Er det vanlig å snakke om ekser?

Her kommer et spørsmål jeg har lurt på så utrolig lenge: Er det vanlig å snakke om ekskjærester i et parforhold?

Vi gjør nemlig det, og jeg har fått tilbakemeldinger fra flere venner om at det er kjemperart. Og det synes jeg er rart! For er ikke eks-kjærester bare historiske referanser som alt annet? Man reagerer jo ikke på om man inkluderer gamle venner, besteforeldre eller familiehunden man hadde da man vokste opp, så hvorfor er ekser noe annerledes?

Ja da, jo da, jeg er jo ikke totalt blåøyd. Jeg innser at det er en viss forskjell på noen man har bodd sammen og ligget med i en årrekke, men hvis forholdet er et ferdigskrevet kapittel og man har et helt nøkternt forhold til personen, hva er da problemet?

Og bare for å sette det i kontekst. Vi snakker da om samtaler av typen:

  • Venn: Jeg vurderer å ta med familien til Korfu i sommer.
  • Peter: Korfu? Ja, der er det kjempefint! Jeg var der i 2005 med eksen faktisk.

eller

  • Peter: Oj dæven, Guns n´ Roses kommer til Oslo til sommeren.
  • Christina: Haha, eksen min var jo verdens største fan av dem, så de har jeg nesten hørt meg lei på.

Hva er egentlig problemet med det? Hadde det vært mer naturlig å late som man ikke hadde vært sammen med noen noensinne?

Korfu, sier du? Aldri vært der. Eller.. jo, jeg var der med… en.. vennegjeng en gang.

Det er jo mye mer suspekt! Og hvorfor skal man fly rundt og lyve om fortiden sin? Da Christina og jeg ble sammen gikk jeg faktisk for det stikk motsatte.

Jeg merket fort at dette kunne bli seriøst, så en uke eller to ut i forholdet tok jeg sats og fortalte henne alle mine hemmeligheter og riper i lakken. Jeg tenkte at hvis vi skal være sammen resten av livet trenger jeg å vite at hun kan elske meg akkurat sånn jeg er.

Dessuten orker jeg ikke å fly rundt og være redd for å bli avslørt på noe gammelt rusk en gang i fremtiden. Og hva da? Tenk om man forteller noe 5 år ut i et forhold som den andre ikke kan leve med. Da er det bedre å bare dra av det plasteret med det samme.

Litt det samme er det med ekser. Få høre alt, så får vi se hva vi har å jobbe med. Så trenger man jo ikke fortelle i detalj om hver eneste man har vært bortpå, men en sånn cirka oversikt gir jo bare et bedre bildet på personen du har foran deg. Dessuten kan det også gi fremtidige svar på hvorfor noen reagerer som de gjør. Kanskje de ikke liker å fly fordi eksen hadde flyskrekk og det skapte vanskelige situasjoner, kanskje er de ekstremt ryddige fordi de bodde med en person med OCD i 10 år. Slike ting er fint å vite! Å skulle late som at eksene ikke finnes synes jeg er både et hån mot vedkommende, så også sin egen historie. Og veldig unaturlig!

Tenk en helt vanlig filmkveld da. Det kan jo være fint å si at man ikke orker å se Titanic fordi eksen var besatt av den og fikk deg til å se den 100 ganger. Alternativt må man jo late som at man aldri har sett den, da?

Da holder jeg heller en knapp på en åpen og ærlig dialog hele veien. Så er det ikke som at vi snakker dritt om eksene våre, men at man heller snakker om ekser slik man omtaler tidligere arbeidsgivere. For iblant kan det hjelpe å forstå partneres tanker eller væremåte på bakgrunn av deres historie. Og har man vært sammen med noen i mange år, så vil det naturlig nok sette sine spor.

Dessuten er det mange gode historier man går glipp av hvis man skal late som at eksen aldri fantes. Christina har for eksempel fortalt meg at en av hennes ekser hadde en greie den gang det var bomstasjoner, at han betalte dobbelt sum til personen i luka, slik at de som kom bak ham kunne kjøre gratis gjennom. Han kalte det “Bompengefantomet” og det var hans lille greie for å gjøre dagen litt bedre for et helt fremmed menneske. For en fin fyr!

Så, jeg vet ikke jeg, er det rart? For meg virker det som den mest naturlige ting i verden, men jeg både forstår og respekterer at folk er forskjellig. Noen har selvfølgelig også opplevd ting med eksen de ikke ønsker å rippe opp i, men hvis det forholdet er et sluttskrevet kapittel og begge har gått videre, ser jeg virkelig ikke problemet.

// Er det rart å snakke om ekser?
* Følg Pappahjerte på Facebook *

18 kommentarer
    1. Helt normalt her også! ☺️ Fortiden kan man jo ikke gjøre noe med, og den er jo en del av oss.

      Det er jo først hvis man blir sammenlignet med eksen i hytt og pine det kan bli “rart”/kjipt.

      1. Ja, det er jeg helt enig i! Det er jo ikke snakk om sammenligninger i hverdagen, men mer tilfeldig hvis man forteller en historie fra fortiden. Å dra opp eksen midt i en krangel for eksempel, det er derimot ikke greit. “Herregud, så grinete du er i dag da! Minner meg om eksen…” 😂

    2. Ser ikke helt hva problemet er… Så lenge det er slike ting.. Lakendelen er ikke interessant. Jeg er jo blitt venn med mannens eks samboer og tidligere dater. i tillegg har jeg jo vært gift før og har barn så han må jo forholde seg til eksen.

    3. Jeg og min samboer kan ofte nevne eksen(e), og har ved en anledning fått beskjed av min bror at det var veldig rart at jeg gjorde det, spesielt den gangen min samboer ikke var tilstede. Enda jeg er veldig ferdig med min eks og har det mye bedre i dag.
      Synes broren min overreagerte og det ble faktisk litt dårlig stemning…
      Jeg er med deg. Man trenger ikke ville ha dem tilbake selv om dem blir nevnt.

      1. Akkurat samme greia her. Tror man kommer langt med å ikke være så hårsår 😊 Ville vært helt unaturlig for meg å late som at eksen aldri hadde eksistert. Det er jo en del av min historie, tross alt.

    4. Vel, eksene er jo en del av din fortid. Og fortiden er en del av den du har blitt på godt og ondt 🤷‍♀️

    5. Her er det VELDIG normalt. Men vi bor i ei lita bygd hvor alle kjenner alle. Vi er voksne mennesker og ikkenoe ondt blod mellom noen av oss.
      Så… Exsen til gubben og hennes mann er ofte her på kaffe (og vi hos dem).
      Og min første kjæreste (20 år siden… 😳 Nå følte jeg meg med et veldig gammel 🤦🏻‍♀️) er vår nermeste nabo og en av gubbens beste venner. Vi feira nyttår sammen med han og samboeren.

      Noen mener vi er veldig rare som klarer sånt. Kanskje 🤷🏻‍♀️ men det funker for oss.
      (jeg har derimot en eks til, mellom han som er nabo nå og han jeg er sammen med i dag, som ALDRI ville greid å leve slik da hans nivå av sjalusi neppe kan måles på en menneskelig skala 🤦🏻‍♀️)

      1. Tror du er inne på noe viktig med at “det funker for oss”. Og i et lite samfunn er jo det ekstra viktig. Ellers kunne jo ingen hilst på hverandre på butikken etter hvert 😆

    6. normalt her også,vært sammen i 13 år,og eksen til gubben er jo mammaen til stesønnen i huset,så klart dukker hun jo opp i samtaler her og der =) ser ikke noe rart ved det,er sunt å vise at man har levd før man traff den man er sammen med nå,ikke sant? synes det viser usikkerhet å sky unna temaet for alle penga,på en måte.

      1. Helt enig! Ville synes det var mer mistenkelig om min partner holdt ting fra fortiden skjult fra meg. Det kommer jo selvfølgelig an på forholdet man har til eksen og hvordan det går i eget parforhold, men ser det bare som et sunnhetstegn at man kan være åpen og ærlig om alt 😊

    7. Ooooog ikke meg som typ kan si: «Hvordan kunne du gjøre det mot meg?? (10 år før vi ble sammen) 😳😳» Sjalu much. Menneh. Jeg er helt enig med deg 🤓🤷🏻‍♀️ Jeg jobber med det 😆

    8. Å nevne ekser er da helt normalt! Ikke for å sammenligne, selvfølgelig, men de er jo en del av historien. Ville vært mer merkelig å utelate alle hendelser man har opplevd med en eks..
      Både kjæresten min og jeg har barn fra tidligere ekteskap og har veldig greie forhold til de eksene. Ingen her som reagerer på verken å reise innom og hjelpe eksen med noe, snakking i telefonen, referere til diverse hendelser osv, og dette gjelder oss begge.

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg