant annet nektet å hente en pakke på posten fordi.. hold deg fast.. Pakken inneholdt alkohol og det var utenfor Vinmonopolets åpningstider!! Hva pokker? Hadde han vært 9 år med lapp fra mamma og pappa, hadde det vært en annen sak, men hva er det for noe tull?

Og det verste er at disse bestemmelsene har noen brukt masse tid og penger på. Noen har sittet i mange møter for å finne ut akkurat hvordan de skal gjennomføre det. Og da spør jeg: Hvorfor?? Er det såpass mange tilfeller av folk som har havnet på skråplanet fordi de fikk hente en pakke på posten som muligens inneholdt alkohol kl. 15.03 på en lørdag, eller fordi de fikk med seg TO nesesprayer i samme kjøp på butikken?

Alt dette forteller meg, er at vi lever i et mettet samfunn. Vi har så lite problemer, at vi bare finner på problemer. Kaster penger på ting vi ikke trenger å fikse. Herregud, hvor mye tid og penger blir årlig brukt på ting som å bestemme at lakrispiper må selges i 18-årsavdelingen av tax-free-butikken? Penger og årsverk som kunne vært brukt på ting som faktisk betyr noe.

Jeg mener, hvis Norge hadde gått tom for olje og penger på bok, hvor mange politikere hadde fått lov til å bruke dagene sine på å komme opp med antall lovlige nesespray per innkjøp da? Ingen. Med rette.

Noen ganger skulle jeg ønske at jeg var en maktgal konge med 100% vetorett på alt. Da skulle det blitt slutt på alle klovnene, tenker jeg.

«Kjære Konge, jeg ønsker å sette ned en kommisjon for å se om kanskje gulrøtter burde stå sammen med tobakk, siden de for et utrent øye kan ligne litt på store, gule sigaretter»

«NEI! Klipp håret ditt og få deg en jobb, ditt møllspiste utyske!» skulle jeg svart.

«Ærede Konge, jeg ønsker midler til en forskningsrapport som skal utrede hvorvidt makrellen føler seg krenket over å bli kalt en «feit fisk»

– «KJØSS MEG BAK, DIN KVAKKSALVER!» ville jeg svart, og fysisk sparket vedkommende over landegrensa til Sverige.

Men frem til da får vi bare leve med den stadig økende mengden galskap. Og det virkelig store spørsmålet nå er jo: Hva blir det neste?

  • Snus er forbudt i flere europeiske land, så kanskje man burde begynne å kreve norsk pass ved salg av snus over disk?
  • Hvis du stikker deg selv i øyet med en dypfryst krone-is, kan du faktisk bli blind – så kanskje man burde kreve dokumenter som viser prikkfri mental helse i iskiosken?
  • Spiser man noe man ikke tåler, slik som nøtter, kan man jo dø, så for å hjelpe innbyggerne, kanskje vi burde kreve full helseattest og urinprøve ved kjøp av dagligvarer?
  • Skarpe gjenstander kan være potensielle drapsvåpen, så hvorfor ikke kreve plettfri vandel ved kjøp av kulepenn?

 

Listen kan fort bli lang, men poenget er dette: Jeg er en voksen mann, la meg få ta ansvar for egne beslutninger. Jeg ble 18 år for lenge siden, så slutt å undertrykke meg med overformynderi. Bare la meg få 15 paller øl, en skarp kniv og 200 sigaretter.

OK.

Og to nesespray.

Glem det.

91 kommentarer
    1. Fantastisk bra skrevet! Man har foresten ikke lov å kjøpe 2paracet eller 2 ibux på samme kjøp heller, men en av hver er helt innafor 👌

      1. Jeg har opplevd at man kun får enten eller av smertestillende. Altså kun 1 pakke🙄 ikke både Ibux og Paracet. Men visste ikke at det gjaldt nesespray og.. Hva om man skal ha til både seg og barnet sitt da? Er det andre regler da?

        1. Ser flere skriver at man kan kjøpe både til voksne og barn på samme kjøp. Haha, vi har altså kommet dit at man må begynne å se etter smutthull 😆😆

            1. Det er faktisk heler ikke lov å kjøpe varmepumpe, uten å bestille montør samtidig. Fordi de er redde for at du skal gjøre det selv, eller betale noen svart for å gjøre det.

            2. Meiner uten å vere sikker(!!) at nasespray for barn inneheld halve mengden virkestoff av voksenvarianten. Så berre å ta to x to spray i kvar nasebor av barnesitater så har du dosen😆

          1. Håper virkelig ikke at du faktisk kranglet med denne stakkars kassadama som bare gjorde jobben sin?
            Tåpelig regel ja, men ikke hun som har laget dem.
            Blir som å stå å kjefte på resepsjonisten på Color Line når man står værfast i Hirtshals en vindfull November kveld.

            1. Han poengterer jo i innlegget sitt at han stiller spørsmålstegn til politikerne..

        2. Jepp. Du kan kjøpe en til barn og en til voksen. Men på apoteket kan du kjøpe flere av gangen

          1. Jeg fikk ikke kjøpe to pakker paracet på apoteket 🤷‍♀️ Heldigvis er det matbutikk og apotek rett ved siden av hverandre så jeg kjøpte bare en på hvert sted🙈🙄😂

          2. Nei det er faktisk ikke lov å kjøpe mer enn 1 nesespray på apotek heller men de fleste bryr seg ikke ! Jeg har blitt stoppet en gang og måtte si jeg skal på ferie derfor vil jeg ha 2 stk. Da var det greit.

        3. Man har lov til å kjøpe Ibux og Paracet samtidig på butikken, da de har forskjellige virkestoffer. Og man kan kjøpe 1 voksen og 1 barneversjon av hver type også. Hvis noen har nektet deg dette, så har de misforstått reglene.

        4. Ikke noe problem å kjøpe Ibux og Paracet i samme kjøpet på de to apotekene jeg handler hos. Om kolonialbutikkene har andre regler vet jeg ikke.

        5. Du kan kjøpe en av hver, regelen gjelder at du ikke kan kjøpe 2 av samme. Har blitt prøvd nektet kjøp av en av hver og ba da dama i kassen om å gå å snakke med sin daglige leder og sjekke lovverket. Det gjorde hun og jeg fikk kjøpe en av hver 😉

        6. Liberalistene er konsekvent mot all slik tåpelig politisk overformynderi. Frihet under ansvar. Når staten påtar seg dette ansvaret (med tvang), forsvinner også innbyggernes frihet.

    2. Reglene er der for en grunn som regel 😉 Reglene er som følger i butikk: Du har ikke lov til å selge to pakninger med samme virkestoff til samme person innen 24timer. Du kan dog selge en voksen og en barnepakning. I kjeden jeg jobber i stopper dette automatisk. Ikke noe vi i kassa får gjort noe med. Grunnen til at dere fikk kjøpt to på to handler var nok fordi det var en til hver av dere.

      Alkoholsalg er også alkoholsalg selvom du har bestilt den i posten. I verste fall kan butikken miste bevillingen sin hvis de utleverer disse pakkene utenom “åpningstider”.

      Så kan man selvfølgelig diskutere at regelverket er teit, men la nå hvertfall ansatte gjøre jobben de skal uten å risikere jobben sin for at du MÅ ha 2 nesesprayer. Og helt fint kunne kjøpt den i en annen butikk rett etterpå 😉

      1. Ronny: Poenget her er vel regelverket og overformynderiet vi utsettes for, ikke de ansatte som må utføre jobben sin.

      2. Absolutt! Det er på ingen måte de ansattes håndtering jeg ønsker å gå etter i sømmene her, for de ansatte gjør jo bare jobben sin stakkar. Det er det idiotiske overformynderiet jeg vil til livs. Jeg trodde at da jeg var 18 år så var jeg godkjent voksen, men selv i en alder av 38 må myndighetene holde meg i hånden og bestemme hvor mye nesespray jeg skal kjøpe og når jeg får lov til å kjøpe øl. I Danmark selger de sprit på bensinstasjon døgnet rundt og det går da helt ok med dem 😆 Spekulativ sammenligning, jeg vet det, men poenget er at jeg synes det finnes LANGT viktigere ting å bruke mye tid og penger på her til lands enn å sette ned lover og regler for nesespray-kjøp. Hvis det er SÅ farlig med nesespray, burde det vært solgt utelukkende på apotek, hvis ikke: La meg kjøpe så mye jeg vil, uten å måtte henge utenfor butikken og spørre folk om de kan kjøpe til meg, som om jeg var en kvisete fjortis på jakt etter øl 😂

        1. Det er en grunn til at man er nødt til å gå på apoteket hvis en skal kjøpe flere enn en, grunnet hvor skadelig langtidsbruk av slike typer nesespray kan være og at de på apoteket har kompetansen og plikten til å informere å veilede ved kjøp av noe som er et medikament. Samme med Ibux og Paracet, grunnet mulighet for skade på lever og ventrikkel. Kanskje det bør åpnes for en diskusjon mot kjøp på butikk når det kan forekomme såpass store konsekvenser, men da ville det jo oppstå ny debatt om tilgjengeligheten og forlengede åpningstider av apotekene som er åpne ca 2 timer om dagen 😂

          1. Nå må du slutte, jeg har brukt nesespray DAGLIG siden jeg var 16 år, i dag er jeg 38 ! Langtidsskader kan forekomme ja, som irriterte slimhinner som hovner opp og at du kan bli mer tett.. poenget her er jo ikke om du kan ta skade av det, men om jeg som en voksen mann kan få ta det valget selv ! Det går kun utover meg..

            De gir da blanke faen om jeg får kreft av røyk, eller skrumplever av alkohol, det kunne jo hende at jeg kveles av en non-stop også, men jeg må nesten få bestemme om jeg vil ta risken av og kjøpe det selv !! Norge er et fantastisk land når det kommer til dobbeltmoral og «kristene regler».. butikken stenger 8 på lørdag, men vi må pakke in ølet så ingen handler det etter klokken 18 🤦‍♂️

            HEIA NORGE 👏🏼

            1. Det at du har brukt den siden 16 år til og med 38 daglig forteller oss bare at du er avhengig av det. Det er det Annie sikter til🧐

      3. Her hvor jeg bor er det ikke bare å kjøpe nesespray i en annen butikk….i grisegrente strøk er det ikke butikk på hvert gatehjørne…vi har knapt gater🤔🤣

    3. Vi har også startet på Harry Potter illustrert utgave-bøkene med 8 åringen! Vi elsker de! Men nå begynner panikken å ta oss, når kommer de siste fire bøkene ut i illustrert utgave? Vet du noe om det?

      1. Tanken har slått meg også! Vet ikke, men det må jo ta en eeeevighet å oversette de bøkene, og bok 4 kom jo akkurat ut, så mistenker at det vil ta en stund 😲 Håper forresten de bruker litt mindre overdrevent “flinke” ord i de neste bøkene. Vet ikke hvor mange ganger jeg har lest “innett” og det er et ord som faktisk ikke er en del av vanlig norsk dagligtale, hehe 😆

        1. Jeg er ihuga samler av harry potter bøkene og de siste bøkene vil komme omtrent annet hvert år fremover på grunn av størrelsen på bøkene gjør det mer tidkrevende for illustratøren. Men det som er greit nå er at bøkene er ferdig oversatt uansett så de får gitt ut bøkene samtidig som de kommer ut i England.

    4. Helt enig at dette er en latterlig regel, men som ansatt i matvarebutikk er det hårreisende å se hvordan dette kan få kunder til å oppføre seg. Har blitt kjeftet huden full på grunn av at jeg nektet å selge kunder to nesesprayer flere ganger. Ikke mitt problem at reglene er som de er, hvis butikken blir tatt i å bryte disse reglene (som feks å dele opp i to betalinger til samme kunder) kan det få ekstremt store konsekvenser, og det går verst utover den stakkars ansatte som sitter i kassen. Dette stopper ikke kunder fra å kreve at den ansatte bare slår inn varen i to kjøp, og dermed bryter norsk lov. Kunder, lær dere å respekter de som sitter i kassa, det er ikke vi som lager reglene!

      1. Helt enig! Det er selvfølgelig ikke de ansattes skyld, de gjør jo bare jobben sin. Og som kunde har jeg full forståelse for at det må være utrolig vanskelig for de ansatte iblant å måtte håndheve slike tullete regler, og nekte folk å kjøpe øl kl. 18.01. Så det er ikke den ansattes håndteringen av saken jeg fnyser av, men overformynderiet fra høyere hold 😊

    5. Handle på apotek så slipper dere den problemstillingen 😉 Der har vi lov å selge to nesesprayer til samme kunde hvis det er fler i familien som er syke, av hygieniske årsaker.

      1. Haha, nice. Da skal jeg komme struttende inn med kassa høyt hevet på apoteket neste gang, bestille 10 nesespray og sende skrytesnap til alle butikkansatte jeg kjenner 😂

    6. Helt enig at dette er tullete greier! I tillegg er det jo 18 års aldersgrense når du kjøper dette på butikken. Til og med pyrisept er det aldersgrense på i butikken. Mens på apoteket får du kjøpt flere nesespray på samme kjøp og du kan sende ungen din til å kjøpe det, men ikke på butikken nei. 🙈🙈

    7. Ganske mange voksne som ikke er så smarte og vet sitt eget beste ang bruk av legemidler. Det er derfor ikke så dumt at de gjør det litt vanskelig å kjøpe mye samtidig.

      1. Jo, men ser du ikke hvor det banale går i at man setter en begrensning på nesespray men ikke alkohol? Eller tobakk for en saks skyld? Og et brett paracet er nok til å ta livet av noen, så egentlig burde de selges enkeltvis 😆🙈

    8. Du får kjøpt, men må betale i to omganger. Regelen er bare tull da du kan gå i minst tre fire butikker pr senter å få kjøpt en.. Hvis du kjøper en spray i hver butikk du går inn i vil du få ganske mange i løpet av en dag 😊

    9. Vi kjøper/hamstrer i Sverige (nei, ikke avhengig) Prisen ligger på 33-38 svenske der. Så da har vi et lite “forkjøla lager” 😂 Og på apotek og butikk der kan du kjøpe så mye du vil. Men de nevner forbruk da. kjøper tre-fire stk og det er helt ok 🙂

    10. Artig skrevet 👏👏
      Nå er jeg en av dem som er avhengig av denna driten av et mirakel. Min “unnskyldning” er at jeg er astmatiker så når jeg blir syk, så er jeg syk leeenge! Og tett i nesa er ikke noe jeg kan deale m! Har våkna midt på natta flere ganger av at jeg ikke fikk puste for alt i halsen på meg hadde koagulert og kjeften va tørrere enn Sahara! Så dessverre kjøpes nesespray titt og ofte men d e nu mitt problem! Heldigvis har de jo nå liksm finni opp en nesespray som ikke ska være avhengighetsdannende så den ska prøves her i huset! Krysser fingra!

      En annen ting jeg vil påpeke og som er lite informert om er at

      !!! Ibux er farlig for astmatikere!!!!

      D va ikke jeg klar over før jeg va passert 20 og mamma kommenterte d da jeg hadde fått d av tannlegen etter trekking av tenner. D er info som kan være kjekk og ha og som jeg virkelig sku ønske blei informert mer om!

    11. Jeg er avhengig av nesespray, men har faktisk ikke merket at den selges med begrensninger. Grunnen er nok at jeg sjelden har behov for å kjøpe mer enn en om gangen, men mindre jeg er i Sverige, hvor prisen er den halve. Men greit å vite. føyer seg inn i rekken av idiotiske og uforklarlige “storebror ser deg-tiltak”. Og nei, jeg synes ikke det er en god forklaring at det kan være skadelig. Ikke så lenge fagbutikken (apoteket) ikke har samme regler, og ikke så lenge man kan gå fra butikk til butikk å handle. Da er det bare diskriminerende for dem som bor på små plasser med EN butikk.

    12. Er en sperre butikker har i systeme da det ikke e lov å kjøp mer en en av hvert legemiddel. men rart dere ikke fikk kjøpe en av hver.. Men er ikke noe kassadamen kunne noe for desverre

    13. Lakrispiper er forredten flyttet ut fra tobakksavdelingen 😁 Selges nå også i godteavdeling på vanlige butikker 🤤

    14. Sett at jeg har så lite å bruke fritiden min på, at jeg hadde ruslet innom 40 forskjellige butikker å kjøpt nesespray, for så å pakke inn alt å sende til deg i posten, hva hadde da skjedd??
      -hadde du fått hentet pakken?
      -hadde en politibetjent dukket opp på døra mi?
      – ville vi begge blitt etterforsket for å drive svartebørs på nesespray?
      😂

    15. Du som er en voksen mann, kan vel også selv vurdere hvor fort du skal kjøre bil? Fartsgrenser??? Fysj, for et overformynderi!

      Nei, jeg setter pris på at staten har satt inn noen tiltak som påvirker atferden min der jeg ikke har kompetansen eller vettet til å vurdere selv.

      Og noen ganger, så er det kanskje sånn at jeg ville kjørt pent og forsiktig uansett, ikke blitt overstadig av å få kjøpe en sixpack kl.18.01, og ikke blitt på kjøret av å få kjøpe to flasker nesespray.

      Da synes jeg likevel det er en lav pris å betale, når jeg må innrette meg ved å følge 30-grensa på den folketomme gata midt på natta, eller når jeg må huske på å kjøpe ølen min etter jobb kl.16.00. Prisen er lav, hvis den betyr at min venninnes risiko for å bli kjørt ned i 80 km/t i et boligfelt reduseres fordi den kvinnelige sjåføren ikke gidder ta sjansen på å få bot eller miste lappen, eller at nabogutten min slipper å få en enda kjipere kveld fordi pappa fikk kjøpt «bare en flaske til» med whisky på storkiosken på lørdagskvelden.

      Det handler om solidaritet, og det handler som samfunnsøkonomi, og det er ikke slik at alt alltid handler om meg.

      Det beste hadde kanskje vært om verken bilkjøring, nesespraybruk eller kjøp av alkohol var lov i det hele tatt, men her må man jo ta en avveiing mellom borgernes ønsker, behov og grunnlag for tillit til det offentliges beslutninger, opp mot det offentliges ansvar for at så mange som mulig har det å trygt og godt som mulig.

        1. Enig! La folk få bestemme selv hvor fort de vil kjøre! Og hvorfor skal noen bestemme om andre må ha bilbelte, og redningsvest?😡

      1. Nå er det jo sånn at det ikke går utover noen andre enn meg selv at jeg kjøper to Otrivin… Så det kan ikke sammenliknes med fartsgrenser og alkoholforbruk. Selv om enkelte regler oppleves som tåpelig så ønsker man ikke et lovløst samfunn av den grunn.

      2. Du kan få bli min statsminister,president og konge any time, med dine smarte tanker og velformulerte ord. Flott lesing, jeg bøyer meg i webstøvet.

        T

    16. Paracet, Ibux og nesespray må du være 18 år for å kjøpe. Jeg flyttet ut når jeg var 16. Det store problemet kom når jeg da ble syk, med 40 i feber og potte tett nese. Prøvde meg på butta som var 100m fra leiligheten, det gikk jo selvfølgelig ikke.. men måtte ta bussen til byen i 45 min, kom meg på apoteket. Der fikk jeg kjøpt to av alt. Det var ren lykke når jeg kom hjem ass!

    17. Du skriver at dere begge to var i butikken for å handle. Hvorfor handlet dere ikke bare hver deres? Det er en per kunde. Ergo du kjøper og betaler den nesesprayen du skal ha, mens pappaen din kjøper og betaler den han vil ha.
      Det er selvfølgelig ikke lov at du kjøper først en for så å kjøpe en til hvis det bare er deg på butikken. Hvis du ikke da overtaler en random person til å kjøpe en for din far hvis han ikke hadde vært med 😂
      Hvis det var sånn at din far ikke hadde med bankkort så er det heller ikke noe i veien for at faren din betaler med ditt bankkort.
      Merkelig at de i kassa ikke opplyste om dette, da det er noe som ble gjort den gang jeg jobbet i butikk. Men at regelen er litt spesiell er jeg helt enig i 😊

    18. Haha jepp. Du har så rett, så rett. Det er jo egentlig helt tragisk. Noen har jo faktisk betalt dem for å sitte der og pønske ut disse reglene, formidle dem til alle involverte, og programmere kassaapparatene til å nekte å utføre kjøpet om Dei Heilage Reglar brytes. Whyy??

    19. For litt siden ble jeg spurt om legg for å handle Grenadine på butikken. Dette da de hadde 16års aldersgrense på dette da det ofte brukes som blandevann. Hvor er logikken her? 0%alkohol i seg og 16års aldersgrense da det brukes til å blandes med varer som det er 18-års aldersgrense på.. Hmm..

    20. Ikke så veldig mye bedre hos Søta Bror. Gubben skulle en tur innom systemet for meg og ha en 3 liter vin og noen Ice. Jentungen på 17 bærer treliteren til kassa, der får han beskjed om at han kun får kjøpt Ice. Tuller du sier han til ho i kassa jeg er 56 år…… Nei ho som holder vinen har ikke fylt 18. Å du behøver ikke å prøve å komme inn igjen etterpå for jeg sitter her resten av dagen…. Blei ikke no vin på meg den dagen 🤪

    21. Samboeren min opplevde faktisk noe enda morsommere /sykere? 😂 Han kjørte innom butikken pga manflu for å kjøpe nesespray. Som kjent så blir menn ganske lost av manflu. På vei ut skulle han kaste esken, men klarte å kaste sprayen😂 slukøret gikk han inn i butikken for å kjøpe en ny. Men kassadama nektet. Det hadde hun ikke lov til og hun kunne ikke vite at det han sa stemte. Hun nektet derfor å bli med ut.. Ut kom samboer enda mer slukøret og stakk hånda ned i søppelkassa. Jeg satt i bilen litt forvirra og samtidig lattermild😂 manfluen var så ille at vi kunne ikke kjøre 20min til neste butikk, han måtte ha nesespray nå!

    22. Veeeeel. Samboeren ble nektet å kjøpe alke skinkepakkene de hadde på Rema en gang vi skulle ha selskap… skulle tro det var ett fett hvem som spiser grisen????

    23. Hvis du hadde gått på apoteket så får du kjøpt to. Der jobber det fagpersoner som vurderer og kan gi veiledning. På butikken er det ingen med utdannelse.

    24. Jobber selv i dagligvare, og når det kommer til aldersgrenser må det dummeste være at det er 18års aldersgrense på angrepille, mens det ikke er aldergrense på apotek. Håper alle under 18 ikke havner i en klemme ved helligdager eller ikke bor for langt unna apotek som alltid er åpen!

    25. Hehe føler veldig med deg. 😅 Jeg har den såkalte otrivin nesen. Og desverre så går det flere nesesprayer i uken enn jeg ønsker og inrømme. Når det kommer helligdager så er jeg kjapp på og trekke kortet to ganger. Det som er så synd er jo at de faktisk har gjort samme idiotiske greia med sukker også denne sukker avgiften. Skal jo egentlig sette en skrekk i oss å få oss til og unngå sukker produkter. Funker dårlig den også. Foreldre permisjonen er også en ting vi er voksene mennesket som du skriver. Er vi voksene nok til og få barn skulle en tru at vi var voksene nok til og finne ut hvordan vår spesifikke familie ville fått det best. Barn mor og far. Men neida. Sitter ofte med følelsen av at vi egentlig aldri ble voksene nok til og ta valgene selv på alt for mye. Da staten allerede har bestemt at slik skal det være for dette er det som et best for deg. Dette vet vi bedre enn deg så det er bare og godta det. 😅 Er det mulig sier jeg bare 😅

    26. De fleste sånne produkter er igrunn reseptbelagt, som Paracet og Ibux, men kan selges uten i svakere form og/eller med noen regler. Så alternativet blir at vi må ha resept for å få alle slags legemidler. Å tror nok det blir enda mer tungvint 😉

    27. Jeg anbefaler å kjøpe nesesprayene på apotek. Apotekfarmasøyter har mulighet til å utvise faglig skjønn, noe som medarbeidere i butikk naturligvis ikke har. I apotek er det f. eks heller ingen aldersgrense sånn som butikker må operere med. Og å kjøpe en nesespray til hver i familien, for eksempel, er helt innafor både av smittevern og andre grunner. På apoteket vil du også kunne få veiledning av farmasøyter, folk med mastergrad eller bachelorgrad i legemiddelkunnskap. Så – gå på apoteket og snakk med en farmasøyt. De fleste apotek er jo oppe til kl 21 i disse dager.

    28. Utrolig bra- og morsomt skrevet, samt at du treffer spikeren helt på hodet! Overformynderi har eksistert lenge i landet. Hvis man er så vågal å kalle det rød tenkning og kommunisme, så blir man utskjelt, men det er dessverre akkurat det det er.
      Jeg venter enda på en lov hvor hver bolig i Norge har en verge i stua som dikterer hva man skal foreta seg i eget hjem.
      Send blogginnlegget til stortinget for disse «lovene» begynner å bli i det flaueste laget.

    29. Tåpelig… jeg opplevde sist jeg var skikkelig forkjøla med feber og tett nese, at jeg ikke fikk lov til å kjøpe en pakke Paracet og en nesespray samtidig. Jeg hadde 40 i feber og helt tett nese, apoteket var stengt så eneste mulighet var nærbutikken. Jeg bløffet med å si at da går jeg bare ut av butikken og kommer inn igjen og kjøper nesesprayen da… men da fikk jeg i svar at jeg måtte vente i 4 timer før jeg kunne kjøpe neste legemiddel… På vei ut av butikken med Paracet møtte jeg en venninne, vi ble stående og snakke litt og jeg sa hva som hadde skjedd. Da sa hun at hun kunne kjøpe med nesespray til meg, jeg ventet i bilen og fikk både nesespray og Paracet med meg hjem.

    30. Kanskje eit fryktlig dumt spm, men koffor kjøpte dokke ikkje bare ein kvar? Då kunne no ikkje dei sagt noke på det

    31. Det er jo bare å gå ut av butikken og inn igjen i en annen kasse . Må riktignok bruke kortet 2 ganger. Vel, dette er jo bare for oss som har butikk med flere kasser.🥴🐱👍

    32. Jeg var på butikken med en kompis da han skulle kjøpe snus til seg selv. Han ble nekte fordi JEG ikke hadde legitimasjon med meg. Jeg er 28 år 😄 Begrunnelse: Det kunne jo hende han kjøpte den til meg, og da ble det langing 🤦🏻‍♀️

    33. Hehe ja ,så kan man jo dra innom mange forskjellige butikker og kjøpe en nesespray i hver butikk ,blir jo helt bortkasta da 😂🙊

    34. Første gang i mitt 42år gamle liv jeg skriver en kommentar på en blogg, forhåpentligvis blir jeg ikke noen gkennganger. Uansett her kommer den:

      VÆR TAKKNEMLIG FOR ALT DU FÅR SERVERT I (DE ALT ANNET ENN ÆRLIG ARBEIDS HENDENE DINE).
      Vi som folk har gått av hengslene de siste tiår, vi forventer å bli behandlet som , nettopp små konger her vi valser rundt og forlanger å få alt vi peker på, fordi vi har klart å karre til oss noen never klingende mynt. Men HEI , jorden roterer ikke rundt oss, vi har ikke rett på en dritt. Så vær glad du i det hele tatt får lov å gå til butikken, bli servert alt du måtte ønske av smilende service folk, og ikke tenk på det du ikke får. NESESPRAY???????? TA DEG SAMMEN MENNESKE!!!!!!!!!

      😉

    35. Venstresiden mener vi er uansvarlige og må passes på fra vugge til grav. Høyresiden har tillit til enkeltmennesket som ansvarlig og tenkende, og – som kan passe på seg selv.

    36. Thor tørr – din kommentar: “vi har ikke rett på en dritt” – tyder på at du ikke har forstått at alt vi har av fellesgoder er bygget opp av folket selv. Du ønsker nok at en stoooor gruppe offentlig ansatte velgjørere skal tildele goder til det samme folket – dersom de oppfører seg pent. En forskrekkelig kommentar.

      1. Ja for folket som bygger “verdiene” får dem jo, selvsagt Torkel, selvsagt.

        Få tildelt sier du ??????? Nei for pokker, eneste måten å komme noen vei, er å snu og velge en Annen. Kan du gjette hvilken retning JEG mener “nesesprayfolket” må ta da?

    37. Ja desverre vet jeg det – og jeg mener oppriktig at du bør ta noe beroligende og deretter se deg om rundt i verden. Finnes ditt paradis der ute?

    38. hehe godt du ikke er utstyrt med reseptblokk Torkel. Beroligende trenger jeg ikke, mer det motsatte. Forresten NESESPRAY, wtf, man bruker ikke nesespray, ferdig snakka. Og vis man bruker det, skriver man ikke blogg om at man ikke får kjøpt to.
      Som sagt, jeg mener man heller burde blogge om hvor heldig man er som faktisk har mulighet til å gå inn i en butikk.

      Paradis ja Torkel, det finnes ingen andre steder enn i sinnet. Og det har man med seg overalt. Meg selv inkludert.
      Har vært mange plasser der paradis ikke har eksistert, selv i sinnet. Man må vel kanskje dit, for å innse at paradis finnes virkelig(ei)?

    39. Veldig kommersielt smart av deg å ikke svare alle dine beundrende kommentatorer her. Politikk og religion og sånt på en blogg er ikke så veldig interessant for seriøse annonsører 😉

    40. Dette handler jo om at nesespray og paracet/ibux og lignende faktisk er legemiddel. Man kan tenke at det er bare paracet.. men jeg og mange med meg har ligget mange døgn på sykehus etter overdosering. Grunnen til at man kan kjøpe flere pakker på feks apotek er fordi personalet der er utdannet på medisiner, og kan veilede dersom noen vil kjøpe feks to pakker paracet.. kanskje får de vedkommende til å søke hjelp isteden for å svelge hele pakka.. eller kan fortelle at dersom du spiser ibux hver dag kan du faktisk få magesår.. butikk personalet innehar, og skal ikke inneha denne kompetansen..

    41. Ble nektet å kjøpe nesespray til barn og en til en voksen. Diskuterte lenge og vel med hun i kassen, men hun ga seg ikke! Men, jeg kan reglene så jeg dundra avgårde en Mail Tim sjefen av butikken…Da fikk jeg en beklagelse tilbake og takk for at jeg oppdaterte dem på reglene😂 dem hadde nemlig misforstått dem 🤦‍♀️

      1. Haha, er det mulig. Burde være mulig å kjøpe 50 nesespray hvis man vil det. Men ikke de i butikken sin skyld stakkars, det er myndighetene det er noe galt med.

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg