Farlige råd fra en giftig slange

I går kveld så jeg en video som gjorde meg så fresende forbannet, at jeg ikke har sovet et sekund i natt. Videoen var av en giftig slange i form av en mann, som med et smil om munnen og en sponset skjorte, vislet sin sinnssyke sannhet til folket. Og hans navn er Durek.

Da jeg begynte å skrive dette innlegget visste jeg ikke at mediene var på ballen, for jeg kastet meg bare rett over tastaturet i blindt raseri. Heldigvis har blant annet Dagbladet, Aftenposten, TV2 og NRK skrevet om dette. Men som far til to barn må jeg også uttrykke min sterke forakt for dette forferdelige makkverket av en video.

Men la det bare først være sagt: Jeg vet nesten ingenting om Durek. Jeg vet at han er sammen med Märtha Louise, og jeg har aldri lagt meg opp i deres forhold eller eksentriske sider. Jeg vet også at han er fra USA og at han er sjaman. Sant å si vet jeg knapt nok hva en sjaman er, men det er vel en slags heksedoktor. Og det er greit. Jeg skjønner kanskje ikke greia, men you do you.

Det som derimot IKKE er greit, er den livsfarlige dritten han forgifter følgerne sine med.

Nå virker jeg sikkert krass, men hvis du ikke har sett videoen, forbered deg på å bli sint, skuffet, sjokkert og provosert av en sjuk sjarlatan forkledd som en mann. Og han gjør det med et smil.

Jeg vet som sagt nærmest ingenting om Durek og jeg gir blanke i alt annet han har gjort i livet. Om han så donerer blod, adopterer hunder og jobber på suppekjøkkenet hver eneste dag, er det ikke verdt en piss i havet. For denne videoen oppfordrer nærmere 300 000 mennesker til barnemishandling og det er absolutt ikke greit!

Hvis du vil se videoen, kan du se den på Durrek Vetters Instagram. Men du trenger ikke, altså. Virkelig ikke. La meg kjapt oppsummere:

Durek mener altså at barn er uskyldige og at de er lys (fin start), men når de skriker og blir aggressive for ingen grunn (spent nå), så er det fordi de er i ferd med å bli besatt av onde ånder (here we go). Dureks løsning på dette er altså…

Ja, hva tror du han kommer til å si? Og hva tenker du selv, kjære leser? Møte barnets følelser og fremstå som en trygg havn når det stormer på havet? Hjelpe barnet med å identifisere kilden til aggresjonen og sammen jobbe mot en løsning? Bruke trygghetssirkelens prinsipp om å alltid være større, sterkere, klokere og god? ❤️

Nei da! Dureks løsning er:

  • HOLD FAST BARNET!!
  • MENS DU HOLDER FAST BARNET: STIRR BARNET RETT I ØYNENE UANSETT HVOR UKOMFORTABELT DE SYNES DET ER!
  • MENS DU HOLDER FAST BARNET OG STIRRER RETT PÅ DEM, SI HØYT OG TYDELIG, RETT I ANSIKTET PÅ DEM: “DU HAR INGEN KRAFT HER! DU ER EN SVAK ÅND! JEG SENDER DEG INN I LYSET AKKURAT NÅ! DYPT INN I LYSET!!”
  • OBS: HUSK AT DETTE MÅ SIES MED KRAFT!! DET MÅ OGSÅ SIES MED KJÆRLIGHET, HVIS IKKE KOMMER ÅNDENE TIL Å BLI ENDA VERRE.

Pardon my french, men hva f..?! Dette høres jo ut som en drapstrussel!

 

 

Man skal altså HOLDE FAST barnet sitt, mens man STIRRER det dypt inn i øynene og snakker HØYT med kraftig røst at de IKKE HAR NOEN KRAFT, at de er en SVAK ÅND og at man SENDER DEM DYPT INN I LYSET!

Dette er jo en direkte oppfordring til fysisk og psykisk barnemishandling!

Og det verste er at mannen som sier dette har 288 000 følgere på Instagram! Det betyr altså at barna til nærmere 300 000 mennesker risikerer å få sine følelser møtt med en traumatisende miks av fysisk maktmisbruk og verbal kjølhaling. Hva slags mann råder andre til å gjøre noe sånt?

Når jeg tenker meg om, så har vel ikke Durek egne barn? Da gir i så fall denne videoen både mer og mindre mening. For har man ikke selv oppdratt barn, kan det være lurt å være varsom når man kommer med påståelige tips om barneoppdragelse. Spesielt tips som legitimerer barnemishandling!! Men det er egentlig det samme om han har oppdratt barn eller ikke, for hvis dette er det beste rådet du har å komme med: Hva i alle dager vet du da om å oppdra barn?!

Tror du barnet er sint eller forbannet for ingenting? Tror du barnet gjør det bare for å irritere deg? Hvis du tar hodet ut av ræva og anerkjenner at problemer i verden oppstår rundt andre ting enn onde ånder, demoner og Magica fra Tryll, så ville det kanskje hjulpet. Hvis vi ser bort fra at det er Lucifer som er på ferde: Hva hvis barnets reaksjon er et resultat av at de faktisk sliter med ekte problemer? Hva om de har blitt plaget i barnehagen eller mobbet på skolen den dagen?

Det er ikke uvanlig at barn går og bærer på slike vanskelige følelser dagen lang, og så slipper de det løs på foreldrene når den innestengte frustrasjonen til slutt får et trygt rom å slippes løs i. Da kan det fort bruse over og det gjør de nok fordi vi er deres trygge havn. Der kan de være seg selv og tørre å vise sine ekte følelser. Der kan de slippe løs alt som er vanskelig og komme til oss for hjelp, det kommer ikke alltid til uttrykk på en hyggelig måte. Og disse følelsene skal vi altså møte ved å holde dem fast, stirre dem inn i sjela og kalle dem demoner?! Altså, jeg prøver å ikke banne mens jeg skriver dette, men du gjør det faen ikke lett for meg, Durek.

Men okei, jeg skal ikke være skinnhellig: Jeg kan være streng med barna mine, jeg. Jeg kjefter på dem og gir dem klare beskjeder, slik man som forelder må i blant. Men jeg har aldri og vil aldri:
1) Holde dem fast
2) Stirre dem i øyene uansett hvor ukomfortabelt de synes det er
3) Fortelle dem med kraft i stemmen at de er svake og har ingen makt

Og minst av alt alle tre på likt! Men det synes altså Herr Durek at er en god idé. Si meg, hvilke signaler sender det til barna? Du kan godt komme til meg på godværsdager, men spar meg for alle dine frustrasjoner og problemer. Hvor lang tid tar det da før barna lærer seg at de ikke kan være trygge hos mamma eller pappa? Og hva har man da? Et barn som bærer på akkurat de samme problemene, bare uten noe sted å gå for hjelp. Vips så har man lagt et godt fundament for et liv med en evig glassvegg mellom foreldre og barn.

Og hvordan vil det utarte seg nedover veien? Etter hvert vil ikke barna tørre å komme til foreldrene med problemene sine og heller ta det ut på andre. Og da er jo problemet løst for foreldrene! Barnet som før var skrikete og sint, har etter bare et par runder med Dureks supertriks blitt snill som et lam. Ingen utagering, ingen problemer. Ute av syne, ute av sinn. Sliter visst voldsomt på skolen og på fotballen blir det jo bare slåssing, men de skulle bare hørt på Durek de også.

Men ok, jeg skal være forsiktig med å konkludere for mye. Jeg er på ingen måte kvalifisert til å komme med pedagogiske råd om barneoppdragelse, og jeg skal ikke si at jeg har sannheten jeg heller. Jeg er bare en helt vanlig pappa til to, så ta ikke nødvendigvis mine råd for god fisk. Jeg er bare så utrolig skuffet. Skuffet over at denne videoen fortsatt ligger fullt tilgjengelig på nett, skuffet over at det finnes slike sinnssyke holdninger og skuffet over at 288 000 mennesker frivillig velger å følge denne klovnen.

 

Dette betyr at barna til 288 000 mennesker fra og med i dag kan forvente seg å bli fysisk og mentalt traumatisert bare for å være seg selv. Det er potensielt mange hundre tusen barn som kan ha hatt en trist, tøff og vanskelig dag på skolen, bare for å komme hjem og få enda tøffere behandling hjemme. Det er så hjerteskjærnede at det finnes ikke ord, og alt fordi mamma eller pappa lot seg lure av en ulv i sponsa fåreklær.

Og en annen ting: Han sier i videoen at man skal følge rådet hans “Hvis barna utagerer, skriker eller er aggressive helt uten grunn”. For det første: Hvor mange barn er det som gjør noe sånt helt uten grunn? Og for det andre: Vet du hvem som utagerer, skriker og virker aggressive ofte tilsynelatende helt uten grunn? Babyer!

Har du hørt om Shaken Baby-Syndrome, Durek? Hvor kort vei er det ikke fra din fremgangsmåte til filleristing? Med ditt store smil åpner du opp en livsfarlig dør og kaller det kjærlighet. Du løser INGEN problemer, men skaper nye og potensielt langt verre problemer.

Okei. Jeg må roe meg ned igjen.

Jeg skjønner at det kan være lett å la seg forlede og ikke innse hvor sinnssykt dette er, hvis alt man ser er en smilende mann med gode råd. For det virkelig farlige med Durek er at han smiler så fint og sier at man skal gjøre disse handlingene med kjærlighet. Han tror på det selv og han snakker med autoritet. Jeg kan skjønne at noen som er mer åpne for den spirituelle verden kan la seg lure av den glattbarberte trollmannen med den kjekke smilet, men spør du meg er ikke Durek bedre egnet til å gi råd til småbarnsforeldre enn Josef Fritzl.

Det virker kanskje som harde ord, men det var ikke jeg som oppfordret nærmere 300 000 følgere til å utføre eksorsisme og potensielt traumatiserende mishandling av barna. Og en annen ting: Tror du det hjelper å si at du ikke snakker til barna, men demonene som bor i dem? Gjør ikke det ting bare enda mer skremmende og uforståelig enn de allerede er? Ja vel, så er det kanskje mulig at du klarer å skremme vekk en demon, men det er i hvert fall hevet over enhver tvil at du i prosessen skremmer livsskiten av et nå traumatisert barn.

Jeg er ikke en religiøs mann og jeg tror verken på ånder, demoner, nisser eller skrømt, men er det én ting religion har lært oss så er det dette: Vær litt varsom med slanger som kommer med råd om epler.

For å konkludere: Jeg har aldri møtt Durek og jeg har overhodet ikke noe behov for det heller, men alt jeg kan si er: Prøv den dritten der på barna mine, så skal jeg love deg at jeg skal sende deg dypt inn i lyset. Og det er ikke en trussel altså, det er visst bare sånn man prater til barn.

 

 

// Ingen demoner her, bare barn som er barn ❤️

* Følg Pappahjerte på Facebook *

10 kommentarer
    1. 👏👏👏👏🤩😊👍Jeg er så glad du er tilbake 🤩 Denne videoen er jo sinnsyk, spesielt når han faktisk ikke har barn selv en gang🥺 Takk til deg😊👏

    2. jeg fikk hakeslepp da jeg kom over den første avisen som skrev om dette,husker ikke hvem som var først ut,og takk og lov at barna til Märtha er voksne 😪

    3. Er så enig med deg… men nå er det snart ingenting som sjokkerer meg med den mannen der… Jeg skjønner ikke at medier osv kan spille av noe sånt på radio/tv osv. Den mannen der burde aldri fått noe tid på sånne kanaler. Jeg har aldri likt mannen, men da han uttalte seg at kreft er selvpåført,og at barn selv ønsker å få kreft, da ble jeg så sint og så veldig skuffa over at en voksen person kan si noe sånt….

      Synes oppriktig synd på personer som tror på han…

    4. Er så enig med deg. Er absolutt ikke greit å følge Dureks råd. Man må møte barna med forståelse og vite at de er små mennesket med følelser som har bra daget og dårlige dager akkurat som oss.

    5. Onde ånder? Vettu hva dette minner om? Scientologikirken! Der sier døm jo også at alt som feiler mennesker er at kroppen er tatt over av onde ånder! Eneste forskjellen er vel at der må man betale seg igjennom dyre kurs for å bli kvitt døm! Likehet: begge deler er helt sjuke!

      Som pedagog vet jeg det er maaaaaange grunner til at barn utagerer. Onde ånder er nok ikke en av døm.

      Bra skrevet! Enig med deg.

    6. For ordens skyld: Sjaman kommer fra Altai-språk og betyr “vismann”. Altså litt misvisende i Dureks tilfelle.

    7. Det er rett og slett ekstremt provoserende og kontoen hans burde blitt sletta.
      Og ja, enkelte tar dessverre råd frå denne forskrudde mannen. Ein kommentar frå ein følgar var at ho hadde brukt hans teknikker på egne barn og det hadde “virka”. Der han svarer: Amazing. Ikkje rart det “virker” når barna er pisseredde si eiga mor som skremmer og nedverdiger barna sine på denne måten. Mannen burde blitt fratatt retten til å ha internett! 🤬

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg